Gevoelstemperatuur bij mobile airco

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert54pro
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-06 12:53
Mijn vraag

Kort geleden een mobile airco gekocht, de MN12CES van Honeywell.Het apparaat werkt bij afkoeling enkel in de hoogste stand en is niet te reguleren naar een lagere ventilatie stand stand, vind ik niet echt een probleem, het werkt.

Maar vanwege een randaarde stopcontact kan deze bij ons enkel in de keuken geplaatst worden, het apparaat moet dus circa 3 meter overbruggen ( lengte van de keuken) om vervolgens de afgekoelde ofwel koude lucht naar de woonkamer te sturen.Met de uitgaande ( kantel) klep kan ik de luchtstroom horizontaal richting woonkamer sturen of geheel open zetten.

Ik merk in de woonkamer een koeler en gering aangenaam gevoel van afkoeling, maar nu komt mijn belangrijkste vraag waarom zie ik een koeler niveau niet terug op een digitale temperatuurmeter die in de woonkamer hangt en ook niet op de thermostaat van de verwarming die de actuele temperatuur laat zien.

Vindt er afkoeling plaats die ik niet terug zie op beide temperatuur meters, ofwel zit het tussen mijn oren dat de temperatuur niet daalt bij aflezing maar dat er toch een afkoeling plaats vind .

Apparaat geeft 13000 btu de woonkamer is 60 m2

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22

FreakNL

Well do ya punk?

Mobiele airco’s zijn gewoon niet best.

Maar het stopcontact is een non issue, daar hebben ze iets heel moois voor uitgevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat, mobiele airco’s werken niet echt.

Ze voeren warme lucht af via de buis alleen die lucht moet ook weer worden aangevuld en dat gebeurd met nieuwe (warme) lucht die via kieren de kamer in komt. Zo blijf je dus bezig met warmte naar binnen trekken en die een beetje afkoelen.

Een split unit werkt anders, die koelt de warme lucht in de kamer af zonder lucht af te voeren. Dat maakt groot verschil.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 02-09-2024 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Die afkoeling die je voelt is gevoelsmatig, een luchtstroom zal altijd kouder aanvoelen dan wat de werkelijke temperatuur van die lucht is.
Jammer, maar je hebt meer dan 500 euro uitgegeven voor een veredelde ventilator.
Er zijn manieren om zo'n ding om te bouwen zodat ie wat beter koelt, is hier ook een topic over, maar dat gaat voor de gemiddelde gebruiker vrij ver.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:09
13000 btu is tot max 50m2. Daarnaast zijn mobile niet het beste in koelen dus maak er maar 40 m2 van. Verwacht dus geen wonderen op je thermostaat. Maar even om de opmerking hierboven te verbeteren. Hij onttrekt warmte uit de lucht en blaast de koele lucht uit. Hij voert alleen de warmte af een daardoor hoeft er geen nieuwe lucht aangeleverd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
thebeast12 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:38:
13000 btu is tot max 50m2. Daarnaast zijn mobile niet het beste in koelen dus maak er maar 40 m2 van. Verwacht dus geen wonderen op je thermostaat. Maar even om de opmerking hierboven te verbeteren. Hij onttrekt warmte uit de lucht en blaast de koele lucht uit. Hij voert alleen de warmte af een daardoor hoeft er geen nieuwe lucht aangeleverd te worden.
En die warmte wordt zeker op magische wijze via de wandcontactdoos weer teruggevoerd in het net zeker? >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er zijn ook mobiele aircos die een aanvoer en afvoerslang hebben.

Die werken best ok. Zijn niet zo efficiënt als een split systeem. Maar als je de slangen weet aat te sluiten zonder grote kieren (dus niet laten bungelen uit een open raam) kunnen ze best aardig koelen.

Opmerkingen over veredelde ventilatoren kan ik mij niet in vinden

Waarom je het verschil niet direct ziet is het verschil in luchtvochtigheid, een airco vangt vocht af waardoor het aangenamer voelt

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 02-09-2024 17:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
mrc4nl schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:53:
Er zijn ook mobiele aircos die een aanvoer en afvoerslang hebben.

Die werken best ok. Zijn niet zo efficiënt als een split systeem. Maar als je de slangen weet aat te sluiten zonder grote kieren (dus niet laten bungelen uit een open raam) kunnen ze best aardig koelen.

Opmerkingen over veredelde ventilatoren kan ik mij niet in vinden

Waarom je het verschil niet direct ziet is het verschil in luchtvochtigheid, een airco vangt vocht af waardoor het aangenamer voelt
Maar deze heeft dus alleen een afvoerslang naar buiten, en dus wordt er warme, vochtige lucht van buiten via kieren e.d. weer naar binnen gezogen.
TS heeft weinig aan opmerkingen dat er andere airco's zijn die 'best ok' zijn.
De luchtvochtigheid kan dan wel iets dalen, maar wanneer de temperatuur niet daalt dan zit je alsnog met 28 graden in je kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert54pro
Allen bedankt voor uw antwoorden, ja het blijft behelpen met een mobile airco maar je moet wat in een flat (huurwoning).

Begrijp nu ook iets beter door de antwoorden waarom de temperatuur niet zichtbaar daalt maar een lichte bries is zeker wel aanwezig, in dit opzicht werkt de airco wel.

Overgens is in de sponning / kozijn van het keukenraam door mij een plexiglas plaat met een gat van 15 cm.Geplaatst waardoor de afgevoerde lucht niet direct retour komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
bert54pro schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:20:
Overgens is in de sponning / kozijn van het keukenraam door mij een plexiglas plaat met een gat van 15 cm.Geplaatst waardoor de afgevoerde lucht niet direct retour komt.
Dan zou je flat vacuum trekken. Dat kan niet, De lucht die de airco via de buis naar buiten blaast, komt via kieren etc. direct terug. Vandaar dat een mobiele airco niet zo efficient is. Maar beter dan een ventilator (tegen een veel hoger stroomverbruik).

