Welke motorolie gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:51

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb een Citroën C3 uit 2012 (1.0L, 3 cillinder) en die heeft een maand of 3 geleden onderhoud gehad waarbij de distributieriem is vervangen en de motor is geflushed.

Ik deed er daarvoor altijd 5W40 in van Kroon welke obv kenteken werd aangeraden. De garagist gaf aan dat ik er vanaf nu beter 0W30 in kan doen.

De motor zuipt aardig. Ik heb er sinds het onderhoud ca 4000km in gereden (incl vakantie) en de olie die er na onderhoud in ging, plus de resterende 3-4L 5W40 die ik nog had zijn er zo goed als doorheen.

Mijn vraag
Heeft het, gezien het hoge verbruik, meerwaarde om er er fatsoenlijke olie (Kroon) in te gooien, of kan ik net zo goed jopie goedkopie van de action gebruiken?
Betere olie zou volgens mij een langere levensduur hebben, maar als dat ding drinkt als een tempelier vraag ik me af of ik die meerwaarde eruit haal.

Kan het zijn dat ie zoveel zuipt omdat de eerste 0W30 van de garage nog moest zetten in de motor, en de resterende 5W40 te dun is? En dat ik met 0W30 nu een lager verbruik kan verwachten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
juiste viscositeit bij kenteken opgezocht en de voordelen van duurdere olie. Verder vind ik niks specifieks over de kwaliteit van olie in relatie tot het verbruik door de motor.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heb je de handleiding nog? Daar staat ook wel iets in

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
Had je voor het onderhoud ook een hoog olieverbruik? Een flush zou het olieverbruik typisch wat moeten verminderen.

Mening: Als je online besteld is Kroon olie niet zoveel duurder dan Action olie te vinden toch?

[ Voor 30% gewijzigd door OnTracK op 01-09-2024 11:30 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 09:11
0W30 is dunner dan 5W40.
0W30 is blijkbaar te dun als je blok al olie verbruikt (ik neem aan dat je dat met 'zuipen' bedoelt)

Dunne olie is zuiniger, maakt de motor sneller, beter in de kou maar verbruikt sneller olie.

Dikke olie is voor sterke motoren, hoge temperaturen, caravan trekken in de alpen, verbruikt meer benzine, verbruikt minder olie.

Vergelijk ook eens met de Shell en BP webtools om de juiste olie te selecteren, wat zegt de sticker in je deur/benzinevakje (of handleiding) erover?

Waarom adviseert de garage de dunne olie? Misschien hebben ze iets heel anders gezien zoals vervuiling.

[ Voor 12% gewijzigd door jnr24 op 01-09-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Het verbruik was daarvoor ook wel hoog, maar niet zo hoog als nu. Kroon vind ik voor ca 10 euro per liter.

Eerder was 5w40 de aangeraden olie, maar gezien de leeftijd zou nu 0w30 beter zijn, begreep ik van de garage.

Maar als ik jullie zo hoor is dit verbruik misschien niet normaal en kan ik beter even teruggaan om het te laten controleren.

Edit: en handleiding heb ik niet, maar als de aanbevolen olie veranderd is, is die wellicht ook niet helemaal relevant meer.

[ Voor 15% gewijzigd door DirtyBird op 01-09-2024 11:35 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Hoeveel kilometer heeft dat blokje gedraait? Over die 4000km: rij je erg veel korte ritjes zoals 4x 5km over de dag verdeeld met dus telkens koude motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de enorme kou in NL, zou ik me niet blindstaren op 0, 5 of 10 voor de W; en gezien de dagelijkse tropische hitte is 30 of 40 na de W ook eigenlijk niet interessant. En al zeker niet voor een C3 van bijna 13 jaar oud; tenzij je de 1400km per maand op het circuit rijdt ;)

Kortere ritten = hoger olieverbruik. De zogenaamde koude start met 0W30 zal marginaal beter gaan dan 5W40; ik denk dat je het niet merkt en het advies van de garagist een beetje willekeur is. Je zou natuurlijk ook maandag even een andere garage of de dealer kunnen bellen voor een kort telefonisch advies?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik rij weinig, maar over het algemeen 1-2 keer per week 2x40km (retour) en deze zomer zat er een vakantie in naar frankrijk van 2x1000km (retour).

