Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:16
De afgelopen week heb ik de eerste set van mijn nieuwe pc mogen ontvangen: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI en twee SSD m.2. Een van 1TB en een van 4TB. Op die van 1TB wordt o.a. het OS op geïnstalleerd en op die van 4TB games.

Nu is die van 4TB net wat sneller dan die van 1TB. Ik zie in de handleiding het volgende staat over de m.2 sloten

Total supports 3 x M.2 slots and 4 x SATA 6Gb/s ports*

AMD Ryzen™ 9000 & 7000 Series Desktop Processors
M.2_1 slot (Key M), type 2242/2260/2280(supports PCIe 5.0 x4 mode)
M.2_2 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110 (supports PCIe 4.0 x4 mode)

AMD Ryzen™ 8000 Series Desktop Processors
M.2_1 slot (Key M), type 2242/2260/2280(supports PCIe 4.0 x4 mode)
M.2_2 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110 (supports PCIe 4.0 x4/x2 mode)**

AMD B650 Chipset
M.2_3 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110 (supports PCIe 4.0 x4 mode)***
4 x SATA 6Gb/s port

* AMD RAID Xpert Technology supports both NVMe RAID 0/1/10 and SATA RAID 0/1/10.
** Specification vary by CPU types.
*** M.2_3 slot shares bandwidth with PCIe 4.0 x16 slot (supports x4 mode) When M.2_3 slot is operating in PCIe mode, M.2_3 will be disabled.

Welke slot kan ik het beste voor de 1TB gebruiken en welke voor de 4TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De optimale keuze hangt af van welke CPU je hebt, en om welke types SSD's het precies gaat. Maar de kans is groot dat het uit gaat komen op dat je slot 1 en 2 moet gebruiken, en het verder niet echt uit zal maken welke SSD er in welk slot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
dcm360 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:22:
De optimale keuze hangt af van welke CPU je hebt, en om welke types SSD's het precies gaat. Maar de kans is groot dat het uit gaat komen op dat je slot 1 en 2 moet gebruiken, en het verder niet echt uit zal maken welke SSD er in welk slot zit.
Oh ja ik had erbij moeten vermelden dat beiden SSD PCI Express 4.0 x4 zijn. De processor is een AMD Ryzen 7800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:24
Welke SSD's zijn het?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
Samsung 990 Pro 4TB (Gamers Pack)
SAMSUNG 990 PRO 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:24
Je wil ze in slot M.2_1 en M.2_2 zetten, welke waar maakt niet echt uit. Beide zijn gen 4. Denk altijd wel even om de temperatuur!

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
peize9 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:48:
Je wil ze in slot M.2_1 en M.2_2 zetten, welke waar maakt niet echt uit. Beide zijn gen 4. Denk altijd wel even om de temperatuur!
En maakt het ook uit op welke ik het OS installeer? Sommige zeggen dat je de games op de snelste moet installeren, andere zeggen OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 18:51

SpamLame

niks

Ga de specs er niet bijhalen , maar ik vermoed dat je het performanceverschil niet gaat merken.
Theoretisch zou het OS en vaak gebruikte apps op de snelste drive (die dan ook in het m2 slot zit die er het meeste kan uithalen) de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
SpamLame schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:07:
Ga de specs er niet bijhalen , maar ik vermoed dat je het performanceverschil niet gaat merken.
Theoretisch zou het OS en vaak gebruikte apps op de snelste drive (die dan ook in het m2 slot zit die er het meeste kan uithalen) de voorkeur hebben.
Ik heb de specs voor je erbij gepakt

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2000138;2000142/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
Het 1e slot is rechtstreeks afkomstig van de cpu, het 2e slot van de chipset. De chipset is weer verbonden met de cpu, maar die verbinding wordt gebruikt en dus gedeeld door alles wat aan de chipset hangt.

Alleen als je er een extra SSD aanhangt en ze allebei flink belast, kun je een merkbare vertraging hebben.

