Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Vanuit de bouw van onze woning zijn standaard 3 stuks Ei146E rookmelders geïnstalleerd, gekoppeld aan elkaar met bedrading.

Nu wil ik 3 rookmelders toevoegen aan de 3 bestaande. Ik heb gekeken naar de draadloze EI146E RF versie, maar die schijnt niet koppelbaar te zijn met de bedrade EI146E (opzich logisch).

Ik wil echter niet de 3 bedrade reeds geinstalleerde rookmelders vervangen voor de draadloze varianten, want die kosten 100 euro per stuk dus dat gaat me een extra 300 euro kosten. En het ongemak van batterijen vervangen enz.

Wat is nu de beste oplossing?
Zouden jullie 3 losse rookmelders adviseren die allen 3 gekoppeld worden , maar los van de 3 andere rookmelders?

Bedrade versies: Hal - Overloop - Nok zolder
Nieuw te plaatsen melders: 2x Garage (ivm luchtdichte muur+deur halverwege de garage of 1 garage en 1 woonkamer) en overloop zolder (afgesloten van nok zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als het goed is zitten je rookmelders dus ook op een eigen automaat in de meterkast...

je nieuwe melders zouden hier ook bij op moeten komen dan, moet je alleen vanaf een bestaande melder nog een signaal draad trekken richting je groepenkast, daar plaats je een lasdoos waar je de voeding en signaal draad opsplitst naar de rookmelders..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
SMSfreakie schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:08:
Als het goed is zitten je rookmelders dus ook op een eigen automaat in de meterkast...

je nieuwe melders zouden hier ook bij op moeten komen dan, moet je alleen vanaf een bestaande melder nog een signaal draad trekken richting je groepenkast, daar plaats je een lasdoos waar je de voeding en signaal draad opsplitst naar de rookmelders..
Ah dat wist ik niet. Ik heb echter helaas geen optie om nog draden naar de meterkast te trekken vanuit de posities waar de rookmelders moeten komen. Daar ligt geen loze leiding of andere ongebruikte doos in het plafond. Wel goede tip voor volgende woningen, loze leidingen aanleggen op locaties waar je dus extra rookmelders wilt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 02-09-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 22:24
Volgens de handleiding van de RF montageplaat zou een mix van bedrade en draadloze melders mogelijk moeten zijn. Dan moet één van de bedrade Ei146e melders voorzien zijn van een RF montageplaat:

Handleiding montageplaat

Ik heb het zelf niet in gebruik, maar heb het als optie achter de hand om mijn bedrade systeem uit te breiden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Melvin15397 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:35:
Volgens de handleiding van de RF montageplaat zou een mix van bedrade en draadloze melders mogelijk moeten zijn. Dan moet één van de bedrade Ei146e melders voorzien zijn van een RF montageplaat:

Handleiding montageplaat

Ik heb het zelf niet in gebruik, maar heb het als optie achter de hand om mijn bedrade systeem uit te breiden in de toekomst.
Hier word ik blij van ! :)
Dat zou dus betekenen dat als ik 1 van de 3 bestaande vervang voor de draadloze variant, ik vanuit daar ook door kan borduuren op meerdere draadloze varianten.
Enfin, ik zie dat ik ook een controle unit moet aanschaffen, blijft een prijzig kaartje wel dan ( 3 melders + controle unit = tegen de 400 euro al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Draakje5 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:41:
[...]

Hier word ik blij van ! :)
Dat zou dus betekenen dat als ik 1 van de 3 bestaande vervang voor de draadloze variant, ik vanuit daar ook door kan borduuren op meerdere draadloze varianten.
Enfin, ik zie dat ik ook een controle unit moet aanschaffen, blijft een prijzig kaartje wel dan ( 3 melders + controle unit = tegen de 400 euro al)
Controle unit is optioneel, daarmee kan je ze localizeren als ze afgaan en stil zetten. Die zie je normaal alleen bij appartementen.