Edit: Waarschijnlijk bedoel je dat de warme lucht uit de buis niet direct via het gat naar binnen komt. Dat is goed, maar alsnog komt warme buitenlucht via kieren naar binnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jimster op 03-09-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

bert54pro schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:20:
Allen bedankt voor uw antwoorden, ja het blijft behelpen met een mobile airco maar je moet wat in een flat (huurwoning).

Begrijp nu ook iets beter door de antwoorden waarom de temperatuur niet zichtbaar daalt maar een lichte bries is zeker wel aanwezig, in dit opzicht werkt de airco wel.

Met een mobiele airco (met maar 1 slang) koel je in het begin de lucht in je kamer. Hete lucht gaat dan via de slang (die ook opwarmt en weer stralingswarmte terug afgeeft in de kamer) naar buiten.
Uiteindelijk wordt de aangezogen lucht in de kamer, die dan heel langzaam afkoelt, steeds opnieuw een beetje gekoeld, en ontstaat er onderdruk. Door die onderdruk wordt er warme lucht van buiten de woning door kiertjes e.d. terug naar binnen gezogen.

Als je een airco hebt met 2 slangen, dan heb je dus je reguliere afvoerslang naar buiten, maar ook de slang die je op de intake aansluit (daar waar de airco lucht aanzuigt) voer je af naar buiten. Dan krijg je dus dat de intake van je airco via de slang de warme lucht van buiten aanzuigt, ontvochtigt en koelt en je woonkamer inblaast waarbij de warme lucht dan via de andere slang (exhaust) weer naar buiten gaat. Zo krijg je een situatie waarin je airco dus aangezogen buitenlucht gekoeld je woonkamer in blaast zonder daarbij onderdruk te creeeren. Deze manier is een stuk efficienter dan met 1 slang, zeker als je dan ook nog zorgt dat je beide slangen isoleert zodat de hitte van de slang niet teveel uitstraalt in de kamer, dan haal je het maximale uit een mobiele airco.

Echter zijn er niet veel mobiele airco's op de markt die een 2-slangen-constructie hebben. Dat moet je, zoals al eerder gezegd, zelf gaan maken.

Maar het geldt dus nog steeds dat een split airco unit vele malen beter werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Deathchant op 03-09-2024 13:02 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchieman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:49
Deathchant schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:58:
[...]

Als je een airco hebt met 2 slangen, dan heb je dus je reguliere afvoerslang naar buiten, maar ook de slang die je op de intake aansluit (daar waar de airco lucht aanzuigt) voer je af naar buiten. Dan krijg je dus dat de intake van je airco via de slang de warme lucht van buiten aanzuigt, ontvochtigt en koelt en je woonkamer inblaast waarbij de warme lucht dan via de andere slang (exhaust) weer naar buiten gaat. Zo krijg je een situatie waarin je airco dus aangezogen buitenlucht gekoeld je woonkamer in blaast zonder daarbij onderdruk te creeeren. Deze manier is een stuk efficienter dan met 1 slang, zeker als je dan ook nog zorgt dat je beide slangen isoleert zodat de hitte van de slang niet teveel uitstraalt in de kamer, dan haal je het maximale uit een mobiele airco.
volgens mij zijn het juist 2 losstaande luchtstromen bij een 2 slangen airco.
1 voor lucht van buiten om mee te koelen
1 van binnen om warme lucht te koelen
dus de warme lucht van buiten gaat NIET naar binnen, en je creëert ook geen onderdruk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

dutchieman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:07:
[...]

volgens mij zijn het juist 2 losstaande luchtstromen bij een 2 slangen airco.
1 voor lucht van buiten om mee te koelen
1 van binnen om warme lucht te koelen
dus de warme lucht van buiten gaat NIET naar binnen, en je creëert ook geen onderdruk
Yes! My bad, thanks!!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert54pro
Beste,
Dank voor alle raadgevingen daar kan ik wat mee en dan bedoel ik alle reacties.

De mobile airco blaast volgens opgave 318 m3 / h en dan denk ik even aan de reactie van Jimster en in zekere mate het vacuum trekken, daar gingen mijn oogleden even van omhoog want elk raam in onze flat is van dubbel glas, dus veel te goed geisoleerd.

Waarom een perplex plaat met gat voor afvoer warmte geplaatst in de opening van het keukenraam, in de installatie staat o.a.Maak een gat door een muur of raam, wanneer nodig kan de mobile airco semi-permanent geinstalleerd worden.

Even verder lees ik verleng de uitlaat slang door een open raam en doe het raam zover als mogelijk dicht zodat de slang vast blijft zitten.Dus ja eigenlijk met een deels open raam.?

De optie met een deels open raam daarvan dacht ik jeetje nu gaat de warmte afvoer naar buiten terwijl ik ook direct weer warme lucht naar binnen trekt die op de zelfde plek wordt afgevoerd.De mobile airco staat namelijk vlak bij het keukenraam met een korte afvoerslang van 1,5 meter.

Van onderdruk was er zeker sprake want ik had de ventilatieroosters in de woonkamer boven de ramen dichtgetrokken en in de beide slaapkamers open gelaten, gevolg,,de woon-kamerdeur naar de slaapkamers die kon ik niet op een kier zetten die wilde door de aanvoer van nieuwe luchtstroom dicht klappen, voelde zelfs tegendruk.

Ik ben met al jullie reacties erg blij, en wat een geweldig forum waar je allerlei technische vragen kan stellen.

Denk nu om toch voor de optie met een deels open keukenraam te gaan, zou dat ook jullie keuze zijn.
Pagina: 1