Ikea eiland fixeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik wil een ikea kookeiland bouwen, aan de ene zijde 2 kasten van 60 en 1 van 80 (dus totaal 2m lang) aan de andere zijde, dus ruggelings hier tegenaan, 5 kasten van 40cm (dus ook 2m lang). Ik heb in de keukenplanner al eea uitgedacht en heb ook wel ideeen over hoe ik de 2 rijen ruggelings aan elkaar kan verbinden.

Er komt een op maat gemaakt RVS "blad" omheen, dus als een omgekeerde U vorm, dus de kopse kanten van de kastjes hoef ik verder ook niet af te werken, het blad met de wangen wordt 1 geheel RVS, met ingelaste spoelbak en een uitsparing voor de kookplaat etc.

Mijn enige punt waar ik niet echt uitkom is de plaatsing op de vloer en het fixeren. De vloer is een gevlinderde betonvloer. De leidingen voor elektra water afvoer etc zitten al ingegoten op de juiste plek. Ondanks dat het gevlinderd is, is het natuurlijk niet 100% waterpas. Ook heeft de bouwer, tegen mijn wensen in, de vloerverwarming gewoon door laten lopen onder de plek van het toekomstige eiland, op een klein strookje in het midden na daar waar de leidingen voor water elektra en afvoer naar boven komen.

Als ik het eiland aan de vloer wil fixeren, er vanuit gaande dat ik de kastje netjes aan elkaar heb gezet en waterpas heb kunnen stellen, hoe ga ik het eiland dan aan de vloer fixeren zonder het risico te lopen om in de vloerverwarming te boren?

Ik zou een IR meting kunnen laten doen om de leidingen exact op camera te zoeken en af te tekenen?

Of zou ik bijv. simpelweg de ikea stelpoten rondom van wat snelbeton kunnen voorzien? Ik bedoel, je gaat dat toch niet zien?

Of moeten de kasten zelf ook nog wat extra ondersteuning hebben? Zoals de houtblokken met L steunen die ikea levert? (die kan ik ook met iets van snelbeton fixeren hoor)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik snap even niet waarom hier zo de nadruk ligt op Ikea-dit en Ikea-dat. Voor je probleem zijn het gewoon keukenkastjes en stelpoten.

Met een IR meter kun je als het goed is de leidingen zien lopen. Die krengen zijn best duur maar je kunt ze ook huren. Dan even aftekenen en gaan. Paar gaatjes boren zonder iets te raken moet lukken dan.

En anders iets van high-tack ofzo onder de kastjes.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 01-09-2024 13:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Snelbeton ??? Fixeren gaat prima met een goede lijmkit op basis van MS polymeer.

Blokken is wel aan te raden want die plastic pootjes zijn wat wiebelig voor een vrijstaande kast.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Paar jaar geleden ook zoiets gemaakt.
Eerst een raamwerk gemaakt van 18mm multiplex. Dit raamwerk wordt de plint onder de kastjes. Dit raamwerk vastgelijmd aan de vloer, inderdaad met MS polymeer. Het raamwerk zo maken dat de bovenkant vlak en waterpas is. Hierop weer een " vloer" van multiplex en daar vervolgens de keukenkastjes op gemonteerd. Deze "vloer" steekt 10 tot 20 cm buiten het raamwerk. Al het multiplex zwart geverfd met schoolbordverf. Nu lijkt het net alsof het kookeiland zweeft.
De pootjes (van Ikea) dus niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Met een goede warmtebeeldcamera kun je de leidingen zo zien zitten wanneer de vloerverwarming aan wordt gezet. Wat je nodig hebt is een camera met een minimale resolutie van 25.000 pixels en een thermische gevoeligheid van <60 mK. Deze kun je huren voor 20-40 euro per dag, je kan ze kopen voor 400 euro, of je zoekt iemand in je buurt die er één heeft die je kan lenen.

