Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:35
Mijn vraag
Hallo allemaal, ik heb een Dell Latitude E7440 (met een i5-4310u, 8GB aan RAM en een 250 GB SSD) met een probleem wat ik niet verholpen krijg. Zoals de titel al aangeeft zit de processor 'vast' op een zeer lage kloksnelheid, 798 MHz om precies te zijn. De processor is niet van deze kloksnelheid te krijgen, zowel tijdens opladen als op de accu. Er is één eigenaardigheid wel: de laptop kan toch normale kloksnelheden laten zien als ik de laptop optil en vasthoud op een bepaalde manier en onder een bepaalde hoek...maar dat is niet te doen en werkt niet altijd.

De laptop is eigenlijk bijna onbruikbaar geworden hierdoor. Simpele vraag, hoe kan dit probleem opgelost worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hoewel ik weet dat Windows 11 officieel niet wordt ondersteund, heb ik het er toch op laten zetten met het oog op de EOL status van Windows 10 over een jaar. Tot ongeveer een maan of vier à vijf geleden liep de laptop als een zonnetje, de processor boostte prima naar hogere kloksnelheden en ik kon doen wat ik wilde. Ik gebruik de laptop voor mijn studie en de huis, tuin en keukendingen. De accu is in goede staat en gaat nog zo'n twee-drie uur mee.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd. De BIOS is bijgewerkt. Ik vond een registry-edit als mogelijke oplossing, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Het heeft er alleen voor gezorgd dat Taakbeheer nu de snelheid van de processor 'leest' als 2,59 GHz, maar MSI Afterburner weet wel beter, die geeft 798 MHz op alle cores. Ik heb natuurlijk in de energie-instellingen alles op prestaties gezet. Ik heb zelfs een andere oplader geprobeerd (want deze youtube video stelde dat voor) en hoewel die van HP was, laadde de laptop wel op, maar was er geen verschil in kloksnelheid.

Dus, aardig wat dingen geprobeerd, maar niets werkt tot nu toe. Heeft iemand een oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
Deze heb ik vaker gezien. Ik weet niet meer of dit aan de accu lag (accu ff verwijderen) of een niet juiste lader.....

[ Voor 10% gewijzigd door Rieverst op 02-09-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
Rieverst schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:23:
Deze heb ik vaker gezien. Ik weet niet meer of dit aan de accu lag (accu ff verwijderen) of een niet juiste lader.....
Zowel de lader als de accu zijn origineel. Ik weet alleen niet of ik zin heb om een nieuwe accu én lader voor zo'n oude laptop te kopen met het idee dat het misschien niet eens zal werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Onder een bepaalde hoek doet hij het wel zeg je? Dan zou ik denken aan een contactprobleem.

Een contactprobleem kan elektrisch van aard zijn, of thermisch.

Elektrisch zou je kunnen denken aan een los contact tussen de accu en je mainboard, waardoor de accu niet het volledige vermogen kan leveren. Het zou ook kunnen dat er een los contact is tussen je CPU en het mainboard of het geheugen en het mainboard.

Thermisch kun je denken aan slecht contact tussen je CPU en de koeloplossing. Gezien de leeftijd van je laptop kan dat ook een kwestie van uitgedroogde koelpasta zijn.

Door je laptop in die unieke houding te houden, lost de zwaartekracht misschien je contactprobleem even op.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:23
Check even de logs in de bios. Waarschijnlijk detecteert hij het vermogen van de lader niet en gaat hij in ultra-powersave modus.

Dells met die ronde plug hebben dit wel eens. De lader kan ook kapot zijn, of de plug, het middelste pinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 22:24
Kun je eens hwinfo downloaden en in de sensors tab kunnen zien of de reden voor de lage clock snelheid valt in te zien? Ik verwacht dat je iets als dit mogelijk te zien zou kunnen krijgen: reddit link

Kun je een screenshot in dit topic plaatsen als je iets van 'Performance limit reasons' kunt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:29
Met een andere Dell laptop een vergelijkbare problemen gehad. Bleek de eerste keer door de batterij te komen en tweede keer door de oplader. In beide gevallen kreeg ik trouwens wel een waarschuwing in bios en in windows (battery critical, needs replacement en power saving mode due to low power)

Probeer de laptop eens aan de netstroom op te te starten nadat je de batterij verwijdert hebt. Daarmee kan je in ieder geval de batterij isoleren als oorzaak.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
Dank voor alle reacties.
Terror schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:44:
Met een andere Dell laptop een vergelijkbare problemen gehad. Bleek de eerste keer door de batterij te komen en tweede keer door de oplader. In beide gevallen kreeg ik trouwens wel een waarschuwing in bios en in windows (battery critical, needs replacement en power saving mode due to low power)

