Stopcontact blokkeert inbouw vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:56
Hoi,

Wij hebben een probleem met het installeren van onze inbouwvaatwasser. We kunnen hem niet diep genoeg plaatsen omdat een stopcontact (best wel een dikke) in de weg zit. Het stopcontact is niet aan de muur bevestigd, maar hangt los en is helaas te kort om naar links of rechts te verplaatsen.

Misschien heeft iemand hier een idee voor een oplossing? Zelf dacht ik aan het boren van een gat in de betonnen muur, of wellicht is het beter om een elektricien in te schakelen om het stopcontact te verlengen. Alvast bedankt voor jullie advies! Kan helaas geen foto op dit moment maken, heb paint gebruikt om toch het weer te schetsenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKpgVdOdrlzzrhIdLRMC1S0Yk4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ipQavMX0oRYSA69DfTiUshA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 08:33
Het liefst wil je dat het stopcontact bereikbaar is zonder de vaatwasser eruit te trekken. Dus laat hem verplaatsen naar of onder een kastje ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
w00d schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:34:
Het liefst wil je dat het stopcontact bereikbaar is zonder de vaatwasser eruit te trekken. Dus laat hem verplaatsen naar of onder een kastje ernaast.
Bedoel je dat ik door een elektricien de stopcontact moet laten verlengen naar rechts of links zodat de vaatwasser niet meer wordt geblokkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Vaak worden stopcontacten voor apparatuur (bij reguliere inbouwdieptes) in de plint geplaatst, dus helemaal naar beneden. Ik zou hem laten verlengen naar beneden.

[ Voor 14% gewijzigd door LAD93 op 31-08-2024 23:38 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 08:33
Jep, dan is die toegankelijk vanuit een naast gelegen kast. En als er een achterwand in de kast zit, dan laat je het stopcontact helemaal onderaan op plint hoogte plaatsen.

Als je er dan bij moet, kan je simpel de plint van je keuken wegtrekken en de stekker eruit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 02:53

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kunt een elektricien vragen, of als je een beetje handig bent het zelf doen, het is geen moeilijke klus.
Als je de stroom er maar af haalt als je er aan werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik zal morgen een goede foto maken.
Is het ook wellicht een optie om met een boorhamer een gat in de betonnen muur te maken en dan het stopcontact erin te verwerken? Zal wel eerst een leidingzoeker gebruiken om te kijken of het veilig is om erin te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
En dan wil je het stopcontact aan andere kant vd muur maken en stekker daar erin plaatsen, zodat je er vanuit daar bij kunt? Lijkt me niet heel handig.

Of bedoel je dat je een inbouwdoos plaatst, en dus de gegeven adviezen negeert? Alsnog stopcontact recht achter inbouwapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
99ruud99 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:58:
En dan wil je het stopcontact aan andere kant vd muur maken en stekker daar erin plaatsen, zodat je er vanuit daar bij kunt? Lijkt me niet heel handig.

Of bedoel je dat je een inbouwdoos plaatst, en dus de gegeven adviezen negeert? Alsnog stopcontact recht achter inbouwapparatuur.
Nee, ik wil zeker geen adviezen negeren; ik wil alleen kijken wat voor mij het meest haalbaar is als iemand met twee linkerhanden.

Wat ik in gedachten had, is om letterlijk een gat aan de achterkant van het loshangende stopcontact te maken, zodat ik het stopcontact daarin kan verwerken. Op die manier creëer ik ruimte om de vaatwasser erin te plaatsen. Ik zal morgen even een foto maken van het stopcontact, zodat het duidelijker wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gat dwars door de muur of enkel om het stopcontact in te duwen?
In tweede geval kan je er dus niet bij als vaatwasser erin zit.

In beide gevallen is het handiger om stopcontact te laten verlengen en op grond achter plint te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:27
En met een boorhamer een gat maken....wordt nooit netjes. Gebruik een gatenzaag voor beton en een inbouwdoosje. Leidingen frezen. Dat is veel meer werk dan eea even naar links, rechts, of tot pli thoogte veraatsen, zoals hier al genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hahaha dat is wel heel extreem, een gat boren omdat je stopcontact in de weg zit…

Gewoon verplaatsen. Kun je zelf, is echt niks moeilijks aan…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als je je drukt maakt om het verleggen van dit kleine stukje en je al aangeeft dat je 2 linkerhanden hebt zou ik de elektricien inschakelen. Dat zijn enkele tientjes die je kwijt bent.