En anders, betonlijm of betonkit gebruiken in plaats van schroeven?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Borisvkr schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:42:
Als ik het eiland aan de vloer wil fixeren, er vanuit gaande dat ik de kastje netjes aan elkaar heb gezet en waterpas heb kunnen stellen, hoe ga ik het eiland dan aan de vloer fixeren zonder het risico te lopen om in de vloerverwarming te boren?
Gewoon niet willen fixeren.
En als je echt bang bent voor verschuiven, doe je dubbelzijdig plakband tussen de poten en de vloer.

Je hele eiland weegt nogal wat, dat ding gaat echt niet aan de wandel. Plus je poten hebben wat beweegruimte, dus als je vol tegen je eiland beukt, zullen de poten gewoon wat meegeven en daarna terugveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
paar strategisch geplaatste houten blokjes op de grond plakken met high tack, die houden de pootjes tegen. Ik heb 5 jaar een eiland gehad wat nergens aan vast stond. Dat hield gewoon zichzelf op de plek.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik ken geen keuken die is gefixeerd en heb er al aardig wat gezien. Gewoon stelpootjes eronder en waterpas stellen. Keukenkastjes onderling wel verbinden. Gaat nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja, misschien overschat ik het fixeren, en valt het wel mee.

De reden dat ik expliciet ikea riep was omdat de stelpootjes van ikea naar ik begrijp niet van al te beste kwaliteit zijn, schijnen nogal snel af te breken. En ikea heeft een "systeem" met houtblokken en verstelbare L steunen waarme ze kastjes aan de vloer fixeren, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Borisvkr schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:00:
Ja, misschien overschat ik het fixeren, en valt het wel mee.

De reden dat ik expliciet ikea riep was omdat de stelpootjes van ikea naar ik begrijp niet van al te beste kwaliteit zijn, schijnen nogal snel af te breken. En ikea heeft een "systeem" met houtblokken en verstelbare L steunen waarme ze kastjes aan de vloer fixeren, vandaar.
Er komt toch nog iets van een plint omheen? Die pootjes hoeven niet alles alleen omhoog te houden. En wat ga je er doen? het wordt geen professioneel slagershakblok toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja er komt een plint onder. Ik snap je punt niet?

M.b.t. niet gebruiken van de stelpootjes maar bijv. zelf een stevig frame maken, dan blijft de vraag, hoe stel je dat frame dan weer goed op hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Borisvkr schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:53:
Ja er komt een plint onder. Ik snap je punt niet?

