Voor mijn nieuw gekochte woning die ik aan het renoveren ben wil ik de oude CV ketel vervangen. Het probleem is dat ik tegelijk ook aan het isoleren ben en ik geen historisch gasverbruik weet. Het gaat om een jaren 30 hoekwoning van 114m². Isolatie is als volgt:
- hal en wc radiator
- elke ruimte boven een radiator(3 kamers), 1 moet sowieso vervangen, overige 2 kunnen ook
- badkamer krijgt vloerverwarming, moet nog worden gelegd
- een houtkachel in de woonkamer die ik mocht het erg koud zijn nog eens aan kan steken
- ik ben nu alleen, verwacht dat dit niet altijd zo blijft dus ik twijfel tussen 200 en 300 liter
- DWTW wordt in nieuwe badkamer geinstalleerd
Het liefst ga ik volledig voor de warmtepomp, helemaal van het gas af. Maar ik kom er liever niet halverwege de winter achter dat ik het huis niet warm krijg.
Alternatief is een nieuwe CV, het daar een winter mee doen en dan volgend jaar een hybride warmtepomp op het juiste vermogen eraan.
Zou die 16kw relalistisch kunnen zijn en moet ik dus sowieso naar een hybride warmtepomp gaan? Of zie ik iets over het hoofd en wat kan ik doen om een realistischer vermogen te berekenen.
- Vloer 50cm schuimbeton
- Buitenmuren spouwmuur isolatie uit de jaren 80
- Plafonds/schuin dak 19cm steenwol
- Glas HR++
Afgiftesysteem:
- 40 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH op begane grond- hal en wc radiator
- elke ruimte boven een radiator(3 kamers), 1 moet sowieso vervangen, overige 2 kunnen ook
- badkamer krijgt vloerverwarming, moet nog worden gelegd
- een houtkachel in de woonkamer die ik mocht het erg koud zijn nog eens aan kan steken
SWW:
- er is voldoende plek voor een boiler- ik ben nu alleen, verwacht dat dit niet altijd zo blijft dus ik twijfel tussen 200 en 300 liter
- DWTW wordt in nieuwe badkamer geinstalleerd
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur gaat uit naar een L/W warmtepomp.Wie gaat het installeren?
Als het mogelijk is, installeer ik het graag zelf.Vraag:
Het probleem is dat ik geen test kan doen of de isolatie voldoende is. Ik heb eens op heat-box alles ingevuld en dan kom ik uit op 16kw bij -7 aan benodigd vermogen. Dat klinkt alleen erg veel als ik het vergelijk met wat ik hier lees. Ik twijfel dus ook of ik dat goed heb ingevuld.Het liefst ga ik volledig voor de warmtepomp, helemaal van het gas af. Maar ik kom er liever niet halverwege de winter achter dat ik het huis niet warm krijg.
Alternatief is een nieuwe CV, het daar een winter mee doen en dan volgend jaar een hybride warmtepomp op het juiste vermogen eraan.
Zou die 16kw relalistisch kunnen zijn en moet ik dus sowieso naar een hybride warmtepomp gaan? Of zie ik iets over het hoofd en wat kan ik doen om een realistischer vermogen te berekenen.