Bouwkundige keuring - wanneer gebreken verrekenen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Mijn partner en ik hebben een winnend bod op een huis gedaan. Een van de ontbindende voorwaarden was een bouwkundige keuring. Die is zojuist uitgevoerd. Daarbij zijn enkele kleine gebreken gevonden. Denk aan kitwerk, deurbeslag, enkele ventilatieroosters, wat klein schilderwerk, etc. Mag allemaal geen naam hebben maar bij elkaar kost het toch al gauw 1000 euro om te herstellen.

Op de koopsom is dat bedrag natuurlijk een fooi, maar ik ben toch benieuwd. Vanaf wanneer ga je proberen die kosten te verrekenen met de verkopers? Wat is gebruikelijk? En hoe pak je dat het beste aan?

Alvast dank!

Beste antwoord (via Mobilae op 02-09-2024 19:35)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:13
Je kunt de koop ontbinden als direct noodzakelijke onderhoudskosten hoger zijn dan het bedrag dat je in je ontbindende voorwaarde hebt opgenomen.

Gefeliciteerd dat het zo laag uitvalt, je hebt dus geen grote uitgaven meer te doen op korte termijn.

Die 1000 euro kosten zijn voor jezelf. Je hebt een bod gedaan en dat is akkoord. Onderhandelen doe je niet meer achteraf.

De verkoper heeft ook 0 noodzaak danwel verplichting om hier ook maar enigszins in mee te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 02-09-2024 18:03 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:44
Meestal heb je ontbindende voorwaarden voor bouwkundige gebreken met een minimum bedrag. Jij als koper bepaalt de voorwaarden waaronder je wilt kunnen ontbinden, dus als het goed is weet je dit al en hoef je dat niet hier te vragen. Maar 1000 euro… voor zo’n bedrag ga je niet ontbinden lijkt me. Het is meer bedoeld voor zaken die je onmogelijk had kunnen weten en die veel duurder zijn om te fixen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Dat doe je doorgaans niet.

Meestal bied je onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Wat leesstof: https://www.keurenadvies....e-keuring-in-koopcontract

Geen idee dus wat je als bedrag hebt afgesproken bij je voorbehoud, waarbij ik uitga van een bedrag boven de 1.000 euro.

Dat betekent dus dat de koopsom gewoon ter hoogte van je bod is welke je hebt gedaan. Dr zaken die je noemt horen gewoon bij een huis wat je koopt en die heb je al kunnen zien.

Ik hoop voor je dat er wel goed onderzoek gedaan is naar de heipalen/fundering en het dak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De ontbindende voorwaarde zal een bedrag specificeren. Daarbij gaat het ook nog eens om niet eerder bekende gebreken en gebreken van enige ernst.

In dit geval: niets te verekenen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 10:11
Heb je afgesproken dat de verkoper deze kosten vergoedt (ik vermoed van niet)? Zo niet, dan is er geen reden om deze kosten te verrekenen. Je koopt het huis as-is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:56
In je ontbindende voorwaarde staat als het goed is ook een bedrag bij de bouwkundige keuring. Als je daar overheen gaat kun je dus ontbinden. Daarna kun je wellicht als de kosten er net boven zijn, kun je gaan koehandelen over deze kosten er boven voor korting. Maar zoals je zelf al aangeeft zal er denk ik niemand hier iets mee gaan doen, zeker niet in de huidige markt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Daarnaast is het klein renovatiewerk. Een huis wil je toch zelf ook enigszins in orde maken toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +22 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 14:13
Je kunt de koop ontbinden als direct noodzakelijke onderhoudskosten hoger zijn dan het bedrag dat je in je ontbindende voorwaarde hebt opgenomen.

Gefeliciteerd dat het zo laag uitvalt, je hebt dus geen grote uitgaven meer te doen op korte termijn.

Die 1000 euro kosten zijn voor jezelf. Je hebt een bod gedaan en dat is akkoord. Onderhandelen doe je niet meer achteraf.