M.b.t. niet gebruiken van de stelpootjes maar bijv. zelf een stevig frame maken, dan blijft de vraag, hoe stel je dat frame dan weer goed op hoogte?
Als de pootjes al zouden buigen dan zit er nog een plint om. Die voorkomt dan wel dat de pootjes breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Borisvkr schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:00:
De reden dat ik expliciet ikea riep was omdat de stelpootjes van ikea naar ik begrijp niet van al te beste kwaliteit zijn, schijnen nogal snel af te breken.
Als je tijdens de installatie kastjes probeert te schuiven misschien, maar als het eenmaal staat breken die pootjes echt niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Dat dus, die pootjes schijnen snel te breken als je een kastje verschuift of net even niet recht neerzet.
En een plint zou geen constructieve functie moeten hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon voorzichtig zijn tijdens installatie. Dat is moment dat ze kunnen breken. Als ze eenmaal staan dan staan ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Op zich lijkt een apart frame ipv pootjes me handiger ivm het waterpas zetten? Dan hoef je alleen dat frame goed te zetten, anders zit je met losse kastjes die en waterpas moeten, en aan elkaar gezet moeten worden? Hoe ga je dan te werk, eerst bijv. de 3 kastjes zijdelings aan elkaar schroeven, en dan het geheel voorzien van de pootjes en waterpas stellen? Andersom lijkt me niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Borisvkr schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:54:
Op zich lijkt een apart frame ipv pootjes me handiger ivm het waterpas zetten? Dan hoef je alleen dat frame goed te zetten, anders zit je met losse kastjes die en waterpas moeten, en aan elkaar gezet moeten worden? Hoe ga je dan te werk, eerst bijv. de 3 kastjes zijdelings aan elkaar schroeven, en dan het geheel voorzien van de pootjes en waterpas stellen? Andersom lijkt me niet mogelijk?
Je moet het frame/raamwerk zo uitvullen/op maat maken dat de bovenkant waterpas is. Hierop heb ik weer een "vloer " gemaakt, uiteraard met gaten voor de leidingen.
Dan kan je vervolgens de kastjes zo op de "vloer" zetten en vast schroeven/lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Niet online
Twee kastjes die naast elkaar staan delen de pootjes, dus het is niet zo heel moeilijk. Projecteer een laserlijn aan de voorkant en maak alles waterpas. Daarna pak je een waterpas en zet je de achterkant van alle kastjes gelijk met de voorkant. Als laatste schroef je de kastjes pas aan elkaar, anders trekken ze elkaar scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 17:38
Ik zou zoals @Chaos zegt de boel plaatsen. Dan wat @No Hands zegt, wat blokken hout op de grond kitten, tegen de pootjes aan, bijna de ruimte tussen onderplaat en vloer opvullen. Overgebleven ruimte tussen hout en onderplaat opvullen met spacers en met schroeven de kast fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 07:47
Mijn eiland staat gewoon los. Blad + kookgedeelte is zwaar zat dat het eiland nergens heen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 15:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:41

BLN

Prisma16 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:02:
Paar jaar geleden ook zoiets gemaakt.
Eerst een raamwerk gemaakt van 18mm multiplex. Dit raamwerk wordt de plint onder de kastjes. Dit raamwerk vastgelijmd aan de vloer, inderdaad met MS polymeer. Het raamwerk zo maken dat de bovenkant vlak en waterpas is. Hierop weer een " vloer" van multiplex en daar vervolgens de keukenkastjes op gemonteerd. Deze "vloer" steekt 10 tot 20 cm buiten het raamwerk. Al het multiplex zwart geverfd met schoolbordverf. Nu lijkt het net alsof het kookeiland zweeft.
De pootjes (van Ikea) dus niet gebruikt.
Jouw constructie heet een sokkel. Op een perfect vlakke vloer is het een veel snellere en stabielere manier van een keuken plaatsen. Op een vloer met kleine oneffenheden kun je de sokkel met vulplaatjes uitvullen.

Ikea pootjes zijn de meest wankele, breekbare dingen die ik ooit gezien heb. Daarom moeten Ikea kasten altijd met 4 bouten per kast aan de muur verankerd worden.

Ik zou het ook aanraden een sokkel te maken. Maar dan wel met een staander in het midden van de sokkel, of twee naast elkaar. Dan hoef je niet 100cm te overspannen met de plaat die op de sokkel ligt. Dus eigenlijk is mijn advies: maak een raamwerk uit twee delen. Zet die waterpas. Monteer hier je bodemplaat op.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 07:46
Ik zou ook zoiets maken. Eventueel in een neutrale kleur schilderen zodat het "onzichtbaar" is, of verstoppen met plinten (is maar net wat je liefst ziet)
Als je angst hebt voor vloerverwarming onder de kasten, zorg dan dat de warmte weg kan (sokkel flink kleiner dan de kasten, hier en daar spleetje bovenaan voor ventilatie). Maar vloerverwarming wordt maar een beetje warmer dan kamertemperatuur, een vaatwas zal de naastliggende kasten meer doen opwarmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Ik heb ook nog nooit gezien dat een eiland gefixeerd wordt. De mijne zelf ook niet. Ben toch al geregeld tegen een punt aangelopen (lekker lomp...) maar dat ding is nog geen mm geschoven.