Probeer de laptop eens aan de netstroom op te te starten nadat je de batterij verwijdert hebt. Daarmee kan je in ieder geval de batterij isoleren als oorzaak.
Ik beantwoord deze post eerst even, want het gedrag van de laptop is na het verwijderen van de accu veranderd (dit gedrag verandert niet bij het plaatsen van de accu weer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPmM0GH0hZzZBDJyJuAHaFPUtoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NSZn8qEEGhxeMVuImEeTPm4q.png?f=user_large

Taakbeheer leest inmiddels correct de kloksnelheid weer. Processorverbruik komt niet boven een plafond van 30% uit. Ook vraagt de laptop met regelmaat bij opstarten (niet allemaal) om de tijd en datum in te vullen, ik geloof dat dit alleen gebeurt als ik de accu verwijder of weer plaats. Ik heb dit de eerste keer gedaan en de tijd en datum zijn nu correct (hiervoor liep de tijd van de laptop in windows ongeveer 10 minuten achter gek genoeg. Daarnaast is de battery health 'okay' in de Bios, 81% als ik het me goed herinner.
Heroic_Nonsense schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:35:
Onder een bepaalde hoek doet hij het wel zeg je? Dan zou ik denken aan een contactprobleem.

Een contactprobleem kan elektrisch van aard zijn, of thermisch.

Elektrisch zou je kunnen denken aan een los contact tussen de accu en je mainboard, waardoor de accu niet het volledige vermogen kan leveren. Het zou ook kunnen dat er een los contact is tussen je CPU en het mainboard of het geheugen en het mainboard.
Ik heb het vandaag en gisteren weer een paar keer geprobeerd, maar ik krijg het nu niet meer voor elkaar. De kloksnelheid blijft nu laag, hoeveel ik de laptop ook optil en kantel.
Heroic_Nonsense schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:35:
Thermisch kun je denken aan slecht contact tussen je CPU en de koeloplossing. Gezien de leeftijd van je laptop kan dat ook een kwestie van uitgedroogde koelpasta zijn.
De koelpasta is een tijd terug vervangen toen ik de laptop in gebruik nam, ongeveer nu een jaar geleden, dus ik denk niet dat uitgedroogde koelpasta een probleem is.
jeroen3 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:39:
Check even de logs in de bios. Waarschijnlijk detecteert hij het vermogen van de lader niet en gaat hij in ultra-powersave modus.

Dells met die ronde plug hebben dit wel eens. De lader kan ook kapot zijn, of de plug, het middelste pinnetje.
Ik heb foto's genomen van twee categorieën, de middelste "thermal events" is leeg.
BIOS events:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiWBl0q2cJA1MDyhYD0EAhXguR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IIuoaVZeh1npxTMAPlrBAdQ8.jpg?f=user_large

Power Events:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NExP6zAF4ixB25epxV2bV0sG9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eiSB0KWd1elA4BtJRU4cCxQU.jpg?f=user_large
Bennnie schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:39:
Kun je eens hwinfo downloaden en in de sensors tab kunnen zien of de reden voor de lage clock snelheid valt in te zien? Ik verwacht dat je iets als dit mogelijk te zien zou kunnen krijgen: reddit link

Kun je een screenshot in dit topic plaatsen als je iets van 'Performance limit reasons' kunt vinden?
Ik heb twee screenshots genomen en gecombineerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY9gDL46g4sWSpM9uVQSB9Vlgz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z38lRCp6MDHQShE3c0n0Gvy4.png?f=user_large
Is dit volledig genoeg/heb ik de juiste informatie gepost of zou je meer willen zien?

Zojuist heb nog wat gezocht, maar nu met 'dell' en 'latitude' en ik vond deze website van Dell. Ik denk dat ik deze week o.a. de voorgestelde oplossingen ga proberen. https://www.dell.com/supp...limited-to-0-79ghz-800mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja er is wel iets mis met de power supply/batterij. De vraag is of dit een probleem is van dat component of het moederbord…

Check of er bios updates zijn. Een oude precision had dit probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
jeroen3 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:54:
Ja er is wel iets mis met de power supply/batterij. De vraag is of dit een probleem is van dat component of het moederbord…

Check of er bios updates zijn. Een oude precision had dit probleem ook.
Echt waar? Hoe kun je dat zien aan de screenshots die ik heb gepost?

