ik wil een gunst vragen (libreoffice spreadsheet maken)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:32
Voor mijn werkgever hou ik mijn werkuren bij.
Maar mijn werkuren zijn elke dag anders.
Mijn tijden wanneer ik start en eindig zijn vaak verschillend.
Maar wat ik nu doe is mij teveel werk en wil ik een libreoffice calc spreadsheet hebben die deels van mijn werk overneemt.

wat ik nu doe zie je in het voorbeeld hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkbfp6GF-Siz3bI0HWiZzxYR0jQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/usMjYs2nITP8hu9FG2wsGmxU.png?f=user_large

Zoals je ziet hou ik de datum, de tijden, de taken en het totaal gewerkte uur bij.
Wat ik wil is een libreoffice calc spreadsheet (dus geen windows excell) dat dit stukje rekenwerk van mij overneemt.

Dus als ik bijv de dag, datum, werktijden en taken opschrijf, dat dan de libreoffice calc spreadsheet aan de einde van de regel automatisch berekend hoeveel uur ik elke dag hebt gewerkt.
Eigenlijk wil ik ook een rijtje (van boven naar beneden) erbij waarin ik het aantal minuten pauze kan invullen en de libreoffice calc spreadsheet dit dan weer af trekt van het aantal gewerkte uur.

Wat ik uiteindelijk ook zou willen is dat het onderin alle gewerkte uren bij elkaar op telt "totaal gewerkte uur tot nu toe".

Ik heb het geprobeerd zo'n spreadsheet te maken maar is mij te ingewikkeld.
Gezien ik een linux mint gebruiker ben gebruik ik libreoffice en geen windows excell. (voor het geval iemand gaat vragen waarom ik libreoffice gebruik)

Zou iemand zo'n spreadsheet voor mij kunnen maken?

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
waarom moet het zo nodig in libreoffice, als je al weet hoe het in spreadsheet of excel moet ?
dit is hele basale excel ...

gewoon de online (gratis) variant kan dit eenvoudig...

ps libreoffice kan dit ook door 2 kolommen te maken van uur start en uur eind

[ Voor 35% gewijzigd door 99ruud99 op 02-09-2024 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:32
99ruud99 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:37:
als je al weet hoe het in spreadsheet of excel moet ?
waar zeg ik dat?

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
kolom a: dag
kolom b: werkzaamheid
kolom c: start
kolom d: eind
kolom e: duur : =D-C

Cel F1: totale tijd =SOM(E)

YouTube: LibreOffice Calc Tutorial - sum Function | LibreOffice 6 Calc mocht je filmpje makkelijker vinden

[ Voor 41% gewijzigd door 99ruud99 op 02-09-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 21:00
Als je niks bij te dragen hebt, zeg dan niks.

[ Voor 70% gewijzigd door Hero of Time op 02-09-2024 23:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Staat misschien wel in een verkeerd subforum, maar als je TS zijn ondertitel leest, snap ik zijn verzoek wel. Mooi om te zien dat hij het op die leeftijd op Linux doet allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 02-09-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je eigenlijk zoekt is een urenregistratiepakket. Dit zelf in LO Calc maken kan, maar er zijn systemen die dit allemaal al voor je hebben uitgevonden. Heb je hier al eens naar gezocht?

Ik snap ook niet echt je obsessie om het telkens over 'Windows excel' te hebben. Dat bestaat helemaal niet. Er is Microsoft Windows, het besturingssysteem, en Microsoft Office waar een spreadsheetsprogramma bij zit met de naam Excel.

Het weigeren van oplossingen die voor Excel werken is kortzichtig, want veel werkt ook gewoon bij LibreOffice Calc. Formules zijn precies dat, berekeningen. Dus A+B in MS Excel zal hetzelfde resultaat geven als A+B in LO Calc.

Je gebruikt dan wel Linux, maar LibreOffice werkt op meer dan alleen Linux. Het is een stuk software, geen OS. Ik verplaats dit topic dan ook naar de juiste plek. LNX -> CSA.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
99ruud99 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:37:
waarom moet het zo nodig in libreoffice, als je al weet hoe het in spreadsheet of excel moet ?
dit is hele basale excel ...

gewoon de online (gratis) variant kan dit eenvoudig...

ps libreoffice kan dit ook door 2 kolommen te maken van uur start en uur eind
Dit is wel het stereotype tweakers hier

1 minuut nadat het topic bestaat een spuit 11 opmerking plaatsen. Waarvan de argumenten al onderuitgehaald worden als de reaguurder het topic helemaal had afgelezen.