Gewoon beetje voorzichtig zijn met op de kasten zetten als de poten wat gevoelig zijn. Erna gaat er echt niks meer gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 22:42
CJ_Latitude schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:23:
Ik zou zoals @Chaos zegt de boel plaatsen. Dan wat @No Hands zegt, wat blokken hout op de grond kitten, tegen de pootjes aan, bijna de ruimte tussen onderplaat en vloer opvullen. Overgebleven ruimte tussen hout en onderplaat opvullen met spacers en met schroeven de kast fixeren.
Ik heb dit gedaan voor de zekerheid, maar zoals meermaals gezegd hier: door het gewicht gaat het waarschijnlijk nergens heen. Ik heb een (of twee, weet het niet meer precies) balken van een kastlengte aan de PVC vloer gekit toen de boel stond. Een kant van balk in de kit gezet, op zijkant er onder geschoven en rechtopgezet. Daarna ruimte tussen onderkant klastje en balk uitgevuld met stelplaatjes en een paar schroeven er doorheen geschroefd vanuit de keukenkastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
BLN schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:51:
[...]
Jouw constructie heet een sokkel. Op een perfect vlakke vloer is het een veel snellere en stabielere manier van een keuken plaatsen. Op een vloer met kleine oneffenheden kun je de sokkel met vulplaatjes uitvullen.
Dat is wat me een beetje tegenstaat aan dat hele sokkel idee; feitelijk rust de hele keuken incl. sokkel dan op een paar wigjes of vulplaatjes...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:41

BLN

Dat ligt er aan hoe oneven je vloer is. Maar die vulplaatjes (niet wigjes) zijn stabiel hoor. Ik bedoel deze dingen Vulplaatjes

Daar worden kozijnen, schuifdeuren een weetikwat mee uitgevuld.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:10
Google even op stelpootjes keuken, dan kan je goede pootjes bestellen, die niet wiebelen, tip schroef die sokkels zo dat ze de zijwanden net mee pakken, zodat die op de sokkel rust.
Ikea poten zijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Meerdere Ikea keukens gebouwd, nooit een slechte ervaring met de pootjes gehad. Wat doen die mensen dan, hoge kasten in hun eentje rechtop kantelen over de achterpootjes? Nogal wiedes he wat er dan gebeurt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Geen idee. Als ik de ikea pootjes gebruik zal ik in ieder geval de hoge (11cm) SEKTION pootjes moeten gebruiken aangezien de afzuigingskanalen van de Siemens kookplaat 10cm ruimte onder de kasten nodig heeft.

Maar alles zo aanhorend denk ik dat het beste is om een frame van bijv. multiplex te maken van 10-11cm hoog, die te stellen met vulplaatjes en met een paar metalen L steuntjes en plugjes te fixeren op de vloer, gewoon om te zorgen dat het ding verder op zijn plek blijft tijdens de montage. Als dat frame dan mooi waterpas en stevig is, maakt dat het plaatsen en fixeren van de losse kasten er bovenop zo veel makkelijker.

[ Voor 15% gewijzigd door Borisvkr op 03-09-2024 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34wFzkM9yJDTC4A3pQ-r9-jhr8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCIbefL29ugNEzo6fAZy63X8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_lMBXClDv7D4GBElMh8DHAfFnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAsXmVBtiafhn5B3GbH3xz6o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een stel cls balken op de grond gelegd. Waterpas gemaakt met van die opvul wiggen, daarna vanuit de onderkast vastgeschroefd in de balk. Nog een balk bovenaan gemaakt, waarmee je de kasten via meegeleverde beugels vastschroeft aan elkaar. Gaat geen kant meer op. Als er nog wel beweging in zit. Zet je een paar blokjes hout naast de balk die je vastlijmt met high tack en schroef je die door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Mooi! Vraagje, hoe maak je die balk vast aan de bovenkant van de kastjes, en hoe bevestig je vervolgens de 2e rij kastjes weer aan die balk vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
FrankSpin schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:12:

