Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterzonneman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 09:24
Beste

Recent een HPEV gekocht, doel is dus om de opbrengst van de zonnepanelen te gebruiken voor de batterij te laden. Om die reden zal ik een laadpaal plaatsen en deze dus ook monofasig installeren. Betreft een EASEE laadpaal met een Easee Equalizer (Loadbalancing via P1 poort van slimme meter) zodat ik reeds vanaf 1,4KW zonneopbrengst kan laden.

Situatie is als volgt;
- 3fasige aansluiting 3N400, stroomsterkte 25A
- Omvormer 1 fasig aangesloten 5KW
- 5,8 KW Zonnepanelen met dus een max van 5kw (ivm omvormer)
- Laadpaal Easee 22KW monofasig aansluiten
- Easee laadpaal heeft een ingebouwde aardlekschakelaar voor aardlekbeveiliging (30 mA AC/6 mA DC) volgens EN 61008-1 en IEC 62955

Ik heb het forum eens doorspit en ik heb uit vorige posts afgeleid dat indien er een ingebouwde aardlekbeveiliging van type 6mA DC in zit ik enkel de laadpaal achter een A differentiëel en automaat dien te plaatsen?

Dus een aparte 30mA 2p 40A zoals de natte groepen en hierachter nog een automaat? Hoeveel A neem ik hier best? En wordt de diff en de automaat voor of achter de remautomaat van de panelen geplaatst?

Is het van belang dat ik de laadpaal aansluit op de fase waarop de zonnepanelen zijn aangesloten of maakt dit in praktijk niet uit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:09

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je kan een gecombineerde aardlekautomaat gebruiken, dan hoef je niet een losse aardlekschakelaar en automaat te plaatsen. Ik zou, als je 3 fasen hebt, de laadpaal voorbereiden/aansluiten op 3 fasen, dus 5x6mm2 kabel en een B25/30mA alamat.

Financieel maakt het niet uit op welke fase je laadt, maar qua belasting van je hoofdzekeringen (en het net) wel. De voorkeur heeft het om bij laden op een enkele fase de laadpaal en zonnepanelen op dezelfde fase te zetten. Maar als je 3kW opwek hebt op L1 en 3x 1kW (=3kW) laadt verspreid over L1, L2 en L3, staat je meter gewoon 'stil'.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Als je een gecombineerde diff en automaat neemt maakt het niet zo veel uit of die voor/na de rem geplaatst wordt. Wel is het fijn als je enkelfasr laadt vanaf dezelfde fase als de panelen zodat het de installatie niet scheeft belast.