De verkoper heeft ook 0 noodzaak danwel verplichting om hier ook maar enigszins in mee te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 02-09-2024 18:03 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thebeast12
  • Laatst online: 05-06 12:32
pentaw1nz schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:02:

Inderdaad wat hier wordt gezegd. En als je dan zelf een zeikerd bent die om elk ding gaat zeuren dan gaat de verkoper gewoon in zee met een ander bod zonder gezeik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

1000 euro ben je al snel kwijt voor regulier onderhoud, je keuring heeft dat nu aan het licht gebracht. Reken er maar op dat je de volgende jaren (gemiddeld) meer kwijt bent.

https://persoonlijkbudgetadvies.nibud.nl/ geeft voor mijn situatie een schatting van €186 per maand weer bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door W1LL3M op 02-09-2024 18:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mobilae
Er is geen maximum bedrag gespecificeerd, de keuring vindt plaats voor ingang van de 3 dagen bedenktijd.

Maar verder zijn de reacties duidelijk! We waren niet van plan hier een groot ding van te maken maar waren vooral benieuwd hoe men hier doorgaans mee omgaat. We laten het lekker voor wat het is. Dank voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 23:44
Mobilae schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:34:
Er is geen maximum bedrag gespecificeerd, de keuring vindt plaats voor ingang van de 3 dagen bedenktijd.

Maar verder zijn de reacties duidelijk! We waren niet van plan hier een groot ding van te maken maar waren vooral benieuwd hoe men hier doorgaans mee omgaat. We laten het lekker voor wat het is. Dank voor de reacties!
Wel een minimum bedrag toch neem ik aan? Vaak is er iets opgenomen van 5000 euro of hoger directe herstelkosten als ontbindende voorwaarden, oftewel als het bedrag hoger was geweest had je kosteloos van de koop af kunnen zien.

Maar aangezien je het hebt over voor het ingaan van de wettelijke bedenktijd heb je denk ik nog niet eens een voorlopig koopcontract getekend. Ik zou dat persoonlijk nooit zo hebben aangepakt. Na akkoord bod zo spoedig mogelijk tekenen, daarna pas een keuring laten uitvoeren en niet andersom. Je hebt nu geld uitgegeven voor een keuring, maar mocht er ineens een gigantisch bod komen bij de verkopers, kunnen ze het huis in theorie zomaar aan iemand anders verkopen. Niet netjes natuurlijk maar in deze huizenmarkt gebeuren rare dingen.

Zo snel mogelijk tekenen dus. Voor die 1000 euro hoef je het niet te laten, dat is echt niks natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Hugo__Boss schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:37:
[...]

Wel een minimum bedrag toch neem ik aan? Vaak is er iets opgenomen van 5000 euro of hoger directe herstelkosten als ontbindende voorwaarden, oftewel als het bedrag hoger was geweest had je kosteloos van de koop af kunnen zien.

Maar aangezien je het hebt over voor het ingaan van de wettelijke bedenktijd heb je denk ik nog niet eens een voorlopig koopcontract getekend. Ik zou dat persoonlijk nooit zo hebben aangepakt. Na akkoord bod zo spoedig mogelijk tekenen, daarna pas een keuring laten uitvoeren en niet andersom. Je hebt nu geld uitgegeven voor een keuring, maar mocht er ineens een gigantisch bod komen bij de verkopers, kunnen ze het huis in theorie zomaar aan iemand anders verkopen. Niet netjes natuurlijk maar in deze huizenmarkt gebeuren rare dingen.

Zo snel mogelijk tekenen dus. Voor die 1000 euro hoef je het niet te laten, dat is echt niks natuurlijk.
Waarschijnlijk is het in de drie dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract. Dat is ook een standaard constructie, en dan is het inderdaad gebruikelijk dat je geen bedrag voor de ontbindende voorwaarde afspreekt (want dan is het geen ontbindende voorwaarde, dan kan je gewoon gebruik maken van de standaard bedenktermijn als er niet uitkomt wat je verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Hielko schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:30:
[...]