Ik heb een stel cls balken op de grond gelegd. Waterpas gemaakt met van die opvul wiggen, daarna vanuit de onderkast vastgeschroefd in de balk. Nog een balk bovenaan gemaakt, waarmee je de kasten via meegeleverde beugels vastschroeft aan elkaar. Gaat geen kant meer op. Als er nog wel beweging in zit. Zet je een paar blokjes hout naast de balk die je vastlijmt met high tack en schroef je die door.
Wat ik hier mooi aan vind is dat de plint verder van de voorkant van de kastjes komt omdat er geen pootjes worden gebruikt en alles vast geschroefd/gelijmd is. Hierdoor kunnen de kastje ook niet voorover vallen als er zwaar gevulde lades uitgeschoven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Bedankt allen, ik heb in sketchup een frame getekend en laat dat op maat zagen in 18mm watervast multiplex, dan hier in elkaar schroeven en lijmen, stellen met vulplaatjes, hier en daar een de vloer fixeren en dat moet het dan worden. Daar bovenop mbv balken van 44x44 een simpele constructie om de kastje ruggelings aan elkaar te verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNwwdxRroyVD1-oWQxSquRXwbzs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xjw7uNovoOyupcaHgvyuO9xQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BllDwbfSzkjEj5m3TRxTZLiAXzg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zNgg92NZUo9RGPS5B6GQDVfD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18tOXYSUTclfaYy_Q7dV_kWWC1k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5WXn1mHVDWmpttUplcAZZ6J4.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhozcDP8Z-1W_TKeXxu8iRmZe3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dcau1DSaIKnGwhMtlP1Pi5t0.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borisvkr
Frame gebouwd, nu merk je pas goed hoeveel glooingen in een gevlinderde vloer zitten :(
Vrijdag een online evaluatie met Ikea n.a.v. de keukenplanner, wist niet dat ze dat deden. Eens kijken of daar nog zaken uitkomen, en dan de kastjes etc. maar bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh0WvUbvgLpUWf69FuvkPSsf_eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YH05RUQUNRVaBwNogE1hVgYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Netjes!

Vergeet niet iets als dit monteren, vind ik erg handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mw_Cj9WWNicAnlRZjAHDhFJfqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kvop1VIYvGNuD2yvd4b0PInG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Prisma16 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:13:
Netjes!

Vergeet niet iets als dit monteren, vind ik erg handig.

[Afbeelding]
Dat vind niemand handig. Overdreven gedoe.

en dan gaan je kids op dat stukje aanrecht waar je geen afzuigkap hebt en wel een stopcontact hun tosti`s lopen maken terwijl je vrouw met een verlengsnoer loopt te klooien terwijl ze met de mixerin je pan probeert te komen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
__R__ schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:21:
[...]

en dan gaan je kids op dat stukje aanrecht waar je geen afzuigkap hebt en wel een stopcontact hun tosti`s lopen maken terwijl je vrouw met een verlengsnoer loopt te klooien terwijl ze met de mixerin je pan probeert te komen _O-
Ik ken niet iedereen maar mogelijk zijn mijn partner en mijn kinderen net iets slimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Zeker niet overdreven in de zin van dat er wel iets aan wcd's in de buurt moet komen natuurlijk.