RF 230V melders van EI koppelen de melderdraad door naar het RF gedeelte en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ricko1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:47:
[...]

Controle unit is optioneel, daarmee kan je ze localizeren als ze afgaan en stil zetten. Die zie je normaal alleen bij appartementen.

RF 230V melders van EI koppelen de melderdraad door naar het RF gedeelte en andersom.
Oke. Dus als ik 1 bedrade EI vervang voor de RF versie, kan ik vanuit daar ook nieuwe RF versies installeren in de woning en koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Ze hebben wel vertrouwen in hun product...
Radioapparatuur, zoals de Ei168RC RF-module, moet regelmatig (minstens
wekelijks) worden getest. Zodoende kunnen eventuele communicatiestoringen worden
voorkomen.
Lijkt er dus op dat ze niet vanzelf gaan vertellen dat ze niet meer goed communiceren.

Zijn er geen betere merken te koop? Want als ik het zo lees heb je ook nog geen 230 liggen waar je ze wil hebben, en dat lijkt ook nodig voor deze melders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
jeroen3 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:57:

[...]

Lijkt er dus op dat ze niet vanzelf gaan vertellen dat ze niet meer goed communiceren.

Zijn er geen betere merken te koop? Want als ik het zo lees heb je ook nog geen 230 liggen waar je ze wil hebben, en dat lijkt ook nodig voor deze melders.
Ik heb het wel over de EI146E RF, geen idee of die anders is dan de EI168RC, maar de EI146RF zou geen 230v nodig hebben.

Wekelijks controleren is natuurlijk wel een beetje zot ja. Ik zie dat een NEST bijv. zich zelf controleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
De handleiding heeft het expliciet over backup batterij, dus zoek dat goed uit! Straks blijft hij piepen omdat 230V uitval een storingsconditie is.

offtopic:
Die nests zijn leuk, ik heb ze zelf ook (5 stuks). Het uitspreken van het alarm is erg handig.
Er is wel een kanttekening, ze vallen af en toe van de wifi af, soms keren ze weer terug, soms moet je erg moeilijk met opnieuw koppelen. support is niet zo behulpzaam, die zeggen alleen "ga dichterbij de router staan of start hem opnieuw op"... De alarmfuncties zijn zonder wifi niet beïnvloed (communicatie tussen de units gaat via 802.15.4), maar ze worden wel dan wel oranje als je het licht uitzet. Heel eerlijk zou ik iets anders willen, maar ze zijn nogal kostbaar :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Volgens mij weet @Toppe hier veel vanaf, ik tag hem even :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Draakje5 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:30:
[...]

Ik heb het wel over de EI146E RF, geen idee of die anders is dan de EI168RC, maar de EI146RF zou geen 230v nodig hebben.

Wekelijks controleren is natuurlijk wel een beetje zot ja. Ik zie dat een NEST bijv. zich zelf controleerd.
De 146E RF moet ook een 230V voeding hebben. Een volledig draadloze is EI650iRF (10 jaar lithium batterij) Deze zou je moeten kunnen koppelen aan de 146E RF.

Voor mijn werk heb ik ongeveer 6000 stuks EI650iRF rookmelders geprogrammeerd. Ik weet dat de EI3016RF 230V melders aan de 650iRF gekoppeld kunnen worden. De 146 serie is de budget serie maar gebruikt als het goed is hetzelfde protocol.

Dan wordt het 1 stuks 146E RF en 2 stuks EI650iRF (totaal +-€280)

Edit: bespaar jezelf 20 euro en koop een Ei168RC sokkelvoet ipv een 146ERF. De sokkelvoet doet de communicatie en is hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door Ricko1 op 03-09-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ricko1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:58:
[...]

De 146E RF moet ook een 230V voeding hebben. Een volledig draadloze is EI650iRF (10 jaar lithium batterij) Deze zou je moeten kunnen koppelen aan de 146E RF.

