Framemaat fiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
Goedemorgen,

Ik fiets al een poosje op een Gazelle Orange c7+ naar tevredenheid. Ik fiets ongeveer 6 km per dag.
Menigeen zal denken; wat stom dat je daar nooit over hebt nagedacht maar nadat ik een paar weken geleden ben gevallen, merk ik nu dat het toch wel handig is als je met je voeten bij de grond komt.

Omdat dat nooit ging, heb ik een andere afstaptechniek ontwikkeld.

Ik heb framemaat 53 en dat klopt wel als ik mijn binnenbeen opmeet maar ik heb een verende zadelpen (nodig ivm slecht rug) en dan had ik een maat kleiner moeten hebben denk ik?

De fietsenmaker heeft mij tijdens de verkoop niet opgemeten en nu achteraf wellicht een te grote fiets verkocht. Daar kan ik nu niets meer mee doen natuurlijk en dat is ook niet de insteek van dit topic.

Gisteren heb ik naar een fietsenmaker gebeld en hij zei dat het geen zin heeft om een kleiner frame te nemen, maat 49, omdat ik dan mijn zadel hoger moet zetten en ik nog niet met mijn voeten bij de grond kom.

Voor een 'second opinion' nog een fm gebeld, hij zei het tegenovergestelde en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoe denken jullie hierover?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:42
Nouja het hangt er inderdaad vanaf hoe hoog je je zadel zet. Met een kleiner frame zul je inderdaad het zadel lager tov de grond kunnen zetten dan nu.
Vraag is, als je bij de grond kan vanaf je zadel, zit hij dan nog wel comfortabel tijdens het fietsen. Ik denk het niet, omdat je dan te laag zit.(En je dus de benen minder kan strekken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat bedoel je met je voeten bij de grond kunnen? Als in, met beide voeten plat op de grond staan terwijl je nog op je fiets zit, of met tenen van één voet als je beetje scheef gaat op de grond kan komen, of iets ertussenin?

Volgende: Staat je zadel al op de laagst mogelijke stand? Ik ga er maar even vanuit, want anders is dat natuurlijk veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:16
Punt is dat de framemaat gemeten moet worden aan de binnenkant van je been met je voet op de trapper die op dat moment onderin staat terwijl je op een zadel zit. Je meet dan vanaf de trapper tot je kruis.
Inherent aan dit gegeven is dat je dus tijdens het fietsen niet met je voeten aan de grond kunt komen.
E.e.a. is ook een beetje afhankelijk aan het model van de fiets, er zijn ook modellen voor mensen die moeilijk op- en af kunnen stappen en die altijd met de voeten aan de grond willen komen. Maar dat gaat ten koste van goed rond kunnen gaan van de trapbeweging, hangt natuurlijk ook van de lengte van de persoon af.
Een goede fietsenmaker zal proberen om de framemaat zo te kiezen dat de trapbeweging optimaal is, dus met zo min mogelijk energie en een goede houding op de fiets zo makkelijk mogen kunnen fietsen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
Ik kom nu helemaal niet bij de grond. Dat scheelt ongeveer 4 cm. Als ik van huis ga en hier op het fietspad fiets dan kan ik wel met mijn voeten op de rand van het trottoir staan als ik stop. Althans, mijn tenen, en dat is genoeg. Ik heb dat opgemeten en dat is 4 cm.

Mijn zadel staat niet op z'n laagst, dat had ik gedaan maar dan is de trapbeweging niet optimaal en te klein en dan krijg ik last van mijn knieën. Dat scheelt 2 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:52
Dan gaat een kleiner frame hetzelfde hebben denk ik. Je wilt een afstand tussen zithoogte en trappers/trapas vanwege het trappen. Trappers moeten ook vrij blijven van de grond. Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja lijkt mij inderdaad dat een kleiner frame je dan echt niet gaat helpen, als je die afstand tussen zaden en trappers wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
Duidelijk. Dank voor het meedenken, ik blijf gewoon fietsen op mijn huidige fiets. Scheelt ook een hoop geld :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:16
Je kunt nog proberen om je zadel horizontaal te verplaatsen, afhankelijk van het zadel door om te schuiven door de strop of door de strop 180 graden te draaien dan komt je zadel in een andere positie.
Ook de hoogte en stand van het stuur en de handvatten maakt veel uit bij een comfortabele zithouding, bij deze fiets kun je het stuur optimaal verstellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
Dank je wel! Daar ga ik naar kijken.
Pagina: 1