En of het netjes wordt? Wat boeit dat? Er zit van alles voor. Alsof mijn keuken er als een valhalla uit ziet achter de kasten. Zolang het veilig en functioneel werkt.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Mja dan ben je wel verder weg dan een paar tientjes.

Het enige dat TS nodig heeft is een ondiep lasdoosje, beetje VD draad+pvc buisje (of een YVMK kabel) en een paar Wago lasklemmen.

Er is vast iemand in de familie of vriendenkring die dit voor hem kan regelen. Het is een klusje van 10-20 minuten (als de boel openligt).

@UltraInstinct
Haal de stroom eraf
Haal de WCD eraf
In de WCD vind je aarde (geel), fase (bruin) en nul (blauw). Dit heet VD draad. Deze haal je uit de WCD (schroef of klem).
Zet op de plaats van de WCD een lasdoos en zorg dat de draden van hierboven aan de achterkant of zijkant binnenkomen. Let op: VD draad mag je niet zien van buitenaf.
Haal een YVMK kabel bij de Gamma
Knip op lengte
Strip de YVMK kabel zodat je de aders ziet (3 aan beide kanten, ook geel bruin en blauw)
In de lasdoos zet je met Wago klemmen de binnenkomende geel bruin en blauw op de geel bruin en blauw van de YVMK kabel.
Breng de YVMK kabel buiten het doosje met een gat
Zet het deksel op de lasdoos
Breng de YVMK kabel op de plek waar de WCD komt (evt vastzetten)
Zet de aders van de YVMK kabel op de WCD. Op de plek waar de originele geel bruin en blauw zat

Het is vrij simpel. Enige wat je moet onthouden/doen is dat je nooit VD draad open mag zien en ook de aders van de YVMK kabel niet open mag zien. Strip ze ook niet te ver af want in de lasdoos en WCD mogen ze elkaar wel raken maar alleen als de mantel er nog omheen zit…

Het is echt niet moeilijk, je moet alleen secuur werken.

Tl:dr:
In de WCD vind je 3 aders. Verleng die met wagos naar een YVMk kabel. Op de plek waar je verlengt (waar dus eerst de WCd zat) plaats je een lasdoos zodat je de aders en wagos niet ziet. Breng de YVMk kabel naar de nieuwe plek waar de WCD komt en monteer de WCD op de YVMK kabel wederom zonder dat je de aders van de YVMK ziet aan de buitenkant

[ Voor 102% gewijzigd door FreakNL op 01-09-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
FreakNL schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:02:

Het enige dat TS nodig heeft is een ondiep lasdoosje, beetje VD draad+pvc buisje (of een YVMK kabel) en een paar Wago lasklemmen.

Er is vast iemand in de familie of vriendenkring die dit voor hem kan regelen. Het is een klusje van 10-20 minuten (als de boel openligt).

@UltraInstinct
Haal de stroom eraf
Haal de WCD eraf
In de WCD vind je aarde (geel), fase (bruin) en nul (blauw). Dit heet VD draad. Deze haal je uit de WCD (schroef of klem).
Zet op de plaats van de WCD een lasdoos en zorg dat de draden van hierboven aan de achterkant of zijkant binnenkomen. Let op: VD draad mag je niet zien van buitenaf.
Knip op lengte
Strip de YVMK kabel zodat je de aders ziet (3 aan beide kanten, ook geel bruin en blauw)
In de lasdoos zet je met Wago klemmen de binnenkomende geel bruin en blauw op de geel bruin en blauw van de YVMK kabel.
Zet de aders van de YVMK kabel op de WCD. Op de plek waar de originele geel bruin en blauw zat

Het is vrij simpel. Enige wat je moet onthouden/doen is dat je nooit VD draad open mag zien en ook de aders van de YVMK kabel niet open mag zien. Strip ze ook niet te ver af want in de lasdoos en WCD mogen ze elkaar wel raken maar alleen als de mantel er nog omheen zit…

In de WCD vind je 3 aders. Verleng die met wagos naar een YVMk kabel. Op de plek waar je verlengt (waar dus eerst de WCd zat) plaats je een lasdoos zodat je de aders en wagos niet ziet. Breng de YVMk kabel naar de nieuwe plek waar de WCD komt en monteer de WCD op de YVMK kabel wederom zonder dat je de aders van de YVMK ziet aan de buitenkant
Op zich prima oplossing als er ook een trekontlasting is en het kleine doosje wel achter de vaatwasser past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:30
FreakNL schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:02:

@UltraInstinct
Haal de stroom eraf
Haal de WCD eraf
Knip op lengte

Lasdoosje en stopcontact altijd vast zetten, anders heb je niet echt trek ontlasting.