Voor mijn werk heb ik ongeveer 6000 stuks EI650iRF rookmelders geprogrammeerd. Ik weet dat de EI3016RF 230V melders aan de 650iRF gekoppeld kunnen worden. De 146 serie is de budget serie maar gebruikt als het goed is hetzelfde protocol.

Dan wordt het 1 stuks 146E RF en 2 stuks EI650iRF (totaal +-€280)

Edit: bespaar jezelf 20 euro en koop een Ei168RC sokkelvoet ipv een 146ERF. De sokkelvoet doet de communicatie en is hetzelfde.
Als je er 6000 geprogrammeerd hebt dan doe je iets fout, dat had je aan je leverancier kunnen uitbesteden :9

Wat heb je er aan geprogrammeerd? Onderling gekoppeld?

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 03-09-2024 18:27 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Draakje5 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:04:
Vanuit de bouw van onze woning zijn standaard 3 stuks Ei146E rookmelders geïnstalleerd, gekoppeld aan elkaar met bedrading.

Nu wil ik 3 rookmelders toevoegen aan de 3 bestaande. Ik heb gekeken naar de draadloze EI146E RF versie, maar die schijnt niet koppelbaar te zijn met de bedrade EI146E (opzich logisch).

Ik wil echter niet de 3 bedrade reeds geinstalleerde rookmelders vervangen voor de draadloze varianten, want die kosten 100 euro per stuk dus dat gaat me een extra 300 euro kosten. En het ongemak van batterijen vervangen enz.

Wat is nu de beste oplossing?
Zouden jullie 3 losse rookmelders adviseren die allen 3 gekoppeld worden , maar los van de 3 andere rookmelders?

Bedrade versies: Hal - Overloop - Nok zolder
Nieuw te plaatsen melders: 2x Garage (ivm luchtdichte muur+deur halverwege de garage of 1 garage en 1 woonkamer) en overloop zolder (afgesloten van nok zolder).
Je moet even je vlucht routes goed in kaart brengen. Ja, een rookmelder is er om te kijken of er brand is maar ze zijn verplicht in de verkeersruimtes. Bij nieuwbouw is bedraad én gekoppeld verplicht.

De 146e is voorzien van een 9v alkaline batterij, die moet je dus in feite nog steeds jaarlijks vervangen. Wat vrijwel niemand doet want hij piept niet.

Ik zelf zat met het zelfde dilemma als jij en ik heb uiteindelijk alles vervangen voor de Ei 3016(RF), uiteraard tegen groothandelsprijzen (ja, dat scheelt) omdat ik met die melders als enige zou blijven voldoen aan het bouwbesluit (nu BBL).

Ik zou altijd voor melders gaan met een 9v lithium batterij en in de garage sowieso stopconpensatie. Leuke bijkomstigheid is eventueel audiolink waarmee je de status van je melder kan uitlezen met een app (hiervoor gebruikt hij de microfoon!) wat wel handig kan zijn.

De meest eenvoudige weg is al wel besproken, de meest slimme weg is overstappen met al je melders naar 9v lithium waarvan je er 3 bedraad aansluit. Niet de goedkoopste weg inderdaad maar wel toekomst bestendig omdat je voor de komende 10 jaar klaar bent.

Melders op 9v alkaline is sowieso dikke drama. Wij keuren heel wat melders op jaar basis en wat we afkeuren is vanwege de batterij die niet (tijdig) vervangen is.

Rookmelder keuren? Ja, als eigenaar van een woning heb je zorgplicht en moet je zorgen dat het wel werkt. Om daar vanaf te zijn huren ze partijen zoals ons in die dat controleren, registreren en rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

jeroen3 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:57:

[...]

Kwalitatief gezien zijn dit de beste melders op de markt.

Nederland heeft weer z’n eigen regeltjes, zo zijn 230v gevoede melders in de rest van de EU niet verplicht en volstaat enkel een lithium batterij én onderling koppelen.

Pagina: 1