Ik bel morgen wel even met de citroen dealer om hun mening te vragen. De garage waar ik kom is een doodgoeie kerel, ik vertrouw zijn intenties volledig, maar weet niet hoe goed zijn kennis en kunde zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J4pi0
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-05 12:44
Deze motor heeft een "natte" distributieriem deze loopt dus aan de binnenkant van de motor en komt in contact met motorolie. Het is dus enorm belangrijk dat deze motorolie de juiste specificaties heeft omdat de olie geen oplosmiddelen mag bevatten die de riem aan kunnen tasten. Een motorflush kan ook alleen gedaan worden als de riem erna vervangen gaat worden. De 0w30 die de garage voorschrijft is zeer waarschijnlijk de enige juiste olie.

Wanneer de motor zoveel olie verbruikt is de kans klein dat het nog met simpele ingrepen op te lossen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:10
Als je 4 liter olie hebt verbruikt over 4000 km zou ik dat probleem eerst eens oplossen want dat is echt heel erg veel.. Ik ken de specifieke motor van jouw Citroën niet en weet niet of dat een notoire olie verbruiker is, maar zelfs dan is 1l/1k km te veel. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:38

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ben echt autonoob, maar hoog olieverbruikt wijst toch meestal op een lekke koppakking of in ieder geval een lek ergens in het systeem?

Ligt er 's ochtends geen olievlek onder je auto?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
Bobmeister schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:38:
Als je 4 liter olie hebt verbruikt over 4000 km zou ik dat probleem eerst eens oplossen ..
m-vw schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:46:
Ben echt autonoob, maar hoog olieverbruikt wijst toch meestal op een lekke koppakking of in ieder geval een lek ergens in het systeem?
Als er een op te lossen probleem of duidelijk lek was dan had de garage of TS dat wel bemerkt. Ook al zou maar 5% van 5 liter ergens op een parkeerplaats/pleintje druppen dan heb je dat wel door.

De het meest voorkomende lek/normaal olie verbruik is bij de zuigerveren. Olie wordt dan verbrandt samen met de benzine en gaat als rook de uitlaat uit.

Ritjes van 2x40km zijn toch voor de helft met koelere motor dan in één dag 1000km. In combinatie met de dunne olie en het zomers weer verbaast het me niet dat het dan op zo'n lange rit opvallend snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 08:55
Valvoline van de action is prima, tenzij je specifieke olie moet hebben die aan Citroën eisen moet voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Deze motoren mag helemaal geen 5W40 in ivm de wetbelt. Gewoon de voorgeschreven 0W30 of 5W30 gebruiken. Is niet eens veel duurder dan 5W40 als je online even zoekt. Ik gebruikte voor mijn auto's Winparts Go/Winprice 0W30, is Eurol Ultrance 0W30 in huismerkverpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
m-vw schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:46:

Vastgekoekte of versleten olieschraapveren. Die olie verbrandt gewoon, TS heeft waarschijnlijk ook een mooie zwarte uitlaatpijp achter, alsof je met een diesel rijdt.

Enige oplossing is motorrevisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:31
_JGC_ schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:08:
Deze motoren mag helemaal geen 5W40 in ivm de wetbelt. Gewoon de voorgeschreven 0W30 of 5W30 gebruiken. Is niet eens veel duurder dan 5W40 als je online even zoekt. Ik gebruikte voor mijn auto's Winparts Go/Winprice 0W30, is Eurol Ultrance 0W30 in huismerkverpakking.
Dit dus.
Juiste olie is enorm belangrijk bij deze motoren.
En het verbruik ga je toch niet oplossen met flushen of andere olie.
Daar is een motor reparatie voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Wat van belang is de PSA B71 2312 specificatie en dan de ACEA C2 of C3 (nee, niet Citroën). Dit staat als het goed is in het onderhoudsboekje. Maar als hij op dit moment 5W-40 verbruikt dan zal hij met 0W-30 ook wel verbruiken, omdat het een dunnere olie is. Zoveel olieverbruik zal ook niet best zijn voor je katalysator.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
_JGC_ schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:10:
[...]

Vastgekoekte of versleten olieschraapveren. Die olie verbrandt gewoon, TS heeft waarschijnlijk ook een mooie zwarte uitlaatpijp achter, alsof je met een diesel rijdt.