Maar voor de rest inderdaad, stukje kabel, wago klemmen en lasdoosje(liefst die met een klipje zoals onderstaand)
https://www.toolstation.nl/wago-lasklem/p47132

Ymvk of stukje flex
https://www.toolstation.n...flexbuis-16mm-3x25/p39640

https://www.toolstation.nl/lasdoos-top-t-trekdoos/p91670

Wil je helemaal goed doen, ook even paar zadels
plaatsen als je flex neemt. YouTube staat veel info voor steeklassen en doosjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ja ik bedoelde de YMCK “eventueel” vastzetten (aan de muur). Zou ik sowieso doen hoor met bijvoorbeeld een klikzadel. Als de afstand erg kort is kun je het achterwege laten.

WCD en lasdoos zet je natuurlijk altijd vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Dat nog niemand heeft gevraagd waar de voeding voor de WCD vandaan komt? In veel huizen is de aansluiting voor de vaatwasser er ooit een keer door iemand bij-gekloot. Best kans dat de voeding een meter verderop zit en dan kan TS veel beter een langer stuk kabel gebruiken i.p.v. te verlengen.

Laten we dus eerst even afwachten tot we een beeld van de gehele situatie hebben.
(Ik kan om eerlijk te zijn ook helemaal niets met de paint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vIxq8JhN9nDvHfLC0g9Mi99DO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEJG1jyP70xrJnlXbRuG1NTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CfYhtGYZTm9mC44F86E-oBemN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZpmhFiJE4pU5EdUPrZashIm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJr3d1rZQ3mD3976fhuzdNNr1Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4w16XhqPtiQSlf9Bh6fQEkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYhD_j2x-_zcDtDgfkHw0r8-GUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xi6Zlfrf8CRtrHpWjlMfscjO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Weet iemand waarom die aan 2 kanten vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
flaskk schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:44:
[...]

Lasdoosje en stopcontact altijd vast zetten, anders heb je niet echt trek ontlasting.

Maar voor de rest inderdaad, stukje kabel, wago klemmen en lasdoosje(liefst die met een klipje zoals onderstaand)
https://www.toolstation.nl/wago-lasklem/p47132

Ymvk of stukje flex
https://www.toolstation.n...flexbuis-16mm-3x25/p39640

https://www.toolstation.nl/lasdoos-top-t-trekdoos/p91670

Wil je helemaal goed doen, ook even paar zadels
plaatsen als je flex neemt. YouTube staat veel info voor steeklassen en doosjes ;)
Thx!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

UltraInstinct schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:29:
Weet iemand waarom die aan 2 kanten vast zit?
Omdat deze vermoedelijk doorgelust is naar nog een ander stopcontact / apparaat. Ik zou even de kabel volgen en kijken waar deze uitkomt.

Overigens baart die ducttape, op die plek, mij wel zorgen :X. Het doorlussen van het stopcontact overigens ook, afhankelijk van wat er aan de andere kant aangesloten zit...

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 01-09-2024 12:34 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Notna schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:32:
[...]

Omdat deze vermoedelijk doorgelust is naar nog een ander stopcontact / apparaat. Ik zou even de kabel volgen en kijken waar deze uitkomt.

Overigens baart die ducttape, op die plek, mij wel zorgen :X. Het doorlussen van het stopcontact overigens ook, afhankelijk van wat er aan de andere kant aangesloten zit...
Linker kabel gaat naar een stopcontact links boven en rechter kabel gaat naar een stopcontact rechtsboven.

Ze hebben recent hier de keuken gerenoveerd en mijn moeder vroeg of ze een stopcontact beneden konden installeren en dat hadden ze gratis gedaan, maar blijkbaar is dit eens goed gedaan?

[ Voor 14% gewijzigd door UltraInstinct op 01-09-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

UltraInstinct schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:07:
[...]

Linker kabel gaat naar een stopcontact links boven en rechter kabel gaat naar een stopcontact rechtsboven.
Zijn dat 'ad-hoc' stopcontacten voor algemeen gebruik, of zitten daar standaard nog (groot)verbruikers op?

Indien het eerste (en uitgaande van een enkele groep waar alleen de vaatwasser op zit) is dat geen probleem. Indien het tweede is het even kijken wat het totale vermogen is als alles aan zou staan op piekverbruik.