Waarschijnlijk is het in de drie dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract. Dat is ook een standaard constructie, en dan is het inderdaad gebruikelijk dat je geen bedrag voor de ontbindende voorwaarde afspreekt (want dan is het geen ontbindende voorwaarde, dan kan je gewoon gebruik maken van de standaard bedenktermijn als er niet uitkomt wat je verwacht).
Je hebt gelijk. Ik schreef “voor ingang” maar dat had moeten zijn “voor afloop van de 3 dagen bedenktijd”. Het heeft dan geen zin om een bedrag af te spreken want je kan dan met elke reden nog afzien van de koop. De koopovereenkomst is inderdaad al getekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:30
Ik heb een makelaarskantoor en werk ook als makelaar maar wat ga ik altijd in gedachte houd:

- Je wilt het liefste zoveel mogelijk weten voordat je tekent en ook alles hebben afgetikt.
- Bouwkundige keuring, kan je op 2 manieren aanpakken: Alleen bij grote zaken, ga je nog eens om tafel zitten, kleinere bekende zaken laat je zitten of als iemand zegt, mijn huis is perfect en dat blijkt niet zo te zijn, dan kan je wel de discussie openen. Ligt aan de situatie, een oud krot is anders dan een perfect afgewerkte villa. Ik heb wel eens een situatie gehad met een koper van een huis van 6 miljoen die liep te klagen over bladderen op een grasveld in de herfst.
- In de tijden van crisis, werd een huis wel 10x omgedraaid en overal over gezeurd en de afgelopen wordt alles flink overboden en bijna niets meer gecontroleerd. Het is slikken of stikken, voor jou 10 anderen en is de tolerantie dus veel hoger.

Ik zelf ben nooit zo moeilijk omdat je al rekening houdt tijdens het bod met bepaalde zaken en dan hoef je achteraf ook niet te mekkeren. De bouwkundige keuring haalt over het algemeen toch niet veel meer zaken naar voren, dan dat je zelf al kan zien omdat ze alleen oppervlakkig inspecteren.

[ Voor 6% gewijzigd door wm1234 op 03-09-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 14:43
Ik heb heel recent ook een bod gedaan onder voorwaarde van een bouwkundige keuring/inspectie (zonder bedrag van te voren), uit de keuring kwam ongeveer 17K aan kosten uit. Ik heb de verkopende makelaar toen gebeld en aangegeven dat ik mijn bod aanpas. (omlaag) en daar waren ze na kort overleg met de verkoper akkoord mee.

Voor 1000 euro had ik niet moeilijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:23
Gabr1e7 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:10:
Ik heb heel recent ook een bod gedaan onder voorwaarde van een bouwkundige keuring/inspectie (zonder bedrag van te voren), uit de keuring kwam ongeveer 17K aan kosten uit. Ik heb de verkopende makelaar toen gebeld en aangegeven dat ik mijn bod aanpas. (omlaag) en daar waren ze na kort overleg met de verkoper akkoord mee.

Voor 1000 euro had ik niet moeilijk gedaan.
Hoe werkt dat dan? Een bouwkundige keuring als voorbehoud maar geen bedrag opnemen? Op basis waarvan had je dan nog mogen ontbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@NACrat voor tekening van de overeenkomst of uiterlijk in de bedenktijd. Als je hebt getekend met een bouwkundige kundig zonder bedrag, dan hang je, want dan krijg je de keuring, komt bijv. 50k werk uit maar dan kan je niet zomaar meer dat bedrag verhalen als er geen bedrag aanhangt.

Veel verkopers willen ook graag voor tekenen, dan is het maar duidelijk voor iedereen en dan zit er nog niemand vast aan een overeenkomst.

Strategie bij mij is dus, zoals eerder benoemd:

- Doe je bod met bouwkundige keuring.
- Je krijgt akkoord met je bod, gelijk de bouwkundige keurder bellen voor een afspraak. Het liefste al de dag erna.
- Voor tekenen, heb je de punten op papier.

[ Voor 41% gewijzigd door wm1234 op 04-09-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:36
wm1234 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:25:
@NACrat voor tekening van de overeenkomst of uiterlijk in de bedenktijd. Als je hebt getekend met een bouwkundige kundig zonder bedrag, dan hang je, want dan krijg je de keuring, komt bijv. 50k werk uit maar dan kan je niet zomaar meer dat bedrag verhalen als er geen bedrag aanhangt.

Veel verkopers willen ook graag voor tekenen, dan is het maar duidelijk voor iedereen en dan zit er nog niemand vast aan een overeenkomst.

