Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 12:22
Ik heb c.a. 2,5 jaar geleden m'n computer geupgrade met een moederbord (Asus TUF Gaming H570-Pro) in combinatie met Corsair werkgeheugen (CMW32GX4M2D3600C18)
Helaas heb ik de afgelopen maanden met enige regelmaat (iedere 2/3 weken) wat vastlopers en BSOD's

Foutcodes zijn uiteenlopend van PFN_List_Corrupt & Kernel_Mode_Exeption_not_handled

De boel loopt vast en als ik mazzel heb start deze (na tussenkomst van het bios) weer op.
Op een gegeven moment bleek dat het een geheugenfout betrof, de PC starte niet meer op en ik heb het geheugen verwijderd en weer teruggeplaatst en tot mijn verbazing werkte het weer...

Vanochtend was het weer zover, de PC liep vast met een BSOD (PFN_LIST_CORRUPT) en hij bleef pogingen doen om weer op te starten. om dit te stoppen heb ik 'm hard uit moeten zetten en hierna starte hij weer op, om vervolgens na een minuut weer een BSOD te genereren.

Ik heb wederom het geheugen eruit gehaald, pinnen schoongemaakt (voor de vorm, zat geen vuil op) en teruggeplaatst.
Hierna werkte het weer uitstekend...

Ik word hier uiteraard niet echt vrolijk van en zit te denken om e.e.a. te vernieuwen, maar wat...?
Ik vind het zonde om nieuw geheugen aan te schaffen als 1 van de sloten niet meer goed is, en andersom is het zonde om een nieuw moederbord te kopen als het het geheugen blijkt te zijn...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het uitzetten en opnieuw plaatsen van geheugen lost vaak het probleem niet op. Je zult je geheugen moeten testen zoals met memtest of de ingebakken Windows memory test. Dan kan je meer conclusies trekken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
Begin met de standaard zaken te controleren.

1) staat het geheugen op de qvl van de moederbord fabrikant?
2) staat de juiste snelheid ingesteld in het bios?
3) is het BIOS up-2-date?

Als deze zaken zijn gecontroleerd en juist bevonden zijn, dan kan je verder zoeken/testen.

Als het geheugen al niet op de qvl staat, dan geheugen bestellen dat wel op de qvl staat en daarmee testen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
@Apsie Hoe oud is je voeding en welk merk / typenr. is het?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
Yaksa schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:59:
@Apsie Hoe oud is je voeding en welk merk / typenr. is het?
Een Corsair RM850 (2021), 850 Watt voeding uit feb. 2022

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
Wylana schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:52:
Begin met de standaard zaken te controleren.

1) staat het geheugen op de qvl van de moederbord fabrikant?
2) staat de juiste snelheid ingesteld in het bios?
3) is het BIOS up-2-date?

Als deze zaken zijn gecontroleerd en juist bevonden zijn, dan kan je verder zoeken/testen.

Als het geheugen al niet op de qvl staat, dan geheugen bestellen dat wel op de qvl staat en daarmee testen.
1) Bij Asus niet, bij Corsair wel, +: het heeft 2.5 jaar prima gedraaid
2) ja
3) er is in de 2.5 jaar niets gewijzigd aan de configuratie, dan ga ik niet het bios updaten...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Apsie schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:34:
Ik heb wederom het geheugen eruit gehaald, pinnen schoongemaakt (voor de vorm, zat geen vuil op) en teruggeplaatst.
Hierna werkte het weer uitstekend...
En inmiddels een aantal dagen verder, werkt het nog steeds?
Voeding zou nog goed genoeg moeten zijn overigens.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
Apsie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:59:
[...]

1) Bij Asus niet, bij Corsair wel, +: het heeft 2.5 jaar prima gedraaid
2) ja
3) er is in de 2.5 jaar niets gewijzigd aan de configuratie, dan ga ik niet het bios updaten...
Voor het gemak heb ik zelf ook even gekeken en het geheugen staat NIET op de QVL.
Zie https://www.asus.com/moth...2Name=TUF-GAMING-H570-PRO

Als ik daar zoek op het geheugen dat jij meld (CMW32GX4M2D3600C18) dan staat die er niet bij.
Een nieuwere variant, de CMW32GX4M4C3600C18, staat wel op de site als getest en werkend.

Dus conclusie is dat je geheugen hebt dat NIET getest en werkend is bevonden door ASUS.
Dat het 2,5 jaar goed gewerkt heeft staat hier los van. Niet op QVL wil altijd zeggen dat niet 100% gegarandeerd wordt door de fabrikant dat het werkt.

BIOS updaten kan helpen gezien de laatste 2 updates aangegeven: "Improve system compatibility"

Dit zou kunnen helpen bij het stabiel krijgen van het geheugen, maar het feit dat het niet op de QVL staat, blijft betekenen dat er nooit 100% garantie gegeven kan worden dat het stabiel kan/gaan draaien.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
Apsie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:59:
[...]

Ja dat is tegenwoordig heel slim om niet je bios te updaten, want er zijn natuurlijk geen security en stabiliteit verbeteringen.
Ik hoop dat je je OS wel update, ondanks dat het 2,5jaar goed draait?
Moederbord fabrikanten steken veel tijd en geld in bios updates omdat ze geld te veel hebben? 8)7

• Apsie
Yaksa schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:16:
[...]

