elektriciteit kabel leggen voor carport/tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-05 19:59
Beste forumgangers,

Ik ben aan het bekijken om mijn toekomstige carport en tuinhuis te voorzien van elektriciteit etc.
Ik wil dit in het mogelijke dat kan zelf gaan doen als leek.

Wat er voorzien gaat zijn aan het tuinhuis en carport:
- stopcontact om auto op te laden
- 1 stopcontact carport (om auto te stofzuigen,...)
- 2 stopcontacten buiten aan het tuinhuis (1 voor robotmaaier)
- 2 stopcontacten in het tuinhuis
- enkele verlichtingspunten voor zowel onder de carport als zijkant
- enkele verlichtingspunten voor zowel in het tuinhuis als buiten aan de zijkant
- evt voorbereidingen voorzien om later een laadpaal te kunnen plaatsen indien nodig

afstand tussen kast huis en kast tuinhuis: 25 meter

welk idee ik zelf heb:
1 dikke elektriciteits kabel trekken van kast in het huis tot in het tuinhuis. In het tuinhuis een kast plaatsen en van daaruit aftakken naar de verschillende voorzieningen
Is dit een goede manier van werken?

Of toch maar een vakman nemen om dit te laten doen? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW6jHADWXXNTcJBqM_KNtbQR930=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2g1hH0vKZihRXKyUFnxq0MUR.png?f=fotoalbum_large

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:20
Voor de verbruikers die je noemt (muv de laadpaal) lijkt me idd een kabel van het huis naar de carport prima, en die daar verder aftakken. Neem wel grondkabel, en overweeg een extra ader als je bv licht vanuit het huis wilt schakelen en de stopcontacten constant onder spanning wilt laten. Ik zou daar zelf (maar ben geen elektriciën) 2,5mm2 kabel nemen.
Wat de laadpaal betreft: daar zou ik absoluut een aparte kabel voor leggen. Bij mij wordt daarvoor een drie fase grondkabel van 6mm2 gebruikt (professionele partij) zodat je toekomstbestendig bent. En vergeet voor een laadpaal niet twee datakabels mee te leggen, één voor communicatie met de laadpaal (netwerk) en één voor de P1 meter tbv load balancing.

Als je geen ervaring hebt met stroom zou ik het door een elektriciën laten aansluiten. Het graven kun je prima zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Miersel op 01-09-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Miersel schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:31:
Voor de verbruikers die je noemt (muv de laadpaal) lijkt me idd een kabel van het huis naar de carport prima, en die daar verder aftakken. Neem wel grondkabel, en overweeg een extra ader als je bv licht vanuit het huis wilt schakelen en de stopcontacten constant onder spanning wilt laten. Ik zou daar zelf (maar ben geen elektriciën) 2,5mm2 kabel nemen.
Wat de laadpaal betreft: daar zou ik absoluut een aparte kabel voor leggen. Bij mij wordt daarvoor een drie fase grondkabel van 6mm2 gebruikt (professionele partij) zodat je toekomstbestendig bent. En vergeet voor een laadpaal niet twee datakabels mee te leggen, één voor communicatie met de laadpaal (netwerk) en één voor de P1 meter tbv load balancing.

Als je geen ervaring hebt met stroom zou ik het door een elektriciën laten aansluiten. Het graven kun je prima zelf.
Bedankt voor je uitleg! Daar ben ik al wat wijzer mee :)

Zoals je aangaf kan ik inderdaad zelf de kabel leggen tot aan het tuinhuis en carport en van daaruit een vakman verder laten werken. Dat aansluiten in een kast lijkt me niet super veel werk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:23
Je kunt natuurlijk altijd met de vakman overleggen qua verdeling van het werk. Hou er wel rekening mee dat een kabel in de grond, normaal gesproken op minimaal 60cm diep wordt gelegd. Afhankelijk van hoe de grond is kan dat een redelijke klus zijn met de hand.

Wanneer je de geul toch open hebt liggen, zou je kunnen overwegen om nog een extra datakabel te kunnen leggen voor bijv. een Wifi accespoint en/of beveiligingscamera.
Kijk ook even hoe je de verlichting (en eventueel stopcontacten voor bijv. de kerstverlichting) wil gaan schakelen. Nu heb je nog de mogelijkheid om een extra schakeldraad of bewegingsmelder toe te voegen.