Op dit moment zit de accu er niet in, dus dan moet het de voeding zijn? Jammer, maar ik neem aan dat dit dus gewoon spontaan kan gebeuren? Want zoals ik zei, de lage kloksnelheid was er ineens zonder eerdere (merkbare) problemen. Tweedehands voeding kopen hier op V&A dan maar? Als je zou willen, kun je me misschien een DM sturen? Anders wordt dit thread misschien slow chat. :)

Edit: ik geloof dat de BIOS al up to date is, dat heb ik een jaar geleden laten doen. Daarnaast heb ik al een andere oplader geprobeerd, een HP opldaer met bijna identieke voltage en amperage. De laptop begon op te laden, maar verschil in kloksnelheid kwam er niet.,

[ Voor 14% gewijzigd door TheRie op 03-09-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Hij heeft meerdere “de accu kan het vermogen niet geven”. En je hebt het over drukken/kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
jeroen3 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:22:
Hij heeft meerdere “de accu kan het vermogen niet geven”. En je hebt het over drukken/kantelen.
Oh, maar dat is van jaren geleden, je bedoelt de meldingen uit 2018 toch? Ik ben de laptop pas aan het begin van vorig schooljaar gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:29
Ik zie wel heel veel logs met oude datums.
CMOS battery misschien ook leeg?

Maar check ook deze video:

How To Fix Common Issue On Dell Laptops Plugged In Not Charging

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How To Fix Common Issue On Dell Laptops Plugged In Not Charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Heb je nog steeds de problemen met de klok/tijd die niet correct is?
Mocht dit het geval zijn dan kan je bios batterij bijna op zijn. Als dat gebeurt gaat de bios mogelijk terug naar een save setting qua cpu en dergelijke. Hopelijk is de Dell makkelijk open te maken en de bios batterij toegankelijk zodat je hem misschien kan vervangen. Check eerst ff met een multimeter of het voltage van de batterij laag is. Batterij is meestal een knoopcel, CR2032.
Voltage van een volle knoopcel is 3 volt, 2,5 voor je huidige is ook nog niet zo'n probleem... lager wel.

[ Voor 10% gewijzigd door apollo13 op 03-09-2024 20:42 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-07 12:16

PuijkeN

euhm ?

Al heel vaak meegemaakt met Dell laptops, waaronder ook het model wat ik nu heb. Hangt af van lader in mijn geval, maar ik heb het met bijna alle soorten (origineel, Dell usb-c docking, andere usb-c docking,…), er is geen logica in te vinden. Soms wel en soms niet.

Alleen met mijn Thunderbolt scherm lijk ik het niet te hebben.

Een reboot lost het soms op maar ook niet elke keer. Ik heb er mee leren leven en maak gebruik van Throttlestop om het op te lossen. Wanneer ik dat open gaat de cpu snelheid terug naar normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door PuijkeN op 03-09-2024 21:08 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
Een lege CMOS batterij is inderdaad een suggestie die ik veel zie online als ik op mijn problemen zoek. heeft iemand enig idee hoe ik kan checken of de batterij leeg is?
Dank voor de video, die ga ik later deze week bekijken.
apollo13 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:40:
Heb je nog steeds de problemen met de klok/tijd die niet correct is?
Mocht dit het geval zijn dan kan je bios batterij bijna op zijn. Als dat gebeurt gaat de bios mogelijk terug naar een save setting qua cpu en dergelijke. Hopelijk is de Dell makkelijk open te maken en de bios batterij toegankelijk zodat je hem misschien kan vervangen. Check eerst ff met een multimeter of het voltage van de batterij laag is. Batterij is meestal een knoopcel, CR2032.
Voltage van een volle knoopcel is 3 volt, 2,5 voor je huidige is ook nog niet zo'n probleem... lager wel.
Dat is het vreemde. In mijn vorige post beschrijf ik dat de melding soms wel opkomt over het instellen van de tijd en datum, maar ook dat ik het bij de eerste keer meteen opnieuw instelde. Maar...zelfs met de meldingen is mijn tijd en datum gewoon correct. Dit is in windows, want als ik de melding 'accepteer' en ik de setup induik (de bios?) is de datum ergens in 2018. Als ik er vervolgens uitga en gewoon boot, is de datum en tijd rechts onderin correct.
Ik ben helaas niet zo'n techneut dat ik laptops open wil maken, ik ben altijd bang dat ik iets breek. Ik heb wel gezien dat de laptop eenvoudig te openen is toen ik bij iemand langsging voor onderhoud en windows installatie, dus het eventueel vervangen van de CMOS batterij is een koud kunstje denk ik, maar wel door iemand anders. 8)7
PuijkeN schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:06:
Al heel vaak meegemaakt met Dell laptops, waaronder ook het model wat ik nu heb. Hangt af van lader in mijn geval, maar ik heb het met bijna alle soorten (origineel, Dell usb-c docking, andere usb-c docking,…), er is geen logica in te vinden. Soms wel en soms niet.

