gevel isoleren (buiten spouwblad slopen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09-2024
Geen idee of ik fout doe door te reageren op dit oudere topic, maar:

Wij zijn nu ook aan het overwegen om de buitengevel van ons huis (bungalow, met hoge zolder) uit begin de jaren 70 te slopen om de muren (met spouw gevuld met pude spijkerflens destijds) en te isoleren.
Nu vroeg ik mij af: ons dak is recentelijk opnieuw gedaan (leien en onderdak er af en sarking dak er op), zal dit voor problemen zorgen als ik de muren wil isoleren? De dakoversteek aan de zijkanten hebben we weggedaan (de kepers zijn dus ingekort tot rand muur) en er hangt een hanggoot in de plaats, met volkern platen van ruim 30cm tegen de gevel. Aan de voor en achterkant gevels is de oversteek behouden en bekisting afgewerkt met volkern platen.
Waar zal ik rekening mee moeten houden?
- de hanggoot zal er af moeten, en de trespa platen aan de zijkanten vermoed ik. Maar het feit dat de oversteken weg zijn is zonde vermoed ik, want nu zullen deze toch terug verlengd moeten worden om voorbij de - door de isolatie - bredere gevel uit te steken?
- de oversteken aan voor en achterkant zullen opengemaakt moeten worden via de onderkant vermoed ik, om aan de gevel te kunnen.
- ik vermoed dat er bij het plaatsen van pir platen nog steeds een spouw van enkele cm wordt behouden voor ventilatie tussen de muren?
- is het eventueel handig om pir platen zonder alu caching te gebruiken, zodoende je toch nog telefoon bereik hebt, want ons dak is op zich ook al met alu caching pir platen? (Kooi van Faraday) Of is die alu caching heel nodig tegen condens/damp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb je een eigen topic geeven, je kan je post nog aanpassen via het knopje wijzig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
PIR strak tegen je muren aan, er wordt overigens meestal EPS gebruikt op buitengevels. Geen luchtspouw.
Die overstek die weg is moet weer terug inderdaad, anders kun je je gevel niet afsluiten. Sowiezo zijn overstekken fijn omdat je dan al het water van je dak weg leidt bij je gevel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
No Hands schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:53:
PIR strak tegen je muren aan, er wordt overigens meestal EPS gebruikt op buitengevels. Geen luchtspouw.
Die overstek die weg is moet weer terug inderdaad, anders kun je je gevel niet afsluiten. Sowiezo zijn overstekken fijn omdat je dan al het water van je dak weg leidt bij je gevel.
Met Sarking dak sluit je toch beter aan zonder overstek, want dan kan je je isolatie van de gevel strak tot tegen je pir die op je keper ligt aansluiten? Of kan dit ook met overstek (want hier heb je telkens je kepers die je uit je isolatie moet snijden?
Ik zie ook dat er bij nieuwbouw minder overstekken worden geplaatst.

Wordt er bij nieuwbouw niet altijd met een kleine luchtspouw gewerkt in combinatie met isolatie? Alleen al om vochtbruggen via de natte buitengevel te vermijden en schimmels (ventilatie)?

[ Voor 11% gewijzigd door dontmind op 02-09-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

paQ

dontmind schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:59:
[...]

Met Sarking dak sluit je toch beter aan zonder overstek, want dan kan je je isolatie van de gevel strak tot tegen je pir die op je keper ligt aansluiten? Of kan dit ook met overstek (want hier heb je telkens je kepers die je uit je isolatie moet snijden?

Wordt er bij nieuwbouw niet altijd met een kleine luchtspouw gewerkt in combinatie met isolatie? Alleen al om vochtbruggen via de natte buitengevel te vermijden en schimmels (ventilatie)?
Misschien bij schuine delen en platte daken. Volgens mij gaan de pir platen sowieso tegen het binnenblad aan, en met ankertjes uit je platen trek je de buitenmuur op.
Als je na-isoleert is er toch ook geen ventilatie meer?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-09-2024 21:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Wat mij opvalt is dat je best wel behoorlijke investeringen doet zonder een totaalplan te hebben. Eerst heb je het dak vervangen, nu ga je de gevel doen en straks ga je eens nadenken over de ramen Je hoeft niet alles in 1 keer uit te voeren, maar ik zou toch eerst even nadenken waar je uiteindelijk naartoe wil.