Persoonlijk zou ik in de meterkast een aparte aardlekautomaat(en) laten plaatsen voor de buitengroep(en), zodat de stroom in huis niet uit valt wanneer je bijv. ergens water in een buitenstopcontact hebt.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Stef CB schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:03:
[...]
Zoals je aangaf kan ik inderdaad zelf de kabel leggen tot aan het tuinhuis en carport
Dan zou ik geen kabels leggen maar gewoon twee of drie mantelbuizen (schutbuizen). Dan heb je ook geen probleem met welke kabels je nodig hebt. Het voordeel van mantelbuizen is dat je later er kabels bij kan leggen. Voor de laadpaal heb je mogelijk ook extra datakabeltje nodig e.d.
Stef CB schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:03:
[...]
en van daaruit een vakman verder laten werken. Dat aansluiten in een kast lijkt me niet super veel werk?
Bij de vakman aangeven wat je precies wil hebben. Dan kan hij wel aangeven wat je dan nodig hebt aan kabels e.d. Eventueel kan je deze zelf trekken. Of je meterkast ruimte heeft voor alle wensen dat kan ook de vakman verder bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 02-09-2024 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Ik zou een PVC regenbuis/rioolbuis plaatsen van 110mm, geen bochten van 90° (eventueel 2 van 45° met wat afstand tussen). Die buizen zijn waterdicht (gemakkelijk met de rubbers), glad vanbinnen dus je trekt er heel gemakkelijk nog een kabel bij (of een multilayer waterleiding als je een kraantje in je tuinhuis wil).
Van die rode ribbelplastic mantelbuizen, tsja, dat is rommel in mijn ogen. Daar moet je de kabel eerst door trekken voor je ze ingraaft, dus je zit direct vast als er een kabel tekort ligt (of je moet graag nog eens opnieuw graven).
Een onderverdeler in de garage kan, maar bespreek het met wie de electriciteit gaat aanleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 02-09-2024 12:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
ydderf schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:16:
Je kunt natuurlijk altijd met de vakman overleggen qua verdeling van het werk. Hou er wel rekening mee dat een kabel in de grond, normaal gesproken op minimaal 60cm diep wordt gelegd. Afhankelijk van hoe de grond is kan dat een redelijke klus zijn met de hand.

Wanneer je de geul toch open hebt liggen, zou je kunnen overwegen om nog een extra datakabel te kunnen leggen voor bijv. een Wifi accespoint en/of beveiligingscamera.
Kijk ook even hoe je de verlichting (en eventueel stopcontacten voor bijv. de kerstverlichting) wil gaan schakelen. Nu heb je nog de mogelijkheid om een extra schakeldraad of bewegingsmelder toe te voegen.

Persoonlijk zou ik in de meterkast een aparte aardlekautomaat(en) laten plaatsen voor de buitengroep(en), zodat de stroom in huis niet uit valt wanneer je bijv. ergens water in een buitenstopcontact hebt.
Een grondwerker moet een stuk grond afgraven en dan steenpuin leggen. Ik dacht een buis onder de steenpuin te leggen en dan daar alle kabels door te steken.

Goed plan voor die wifi extender, altijd leuk wifi in de tuin ^^ en ook voor robotmaaier etc zoals je aangaf. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
RonnieKo schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:24:
[...]

Dan zou ik geen kabels leggen maar gewoon twee of drie mantelbuizen (schutbuizen). Dan heb je ook geen probleem met welke kabels je nodig hebt. Het voordeel van mantelbuizen is dat je later er kabels bij kan leggen. Voor de laadpaal heb je mogelijk ook extra datakabeltje nodig e.d.

[...]

Bij de vakman aangeven wat je precies wil hebben. Dan kan hij wel aangeven wat je dan nodig hebt aan kabels e.d. Eventueel kan je deze zelf trekken. Of je meterkast ruimte heeft voor alle wensen dat kan ook de vakman verder bepalen.
Zoiets was ik idd van plan, een buis leggen onder de oprit tot aan het tuinhuis :)
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
naftebakje schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:31:
Ik zou een PVC regenbuis/rioolbuis plaatsen van 110mm, geen bochten van 90° (eventueel 2 van 45° met wat afstand tussen). Die buizen zijn waterdicht (gemakkelijk met de rubbers), glad vanbinnen dus je trekt er heel gemakkelijk nog een kabel bij (of een multilayer waterleiding als je een kraantje in je tuinhuis wil).
Van die rode ribbelplastic mantelbuizen, tsja, dat is rommel in mijn ogen. Daar moet je de kabel eerst door trekken voor je ze ingraaft, dus je zit direct vast als er een kabel tekort ligt (of je moet graag nog eens opnieuw graven).
Een onderverdeler in de garage kan, maar bespreek het met wie de electriciteit gaat aanleggen.
Precies wat ik van plan was :D
Er ligt nu een mantelbuis van de berging (huis) tot net onder het terras, daar ben ik verder gegaan (pvc buis over mantelbuis 20cm geschoven) met een pvc buis zodat ik verder kan onder de oprit tot aan het tuinhuis.