Voor de rest zul je er echt niets van merken. Ook niet van het verschil in snelheid tussen de 2 ssd’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Top en wat vind je zelf ahdv de specs?

Eigenlijk zou ik het persoonlijk bij 1 ssd houden, maar ik heb de capaciteit dan ook niet nodig. Vanwaar je keuze voor 2 ssds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
White Feather schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:14:
Het 1e slot is rechtstreeks afkomstig van de cpu, het 2e slot van de chipset. De chipset is weer verbonden met de cpu, maar die verbinding wordt gebruikt en dus gedeeld door alles wat aan de chipset hangt.

Alleen als je er een extra SSD aanhangt en ze allebei flink belast, kun je een merkbare vertraging hebben.

Voor de rest zul je er echt niets van merken. Ook niet van het verschil in snelheid tussen de 2 ssd’s.
Wat zou jij dan aanraden? Alles op 1 SSD of OS op SSD 1 en games op SSD 2?
SpamLame schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:27:
[...]

Top en wat vind je zelf ahdv de specs?

Eigenlijk zou ik het persoonlijk bij 1 ssd houden, maar ik heb de capaciteit dan ook niet nodig. Vanwaar je keuze voor 2 ssds
Dat ze weinig verschillen behalve de een heeft meer ruimte dan de ander.

Mijn reden voor twee SSD is omdat de een voor het OS en documenten wordt gebruikt en de ander voor Games.

Tenzij jij iets anders aanraad dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Nu als je zoon grote hoeveelheid games en documenten hebt om 5TB grotendeels mee te kunnen vullen, tja weinig keus dan.

Heb je dat niet dan vind ik het persoonlijk onzin on de splitsing aan te brengen.
Dat heb ik al jaren niet meer tenzij ik capaciteit te kort kom waarop ik dan meestal de gamelibrary verplaats naar een satassd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
SpamLame schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:07:
Nu als je zoon grote hoeveelheid games en documenten hebt om 5TB grotendeels mee te kunnen vullen, tja weinig keus dan.

Heb je dat niet dan vind ik het persoonlijk onzin on de splitsing aan te brengen.
Dat heb ik al jaren niet meer tenzij ik capaciteit te kort kom waarop ik dan meestal de gamelibrary verplaats naar een satassd.
Mijn huidige pc is 12 jaar oud dus vandaar ik misschien in wat oudere denkwijze zit. Maar jij zegt dat het tegenwoordig niks uitmaakt qua performance als je een 4TB SSD hebt voor OS en games.

Dan 1 SSD met b.v. een partitie van 250gb voor OS en een partitie voor de rest (games en wat er nog meer bij komt kijken.) en deze en deze in slot 1 plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Een SSD kan 100.000-den transacties tegelijk. Ook al draait je Windows van dezelfde SSD, dan zul je dat in de praktijk niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
White Feather schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:56:
Een SSD kan 100.000-den transacties tegelijk. Ook al draait je Windows van dezelfde SSD, dan zul je dat in de praktijk niet merken.
Dus 1x 4TB met twee partities in slot 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Dat zou ik wel doen ja. Ik probeer altijd de volgende SSD groter te loepen en dus steeds meer van hdd naar SSD te zetten. Maar dat was meer van 512GB->1 TB->4 TB

Maar ondertussen kun je op 4 TB toch wel je documenten en games op kwijt 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
White Feather schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:04:
Dat zou ik wel doen ja. Ik probeer altijd de volgende SSD groter te loepen en dus steeds meer van hdd naar SSD te zetten. Maar dat was meer van 512GB->1 TB->4 TB

Maar ondertussen kun je op 4 TB toch wel je documenten en games op kwijt 😀
Dat lijkt mij ook en anders heb ik nog een wat oudere SSD (geen m.2) liggen die ik puur voor documenten kan gebruiken. Die kan vast wel wat foto's en documenten aan. ;)
Pagina: 1