Dampwerend vs dampdichte folie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramaw
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-02 11:48
Hi! Wellicht een beginnersvraag, maar is er een verschil tussen dampdichte folie en dampwerende folie? Of zijn deze een en dezelfde?

Ik ben geadviseerd om voor de afwerking van een dakkapel, dampdichte folie te gebruiken voor de aansluiting met het dakbeschot. Echter, de bouwmarkten lijken alleen dampwerend te verkopen. En ik merk dat op het internet de termen ook nogal flink door elkaar worden gebruikt?

Betreft dit vooral een woordendingetje, of bestaan er wel degelijk dampwerend en dampdichte folies naast elkaar?

Mvg

[ Voor 4% gewijzigd door Ramaw op 01-09-2024 09:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37
Waar zie je dampwerend? Als ik Google wordt er constant dampremmend van gemaakt.

Verschil tussen dampremmend en dampdicht is misschien wat duidelijker. En zo niet: dampremmend houdt veel tegen, maar niet alles. Dampdicht houdt alles tegen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Wat is de opbouw van de dakkapel? Misschien moet je folie zelfs wel klimaatfolie zijn ipv dampdicht of dampremmend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
formeel is het zo

behalve glas en metaal is niets dampdicht , dus hanteren we drempelwaardes

- een dampdichte folie heeft een Sd-waarde > 100 m
- een dampremmende of dampwerende folie heeft een Sd-waarde tussen 20 m en 100 m
- een dampopen folie heeft een Sd-waarde < 20 m

- klimaat folie heeft een boven en een ondergrens we noemde dit ookwel toverfolie. dit kan zowel dampremmend als dampopen zijn.

Vaak is dampremmend al genoeg en hoeft dampdicht niet, maar het is verstandig om nog even je situatie uit te leggen hier, vooral bij dakkapellen gaat het wel eens fout.