Nu denk ik om de mantelbuis niet onder mijn terras te laten stoppen maar er net achter en van daaruit verder gaan met een pvc buis onder de grond. Dan moet ik nooit onder mijn terras zijn :p

Geeft me wel weer een uurtje uitgraaf werk ^^ (terras is nog niet afgewerkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delgul
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 09:03
Tak geen enkele groepen af. Kunt beter 3 fasen richting dat huisje trekken. Aftakken van je hoofd meterkast. Afzekeren op 3x25A. Aan de kant van je tuinhuis in een eigen meterkast, afzekeren op 3x20A en dan kun van daaruit zo veel aansluiten als je wil. Wel grondkabel met stalen mantel gebruiken met de juiste diameter aders: 6 mm2 in dit geval.

Edit: bij afstanden van < 25m kun je ook met 4mm2 wel uit btw

[ Voor 8% gewijzigd door Delgul op 09-09-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Delgul schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:56:
Tak geen enkele groepen af. Kunt beter 3 fasen richting dat huisje trekken. Aftakken van je hoofd meterkast. Afzekeren op 3x25A. Aan de kant van je tuinhuis in een eigen meterkast, afzekeren op 3x20A en dan kun van daaruit zo veel aansluiten als je wil. Wel grondkabel met stalen mantel gebruiken met de juiste diameter aders: 6 mm2 in dit geval.
Waarom een grondkabel? In een harde PVC buis mag je toch een gewone XVB kabel leggen; die is ook veel eenvoudiger aan te sluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delgul
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 09:03
naftebakje schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:59:
[...]
Waarom een grondkabel? In een harde PVC buis mag je toch een gewone XVB kabel leggen; die is ook veel eenvoudiger aan te sluiten.
Zeker mag dat. Maar staal is beter dan pvc en je wil dit niet over doen als de tuinman er net naast een boompje uittrekt of zo. Dus is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Stef CB schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:09:
[...]

Een grondwerker moet een stuk grond afgraven en dan steenpuin leggen. Ik dacht een buis onder de steenpuin te leggen en dan daar alle kabels door te steken.
Maar wil je daar iemand voor gaan inhuren dan? Dat is net het makkelijkste, minst risicovolle, en meest tijdrovende. Een een elektricien inhuren die een nette meterkast voor je in je tuinhuis hangt heb je al voor een paarhonderd euro, het is net het graven van die grondkabel dat het zo duur maakt.

Ik zou iemand inhuren voor de aansluiting in het tuinhuis, zelf een paar loze leidingen ingraven, en zelf de stopcontacten aansluiten. Dan weet je 100% zeker dat de verbinding tussen huis en tuinhuis goed zit en veilig is, maar bespaar je wel een paar dure manuren bij een elektricien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
Oon schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:12:
[...]

Maar wil je daar iemand voor gaan inhuren dan? Dat is net het makkelijkste, minst risicovolle, en meest tijdrovende. Een een elektricien inhuren die een nette meterkast voor je in je tuinhuis hangt heb je al voor een paarhonderd euro, het is net het graven van die grondkabel dat het zo duur maakt.

Ik zou iemand inhuren voor de aansluiting in het tuinhuis, zelf een paar loze leidingen ingraven, en zelf de stopcontacten aansluiten. Dan weet je 100% zeker dat de verbinding tussen huis en tuinhuis goed zit en veilig is, maar bespaar je wel een paar dure manuren bij een elektricien
Neen, mijn oprit moet nog afgegraven worden (goede grond eerst afgraven) en betonpuin moet dan gelegd worden (ik schat ongeveer 40cm dik). Dit wil ik laten doen door een aannemer maar ik heb nog steeds niemand na 5 maanden haha. Ze komen allemaal kijken, eentje heeft een (te dure) offerte gestuurd, de andere reageren gewoon niet (te druk wellicht).

Nu ben ik aan het kijken om evt zelf wat te huren en mijn oprit, carport en tuinhuis af te graven en betonpuin leggen aan oprit.

Mijn eerste idee was om in juli alles klaar te hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Miersel schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:31:

Zou 6mm genoeg zijn voor een afstand van ongeveer 20-25 meter? Gewoon 3x6mm of 5x6mm?

Pagina: 1