Zelf zou ik er niet snel voor kiezen om het buitenblad weg te halen, maar eerder om de gevel aan de buitenzijde te voorzien van extra isolatie d.m.v. Steenstrips op isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:11
MeTooPV schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:16:
Wat mij opvalt is dat je best wel behoorlijke investeringen doet zonder een totaalplan te hebben. Eerst heb je het dak vervangen, nu ga je de gevel doen en straks ga je eens nadenken over de ramen Je hoeft niet alles in 1 keer uit te voeren, maar ik zou toch eerst even nadenken waar je uiteindelijk naartoe wil.

Zelf zou ik er niet snel voor kiezen om het buitenblad weg te halen, maar eerder om de gevel aan de buitenzijde te voorzien van extra isolatie d.m.v. Steenstrips op isolatie.
Hier sluit ik me graag bij aan. Gevelisolatie met behoud van het bestaande buitenblad is naar mijn oordeel veel zinniger. Allereerst bespaar je jezelf de sloopkosten, maar ook je constructie behoud zijn waarde naar mijn oordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
TwingyTwingy schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:48:
[...]

Hier sluit ik me graag bij aan. Gevelisolatie met behoud van het bestaande buitenblad is naar mijn oordeel veel zinniger. Allereerst bespaar je jezelf de sloopkosten, maar ook je constructie behoud zijn waarde naar mijn oordeel.
Een buitenblad is geen constructie, die is cosmetisch en ter bescherming van de isolatie en binnenmuur. En door je buitenblad op te dikken, voeg je veel dikte toe, wat ook weer voor uitdagingen kan zorgen. Isoleren en stuccen is zo'n gek idee nog niet.

Maar maak inderdaad wel een plan: ik zou het buitenblad niet aanpakken/vervangen zonder de kozijnen te vervangen. Dan kun je de aansluiting van de kozijnen op de isolatie optimaliseren en kun je er weer 30 jaar tegen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
dontmind schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:59:
[...]

Ja sorry, ik mistte het stukje dat je je buitenblad ging slopen. Ik dacht dat je op je buitenblad ging isoleren.
Dat zou ik zelf doen, je vergroot wel je totale bouwvolume maar je zorgt er ook voor dat je veel massa maakt binnen je geisoleerde schil.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Joris748 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:56:
[...]

Een buitenblad is geen constructie, die is cosmetisch en ter bescherming van de isolatie en binnenmuur.
Kleine aanvulling. Het buitenblad van een gevel kan weldegelijk ook constructie zijn. Voor opname van de windbelasting is het binnenblad vaak te dun. Je mag dan met een dikte metselwerk buitenblad rekenen. Zomaar een metselwerk buitenblad weghalen en vervangen door pir en steen strips kan zeker niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
paQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:55:
[...]

Misschien bij schuine delen en platte daken. Volgens mij gaan de pir platen sowieso tegen het binnenblad aan, en met ankertjes uit je platen trek je de buitenmuur op.
Als je na-isoleert is er toch ook geen ventilatie meer?
Waarom zou er geen ventilatie meer zijn? Je hebt toch spouw verluchtingsgaten beneden in je buitengevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dontmind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:48:
[...]

Waarom zou er geen ventilatie meer zijn? Je hebt toch spouw verluchtingsgaten beneden in je buitengevel?
nee
"parels" met lijm ertussen laat amper tot niets door lijkt me.

En ook het deel dat van buitenaf is geïsoleerd is gewoon, naja, dicht.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 03-09-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
MeTooPV schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:16:

Het dak was de grootste prioriteit: de goot lekte, er was geen isolatie en zowel het onderdak als leien bestonden uit asbest.
Ik zie niet in waarom je gevel aanpakken ná het dak zo'n probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dontmind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:50:
[...]

