Bouwrente , hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-02 08:37
Hi allemaal

Graag zou ik wat advies krijgen over bouwrente .
Aankomende week verkoop gesprek nieuwbouw en wil beetje voorbereid zijn, ik krijg niet alle antwoorden op Google .

Het project is al gestart, de bouw is in juli begonnen . Als alles goed is teken ik half september het contract en gaat de woning in november op naam via notaris .

Welke soorten rente betaal ik?
Ik vermoed zelf , rente betalen vanaf start bouw tot tekenen contract.
Daarnaast bouwrente betalen vanaf tekenen contract tot passeren notaris .

Klopt dit ? Ik lees ook veel over financieringen rente , maar die zit toch in de koopsom ?

Iemand ervaring mee ? Alvast bedank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Misschien iets concreter :)

Fase 1 is de rente over de kosten die al gemaakt zijn.
Fase 2 is de rente van moment tekenen tot moment notaris .

Mijn vraag is hoe hoog is de rente fase 1, wordt dit per maand of totaal bedrag berekend ?
Dus stel woning is 350.000 euro .
Aannemer heeft grond gekocht voor een 100.000 euro . Aannemer rekent 6 procent brouwrente dat is dus 6000 euro. Komt dat bedrag dan in een keer bovenop de koopprijs of wordt dat bedrag gedeeld door 12 maanden en naar ratio berekend ?

Iemand die dit beter begrijpt dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-05 07:49
volgens mij is de enige dat dergelijke details weet de verkopende partij en als het goed is staat dat in de koopovereenkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 16:01
Je betaalt rente over de grond, begindatum staat in de koop-aannemingsovereenkomst tot datum betalen bij de notaris.
Ook betaal je rente over de termijnen die al verschenen zijn voordat deze via de notaris zijn betaald.
Datums vanaf wanneer rente wordt berekend staat ook in de koop-aannemingsovereenkomst).

En als je na de notaris te laat bent met betalen van latere termijnen betaal je over de dagen die je te laat bent ook rente.

De rente van 6% is op jaarbasis. Dit terugrekenen naar een dagrente (delen door 360 of 365).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Super helder , dank !