Alleen met mijn Thunderbolt scherm lijk ik het niet te hebben.

Een reboot lost het soms op maar ook niet elke keer. Ik heb er mee leren leven en maak gebruik van Throttlestop om het op te lossen. Wanneer ik dat open gaat de cpu snelheid terug naar normaal.
Throttlestop heb ik nog niet geprobeerd geloof ik, dank voor de suggestie. Maar zeg je nu dat voor jouw probleem Throttlestop dé oplossing is geweest?

[ Voor 15% gewijzigd door TheRie op 03-09-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:29
TheRie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:48:
Een lege CMOS batterij is inderdaad een suggestie die ik veel zie online als ik op mijn problemen zoek. heeft iemand enig idee hoe ik kan checken of de batterij leeg is?
Dank voor de video, die ga ik later deze week bekijken.
Ik verwacht niet dat de (lege) CMOS batterij invloed heeft op dit probleem.
Ik heb dat tenminste nog niet meegemaakt met mijn collectie Dells hier. :P

Normaal wordt de CMOS ook onder spanning gehouden door de interne accu.
Als die verwijderd is en de CMOS batterij ook leeg (of los gehaald) is krijg je bij opstarten de melding dat de CMOS instellingen en clock is gereset.
Zo'n volledige CMOS reset kan soms ook vreemde issues verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-07 12:16

PuijkeN

euhm ?

TheRie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:48:

Throttlestop heb ik nog niet geprobeerd geloof ik, dank voor de suggestie. Maar zeg je nu dat voor jouw probleem Throttlestop dé oplossing is geweest?
Dé oplossing is veel gezegd, het blijft een vervelend probleem. Maar als ik op een locatie kom waar ik dat issue heb, in plaats van loskoppelen, usb-c dock reset, pc reboot, etc... vind ik het ondertussen handiger om Throttlestop even te openen.

De snelheid is dan direct weer normaal en ik kan zonder verdere acties gewoon normaal werken. De andere acties die ik voorheen deed zoals hierboven beschreven nemen veel meer tijd in.

Dus opgelost vind ik het niet echt, maar het is wel goed zo. Mijn huidige model (Precision 5550) heeft er trouwens enorm vaak last van. Vorige modellen (Precision en Latitude) had ik het af en toe, maar veel minder vaak (die hadden nog een klassieke oplader zonder USB-C).

Ik zou eens moeten kijken in mijn BIOS logs of ik meldingen heb zoals jij ze ook hebt daar.. maar het probleem blijft, ondertussen al 20 BIOS versies verder. Dus het lijkt me iets te zijn aan het stukje wat de stroom regelt in de laptop (aangezien ik het heb op verschillende laders). Op low-power laders (zoals mijn USB-C scherm) heb ik het volgens mij gewoon niet, hoog vermorgen laders (90W + meer) heb ik het vaker.

[ Voor 17% gewijzigd door PuijkeN op 04-09-2024 13:08 ]

PVOutput

• TheRie
PuijkeN schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:05:
[...]

Dé oplossing is veel gezegd, het blijft een vervelend probleem. Maar als ik op een locatie kom waar ik dat issue heb, in plaats van loskoppelen, usb-c dock reset, pc reboot, etc... vind ik het ondertussen handiger om Throttlestop even te openen.

De snelheid is dan direct weer normaal en ik kan zonder verdere acties gewoon normaal werken. De andere acties die ik voorheen deed zoals hierboven beschreven nemen veel meer tijd in.
Oké, het is dus meer een pleister voor het bloeden,maar het lijkt wel een langdurige oplossing als het enige wat je hoeft te doen is het programma openen en laten lopen in de achtergrond.

Ik zie dat ik een paar maanden geleden Throttlestop had gedownload, maar nog niet had gebruikt. Zojuist opgestart en standaard laadde het "High Performance" profiel. Helaas merk ik niets aan de snelheid van de processor, alleen mijn scherm ging naar z'n maximale helderheid. Ik heb de settings gelaten zoals ze zijn in de screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2agJhrj869NPpqkS1W6wqQZOJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dBv7RaWGfczzEm8TYCPSrXNJ.png?f=user_large

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 12:41
Ga nu eerst maar eens die CMOS batterij vervangen. Je hoeft 'm niet te controleren, een 7440 is ruim 10 jaar oud, die batterij is leeg. Als je die vervangen hebt, ga je nog eens je BIOS bijlangs en let daarbij op de opties bij performance. Ik weet zo niet hoe Intel dat noemt, maar je moet de optie hebben dat het systeem de klok zelf varieert. Dat moet aan staan. Test het dan nog maar eens, zonder kapotte accu en met een goed werkende adapter.
Pagina: 1