Extra kabel in 70mm grondbuis (hoe?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06
Ik heb jaar of 20 geleden een PVC regenbuis in de grond gelegd, tussen huis en schuur (+- 11m) . Door deze buis heb ik 3x 1.5mm2 YMVK kabel, flexibele waterleiding en UTP kabel liggen
Nu wil ik een extra YMVK van 4x 4mm2 hier doorheen trekken, maar ik kom uiteindelijk niet verder dan 7-8m.
Doordat het een 70mm buis is, kan een trekveer zich opstuwen waardoor hij niet meer verder als deze 7m wil. Zelfde geldt ook voor de 4x4mm2 YMVK.

Heeft iemand een lumineus idee hoe ik de kabel door de buis kan krijgen, zonder dat ik een van de andere kabels moet opofferen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
upt los maken.
deze gebruiken om de nieuwe kabel te trekken.
wanneer je de nieuwe kabel trekt, trek ook een paar trektouwen mee.
En wanneer de nieuwe kabel er in zit, gebruik je een trektouw om de utp weer terug te krijgen in de buis.

(test de utp voordat je hem terug in de buis trekt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:49
Dikke Rioolveer er door draaien? je huidige veer gaat zich om de aanwezige leidingen heendraaien en vast zetten

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Ik heb 20 jaar geleden een trekkoord in de buis gelegd, maar deze is, naar nu blijkt, in verregaande staat van ontbinding. Ik weet niet 100% zeker of de buis van begin tot eind wel "vrij" is, dus ben ik een beetje huiverig om bestaande kabels op te offeren, niet wetende dat ik die weer terug kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even een cameraatje erin stoppen?

Voor €5-10 heb je er al, eventueel met nog 5m usb verlengkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lammerts
Ik wil niet vervelend doen, maar als ik een trekveer er al niet verder in krijg dan 6-8m , hoe denk je dat ik een USB camera zover erin kan krijgen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:09
Dan kun je misschien ZIEN waarom de trekveer niet verder dan 6-8m komt....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

stofzuiger truc? dun touwtje (metselkoord) aan een boterhamzakje doorzuigen met een stofzuiger? En dan daar aan weer een wat dikker touw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 09:43
Weet niet of je al geprobeerd hebt de trekveer op te rollen, zodra hij vast loopt. Dan kan je meer kracht gebruiken om te duwen.

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik doe dit altijd met een paar gele electra/pvc buisjes die ik met een sok aan elkaar bevestig. Die kun je gewoon echt duwen. Evt kun je dan weer een camera in de buis doen zodat je zicht hebt.

Als de buis erdoor is kabel in de buis en buis eruit trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
lammerts schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:23:
Ik wil niet vervelend doen, maar als ik een trekveer er al niet verder in krijg dan 6-8m , hoe denk je dat ik een USB camera zover erin kan krijgen??
Zicht op de opstopping krijgen. De camera gaat natuurlijk niet die opstopping wegkijken.
Zit er een wortel in, is de buis helemaal ingestort.... Ligt er een dikke dode rat in...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Trektouw vastmaken aan de UTP, vervolgens UTP terugtrekken en nu kun je de nieuwe kabel en UTP opnieuw trekken. Natuurlijk tegelijk een nieuw trektouw meetrekken voor de volgende keer. Als de UTP muurvast zit dan is je buis kapot, verzakt of ingestort dus spitten maar!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 17:06
Heb je het al vanaf de andere kant geprobeerd? Als je vanaf 2 kanten zo'n 8m trekveer in 11m buis krijgt geeft dat in ieder geval hoop dat de buis niet geblokkeerd is. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Sethro schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:14:
Ik doe dit altijd met een paar gele electra/pvc buisjes die ik met een sok aan elkaar bevestig. Die kun je gewoon echt duwen. Evt kun je dan weer een camera in de buis doen zodat je zicht hebt.

Als de buis erdoor is kabel in de buis en buis eruit trekken
Zo heb ik dat ook een keer gedaan voor een UTP kabel. Maar 4x4 kwadraat YMVK krijg je niet in een gewone PVC elektropijp.
Pijp kan je wel gebruiken om er eerst een trekdraad er in te krijgen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
De stofzuigertruc van @AtomicShockwave zou ook mijn voorkeur hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:52
Als je goed bij beide kanten kan, zou je ook met de stofzuiger er een nieuwe trekdraad door heen kunnen halen en daarna daar de kabel aan bevestigen en er door heen trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Terran schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:37:
Als je goed bij beide kanten kan, zou je ook met de stofzuiger er een nieuwe trekdraad door heen kunnen halen en daarna daar de kabel aan bevestigen en er door heen trekken
Met zo’n brede buis werkt dat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:24

yay

Sethro schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:52:
[...]

Met zo’n brede buis werkt dat niet
Stofzuiger (goed afsluiten aan de zuigende kant), of juist een blazer (bladblazer of compressor) aan de andere kant werkt zeker bij grotere diameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Nog een stem voor de stofzuiger, prop aan het touwtje en lekker binnenzuigen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Iedereen bedankt voor de reacties. Hiermee kan ik weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zou sowieso eerst kijken welke trucs die inmiddels gegeven zijn je zonder grote kosten post kan proberen..

stofzuiger heeft iedereen wel,

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:49
@lammerts leuk als je ook laat weten of iets gelukt is straks:)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Pak wel een waterstofzuiger. Zon mantelbuis wil wel eens lek zijn en je zal de eerste niet zijn die eerst een paar liter water eruit zuigt voor je het zakje met koord te pakken hebt...
Pagina: 1