Advies upgrade hardware of kan ik nog iets anders doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 18:37
Ik zit redelijk in een gevecht met wat te doen. Aan de ene kant werkt mijn huidige PC prima, maar ik ben totaal niet tevreden met de idle temps en het geluid. Zeker in de zomer gaan idle temps tegen de 60 aan, en under load komt het vaak tegen de 90 aan. Mijn AIO vliegt soms zelfs in overheat.

Ik ben totaal geen fan meer van Corsair, de case is een drama om in te bouwen geweest, het iCue systeem is ook erg..
Voorkeur aan kast heb ik niet echt, mag zelfs dicht en geen RGB.
Zelf zat ik te kijken om te kijken of ik het kan oplossen met een Hyte Y60 of Y70. In combinatie met Noctua Fans en een Artic Freezer 360MM koeler.

Persoonlijk heb ik soms dat mijn CPU bottlenecked op mijn GPU naar mijn idee. De CPU draait dan 90% en de CPU zit idle op 30%. Waardoor ik overweeg naar AMD 7800X3D te gaan. Maar dat vergt wat meer dan alleen de CPU swappen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alles gewoon kunnen spelen op redelijk hoge/maxed settings. Primair gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget staat redelijk in het flexibele. 2000-3000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Videokaart Asus 3080 Ti, Corsair RMx1000 2021

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe kast, nieuwe M.2 SSD's (2x2 TB voor 4TB totaal). Nieuwe AIO koelers. RAM etc. Indien upgaden van hardware beter is dan het oplossen van alleen de koeling in huidige build.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Indien het advies word om de hardware te vervangne, AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
4TB opslag, stilte

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Advies voor wat te doen met mijn build om hem koeler te krijgen.

De huidige specs
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Boxed€ 342,73€ 342,73
1MoederbordenAsus Prime Z490-A€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 500D RGB SE€ 273,-€ 273,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i Elite Capellix Liquid CPU Cooler. 240 mm€ 205,10€ 205,10
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2A2666C16€ 95,13€ 95,13
1VoedingenCorsair RM1000x (2021) Zwart€ 149,90€ 149,90
2SSD'sSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 88,61€ 177,22
Totaal€ 1.243,08

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
Voor de hand liggende antwoorden:
1) geen i9 K variant pakken...
2) betere (grotere) CPU koeler pakken - als je aio wilt, pak 280 mm , dat is beter dan 360mm
3) extra fans toevoegen
4) geen behuizing met glazen voorpaneel pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:50
Heb je het stoffilter aan de bovenzijde verwijderd? Met outtake fans op je radiator is het stoffilter overbodig en belemmert het de airflow.
Laat de front fans eens wat sneller draaien voor meer koele intake lucht.
Wellicht de koelpasta vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Een 7800X3D zal je zeker meer stilte en prestaties geven over je huidige CPU, maar ik denk dat de winst die je ermee behaald niet echt opweegt tegen de kosten. Je moet een nieuw moederbord (€200), CPU (€390) en nieuwe RAM (€100) aanschaffen voor een paar procent meer prestatie in sommige games en wat dB reductie.

Als ik het zo inschat, dan moet je huidige systeem echt nog wel een paar jaar meegaan.

Heb je al geprobeerd om je CPU/GPU te undervolten, daar kun je een hele hoop rust en stilte mee winnen zonder al te veel prestatie in te leveren. Zie onderstaande link voor een voorbeeld voor de CPU.

https://www.reddit.com/r/...raws_60_watts_less_power/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatyYe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 18:37
Bedankt voor de eerste reacties.
99ruud99 schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:40:
Voor de hand liggende antwoorden:
1) geen i9 K variant pakken...
2) betere (grotere) CPU koeler pakken - als je aio wilt, pak 280 mm , dat is beter dan 360mm
3) extra fans toevoegen
4) geen behuizing met glazen voorpaneel pakken
Heb je advies voor een 280MM variant?
De i9 was inderdaad een issue, nu ik het achteraf bekijk, kan alleen niet terug
Behuizing ja.. was mooi voor de show maar drama voor de rest ;)
Bverhoe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:21:
Een 7800X3D zal je zeker meer stilte en prestaties geven over je huidige CPU, maar ik denk dat de winst die je ermee behaald niet echt opweegt tegen de kosten. Je moet een nieuw moederbord (€200), CPU (€390) en nieuwe RAM (€100) aanschaffen voor een paar procent meer prestatie in sommige games en wat dB reductie.

Als ik het zo inschat, dan moet je huidige systeem echt nog wel een paar jaar meegaan.

Heb je al geprobeerd om je CPU/GPU te undervolten, daar kun je een hele hoop rust en stilte mee winnen zonder al te veel prestatie in te leveren. Zie onderstaande link voor een voorbeeld voor de CPU.

https://www.reddit.com/r/...raws_60_watts_less_power/
Ja ik heb als voornaamste reden dat ik gelijk oom naar PCIe 4.0 M.2 disks wil, dus voor mij zou de investering dat direct realiseren.
GPU draait al op undervolt, CPU niet.
Woezik schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:09:
Heb je het stoffilter aan de bovenzijde verwijderd? Met outtake fans op je radiator is het stoffilter overbodig en belemmert het de airflow.
Laat de front fans eens wat sneller draaien voor meer koele intake lucht.
Wellicht de koelpasta vervangen.
Stoffilter zit er nog wel in, maar die laat ik er ook in. Ik heb namelijk soms wel eens dat er stof op de kast ligt en hierdoor komt het er niet in.

Fans zal ik eens op het extreme profiel zetten... geeft wel meer lawaai maar ben benieuwd of het helpt met de temps.

Koelpasta heb ik reeds al vervangen.