Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvosch
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 23:13
Hoi,
Ik heb inmiddels een aantal monitors en tv's getest zoals de Q27G3XMN wat een goede en goedkope HDR monitor zou zijn, en nu een Samsung G60SD en nog een aantal andere als mede een aantal TV's.

Waar ik altijd op stuk loop, hoe kun je het beste deze schermen kalibreren?
Zonder de hardware wat jullie gebruiken, en niet van de YouTube filmpjes uitgaande, elk scherm is anders zoals jullie ook altijd benoemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zonder externe meetinstrumenten ontkom je niet aan wat jij "gewoon mooi" vindt. Wil je zeker zijn dat de kleuren 'waar' zijn, dan heb je toch een meetinstrument zoals bijvoorbeeld een Spyder, nodig.

Maar dat zou je eigenlijk alleen moeten willen als je, bijvoorbeeld, zelf kleurkritische taken doet (foto-, videobewerken) of als je een zeer, zeer kritische kijken bent (en jij ook op je ogen kunt vertrouwen). ;)

Maar mijn ervaring is dat het op zicht kalibreren bijna niet te doen is. Ik zou dan eerder kleine correcties maken, als je je beeld niet mooi vindt, maar echt kleuren aanpassen zou ik niet doen. Of in ieder geval ook een 2nd opinion vragen.

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 01-09-2024 00:01 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:16
Mijn ervaring is, is dat ik niet zelf op het oog kan calibreren. Ik kan met de instellingen van mijn monitor spelen tot ik iets 'mooi' vind, tot dat er een andere kleurcombi op m'n scherm komt. Dat ziet het er 'opeens' niet uit :p.

Ik sluit me aan bij wat @Room42 zegt. Externe calibratietools zijn een must. Sommige monitoren hebben ingebouwde callibratietools, de meeste niet. Een callibratie is ook afhankelijk van hoe veel (zon)licht er binnen komt in de kamer. En aangezien de zon in de zomer hoger staan dan in de winter blijf ik bezig met m'n Spyder. :p

[ Voor 38% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 01-09-2024 00:26 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvosch
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 23:13
Hoi,
Ik snap dat je daarvoor externe instrumenten nodig heb.
En het gaat me ook niet zo zeer om de kleuren, die krijg ik wel goed.

Het gaat om donkere beelden, daarvoor ook de oled schermen
dat haren en een donkere achtergrond niet een zwart vlak is.
bv bij de fallout serie of batman the dark knight enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oh, gewoon een online kalibratietool. Eizo heeft een mooie: https://www.eizo.be/monitor-test/

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 09:32
TL;DR Filmmaker mode brengt je vaak ook al 90% waar je moet zijn.

Beste manier om te calibreren is de combinatie van een spectrometer en een tri-stimulus meter. Maar het is vaak niet helemaal nodig om zo'n dure combo te kopen omdat alleen een tri-stimulus meter vaak al behoorlijk goede profielen heeft om een heel mooie calibratie te doen. Als je toegang hebt tot een set, doen. Heb je dat niet, dan heeft x-rite hun aanbod hier: https://calibrite.com/ ondergebracht.

"Vroeger" (toen ik nog bij Tweakers werkte) was de x-rite i1 Display Pro (Portrait Displays C6 serie is een rebrand hiervan) de standaard voor tristimulus colorimeter. Nu lijken de meters op die site allemaal wel goed.

Wat ik ook graag doe, misschien nog liever dan meten, is een display pakken die goed is (misschien kan je een gecalibreerde laptop lenen, iPad's zijn ook vaak opvallend accuraat) en die naast je scherm houden. Dingen zoals witpunt, contrast, bij HDR zijn piek helderheid van de grootste invloed. Die bepalen de hoofdzakelijke 'toon'. Maar ik heb ook uren m'n plasma zitten tunen omdat die goed genoeg moest zijn voor een professionele monitor voor de klant in m'n studio. Je kan zo ver gaan als je wilt.

Nog wel een belangrijk ding, color management is een vervelend ding. Het klinkt logisch, vaak kom je ook ontzettend dichtbij je doel, maar als je de moeite doet om een LUT te maken voor een monitor en die in te laden heb je toch nog vaak correcties te doen. Niet altijd, maar wel vaak.
Pagina: 1