En inmiddels een aantal dagen verder, werkt het nog steeds?
Voeding zou nog goed genoeg moeten zijn overigens.
Mja, het werkt alsof er niets aan de hand is :?
Maar goed het is dan ook nog geen 2 tot 3 weken geleden... ;)

Apsie's profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hell-Slave schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:40:
[...]

Ja dat is tegenwoordig heel slim om niet je bios te updaten, want er zijn natuurlijk geen security en stabiliteit verbeteringen.
Ik hoop dat je je OS wel update, ondanks dat het 2,5jaar goed draait?
Moederbord fabrikanten steken veel tijd en geld in bios updates omdat ze geld te veel hebben? 8)7
Dit kun je wel heel raar vinden, maar het leeuwendeel weet niet eens wat een BIOS is, en laat staan dat ze deze gaan updaten. Ik denk dat 90% van de mensen hun BIOS nooit zal zien, laat staan updaten of afstellen.

Dat wil niet zeggen dat updaten geen juiste gang van zaken is. Microcode patches zijn altijd een reden om een update door te voeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
jimh307 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:57:
[...]

Dit kun je wel heel raar vinden, maar het leeuwendeel weet niet eens wat een BIOS is, en laat staan dat ze deze gaan updaten. Ik denk dat 90% van de mensen hun BIOS nooit zal zien, laat staan updaten of afstellen.

Dat wil niet zeggen dat updaten geen juiste gang van zaken is. Microcode patches zijn altijd een reden om een update door te voeren. ;)
Ik weet prima wat een Bios is echter gaat het updaten niet altijd optimaal (Horror & Brick verhalen zijn er in overvloed) En als mijn configuratie niet veranderd (en 2.5 jaar prima werkt) zie ik geen nut in het updaten van het Bios...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Apsie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:47:
[...]

Ik weet prima wat een Bios is echter gaat het updaten niet altijd optimaal (Horror & Brick verhalen zijn er in overvloed) En als mijn configuratie niet veranderd (en 2.5 jaar prima werkt) zie ik geen nut in het updaten van het Bios...
Opnieuw, beveiliging update kunnen in de bios zitten en ook stabiliteit updates.

Je horror en brick verhalen waren leuk 20 jaar terug maar je heb op je bord CrashFree BIOS 3.
Als je dat checkt, lees je (zie je moederbord manueel bladzijde 2-4):

"Het hulpprogramma ASUS CrashFree BIOS 3 is een automatisch herstelprogramma waarmee u het
BIOS-bestand kunt herstellen wanneer het tijdens het updateproces mislukt of beschadigd raakt. U kunt een
beschadigd BIOS-bestand herstellen met een USB-stick die het BIOS-bestand bevat."

-Hernoem het BIOS-bestand naar ASUS.CAP of TGH570P.CAP en kopieer het hernoemde BIOS-bestand naar een USB-stick.

-Zet het systeem aan.

-Plaats de USB-stick met het BIOS-bestand in een USB-poort.

-Het hulpprogramma controleert de apparaten automatisch op het BIOS-bestand. Wanneer het wordt gevonden, leest het hulpprogramma
het BIOS-bestand en gaat het automatisch naar ASUS EZ Flash 3.

• Apsie
Apsie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:57:
[...]

Mja, het werkt alsof er niets aan de hand is :?
Maar goed het is dan ook nog geen 2 tot 3 weken geleden... ;)
Heh, en weer een vastloper, geheugen eruit, opnieuw erin en weer lopen als een malle....
Eerst maar eens geheugen vervangen...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:00
Hell-Slave schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:28:
[...]

Opnieuw, beveiliging update kunnen in de bios zitten en ook stabiliteit updates.

Je horror en brick verhalen waren leuk 20 jaar terug maar je heb op je bord CrashFree BIOS 3.
Als je dat checkt, lees je (zie je moederbord manueel bladzijde 2-4):

"Het hulpprogramma ASUS CrashFree BIOS 3 is een automatisch herstelprogramma waarmee u het
BIOS-bestand kunt herstellen wanneer het tijdens het updateproces mislukt of beschadigd raakt. U kunt een
beschadigd BIOS-bestand herstellen met een USB-stick die het BIOS-bestand bevat."

-Hernoem het BIOS-bestand naar ASUS.CAP of TGH570P.CAP en kopieer het hernoemde BIOS-bestand naar een USB-stick.

-Zet het systeem aan.

-Plaats de USB-stick met het BIOS-bestand in een USB-poort.

-Het hulpprogramma controleert de apparaten automatisch op het BIOS-bestand. Wanneer het wordt gevonden, leest het hulpprogramma
het BIOS-bestand en gaat het automatisch naar ASUS EZ Flash 3.
Die heb je nog steeds hoor. Heb een Asus PRIME X570-PRO bij de laaste bios versie. Hebben veel lui problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Apsie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:46:
[...]

Heh, en weer een vastloper, geheugen eruit, opnieuw erin en weer lopen als een malle....
Eerst maar eens geheugen vervangen...
Misschien is een geheugen stick stuk gegaan, heb je memtest gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apsie
Toch een geheugenmodule stuk: Wederom allerlei vastlopers, 1 module eruit, vastlopers bleven gestaag komen, module verwisseld (dus gedraaid met 1 module) geen problemen meer... garantie geclaimd en gekregen. Krijg dus nieuwe modules binnen...

Helaas wel nieuwe modules moeten kopen om niet geheel zonder te zitten dus deze garantie modules heb ik straks "over" ;)

Apsie's profiel

Pagina: 1