- Je krijgt akkoord met je bod, gelijk de bouwkundige keurder bellen voor een afspraak. Het liefste al de dag erna.
Daar moet de verkoper natuurlijk ook mee akkoord gaan om je binnen te laten. Eens dat het voor het tekenen duidelijk is.
Aan de andere kant, als je geen bedrag afspreekt kan de koper dus onderhandelen over bijvoorbeeld 2k of de deal laten klappen zonder reden (want er is geen minimum afgesproken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
wm1234 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:25:

Daar zou ik dus nooit mee akkoord gaan als verkoper. Want dit zijn enkel nadelen voor mij, geen enkel voordeel. Als je het voorbehoud doet dan gewoon na tekening binnen de normaal gesproken termijn. Al zullen er maar zat mensen zijn, zoals bij TS, die wel akkoord gaan met deze constructie. En je verhaalt het bedrag niet op kopers he bij een bouwkundige keuring. Het voorbehoud geeft zekerheid om onder de koop te kunnen annuleren als de herstelkosten boven een x bedrag uitkomen. Het is niet dat deze herstelkosten voor rekening van de verkoper komen.
champion16 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:38:
[...]

Daar moet de verkoper natuurlijk ook mee akkoord gaan om je binnen te laten. Eens dat het voor het tekenen duidelijk is.
Aan de andere kant, als je geen bedrag afspreekt kan de koper dus onderhandelen over bijvoorbeeld 2k of de deal laten klappen zonder reden (want er is geen minimum afgesproken)
De koper kan de deal dus niet laten klappen lijkt mij als je geen bedrag afspreekt. Want het voorbehoud is dat je een keuring doet. Dat mag je dus doen en dan heeft de verkoper aan de voorwaarden gedaan. Daarom moet er voor zover ik weet altijd een bedrag in, om er als koper nog onder uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
NACrat schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:58:
[...]

Daar zou ik dus nooit mee akkoord gaan als verkoper. Want dit zijn enkel nadelen voor mij, geen enkel voordeel. Als je het voorbehoud doet dan gewoon na tekening binnen de normaal gesproken termijn. Al zullen er maar zat mensen zijn, zoals bij TS, die wel akkoord gaan met deze constructie. En je verhaalt het bedrag niet op kopers he bij een bouwkundige keuring. Het voorbehoud geeft zekerheid om onder de koop te kunnen annuleren als de herstelkosten boven een x bedrag uitkomen. Het is niet dat deze herstelkosten voor rekening van de verkoper komen.

[...]

De koper kan de deal dus niet laten klappen lijkt mij als je geen bedrag afspreekt. Want het voorbehoud is dat je een keuring doet. Dat mag je dus doen en dan heeft de verkoper aan de voorwaarden gedaan. Daarom moet er voor zover ik weet altijd een bedrag in, om er als koper nog onder uit te komen.
Volgens mij spreken we langs elkaar heen, maar ik had het over een bouwkundige keuring voor ingang van de 3 dagen bedenktijd. Daar kan de verkoper dus zonder enige reden wel gewoon nee zeggen. Ook als er maar 1k aan kosten uit zouden komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
Het heeft, lijkt mij, eigenlijk weinig zin om zo'n voorbehoud in het voorlopig koopcontract te zetten als je geen bedrag als limiet noemt.
Als ik het hier zo lees zijn er twee scenario's:
  1. In het koopcontract iets laten zetten als 'Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk op <datum> uit het rapport van een bouwtechnische keuring blijkt dat de kosten van direct noodzakelijk herstel van gebreken/achterstallig onderhoud een bedrag van X te boven gaan.'
  2. In het koopcontract iets laten zetten als 'onder voorbehoud van een bouwkundige keuring' zonder tijd & geldlimiet - met het idee dat je de keuring doet voor tekenen of binnen de drie werkdagen bedenktijd.
(1) lijkt mij zinnig, valt weinig tegen in te brengen. Zo iets staat ook als mogelijke voorwaarde in de Vereniging Eigen Huis modelovereenkomst.
(2)... mja, waarom eigenlijk? Want je kan het net zo goed mondeling met verkopers afspreken. "Hey, is het OK als morgen iemand komt keuren en we overmorgen dan tekenen?". Als het antwoord 'nee' is weet je ook genoeg. En keuren binnen die drie werkdagen, nog steeds, dat kan je mondeling afspreken. Als je binnen die drie werkdagen toch niet mag keuren, kan je alsnog de koop afketsen.