Het blad wordt van RVS, nadeel van dit soort pop-up dingen is dat de deksels etc nooit exact dezelfde kleur/textuur RVS heeft. Daarnaast, er is niet eens ruimte voor; overal zit direct laden etc onder het blad, het is een eiland met aan beide zijde kasten. Ik heb wcd's gepland aan de kopse kant vh eiland, thv de kookplaat. Daar is wel plek, doordat er een blind front onder de kookplaat zit. Ook aan de spoelbakzijde zit een blind front, maar daar komt geen wcd, om obvious redenen *zapperdezap* :)

[ Voor 23% gewijzigd door Borisvkr op 09-09-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Ik heb WCD`s aan de zijkant gemonteerd. Daarmee offer je wel wat kastruimte mee op.

https://www.ledkia.com/nl...2bUjMsEAQYByABEgINpfD_BwE

Daar ben jij natuurlijk niet mee gered aangezien je alles RVS gaat doen. Dat maakt het wel wat simpeler. Of een opbouw WCD met verend snoer in de lade monteren. Of een opbouw contactdoos in de kast achter je kookplaat.
Prisma16 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:23:
[...]

Ik ken niet iedereen maar mogelijk zijn mijn partner en mijn kinderen net iets slimmer.
Oh dat zal best. Maar dan loopt er nog steeds een snoer van muur over je loopruimte naar je kookeiland. Tosti ijzer snoeren zijn te kort, blenders werken niet lekker. Nee hoor. Ik heb twee tips die goud waard zijn opgestoken bij andere keukens.

1: Ventilatie rooster van de recirculatie niet aanleggen waar je staat. Want tocht op je enkels en irritant.
2: Kookeiland is aanleggen van 2 WCD`s op het eiland vanwege de eerder gemelde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
__R__ schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:02: Ventilatie rooster van de recirculatie niet aanleggen waar je staat. Want tocht op je enkels en irritant.
Oh dat vind ik wel een goeie... niet over nagedacht, heb inderdaad een sleuf in het frame gemaakt thv de kookplaat... eens kijken of ik daar nog iets mee kan. Heb niet veel opties denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Mmm... ik kan de uitblaas verplaatsen naar de middelste kast, je staat daar dan niet vaak direct voor maar als je je ergert aan tocht ga je dat van daaruit ook voelen. Ik laat het maar zo. Alternatief is de andere zijde vh eiland, maar ik weet dat ik me meer erger aan geluid dan aan tocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50
__R__ schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:21:
[...]

Wij hebben geen stopcontact in het eiland.
En daar stoor ik mij al 15 jaar aan.

Elke keer als je de mixer, of keukenmachine gebruikt moet ik naast de koffiemachine of kookplaat staan klooien met een keukenkast op ooghoogte.

Een stopcontact in het blad vind ik ook niks (met water enzo), maar doe hem dan aan de zijkant of bovenin, vooraan in een kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50
Borisvkr schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:50:
[...]

Oh dat vind ik wel een goeie... niet over nagedacht, heb inderdaad een sleuf in het frame gemaakt thv de kookplaat... eens kijken of ik daar nog iets mee kan. Heb niet veel opties denk ik.
Aan de achterkant ;)

• Borisvkr
Deze kant vh eiland is eigenlijk de 'achterkant', en blaast naar een muur. De andere kant vh eiland blaast naar de zithoek/bank etc. Ik denk dat ik me meer erger aan tocht en blaasgeluid aan die kant.

Maar goed als je kookt maakt dat afzuigen sowieso herrie dus qua geluid zal het niet heel veel schelen natuurlijk...

[ Voor 22% gewijzigd door Borisvkr op 11-09-2024 11:35 ]

• Borisvkr
Nog even een vraagje; ik ben wel gecharmeerd van de zwarte kastjes, het ziet er naar mijn mening wat minder 'goedkoop' uit. Echter, zoals in een eerder plaatje te zien is, ik wil mat witte frontjes (en een RVS blad, met RVS wangen aan de kopse kanten vh eiland). Ga je de zwarte kastjes erg 'zien' tussen de spleten van de deurtjes door etc? Zal dat meer opvallen dan witte kastjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Niet online
Ik denk dat dat heel erg meevalt. Met donkere frontjes op witte kastjes zie je het wel, maar het is al niet echt storend. In jouw geval zal het lijken alsof er niets zit tussen de witte deurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Witte kastjes zie je juist tussen de deurtjes door. Zwart wordt een soort schaduw, valt niet op. Hier ook zwarte kasten, staat netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Top, ga ik voor zwart! Ik twijfelde nog.