Het dak was de grootste prioriteit: de goot lekte, er was geen isolatie en zowel het onderdak als leien bestonden uit asbest.
Het is wel enorm ingrijpend om je gevelblad af te breken en opnieuw op te bouwen.
Wat is het verschil dat je haalt tov 'reguliere' na-isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
paQ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:50:
[...]

nee
"parels" met lijm ertussen laat amper tot niets door lijkt me.

En ook het deel dat van buitenaf is geïsoleerd is gewoon, naja, dicht.
Ik weet er zelf weinig van, maar zijn spouwroosters niet heel interessant om je natgeworden buitengevel makkelijker te laten ademenen, om zo schimmels en vochtbruggen te vermijden? Vandaar zou een spouw nog altijd interessant zijn toch, zodat de natte steen geen contact maakt met de isolatie etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dontmind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:55:
[...]

Ik weet er zelf weinig van, maar zijn spouwroosters niet heel interessant om je natgeworden buitengevel makkelijker te laten ademenen, om zo schimmels en vochtbruggen te vermijden? Vandaar zou een spouw nog altijd interessant zijn toch, zodat de natte steen geen contact maakt met de isolatie etc.?
Daar heb (had) je een overstek voor :+

Ik had wat open stootvoegen en binnen in elk vertrek een rooster in de spouw (huis 1940).
Zodra ze de gevel volblazen is alles vanzelf dicht. Ik heb geen last gehad van vocht. Als ik stook is het kurkdroog in huis en zet ik zelfs bevochtigers neer.
(huidproblemen bij RLV <40%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
paQ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:51:
[...]

Het is wel enorm ingrijpend om je gevelblad af te breken en opnieuw op te bouwen.
Wat is het verschil dat je haalt tov 'reguliere' na-isolatie?
Ingrijpend op zich, of dat dit ná de dakwerken gebeurt? Je bent naast mijn vraag aan het antwoorden.

Ingrijpend op zich is het niet, hier in de buurt is er een gelijkaardig huis als het onze zo aangepakt, en ik geloof dat dit wel een langdurigere oplossing is dan - wat mij lijkt op oplapwerk - crepi en spuitkurk of gelijkaardige (scheuren, vlekken en strepen, oude spijkerflens die verzakt is tussen je muren).
In mijn geval zit er spujkerflens in die verzakt is over tijd, kan ik mij inbeelden. Hier heb reageerders niet echt iets over horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
paQ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:57:
[...]

Ik had wat open stootvoegen en binnen in elk vertrek een rooster in de spouw (huis 1940).
Zodra ze de gevel volblazen is alles vanzelf dicht. Ik heb geen last gehad van vocht. Als ik stook is het kurkdroog in huis en zet ik zelfs bevochtigers neer.
Een overstek gaat amper 10% van je muur droog houden :+
En dat is nog eens heel variabel van hoe de wind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
paQ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:57:
[...]

Je bedoelt met parels volblazen? Laten we praten over enkele jaren, als de parels wat verzakt zijn.
Trouwens, zoals eerder vermeld: met oude spijkerflens er tussen zou dit een zeer slecht idee zijn, lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dontmind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:59:
[...]

Ingrijpend op zich, of dat dit ná de dakwerken gebeurt? Je bent naast mijn vraag aan het antwoorden.

Ingrijpend op zich is het niet, hier in de buurt is er een gelijkaardig huis als het onze zo aangepakt, en ik geloof dat dit wel een langdurigere oplossing is dan - wat mij lijkt op oplapwerk - crepi en spuitkurk of gelijkaardige (scheuren, vlekken en strepen, oude spijkerflens die verzakt is tussen je muren).
In mijn geval zit er spujkerflens in die verzakt is over tijd, kan ik mij inbeelden. Hier heb reageerders niet echt iets over horen zeggen.
Je gebruikt Vlaamse begrippen dus ik ga er vanuit dat het in België is.
Met ingrijpend bedoel ik de gevel afbreken. Los van je dakwerkzaamheden.