Dus ik zie wel het nut in van een keuring voor tekenen of voor aflopen van de bedenktijd - maar niet het nut van in het contract zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:55
€1000.- 8)7 Dat is twee keer uit eten (bij wijze van spreken).
Dat schrijft zo'n mannetje alleen op om iets te schrijven te hebben. Kit en wat dingetjes bijwerken/schilderen is standaard, kun je altijd opschrijven. Het zou vreemd zijn als zo iemand helemaal niets zou zien/vinden.

En volgende keer even goed lezen wat en hoe je biedt, met welke ontbindende voorwaarden, enz. Lijkt me wel zo verstandig, zeker bij de aankoop van een huis.
thebeast12 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:10:
Inderdaad wat hier wordt gezegd. En als je dan zelf een zeikerd bent die om elk ding gaat zeuren dan gaat de verkoper gewoon in zee met een ander bod zonder gezeik.
De 3 dagen wettelijke bedenktijd na het accepteren van een bod op een woning geldt alleen voor de koper. Dit betekent dus dat de verkoper helemaal niet meer in zee kan gaan met iemand anders na het accepteren van een bod op een woning (tenzij anders afgesproken in de overeenkomst maar is zeldzaam).

[ Voor 40% gewijzigd door remzor op 04-09-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Lol, waar maak je je druk om. €1.000 is nog minder dan een fooi. Alles onder de €10k mag je als een cadeautje zien, en daarboven loont het om even in gesprek te gaan.

Als je €1.000 veel geld vind, waarom koop je dan zelf een huis?

[ Voor 97% gewijzigd door Ypuh op 04-09-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@champion16 en @NACrat zoals al eerder aangegeven, ik heb een makelaarskantoor en tig deals verder, dit is gangbaar, alles is onderhandelbaar en afhankelijk van de situatie maar dit is de meest gangbare methode.

1 van de redenen om het snel en voor een ondertekening te doen is snelheid van een deal. Als jij net 10 biedingen heb gekregen, wil je eigenlijk dezelfde week weten of diegene ook echt kan afnemen, financieel/bouwkundig gezien en dat het geen tijdsverspilling is. Je heb ten slotte nog 9 andere kandidaten die het ook wel willen. Die laat je hangen als potentiële koper, als de 1e uitvalt, dat je nog door kan pakken.

Als jij een overeenkomst tekent, zit je vast aan die partij en als die dan moeilijk begint te doen, dan zit je vast aan zo'n figuur die 1000 euro wil terugvorderen omdat een paar kitrandjes niet goed zijn of een dakgoot van 100 jaar een paar verfschilfers heeft of zijn financiering niet rondkrijgt omdat die als zzp'er in de zonnepanelen net in het eerste jaar een ton heeft gedraaid maar de bank dat niet echt duurzaam vindt. Het komt zoveel voor, dat het bijna niet te tellen is.

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 04-09-2024 10:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NACrat
wm1234 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:42:
@champion16 en @NACrat zoals al eerder aangegeven, ik heb een makelaarskantoor en tig deals verder, dit is gangbaar, alles is onderhandelbaar en afhankelijk van de situatie maar dit is de meest gangbare methode.

1 van de redenen om het snel en voor een ondertekening te doen is snelheid van een deal. Als jij net 10 biedingen heb gekregen, wil je eigenlijk dezelfde week weten of diegene ook echt kan afnemen, financieel/bouwkundig gezien en dat het geen tijdsverspilling is. Je heb ten slotte nog 9 andere kandidaten die het ook wel willen. Die laat je hangen als potentiële koper, als de 1e uitvalt, dat je nog door kan pakken.

