Upgrade of nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13remon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 15:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van het systeem is all-round entertainment, waaronder gaming. Het liefst speel ik nieuwe games op 4K met minimaal medium, al ben ik bereid extra te betalen voor hogere settings. Dit ook met oog op de toekomst, zodat de setup niet al te snel weer verouderd is. Sneller dan 60FPS hoeft niet, anders moet ik ook nog een nieuw beeldscherm gaan kopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ca 600-800 voor de GPU, rond de 1500-1700 indien een geheel systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige (nog werkende) onderdelen:
- Moederbord: Asus b85-plus
- CPU: Intel i7-4770K
- RAM: Corsair Vengeance DDR3 1.600 MT's (2*8GB)
- PSU: Seasonic SS-520GM
- Opslag: 120GB SSD voor OS en kernprogramma's, 1TB HDD voor grotere bestanden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal 1 GPU, waarschijnlijk ook 1 PSU, maximaal een heel systeem

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Voorheen Nvidia/Intel, maar zit daar niet vast aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Los van de standaard (stiller, zuiniger, etc.) graag geen RGB dingen. Ik heb liever functionaliteit over vorm.

Ga je overklokken?
Niet standaard, maar is een mogelijkheid als het systeem tekort begint te schieten

Wat verwacht je van ons?[i]
Na 10 jaar lang gezwoegd te hebben, heeft vanochtend mijn videokaart het begeven (artefacting, system crashes, etc.) en typ ik nu deze forumpost met behulp van de integrated videocard. Nu ben ik aan het overwegen of ik een nieuwe videocard ga kopen, of gewoon het hele systeem ga vervangen. Vermoedelijk zal de nieuwe videocard gebottlenecked gaan worden door de rest van het systeem, laat staan of de voeding nog wel adequaat is.

Daarnaast vraag ik mij af wat de beste timing gaat zijn. Ik kan een tijdje rekken met behulp van mijn Steamdeck, dus ik heb niet per direct een nieuwe GPU/PC nodig. Daarmee kan het voordeliger zijn om even te wachten op nieuwe generaties, dan wel om die te kopen, of om de prijs te drukken van de voorgangers (hopelijk). Ik heb alleen al een tijdje niet het technieuws tav PC's in de gaten gehouden, dus weet niet welke geruchten nu het meest geloofwaardig zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:04
Ik heb even geen mogelijkheid van een lang antwoord maar in de basis ga je hier naar een volledig nieuw systeem want de basis is echt te oud om mee te nemen. Wachten kan uiteraard altijd maar er is altijd wel weer iets nieuwers in het vooruitzicht. Qua videokaart zou ik een 7900XT of een 4070TI super ambieren met het beschikbare budget

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:47
Na 10jaar ben je gewoon toe aan een nieuw systeem:
  • cpu upgraden kan niet meer op de socket die je gebruikt.
  • Je huidige cpu ondersteunt officieel geen Windows11. Support W10 stopt 14-10-2025.
  • DDR3 geheugen is inmiddels DDR5 geworden.
  • Een gpu upgrade betekent minimaal ook vervanging van de voeding. PS: gefeliciteerd dat je brons voeding het na 10jaar nog doet. Onbekend of een moderne videokaart nog in je behuizing past en daar voldoende koeling heeft.
  • 120Gb is tegenwoordig heel erg weinig. Upgrade naar PCIe4.0 nvme van minimaal 1Tb.
Lees ook eens de BBG voor een 4k PC om inspiratie op te doen. Daar krijg je ook gevoel of je budget realistisch is. https://tweakers.net/best...desktops/beste-4k-game-pc

Aan het eind van het jaar zou Intel komen met een nieuw platform, maar ik sluit niet uit dat met de huidige problemen dit vertraging oploopt. Voor gaming ligt momenteel een AMD cpu het meest voor de hand.

Voorbeeld build binnen budget:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 220,14€ 220,14
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 152,01€ 152,01
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER AMP HOLO 16GB GDDR6X€ 839,-€ 839,-
1BehuizingenChieftec Apex Q€ 85,99€ 85,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 99,85€ 99,85
1VoedingenDeepCool PX850G€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.648,79
Behuizing met geluiddemping en front USB Type-C: https://www.chieftec.eu/products-detail/575/GA-01B-Q-OP

[ Voor 60% gewijzigd door Woezik op 01-09-2024 18:26 . Reden: Voorbeeld build toegevoegd. ]