Minisforum UM890 Pro, 32GB ram, 1TB opslag goed voor Excel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 09:33
Beste mede Tweakers,

Ik ben voor bij ons op kantoor op zoek naar een systeem dat grote Excel-bestanden (70 mb en groter) zonder problemen kan openen en waarop we ook berekeningen kunnen loslaten. (Ik ben me er van bewust dat er mooie webapps zijn waarin dit veel efficiënter werkt dan dat logge Excel, maar onze afdeling Finance werkt nu eenmaal met Excel.)

Ik vraag me hardop af of dit een systeem is dat daar geschikt voor is:

Minisforum UM890 Pro, 32GB ram, 1TB opslag

En dan vooral de CPU en het RAM-geheugen spreken me aan. Ik begrijp dat de CPU 8 rekenkernen heeft en die hoge klokfrequentie doet vermoeden dat deze goed om moet gaan met Excel-bestanden.

Ik ben van plan om een 34 inch (3440 x 1440) en een 24 inch (1920 x 1080) monitor aan te sluiten, maar denk dat dat geen probleem is met de HDMI en DP aansluitingen.

Kan iemand mij vertellen of mijn beredenering klopt?

Alvast bedankt!

Allan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

70MB aan "Excel" zegt niks; als je een verkeerde formule programmeert, kan het best zijn dat elke machine oneindig lang bezig is. Vaak (niet altijd) is de optimalisatie van dit soort sheets beter dan nieuwe apparatuur kopen.

That said; Minisforum heeft geen "next day onsite" garantie dus welke overweging is er om de afdeling Finance x dagen zonder PC / PC's te laten zitten als er een defect ontstaat? Andersom; heeft iemand van "de ICT" al een idee hoe deze machines geinstalleerd / onderhouden gaan worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
Dank je wel voor je bericht @MAX3400, dat van die 70 MB is iets wat ik heb doorgekregen van de afdeling, ik weet voor de rest ook niks over die Excel-bestanden, alleen dat het laden er van lang duurt (blank scherm) en dat het systeem soms vast loopt (Intel Core i5-8500B @3.00GHz, 16GB RAM-geheugen).

Ok goed om te weten over die Next Day On Site, maar als we dat even buiten beschouwing laten en puur kijken naar specs, is daar wat over te zeggen?

En wat bedoel je precies met "Hoe de machines geinstalleerd en onderhouden gaan worden"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Puur op specs: ja, het is beter dan wat ze nu hebben. Sowieso de storage en MT/s zal aanzienlijk omhoog gaan; reken op een kleine 5 jaar aan vooruitgang in technologie.

Puur op wat je post: langzaam / niet laden, vastlopers, etc; defecte / verouderde / "vieze" Excel-sheets; grote kans dat het met nieuwe machines niet beter wordt. Sterker nog; mogelijk dat het erger wordt want (grof gezegd) de oude machines hebben misschien in het register of in temp of in andere zaken nog wel iets wat ondersteund is. Een nieuwe machine met nieuw OS en nieuw vers userprofiel etc; zomaar kans dat minstens zoveel nieuwe issues introduceert.

Extra hint: nieuwe(re) versies van Office hebben een deprecation van "visual basic / macro" functies dus het kan zomaar zijn dat aan de sheets nooit onderhoud gepleegd is en dat (bijvoorbeeld) bij een update van Windows en/of Office 1 of meerdere functies zijn weggevallen. Ook hier zal iemand met verstand van zaken naar moeten kijken.

Eigenlijk allemaal hints / vragen voor "de ICT"; neem toch aan dat Finance niet vrijdag riep "En nu is het traag!!!" en maandag gaan we nieuwe machines kopen? Er zal een stukje voorgeschiedenis / onderzoek zijn wat kan leiden tot een betere set argumenten om nieuwe hardware te kopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Ik vraag mij sterk af of elke hoeveelheid hardware dit gaat oplossen.

Als je het tijdelijk wilt testen, kan je ook in Azure een machine online brengen met die specificaties en testen.

Maar Excell is prima voor wat relatief eenvoudige formules, maar echt zwaardere (geschakelde) berekeningen is het niet voor bedoeld.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:04

Marc H

- - Is wakker - -

Nog een factor om rekening mee te houden:

Staan die bestanden niet op een server/nas of cloud opslag waardoor ze traag openen/laden?