Als jij een overeenkomst tekent, zit je vast aan die partij en als die dan moeilijk begint te doen, dan zit je vast aan zo'n figuur die 1000 euro wil terugvorderen omdat een paar kitrandjes niet goed zijn of een dakgoot van 100 jaar een paar verfschilfers heeft of zijn financiering niet rondkrijgt omdat die als zzp'er in de zonnepanelen net in het eerste jaar een ton heeft gedraaid maar de bank dat niet echt duurzaam vindt. Het komt zoveel voor, dat het bijna niet te tellen is.
Als ik 10 potentiele kopers heb dan kies ik de beste. Dat is vaak iemand zonder voorwaarden in een dergelijk geval. Als die dan alsnog een bouwkundige keuring wil voor tekenen dan ga ik al gelijk door naar optie 2. Want dan speel je een vies spelletje namelijk. Je doet het of volgens de regels of niet.

Waarom (en vooral op grond waarvan?!) zou je €1.000 kunnen vorderen omdat kitrandjes niet blijken uit een bouwkundige keuring?

En hoe denk je dat mensen binnen de 3 dagen termijn kunnen aantonen dat het financieel haalbaar is? Dat proces duurt weken (er vanuitgaande dat ze een hypotheek nodig hebben).

Gezien je posts twijfel ik heel sterk aan je makelaarsverhaal. Zeker gezien je post 15 juni waarin je aangeeft dat je werkt voor een internationaal Amerikaans bedrijf. Knap als je sindsdien een makelaarskantoor uit de grond stampt en al tientallen deals hebt kunnen maken. Maar nu ga ik wellicht wat te veel offtopic.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:56
NACrat schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:33:
[...]

En hoe denk je dat mensen binnen de 3 dagen termijn kunnen aantonen dat het financieel haalbaar is? Dat proces duurt weken (er vanuitgaande dat ze een hypotheek nodig hebben).
Hiervoor moet de aspirant koper een aantal zaken geregeld hebben vóór het uitbrengen van een bod. Ten eerste een onderzoek naar de financiële situatie van de koper door een hypotheek- of financieel adviseur. Daarnaast contact met een taxateur en eventueel een bouwkundige, die kort na acceptatie van het bod de woning bekijken en een rapport leveren.

Bij de verkoop van onze woning kwamen er meerdere biedingen met het verzoek tot een taxatie en/of bouwkundige keuring voor tekenen van het contract of afloop van de bedenktijd. Daarnaast waren biedingen voorzien van een verklaring van een financieel adviseur of de mogelijkheid contact met hem op te nemen.

De notaris kan pas aan de slag na acceptatie van een bod, en heeft een aantal dagen nodig voor inwinnen van gegevens en opstellen van het contract. In die periode is de taxateur langs geweest. Met de bevindingen van de financieel adviseur en het taxatierapport is de haalbaarheid van de financiering grotendeels duidelijk.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
Gezien je posts twijfel ik heel sterk aan je makelaarsverhaal. Zeker gezien je post 15 juni waarin je aangeeft dat je werkt voor een internationaal Amerikaans bedrijf. Knap als je sindsdien een makelaarskantoor uit de grond stampt en al tientallen deals hebt kunnen maken. Maar nu ga ik wellicht wat te veel offtopic.
Als ik dan moet gokken, dan denk ik dat 'ie voor Re/Max werkt: een amerikaans bedrijf die volgens mij via een franchise-systeem werkt, dus dan kan je een zelfstandig makelaarsbedrijf hebben en voor Re/Max werken. Dus kan best kloppen.

• wm1234
inderdaad totaal offtopic

[ Voor 117% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2024 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 19:33
offtopic

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2024 10:27 ]

• wm1234
offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Ik ga als koper mooi geen bouwkundige keuring betalen vóór er een contract is getekend.
Daar is de ontbindende voorwaarde voor (met specificatie voor maximum bedrag directe kosten)

Als die kosten dan tegenvallen (ik heb zelf al bezichtigd, dus dat moet wel iets extreems zijn wat ik over het hoofd heb gezien) dan kan ik de koop ontbinden en ga ik lekker op zoek naar een ander huis.

Te veel kosten = ontbinden, niet terug vorderen. Je kan altijd opnieuw onderhandelen als je alsnog graag het huis wil en de verkopers willen water bij de wijn doen, maar je hebt op vergoeding geen recht door middel van 'ontbindende voorwaarde'
Het heet niet voor niks ontbindende voorwaarde in plaats van prijsgarantie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• champion16
[...]