Enige oplossing is motorrevisie.
Seals van de klepgeleiders of slijtage aan de kleppen en geleiders is ook een usual suspect.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb net na 40km en daarna 5 uur later onder de auto gekeken en zie geen olie. Voor zover ik kan beoordelen ook geen blauwe rook uit de uitlaat, maar dat kan ik misschien niet zien als ik rij.
Ik heb 0w30 besteld, maar ga volgende week op vakantie, dus til t even daar overheen. Dan zonder auto dus ook geen noodzaak daarvoor :) ik kijk daarna even wat er is en ik laat t hier even weten als ik meer weet. Thanks voor nu! Ziet ernaar uit dat het een groter issue kan zijn dan ik dacht helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7_r-yhUdMc1pPrCGm30KanVmaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hM1p3IwBVt5mSIt3M16gMOkz.jpg?f=user_large

Hier een lijstje met de correcte oliespecificaties.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
DirtyBird schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:39:
Ik heb net na 40km en daarna 5 uur later onder de auto gekeken en zie geen olie. Voor zover ik kan beoordelen ook geen blauwe rook uit de uitlaat, maar dat kan ik misschien niet zien als ik rij.
Ik heb 0w30 besteld, maar ga volgende week op vakantie, dus til t even daar overheen. Dan zonder auto dus ook geen noodzaak daarvoor :) ik kijk daarna even wat er is en ik laat t hier even weten als ik meer weet. Thanks voor nu! Ziet ernaar uit dat het een groter issue kan zijn dan ik dacht helaas.
Soms ruik je het als je achter een wat oudere auto rijdt. Het is dan te weinig om te zien maar je ruikt wel verbrande/olie lucht. Mocht je toevallig een bekende zien rijden kan je die even bellen als je ervoor rijdt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:22
Als olie koopt in min. 20l verpakking is deze veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:43

Zenix

BOE!

Mannol olie is prima en goedkoop.
https://www.groothandel-n...-5w-30-c-678_690_306.html

Gebruik het al meer dan tien jaar.

[ Voor 75% gewijzigd door Zenix op 02-09-2024 03:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 06-05 01:47
Ik heb een soortgelijk beeld mijn mijn auto. Andere olie heeft er nooit voor gezorgd dat hij minder olie verbruikt, dus ik heb besloten om olie van de A-C-tion te kopen. Wel even naar de specificaties van de olie kijken of deze ook echt in jouw Citroën mag.
Ik merk totaal geen verschil en heb de garage ook nooit raar zien kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
d-super schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:46:
[Afbeelding]

Hier een lijstje met de correcte oliespecificaties.
Gaat hier om een EB0 motor volgens mij. Wel met wetbelt maar kan dus wel 5W40. Wel die PSA specs in de gaten houden, de C&C olie van de Action heeft dat niet.

Hier een linkje met meer info, wat is toegestaan voor welke motor:
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=75919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 06-05 01:47
_JGC_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 06:42:
[...]

Gaat hier om een EB0 motor volgens mij. Wel met wetbelt maar kan dus wel 5W40. Wel die PSA specs in de gaten houden, de C&C olie van de Action heeft dat niet.

Hier een linkje met meer info, wat is toegestaan voor welke motor:
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=75919
Ik zou me daar echt niet druk om maken. Alle grote merken gaan ermee akkoord en dan zou Citroen dat niet doen? Er staat zelfs C3 op :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMIOMkvLP42HE8Ecm_o8eDy_eh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgE4YXTlHqgBOvqTse2JCISe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik wist niet dat ik de AIVD kerstpuzzel moet kunnen oplossen om de juiste olie in mn motorblok te gooien :'( naja, leer elke dag weer wat nieuws O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Die motoren staan er om bekend dat ze wel een slokje olie lusten dus gewoon altijd zorgen dat je een litertje in de kofferbak hebt liggen en regelmatig peilen.

Oplossen ga je het probleem in ieder geval niet zonder revisie en dat is een kostbare hobby en een garantie dat hij dan nog eenzelfde periode zonder problemen mee gaat heb je nooit. Enige nadeel van het hoge olieverbruik is dat je katalysator het waarschijnlijk wat minder leuk vind dus hou er wel rekening mee dat die ook wat sneller de geest gaat geven.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
BvZwolle schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:37:
[...]

Ik zou me daar echt niet druk om maken. Alle grote merken gaan ermee akkoord en dan zou Citroen dat niet doen? Er staat zelfs C3 op :P

[Afbeelding]
De eisen die Peugeot/Citroen stelt aan olie zijn strenger dan die van ACEA. Zeker bij een auto met wetbelt zou ik me daar gewoon aan houden.

De meeste 5W40 olie voldoet wel aan de PSA B71 2296 specificaties, maar die van Action niet. Kan zijn dat het wel voldoet maar niet gecertificeerd is (want dat kost geld om te laten testen), maar zekerheid heb je niet.

Als je dan ziet dat 5 liter Champion New Energy 5W40 26,80 doet bij Winparts of in 20 liter verpakking 91,54, waarom dan kutten met C&C olie van de Action die de gevraagde specificaties mist?
Pagina: 1