Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxiemillian
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:12
Voor ons nieuwbouwhuis, dat later dit jaar wordt opgeleverd, zijn we aan het kijken voor zonnepanelen. De aannemer heeft 1 paneel op het dak gelegd (iets met een norm..) die met een micro-omvormer is aangesloten. De prijzen om het dak vol te laten leggen door de aannamer waren absurd hoog, dus dat hebben we niet gedaan. Toch willen we er wel graag meer, dus we zijn ons alvast aan het orienteren.

Ondertussen hebben we een aantal bedrijven gesproken en een aantal offertes gekregen. Ook heb ik veel op internet gelezen en hoe meer ik dat doe, hoe meer ik me besef dat ik door de bomen het bos niet meer zie :? SolarEdge of niet? 1-fase of 3-fase omvormer? SMA of toch GoodWe? Allemaal vragen.

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen. Alvast bedankt!
Foto's
Google Maps is nog niet bijgewerkt en een foto van de achterkant/bovenkant heb ik helaas niet. De dakhelling is 31 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
Aan de achterkant is er ruimte voor 12 panelen, orientatie zuidwest.
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
In onze huidige woning +/- 1500 kWh, voor twee personen. We koken nu wel elektrisch, maar warm water gaat op gas. Het nieuwe huis is gasloos en ik las ergens dat met een warmtepomp daar makkelijk 3000-4000 kWh aan verbruik kan bijkomen, dus laten we zeggen 6000 kWh per jaar. We hebben verder geen plannen voor andere grote verbruikers, zoals een elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er komt een 3-fase aansluiting (3x25)
Budget en doel
Geen specifiek budget. Wel zou ik graag voorbereid willen zijn op een thuisaccu, mocht dat interessant zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Een professional.
Bijhouden van data
Via P1 meter en/of app van de omvormer. Later zou ik het wel graag willen koppelen met Home Assistant o.i.d.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po7b3t_WuQYnFFYs4nutpEjiJNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9jh8HYj1Zd5Lasf1zgZonND6.png?f=fotoalbum_large
Regio
Regio Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De goedkoopste lijkt prima aangezien je geen schaduw hebt.

Of de omvormer voldoet is wel een ding, dat kun je hiermee berekenen: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc

Met deze zal er wel wat aftopping plaatsvinden.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Budget en rekening houden met wat aftoppen: de Goodwe GW36000-NS
Mag het wat meer kosten en geen aftoppen (en eventueel op Noord oost nog wat panelen): SMA tripower 5

Solaredge is niet noodzakelijk hier.

Ik mis wel de hybride batterij omvormer offertes
Maar ben van mening dat het nog steeds niet interessant is tot 2027
Ook kan je nu dan een goedkope omvormer ophangen en dan in 2027 nog eens kijken wat je ophangt of een HW batterij ofzo (of een ander alternatief tegen die tijd)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2024 12:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxiemillian
Dank voor de snelle reactie! :)

Duidelijk in ieder geval, een Solaredge met optimizers heeft geen toegevoegde waarde. Wat betreft de hybride omvormers las ik dat er steeds meer thuisaccu’s op de markt komen met een ingebouwde omvormer. Dus een hybride omvormer zou niet perse nodig zijn (?).

Blijft over de keuze tussen 1-fase of 3-fase, zou dat nog verschil maken? Wat dat betreft lees ik ook verschillende verhalen, zoals omvormers die uitvallen als de spanning te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Op dit moment… zijn alleen handelende accu’s rendabel en die zijn er alleen AC gekoppeld (heeft ook weinig zin de PV te laten sturen, prijs doet dat indirect en beter)

Hoe kan dat duurt? Markt is erg actief ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Die eerste offerte lijkt prima, goede prijs voor gewoon normale panelen en omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzrk0318
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-08 11:05
Zijn de genoemde prijzen van de offertes incl plaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxiemillian
@Bzrk0318 de genoemde prijzen zijn inclusief plaatsing.
Pagina: 1