Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik heb een Solaredge SE8K Storedge omvormer met een Solaredge homebattery van 13,8Kwh.

Nu heb ik deze via de APP opTime of Use ingesteld en laad hij de accu op met eigen zonnestroom. Hij ontlaad de accu ook na een bepaalde tijd alleen gaat dit dan direct met 5kw per uur. Is er een mogelijkheid om de ontlaad snelheid aan te passen?

Ook bij handmatige controle ontladen de accu's zich met 5 kw per uur. Waardoor ik mijn nachtverbruik nog wel afdek, maar ik lever dan nog steeds 4.5kw terug.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik neem aan de de CT klemmen of slimme meter goed aangesloten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Boedha schreef op zondag 1 september 2024 @ 01:25:
Hij ontlaad de accu ook na een bepaalde tijd alleen gaat dit dan direct met 5kw per uur.
... 5 kw per uur.
5kW
"Ontladen" klinkt alsof je de accu zo snel mogelijk leeg wilt trekken.
Is er niet een andere functie die je kan activeren, zoals nul-terugleveren oid?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
ErnstvV schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:06:
Ik neem aan de de CT klemmen of slimme meter goed aangesloten zijn?
Aangesloten zoals voorgeschreven, inline meter zit direct achter de hoofdschakelaar met de net zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
Juup schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:26:
[...]

5kW
"Ontladen" klinkt alsof je de accu zo snel mogelijk leeg wilt trekken.
Is er niet een andere functie die je kan activeren, zoals nul-terugleveren oid?
Ik wil graag dat de accu in de nacht mijn stroom voorziening is. Dus alleen ontlaad wat de vraag is ipv 800w voeden aan het huis en 4.2kW ontladen richting het net.

Die nul functie heb ik nog niet gevonden, zal nog een kijken of dat ergens te vinden is in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:29
Er is een zero-export/import functie, deze zit wel in de installateursapp verstopt geloof ik..

Edit:

https://knowledge-center....trol-application-note.pdf

Hier staat het in uitgelegd.

[ Voor 45% gewijzigd door MacgregorSound op 01-09-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Volgens mij moet je niet Time of Use maar Self consumption hebben. Zo heet het in ieder geval bij mijn (niet SolarEdge) setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
Ga nu toch twijfel of het goed is aangesloten. De inline meter van Solar Edge zit niet "alleen" direct na de hoofdschakelaar.

Als ik kijk naar het aansluitschema kijk zie je dat je de gebruiken in je huis en de omvormer/accu onder de inline meter zitten (B aansluiting). Voorzover ik het nu kan zien bij mij zitten de gebruikers tussen de hoofdschakelaar en de inline meter aan de boven zijde. Dus zal de inline meter nooit het gebruik van je huis zien.

Als het goed zie, moet de inline meter direct na de hoofschakelaar en vanuit daar ga je naar aardlekschakelaars en de rest van je huisaansluitingen.

Omvormer + accu via aardlekautomaat sluit je dan aan op de juiste fases dmv een verdeelklemmen. De omvormer aansluiting hoeft niet direct aan de inline meter te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX5JGKbK7Rc3duBiyutIDbsJomU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QLIF7v6oSkvZsLnxVceFlj3j.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Mijn installatie is inderdaad zo aangesloten zoals het plaatje is. Anders kan je omvormer niet meten hoeveel stroom er van het net gehaald wordt dat hij moet compenseren vanuit de accu. Het werkt meestal zo dat een verbruiker inschakelt, de meter dit registreert waarna de omvormer hier op reageert door meer terug te leveren. Schakelt de verbruiker uit, zal de meter een overschot meten waarna de omvormer minder gaat leveren.
Maar dit verklaart nog niet waarom je omvormer standaard maximaal de accu ontlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
ErnstvV schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:37:

Maar dit verklaart nog niet waarom je omvormer standaard maximaal de accu ontlaat.
Ik ga eerst de electra aansluiten zoals boven vermeld. Dan kijken hoe het ontladen van de accu dan gaat. Of idd wel de vraag van het huis doet ipv max ontladen.