Ik ken hier (NL) 0 mensen die hun gevel afbreken om een soort van nieuwbouw-situatie te bewerkstelligen kwa isolatie. Als je iets weghaalt en het vernieuwt geldt dat hier als 'nieuwbouw' en heb je ook geen recht op subsidie voor de isolatiemaatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
paQ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:03:
[...]

Je gebruikt Vlaamse begrippen dus ik ga er vanuit dat het in België is.
Met ingrijpend bedoel ik de gevel afbreken. Los van je dakwerkzaamheden.

Ik ken hier (NL) 0 mensen die hun gevel afbreken om een soort van nieuwbouw-situatie te bewerkstelligen kwa isolatie. Als je iets weghaalt en het vernieuwt geldt dat hier als 'nieuwbouw' en heb je ook geen recht op subsidie voor de isolatiemaatregel.
Idd, BE.
Ik zal eens vragen aan het huis hier wat verderop waar het zo werd uitgevoerd of ze het aan 6% btw hebben kunnen uitvoeren, maar ik vermoed van wel. En het afbreken op zich valt wel mee las ik in het vorige topic hier op tweakers. Enkel de stabiliteit moet bekeken worden, en verbreden van de fundering. Het terugmetsen van een gevel is op zich ook geen uitbundig toverwerk.

Stel: ik laat mijn gevel staan en doe aan naisoleren, ALS de verzakte spijkerflens in mijn bestaande spouw zal geen probleem vormen bij het naisoleren; wat zal er aan het dak gewijzigd moeten worden, wetende dat er pir platen op de kepers bevestigd zijn en dat de kepers geen overstek meer vormen (dus in huidige toestand hangt de dakgoot tegen een plank die aan de kepers bevestigd is, op dezelfde afstand van de buitengevel)?

Mocht ik toch voor een nieuwe buitengevel gaan met isolatieplaten. Wat is het gevolg aan mijn dak in dat geval?

Randinformatie: het betreft een zadeldak, dus de kepers gaan schuin naar beneden en de isolatie van het dak bevindt zich óp de kepers (sarking). Hoe sluit men de isolatie mooi aan tot aan de isolatie van het dak. En is een overstek hier dan mogelijk/nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
dontmind schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:50:
[...]

Dat kan natuurlijk prima. Het ging mij erom dat het handiger is om te weten hoe het totaal moet worden voordat je iets aanpakt. Ik zou er buikpijn van krijgen als ik net het dak af heb, en ik kwam er achter dat er weer een overstek terug moet komen omdat mijn gevel dikker wordt.
Nu ga je de gevel aanpakken en nadat je klaar bent bedenk je dat je ook rolluiken voor de ramen wil. Die hadden in/achter de gevel geplaatst kunnen worden, maar ja, de gevel is net af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
MeTooPV schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:59:
[...]

Dat kan natuurlijk prima. Het ging mij erom dat het handiger is om te weten hoe het totaal moet worden voordat je iets aanpakt. Ik zou er buikpijn van krijgen als ik net het dak af heb, en ik kwam er achter dat er weer een overstek terug moet komen omdat mijn gevel dikker wordt.
Nu ga je de gevel aanpakken en nadat je klaar bent bedenk je dat je ook rolluiken voor de ramen wil. Die hadden in/achter de gevel geplaatst kunnen worden, maar ja, de gevel is net af.
De overstek was rot en meer dan 50 jaar oud (vandaar dat het lekte, zoals eerder beschreven), dus ik denk niet dat de volgorde noch prioriteit van het dak genegeerd kon worden voor iets niet dringend als muur isolatie, al begrijp ik wel wat je bedoelt met een plan hebben.
De kepers tot de muur kort snijden, om geen nieuwe overstek te maken kon ik beter overwegen, maar de extra kostprijs voor de volkern was gewoon boven ons budget. Ik wist niet dat ze nog in functie konden komen voor een muur isolatie (en ben er nog niet meteen van overtuigd dat het een grote rol speelt omdat de isolatie op de kepers er voor zorgt dat je een heel andere houtwerk moet toepassen *denk ik*).
Pagina: 1