schilderen, naad tussen glaslat en kozijn afkitten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavegroveler
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-04 17:45
Bij ons is nieuw glas gezet. Ik ben nu de nieuwe glaslatten aan het schilderen (lakken) want daar zat alleen grondverf op.

Ik loop er tegenaan dat de verf niet vult(sluit) tussen de latten en het kozijn, en ben een beetje bang voor vochtophoping in deze kieren als ik het zo laat.

Ik doe dit voor het eerst, wat zouden jullie doen; deze kieren opvullen met kit of plamuur, of is zo'n kier niet zo heel erg?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Daar is kit voor bedoeld, dat hecht ook aan glas.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavegroveler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnPQOpL6MoJcuiFe17Qc8IsvaY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuUvYh8xco8WsiiCeNZSS1Lq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-zbQBfBktQ4EyRszFer44LIELA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH2LKlMVXKI8MqbDRBnKJOjS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Ah, ik dacht dat je tussen het glas en de lat bedoelde. Op foto 2 zie je bovenin al kit zitten, dus keuze tussen kit of plamuur lijkt me duidelijk ;)

Maar waarschijnlijk is dit open gelaten, zodat eventueel vocht wat erin loopt er ook weer uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavegroveler
@Hahn , bedankt!
Ehm, ik ben nog beginner hierin en de keus is mij nog niet helemaal duidelijk, je bedoelt dus beter de naad sluitend maken met plamuur? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavegroveler
ahh of bedoelde je juist met kit omdat dat boven al gebruikt is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
wavegroveler schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:12:
ahh of bedoelde je juist met kit omdat dat boven al gebruikt is
Dat inderdaad.

Maar je zou je glaszetter nog kunnen vragen waarom 'ie niet volledig rondom heeft gekit. Als dat is om vocht nog weg te kunnen laten lopen, dan kan je ervoor kiezen om het niet te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavegroveler
bedankt, dat is een goed idee, ik heb m een appje gestuurd, zal het ook hier posten als ik antwoord heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 21:29
Gewoon netjes afkitten met acrylaat kit, glaszetter hoeft alleen het glas af te kitten.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:41
Heb recent mijn glas laten vervangen door een glaszetter en de kozijnen laten schilderen door een schilder. Deze naad tussen kozijn en glaslat viel mij ook op. Navraag bij beide gaf hetzelfde antwoord, wordt tegenwoordig standaard opengelaten voor wat ventilatie en kan dus geen kwaad. Afkitten kan maar is dan dus alleen esthetisch en niet functioneel.

Wat een kit geklieder op die onderste foto trouwens. En de glaslatten zijn niet verstek gezaagd?

[ Voor 14% gewijzigd door Kelvern op 02-09-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-05 19:41
Sommige schilders zullen zeggen dat ze dit open laten voor ventilatie, dit is een slap argument om het niet te hoeven doen.. dit kun je prima afkitten met acrylaatkit. Wel even een paar dagen wachten tot je gaat aflakken, zodat je het restant vocht in de kit niet opsluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kelvern schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:13:

Wat een kit geklieder op die onderste foto trouwens. En de glaslatten zijn niet verstek gezaagd?
Ik heb nog nooit een glaslat gezien die verstek is gezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavegroveler
bedankt allemaal, ja dit is wel aardig in lijn met de reactie van mijn glaszetter;

"Dat is in principe werk voor de schilder. Soms kitten ze, soms laten ze het zo. Ik zou het kitten"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:48:
[...]

bij buiten beglazing doorgaans niet, bij binnenbgelazing komt het wel vaak voor. ohw en bij opdek latten natuurlijk ook (formeel zijn dat ook glaslatten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 23:16
Wat ik me zelf wel altijd afvraag bij dit soort situaties, acrylaatkit is toch vaak voor gebruik binnen? Toch zie ik het vaak op forums als oplossig voor het afkitten van zaken buiten, voor er geschilderd wordt.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 15:54
Speeddragon schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:36:
Wat ik me zelf wel altijd afvraag bij dit soort situaties, acrylaatkit is toch vaak voor gebruik binnen? Toch zie ik het vaak op forums als oplossig voor het afkitten van zaken buiten, voor er geschilderd wordt.
Er is acrylaatkit voor buitentoepassingen dus geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

[...]

Aub, onlangs bij mij gedaan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poVjs4Wy0wBv2xjBUWfNAi62_yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0LVKum7LZpsAjErrkWFJdzl.jpg?f=fotoalbum_large

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Ik weet niet waarom maar hier zijn de vaste ruiten niet verstek en de ruiten die op bewegende delen zitten wel verstek (dus deuren en draaikiepramen).

Verder; gebruik hybriseal 2ps bij deze toepassing om het af te kitten. En ruim de tijd nemen om het te laten drogen, anders scheurt de verf uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt kitten, maar let op dat je het onderaan open laat. vaak zitten er twee spleetjes onder aan de glaslat. Zodat vocht er altijd uit kan lopen als het er toch in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 23:12
BlueKeenan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:50:
[...]

Verder; gebruik hybriseal 2ps bij deze toepassing om het af te kitten. En ruim de tijd nemen om het te laten drogen, anders scheurt de verf uiteindelijk.
Ik steun deze motie.
Den Braven Hybriseal 2PSis daar zeer geschikt voor. Hier tien jaar geleden gebruikt voor kozijnen op de zuidkant van het huis, en daar is tot op heden nog geen barstje in te bekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:54

mjl

Ugh

Kwaliteitsmerk acrylkit er tussen smeren en met een spons afvegen. Dan laten drogen en (grond)lak er op. Eventueel van te voren ontvetten en schuren (nooit schuren over kit want dat wordt lelijk).

Een goede schilder kit dit soort randjes altijd! Niets zo lelijk als een onregelmatige zwarte kier in je schilderwerk. Je wil niet weten hoeveel bussen kit er bij onze verbouwingen doorheen gegaan zijn (schoonvader is professioneel schilder).

En ja, elke schilder roept dat zij altijd de oneffenheden van de timmerman moeten bijwerken, en een beetje schilder is daar nog trots op ook.

Enige waar je rekening mee moet houden buiten is dat als er speciale gleuven zijn voor afwatering onderaan een kozijn die uiteraard niet dicht te smeren.

En waarom acrylkit? Dat is een van de weinige kitten die fatsoenlijk en duurzaam overschilderbaar is. Siliconen kit of kit met relatief veel siliconen is dat niet, dat gaat altijd bladderen, ook glaskit is minder prettig wat dat betreft (maar noodzakelijk voor de afdichting naar het glas). Glaskit bestel ik dan ook op kleur van de uiteindelijke verf (of RAL 7016 voor donkere verf en 9001 of 9010 bij crème of witte verf).

Overigens is acrylkit ook in kleur of zwart te krijgen, afhankelijk van de verfkleur dekt het dan sneller.

[ Voor 26% gewijzigd door mjl op 03-09-2024 21:16 ]

-------

Pagina: 1