Kom er nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
Je moet inderdaad alles achter de meter aansluiten en dan de meter instellen als E+I.
Daarna kun je pas zero-import/export gebruiken denk ik tenzij je nog iets van de P1 poort doet.

5. Select Meter Function, and choose one of the following
options:
Inverter Production: The meter is installed at the
inverter output and reads the energy produced by the
inverter.
Export+Import: The meter is installed at the grid
connection point and reads pulses from both
directions - export and import energy.
Consumption: The meter is installed at the load
consumption point and reads the energy consumed by
the site.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
Jim423 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:56:
Je moet inderdaad alles achter de meter aansluiten en dan de meter instellen als E+I.
Daarna kun je pas zero-import/export gebruiken denk ik tenzij je nog iets van de P1 poort doet.

the site.
Gebruik de P1 meter met homewizard en Tibber pulse voor de loadbalancing voor de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je hebt wel kans dat je auto op gaat laden uit je SE accu.
Als je dit niet wilt moet je de groep van je laadpaal direct op de hoofdschakelaar aansluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:14:
Je hebt wel kans dat je auto op gaat laden uit je SE accu.
Als je dit niet wilt moet je de groep van je laadpaal direct op de hoofdschakelaar aansluiten.
Of de laadpaal slim aansturen door te meten hoeveel overschot er is en daar de paal op begrenzen (als die dat kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat lijkt mij iets complexer dan 4 draadjes verzetten.
Maar ik ben helaas geen SE expert dus geen idee of dat kan. Feit blijft dat je uit de P1 poort deze informatie niet meer kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:29
De meter van SE moet direct na de hoofdschakelaar zitten en voor alle automaten, ook die van de accu/PV anders gaat het niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boedha
Het is gelukt, huis wordt nu gevoed door de accu waarbij alleen de vraag wordt geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
En heb je nog iets meer gedaan behalve de meter verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boedha
Jim423 schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:23:
En heb je nog iets meer gedaan behalve de meter verplaatsen?
Idd meter verplaatst en SE aansluiting op de doorlusklemmen. In de app heb ik nu Time of Use aanstaan. Voorzie nu mijn eigenhuis van stroom via de zonnepanelen en laad de accu bij met zonnestroom. Moet de andere standen in de app nog uitproberen.

Heb een dynamisch contract bij Tibber, wil ook nog gaan kijken wat er mogelijk is met een Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lachje46
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-05 22:06
de ontaad snelheid kan je aanpassing in de omvormer zelf.

maar waar ik tegen aan loop is dat ik niet mij accu kan bijlanden met net spanning.

iemand en idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:28
Lijkt mij heel logisch wat er gebeurt. Met de instelling time of use en een dynamisch energie contract bepaald het systeem op basis van je gebruik en de weersvoorspelling wanneer laden en ontladen. Ontladen richting het net zal denk ik altijd op max vermogen gaan. Hij zou dat alleen moeten doen als de tarieven gunstig zijn en je niet zelf stroom nodig hebt voordat de accu leeg is. Als dat niet is wat je wil moet je niet time of use gebruiken. Heb je ook de export tarieven ingesteld?

Hier zie ik dat de accu op goedkope momenten wordt gevuld en dan langzaam leegraakt gedurende de dag. Ik zie maar zelden dat de accu met 5kW ontlaad. (Als er een auto staat te laden, maar dat regelen we ook op de goedkopere momenten). 1 keer gehad dat de accu met 25ct of zo volgeladen is en met 70ct naar het net gestuurd.

Je geeft aan dat de accu alles naar het net stuurt, moet je dan ook dure stroom bijkopen? Geeft het systeem ook een maandje de tijd. Solaredge One in de cloud zorgt voor de aansturing etc. Dat doet de omvormer niet helemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
Lachje46 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:33:
de ontaad snelheid kan je aanpassing in de omvormer zelf.

maar waar ik tegen aan loop is dat ik niet mij accu kan bijlanden met net spanning.

iemand en idee.
Heb je misschien een linkje waar beschreven staat hoe je de snelheid aanpast.

Pagina: 1