Lage waterdruk in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo2
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
We hebben een hele lage waterdruk in huis, al sinds we hier wonen. De waterdruk bij de buren is aanzienlijk hoger. Er is ook iemand van het waterbedrijf geweest om de meter op de hoofdleiding te vervangen en beide kranen op de hoofdleiding te controleren. Het probleem hebben we met zowel koud als warm water. Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar heb tot dusverre nog niks kunnen vinden. Is er iemand die ons op weg kan helpen?

Hieronder een foto van de aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF7GFFoGJfM-DCvCQ3QJ7ppQq5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awzPYPOQAxnfeyxq208OkPRG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:26
Kan het met je (daar lijkt het op) stadswarmte unit te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En heeft het waterbedrijf ook getest of de druk vanuit buiten wel goed was?
En het probleem dus (met zekerheid) binnen zit?

Want dat is het eerste wat ik zou willen weten, moet ik het thuis zoeken of moet het waterbedrijf het oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Stap 1 is meten: hoeveel liter komt er per minuut uit de kraan die het dichtst bij de hoofdaansluiting zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06:48
defusion schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:17:
En heeft het waterbedrijf ook getest of de druk vanuit buiten wel goed was?
En het probleem dus (met zekerheid) binnen zit?

Want dat is het eerste wat ik zou willen weten, moet ik het thuis zoeken of moet het waterbedrijf het oplossen.
De druk zegt niet zoveel.. het gaat om de druk bij afname. Eerst kijken hoeveel water er uit een geopende kraan komt. Dus systematisch starten, beginnend bij de hoofdkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Goed punt, dat is wel wat ik bedoelde.
Maar in ieder geval of het tot aan de hoofdkraan wel goed is.
Wie weet zit er vlak voordat de leiding je huis binnen komt een knik, en komt er amper water doorheen.

Daarvoor begin je liefst direct bij de hoofdkraan. Is het daar al slecht hoef je niet het hele huis af te zoeken. Dan moet het waterbedrijf het oplossen.

Is het daar goed, dan kwestie van leidingen volgen en kijken waar het probleem begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30
De druk zal wel OK zijn, maar opbrengst wellicht niet naar verwachting van de TS. Kan die haakse kraan vanaf de 'de straat' een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat is de druk bij jou?
Wat is de druk bij de buren?
Is er verschil tussen koud en warm?
Wat is je "opbrengst" aka hoeveel liter water per minuut
Wat is bij buren de "opbrengst" aka hoeveel liter water per minuut

Voorbeeld bij mij
12bar (terug naar 6bar huisaansluiting)
Geen verschil tussen koud en warm
60liter per minuut.
Geen buren

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 02-09-2024 13:32 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
Ga eerst bij de kraan meten hoeveel liter water er per minuut door de kraan komt, gooi de resultaten hier neer en we kunnen wat beter zeggen of het normaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:32
Is er gekeken naar de waterdruk en/of doorvoer bij de hoofdaansluiting, of is er simpelweg gekeken naar hoeveel er uit de kraan komt? Want wellicht kan het zijn dat er in jullie huis simpelweg dunnere leidingen liggen waar dus minder water doorheen komt. Uit mijn hoofd is tegenwoordig (en al heel wat jaren) standaard dat men 15mm (koperen) leidingen legt, vroeger waren dit soms maar 12mm leidingen. Bij 12mm kan er simpelweg minder liter/minuut water doorheen.

Op de foto lijkt het op een stukje PEX (kunststof) waterleiding. Die zijn meestal ook iets van 15 of 16mm, maar ligt dit soort leiding door het hele huis of niet? Of zit er toevallig ergens een knik in die leiding, waardoor de boel geknepen wordt?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Jojo2
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Dank voor alle reacties! Het heeft even geduurd, maar inmiddels is er iemand langsgeweest van het waterbedrijf. De druk is gecontroleerd en er komt voldoende binnen. Dat betekent dus dat ik verder moet kijken. Ik ben ook de kruipruimte in geweest (zie foto’s) en zal nu dus verder moeten kijken in de meterkast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJBZ1b8mHBVftiEM06BIjMrRFPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvjYDwYaGLBhNI6ClpDK5UPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJQnS3NpE8K5wQLfj5DaKKHUa0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J76VFfUudbprNy3l2dzHdgG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evb7d4-8J0TYjOud63l0j4dTn8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzKPebi2EkcvTKnBtHQ1SIp0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQOLm1JahpbGNrQLkErOH0_4gzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A41Wam6NNojKga94t44qk43P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjHCSQIL-2rqGMZwwDrbM7rofYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrZmDOyqagEfCUV0bNfH8OSy.jpg?f=fotoalbum_large

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lekker strak.. Kan me voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor de hoeveelheid water die uit de kraan komt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:12
Hoe hebben ze de druk bepaald bij het waterbedrijf ?
Je moet eigenlijk de druk meten als er water wordt afgenomen in huis. Ik mag aannemen dat het geen prutsers zijn en dat ze goed gemeten hebben en dat er dus voldoende water binnen kan komen vanaf de water meter.

Zo te zien kan je dat stukje koper nog weghalen na die watermeter, en daar een emmer tussen zetten. Dan kan je even meten hoe snel je een 5 liter emmer vol heb direct na de meter, gaat wel een beetje spetteren denk ik :') Dan sluit je in 1 keer problemen in de aanvoer uit vanuit buiten.

Als ik die foto's zie dan zie ik toch wel wat T-stukjes in de koudwater zitten en een krappe bocht.
Dat je ook probleem ook bij warm water is, dat zou betekenen dat het probleem in ieder geval al zit voor het de warm water "afleverset" ingaat ?

Ik zou een loodgieter in huren en het volgende stappen plan:

- Koperen leiding direct na de meter loshalen
- Checken met emmer hoeveel water in x- seconden ?
- Geen probleem ? Zit het probleem in huis.
- Vervolgens met een stuk flexibele buis of voldoende diameter tijdelijke slang, die leiding ellende in de kruipruimte proberen te overbruggen (zodat je kan uitsluiten of daar het probleem zit). Misschien kan je direct vanaf de watermeter aansluiten op die aflever set aansluitingen om zo 1 voor 1 te testen ?

Dan ben je misschien 60 euro per uur kwijt, en paar uurtjes bezig, maar een loodgieter is handig en heeft allemaal koppelingen in de bus om te zorgen dat dit geen dramatisch waterballet gaat worden. :P

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:03
ik zou de aftapper eruit draaien en daar even een kwartse manometer infitten. wat is de druk in rust en wat is de druk als je water afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:17
heb je de zeefjes op je kranen al los gehad en dan gekeken wat er uitkomt, bij mij zat het vol met kalk en na schoonmaken weer normale straal eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:04
Heb beetje t zelfde. Loodgieter heeft 16mm flexibele buis gebruikt. Dat is intern 12mm. Daarnaast nog wat haakse bochten erin. T is ok, maar niet fantastisch.

Ik heb nog wel plan dit (ooit) in de kruipkelder te vervangen voor grotere diameter leidingen. Dan is de flow tot de koof naar zolder beter. Maar vanaf daar kan ik er niets mee zonder veel te slopen
Pagina: 1