Als ik 10 potentiele kopers heb dan kies ik de beste. Dat is vaak iemand zonder voorwaarden in een dergelijk geval. Als die dan alsnog een bouwkundige keuring wil voor tekenen dan ga ik al gelijk door naar optie 2. Want dan speel je een vies spelletje namelijk. Je doet het of volgens de regels of niet.

Waarom (en vooral op grond waarvan?!) zou je €1.000 kunnen vorderen omdat kitrandjes niet blijken uit een bouwkundige keuring?

Inderdaad. Keuren in de bedenktijd kan (heb ik zelf ook eens gedaan bij biedingen). Maar als verkoper ga je meestal niet die extra onzekerheid op je nemen, tenzij het bod extreem hoog is. Ik weet ook wel dat je in de bedenktijd ook zonder reden kan annuleren. Maar potentieel kan je een figuur krijgen die om 1-2k moeilijk gaat doen. En als verkoper zit je meestal met dubbele lasten in je maag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mobilae
Even voor de context van mijn situatie: De verkopers wilden heel snel schakelen en wij waren de enige partij die dat konden. Als enige voorwaarde hebben wij de bouwkundige keuring in de bedenktijd gesteld. Gezien ons bod en de korte termijn waarop wij de levering konden accepteren was dat prima acceptabel voor de verkopers.

En voor de reacties die lijken te impliceren dat we “moeilijk doen” om 1000 euro, daar gaat dit topic helemaal niet over. In mijn eerste post is duidelijk te lezen dat ik me afvraag wat gangbaar is in zo’n situatie. We hebben simpelweg nooit eerder zo’n keuring gedaan. We hebben dus ook geen punt gemaakt van de bevindingen en de koop is nu definitief.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:00
dragonhaertt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:07:
Het heet niet voor niks ontbindende voorwaarde in plaats van prijsgarantie.
Precies dat.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:26
Mobilae schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:28:
Even voor de context van mijn situatie: De verkopers wilden heel snel schakelen en wij waren de enige partij die dat konden. Als enige voorwaarde hebben wij de bouwkundige keuring in de bedenktijd gesteld. Gezien ons bod en de korte termijn waarop wij de levering konden accepteren was dat prima acceptabel voor de verkopers.

En voor de reacties die lijken te impliceren dat we “moeilijk doen” om 1000 euro, daar gaat dit topic helemaal niet over. In mijn eerste post is duidelijk te lezen dat ik me afvraag wat gangbaar is in zo’n situatie. We hebben simpelweg nooit eerder zo’n keuring gedaan. We hebben dus ook geen punt gemaakt van de bevindingen en de koop is nu definitief.
Gefeliciteerd met je huis. Mooi dat het gelukt is. Zoals je gelezen hebt is het gangbaar dat je dus een bedrag noemt in dat voorbehoud, komen de kosten daar boven dan kun je afzien van de koop. Puur juridisch heb je dan ook pas mogelijkheid opnieuw te onderhandelen of verrekenen, want je kunt de overeenkomst openbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mobilae schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:28:
In mijn eerste post is duidelijk te lezen dat ik me afvraag wat gangbaar is in zo’n situatie.
Het gaat altijd over commerciële herstelkosten. Een schilder die het buitenwerk moet schilderen is zo een paar duizend euro.
Dus meestal zit het bedrag dus ook iets hoger. Daarnaast heb je kosten die je direct moet maken en zaken die iets langer kunnen wachten. Denk aan een platdak dat binnen een paar jaar moet worden aangepakt of een kozijn dat een rotte hoek heeft en direct moet worden gedaan. Maar ook de uitvoering kan anders zijn. Een slecht kozijn kun je repareren of vervangen, dat scheelt qua kosten nogal. Maar als je kozijnen allemaal van matig hout zijn gemaakt is vervangen de enige optie.

Het is dus geen zwart/wit situatie, waarbij er flink wat interpretatie mogelijk is.
Het bedrag zit meestal ergens in de duizenden euro's.
Pagina: 1