Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoviamail
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-09-2024
Wat ga ik met de laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop vooral voor e-mail, internetgebruik (lezen digitale kranten, online bankieren, kijken van Youtube vlogs), gebruik maken van tekstverwerking (Libre-Office) en opslag van vakantiefoto's (heel soms wat bewerken met GIMP).

Wat is mijn budget?
Rond de 500 Euro

Ben ik van plan je laptop veel mee te nemen?
Meestal thuisgebruik op schoot (dus als echte lap-top), soms meenemen voor bureaugebruik

Heb ik nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo, Acer of Asus lijken mij betrouwbare merken

Omdat mijn huidige laptop (Toshiba Satellite C55D-C-16F met Windows 10) niet geschikt is voor Windows 11, wil ik tijdig overstappen op een laptop die wat toekomstbestendiger is.

Aanvankelijk twijfelde ik tussen de Acer-Aspire-3-a315-44p-r8b9 en de Lenovo-Ideapad-1-15alc7-82r400f6mh, maar omdat de het prijsverschil vandaag tot 120 Euro in het voordeel van de Lenovo is komen te liggen, kijk ik nu vooral naar die Lenovo.

Bij toch nog even tweakeren, zag ik nu ook de Lenovo-ideapad-slim-3-15iah8-83er00g6mh.

Opvallende verschillen:

- De Ideapad 1 heeft een AMD Ryzen 7 5700U en DDR 4, en de Ideapad 3 heeft een Intel i5 12450H en LPDDR5

- De Ideapad 1 heeft 1 SO-DIMM slot, de Ideapad 3 heeft geen slot, maar alleen gesoldeerd. Ik neem aan dat de Ideapad 1 dan in de toekomst uitbreidbaar is, maar de Ideapad 3 niet.

- Voordeel van de Ideapad 3 lijkt me dat het scherm iets mooier is (300 vs 250)

Omdat DDR5 moderner is, vraag ik me af of daarmee de Ideapad 3 om die reden een toekomstbestendiger keuze is dan de DDR4. Maar biedt daarentegen de CPU AMD Ryzen 7 5700U meer mogelijkheden dan de CPU i5 12450H? Is ook het SO-DIMM slot een voordeel?

Kan iemand me advies geven, zodat ik de knoop kan doorhakken? Dank alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-06 00:15
Als ik je CPU's check op https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php dan zie ik dat de intel er 6% meer snelheid uit perst voor 300% energie verbruik (en maar 16% meer accu).. als je langere accuduur wil lekker de Ryzen pakken. Als je elk stukje kracht eruit wilt persen (zou ik niet doen persoonlijk) dan de Intel (maar je gaat dan spreekwoordelijk "gegarandeerd" over een half jaar tot jaartje "permanent" altijd aan de lader).

RAM zal er in jouw geval weinig invloed op hebben, beide hebben 16GB dus gewoon goed voor je beoogt gebruik. Leuk die LPDDR5 (low power) maar DDR4 is ook niet slecht (we hebben het hier over een verschil van minder dan 0.5-1W per module, een afrondingsfout als we naar het CPU verbruik kijken).

Lenovo heeft een reputatie van betere bouwkwaliteit dan Acer, of dat nu anders is weet ik niet, maar zo was het wel een aantal jaren geleden.

De Acer heeft wel een grotere touchpad en dat is echt veel fijner dan zo'n kleine..

Toch zou ik voor de Lenovo Ryzen gaan en een muis erbij.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 02-09-2024 13:11 ]

• theoviamail
@ grasmanek94

Dank je wel voor jouw uitleg over snelheid, energieverbuik en hoe jij naar het verschil tussen LPDDR5 en DDR4 kijkt.

Dat heeft me geholpen. Ik heb gekozen voor de Lenovo Ideapad 1 met AMD Ryzen 7, zoals je voorstelde.

Heb 'm inmiddels in huis en hij overtreft m'n verwachtingen! Inderdaad goede bouwkwaliteit. Prettig toetsenbord, fijn scherm. Lekker snel en stil. Formaat van het touchpad is hetzelfde als ik gewend was op m'n oude Toshiba, kan me niet voorstellen dat die van Acer groter zou zijn.

Wat mij betreft een aanrader, zeker nu die op dit moment voor € 474 beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-06 14:52

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Goed om te horen! Gewicht ook prima? Ben aan het kijken voor mijn zusje

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoviamail
@ lieftallig:

Gewicht is iets meer dan anderhalve kilo (1600 gram), prima te doen op schoot of om te dragen.