Als dat het geval is kan je er een beest van een pc neerzetten met Epic/Threadripper of Xeons erin maar zal het niet veel sneller gaan.

Wat ik eerst eens zou doen:

Uitzoeken waardoor het zo traag is.

Laat prestatiemeter eens een dagje meedraaien bij de gebruiker en houd processorgebruik, geheugengebruik en netwerkgebruik in de gaten.

Als je weet wat de bottleneck is kan je betere adviezen geven/krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Marc H op 02-09-2024 16:47 . Reden: toevoeging ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
Ok dank jullie wel voor jullie input. Ik ga maar eens even stoeien met perfmon :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:35
Ik zou eens beginnen met het onderzoeken van de Excel bestanden. Vaak zijn die totaal niet geoptimaliseerd en krijg je er elk systeem mee op de knieën.

Bij ons krijgt finance het klaar om met een (slecht in elkaar geknutselde) Excel berekening een RDS-server op de knieën te krijgen met 32c/64t. Terwijl die voor 90% van de tijd uit zijn neus staat te vreten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

allan schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:21:

En wat bedoel je precies met "Hoe de machines geinstalleerd en onderhouden gaan worden"?
Iemand moet verantwoordelijk zijn voor wanneer er iets is met de machine, het draaien van updates en zorgen dat het systeem beveiligd is en blijft. Bij partijen als Minisforum hoef je daar niet voor aan te kloppen. Ja als hij binnen de garantieperiode stuk is, dan mag je hem opsturen en heeft de betr. medewerker geen computer meer.

Bij partijen als HP, Dell en Lenovo kun je een carepack op hun PC’s krijgen waarbij er de volgende dag een monteur komt en je computer repareert. Klaar terwijl je wacht ;)

Dus voordat je overweegt een, in de zakelijke markt, onbekend merk te kopen moet je wel meenemen hoe je installatie, configuratie, onderhoud/reparatie en beheer gaat regelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou wel rekening houden met de geluids-/warmteproductie van deze machines. Dat was en blijft een probleem met al die kleine PCs. Heb zelf ook een staan, alleen door bovenstaande heb ik besloten om over te stappen naar een maat groter in de vorm van Lenovo P3 Ultra, toch compact, stil, meer en betere aansluitingen, krachtiger, beter koeling etc. dit net als een Dell Precision 3260/3280 Compact. Iets groter maar veel efficiënter en stiller.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allan
powerboat schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:53:
Ik zou eens beginnen met het onderzoeken van de Excel bestanden. Vaak zijn die totaal niet geoptimaliseerd en krijg je er elk systeem mee op de knieën.
Daar is bij Finance nu geen capaciteit voor begreep ik, maar ze willen daar wel mee aan de slag zodra dat kan.
Marc H schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:43:
Nog een factor om rekening mee te houden:

Staan die bestanden niet op een server/nas of cloud opslag waardoor ze traag openen/laden?
De bestanden staan lokaal en worden gesynct naar de cloud met een Windows app.

In de tussentijd perfmon even mee laten draaien en daaruit concludeerde ik dat ram-geheugen ook een dingetje was in deze situatie. Ik ga eens testen met 2x16 gb reepjes.
itsalex schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:54:
Ik zou wel rekening houden met de geluids-/warmteproductie van deze machines. Dat was en blijft een probleem met al die kleine PCs. [...] dit net als een Dell Precision 3260/3280 Compact. Iets groter maar veel efficiënter en stiller.
Hmm, die Dell Precision lijkt me wel iets. Zal dat straks wel even bekijken.

Bedankt allemaal voor de reacties tot dusver!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@allan Verstandig, kijk ook eens voor een Lenovo Thinkstation P3 Ultra (net besteld), dat zijn ook hele leuke machines met als voordeel dat de koeling gewoon een stuk beter is. In deze machine gaat ook een Intel Core K serie en kunnen zelfs 300w voedingen hebben. Wat mij betreft zijn dat wel de ultieme machines qua formaat, zelfs in de Thinkstation P3 Ultra zijn 4xDDR5 sodimm sloten aanwezig. Kan zelfs nog een videokaart in en aan de voorkant is 2 x Thunderbolt 4 aanwezig volgens mij. Daar bouw ik niet tegenaan qua eigen machines. Deze mogen dan niet zo fancy eruit zien, maar formaat zegt niets over de specs en die zijn wat mij betreft dik in orde en zeker als je daar nog een Intel Core i9-14900K in kwijt kan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1