Ikea afspraak afgelopen vrijdag ging niet door. Handig hoor, dan kun je op de ikea website kiezen om de afspraak bijv direct in Teams te laten zetten, handig. Dus gedaan. Dan ga ik er dus ook vanuit dat het een teams meeting is. Maar nee hoor, ze zetten dan een compleet aparte, ongerelateerde teams meeting klaar. En de mail waar de originele afspraak in stond, die had ik al weggegooid... en ze zetten de link naar de meeting uit de mail (wat denk ik helemaal geen teams meeting is...) weer niet in je teams meeting... anyway, maandag poging 2.

[ Voor 92% gewijzigd door Borisvkr op 15-09-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Nog een vraagje voor de ikea kenners; is het een goed idee (of niet) om in kastjes waar alleen lades zitten, ook 1 of 2 planken toe te voegen voor de stevigheid?

Al denk ik dat het niet veel toevoegt tenzij je ze echt in de wanden lijmt of schroeft?
(ik vermoed dat ik mijn vraag hiermee zelf beantwoord heb :/ )

[ Voor 32% gewijzigd door Borisvkr op 17-09-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:41
Borisvkr schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:35:
Nog een vraagje voor de ikea kenners; is het een goed idee (of niet) om in kastjes waar alleen lades zitten, ook 1 of 2 planken toe te voegen voor de stevigheid?

Al denk ik dat het niet veel toevoegt tenzij je ze echt in de wanden lijmt of schroeft?
Waarom zou je dat doen? Je wil toch een kastje met lades, niet met planken? Die kastjes zijn zonder iets erin ook al super stevig.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DdeJonge.
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-05 12:25
Borisvkr schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:35:

Hi Boris,

Toevallig hebben wij begin dit jaar ook een keuken geplaatst met kastjes die van de Ikea afkomen.
Zelfde opzet; Frame van 5x7s en die met Hightack enigszins vastgemaakt aan de vloer. Verder hebben wij onder de kookplaat twee pannenlades hangen en in dat kastje zit echt geen merkbare speling of iets dergelijks. Planken zijn wat mij betreft dus vrij overbodig als je het puur voor de stevigheid doet.

Groet.

• Borisvkr
Ondertussen aan het bouwen. Het (met shims waterpas gestelde) frame zit in het midden met 2 slagmoeren in het beton gefixeerd, en rondom het frame ad binnekant klosjes gelijmd met houtlijm tegen het frame en met high-tack op het beton, inderdaad na drogen geen beweging meer in te krijgen :)

Moet zeggen dat het best wel slappe boel is hoor die ikea kastjes. In elkaar zetten, zo snel mogelijk op hun plek en er dan niet meer aankomen... als er eenmaal meerder aan elkaar zitten vormt het wel een goed stevig geheel, maar een los kastje... brrr. Ook nog wel lastig om ze precies haaks in elkaar te zetten. De wangen willen alle kanten op behalve haaks lijkt het wel. Een hele grote winkelhaak bood uitkomst. Ik had ook 1 kast waarvan 1 vd de 'bajonet' schroeven (die je een halve slag moet draaien) op 1 of andere manier niet wilde, en dol ging draaien, en er ook niet meer uit wou.

Wat me nu ook opvalt, bovenop de kastjes komen 2 metalen rails om de bovenkanten bij elkaar te houden. De schroeven daarvan (die niet bepaald stevig in het hout zitten, draai je te ver raken ze dol...) steken een halve mm boven die metalen strip uit... met andere woorden, het blad rust dus eigenlijk alleen op al die schroefjes? Lijkt me niet goed toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Borisvkr op 28-09-2024 19:49 ]

Pagina: 1