En Dan vervolgens een halfbakke scratchpad uitleg met URL naar maximaal diepgaande uitleg zo van 'zoek de correlatie maar uit'

./rant
Hoe snel haalt een mod dit weg? In het kader van onrelevantie vast en zeker. Maar ongetwijfeld ook met oog op dat er op de tenen getrapt wordt.

Wat ik wil uitlokken met deze reactie is dat men even achter de Oren krabt. Gaan we zo om met elkaar? Waaronder met 70+ers?

[ Voor 6% gewijzigd door 7Sins op 02-09-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
@7Sins t is meer, dit is een zoekvraag die eerste hit op google meteen antwoord geeft. zeker als je al zo ver wilt gaan dat je libreoffice wilt gebruiken zou ik denken dat je de google resultaat wel kan vinden.
En ja, ik lever het aan als een kladblok tekstje, maar veel meer hoeft het ook niet te zijn omdat het een recht-toe-recht-aan oplossing is voor de vraag.

Ik kan wel met ingewikkelde formules gaan gooien, maar daar heeft TS weinig aan, door de lossen stappen is er meer kans dat TS begrijpt wat er gebeurd in de cellen. Het antwoord zonder uitleg is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:23
99ruud99 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:41:
kolom a: dag
kolom b: werkzaamheid
kolom c: start
kolom d: eind
kolom e: duur : =D-C

Cel F1: totale tijd =SOM(E)

YouTube: LibreOffice Calc Tutorial - sum Function | LibreOffice 6 Calc mocht je filmpje makkelijker vinden
Op zich een goed begin, maar als je naar het voorbeeld in de TS kijkt is het net niet zo simpel: gewerkte tijd is niet het verschil tussen eind en start. Zal een varieerende hoeveelheid pauze in meeverrekend moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als er geen zekere logica is qua daadwerkelijk gewerkte uren, vanwege bijvoorbeeld pauzes. En als het altijd wordt afgerond op hele of halve uren: laat 'uur' weg in de laatste kolom. Dus met de hand 4,5 intypen.

Als dat kolom E is en de 4,5 staat in rij 2 (dus cel E2), dan ben je er als in cel E8 wordt geplaatst: =som(E2:E7). De tekst 'uur' zet je dan in kolom F.

Als er dan rijen worden toegevoegd, gaan die mee in de som.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(En mensen, doe es lief...)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou gewoon even een accountje aanmaken bij Toggl. Gratis account volstaat en doet precies wat je wil. Met een appje op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat ja. :)
Anyway, het is een heel kleine moeite en wie goed doet, goed ontmoet, dus... geheel tegen de forumetiquette in stuur ik je zo een direct message.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou zeker even kijken naar een time tracking app als Toggle, of desnoods iets als Keeping dat specifiek gemaakt is voor urenregistratie. Scheelt je een hoop kopzorgen.

Ik heb zelf ook een spreadsheet die ik volledig geautomatiseerd heb; met een drop op de knop komt er een nieuw tabje op basis van een template waarin ik per kwartier kan invullen wat ik gedaan heb en aan de zijkant een lijstje van tijd per klant en tijd per project. Het heeft mij meer tijd gekost om het te maken dan ik het uiteindelijk heb gebruikt, gewoon omdat Excel te veel weerstand geeft bij dit soort dingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:27

P_Tingen

omdat het KAN

Zoiets zoek je denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/OIJNsQD.jpg

Kleine moeite:
https://file.io/Xet29FzQeiNE

Edit: link kon maar 1x gebruikt worden, nu via mijn dropbox: link

[ Voor 37% gewijzigd door P_Tingen op 03-09-2024 14:41 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 15:32
Dit is hoe ik het deed:
A: datum, B: beschrijving, C: start tijd, D: start tijd pauze, E: eind tijd pauze, F: eindtijd, G: samenvoeging

Op de kolom G (type duration) dan deze formule:
=IF(ISBLANK(F2),"0:00", (IF(ISBLANK(D2), (F2-C2), (D2-C2)+(F2-E2) )))
Uitleg:
1e IF => als de eindtijd leeg is, toon 0:00
2e IF => Als D2 leeg is (begin pauze) pak de eindtijd - begin tijd. Anders pak begin pauze - begintijd gecombineerd met eindtijd - einde pauze

Waarbij de 2 uiteraard voor rijnummer staat.

En dan er ergens onder (type duration) voor de totalen:
=SUM(G2:G32)

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 03-09-2024 13:40 ]

Pagina: 1