Is die ducttape overigens om de kabels af te dekken? Want als dat zo is en je het stopcontact in het midden toch gaat aanpakken, zou ik dat gelijk ook meepakken (of mee laten pakken indien je het laat doen, wat zo te zien wel aan te raden is).

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 01-09-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Notna schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:11:
[...]

Zijn dat 'ad-hoc' stopcontacten voor algemeen gebruik, of zitten daar standaard nog (groot)verbruikers op?

Indien het eerste (en uitgaande van een enkele groep waar alleen de vaatwasser op zit) is dat geen probleem. Indien het tweede is het even kijken wat het totale vermogen is als alles aan zou staan op piekverbruik.

Is die ducttape overigens om de kabels af te dekken? Want als dat zo is en je het stopcontact in het midden toch gaat aanpakken, zou ik dat gelijk ook meepakken (of mee laten pakken indien je het laat doen, wat zo te zien wel aan te raden is).
Voor ad hoc gebruik, linker boven stopcontact zit niks op en rechter stopcontact een klein apparaat of helemaal niks.

Beneden is de rechterkabel dus strak en hierdoor kunnen we het stopcontact niet verplaatsen. Dus ik zou daarvan de kabels moeten verlengen.

En ik zal naar de duct tape kijken, hoe zou ik dat zelf kunnen oplossen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:12
[...]

Ze hebben recent hier de keuken gerenoveerd en mijn moeder vroeg of ze een stopcontact beneden konden installeren en dat hadden ze gratis gedaan, maar blijkbaar is dit eens goed gedaan?
Dit is prutswerk. Ongeacht wat het heeft gekost. Zo'n stopcontact hoort vast te zitten. De kabels horen niet met duct-tape bevestigd te zitten. En het hoort niet zo doorgelust te zitten.

De beste oplossing zou zijn om de verantwoordelijke hierop aan te spreken, niet meer zelf te gaan prutsen en dit laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
*knip*

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 01-09-2024 13:53 . Reden: niet nodig ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
*knip*

Ik zal contact met ze opnemen, welke punten kan ik allemaal opnoemen?

[ Voor 56% gewijzigd door twain4me op 01-09-2024 13:57 . Reden: naam van de bouwer overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:40:
Welke punten kan ik allemaal opnoemen?
gewoon wat iedereen hier zegt:
Stopcontact onder plint of in kastje er naast.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 20:11

Gosse_W

Brims

DJMaze schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:41:
[...]

gewoon wat iedereen hier zegt:
Stopcontact onder plint of in kastje er naast.
En alles goed & volgens de normen aansluiten en vastzetten.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:18:
[...]
Voor ad hoc gebruik, linker boven stopcontact zit niks op en rechter stopcontact een klein apparaat of helemaal niks.
Ook dit is niet acceptabel, in een keuken kan je namelijk verwachten dat iemand een waterkoker of friteuse op het stopcontact aansluit. Waterkoker + vaatwasser = overbelaste groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
TBTL schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:58:
[...]

Ook dit is niet acceptabel, in een keuken kan je namelijk verwachten dat iemand een waterkoker of friteuse op het stopcontact aansluit. Waterkoker + vaatwasser = overbelaste groep.
Ze heeft inderdaad een waterkoker die ze regelmatig gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:50
UltraInstinct schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:59:
[...]

Ze heeft inderdaad een waterkoker die ze regelmatig gebruikt
Tja, een nieuwe groep zal er ook niet zo bijgelegd zijn. En de kans dat zulke apparaten tegelijkertijd volle belasting hebben is niet zo groot. Ik zou het dan ook zeker wel netjes maken, maar me niet te druk maken om dat extra stopcontact.

En netjes maken is dan wat je nu hebt en het opnieuw aansluiten zodat de stopcontacten op de goede plek zien, maar ook dat het fatsoenlijk is aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 01-09-2024 14:50 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is dat naar links nou ook flexbuis of is dat kabel? ik kom er niet helemaal uit...

en tja de rechterzijde is denk ik het makkelijkste te verlengen.. stopcontacten er af (wel stroom afschakelen..)
sokje op het stuk flexibele buis, en een stuk extra buis lengte er aan, en 3 nieuwe stukjes draad tussen de stopcontacten..
past het WCD onder de keuken aan de linkerzijde..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
Ik heb een idee. Allereerst zoals @w00d zei, het liefst wil je ten alle tijden bij het stopcontact kunnen, zonder vaatwasser eruit te trekken. Een stopcontact op grond/plintniveau vind ik gevaarlijk ivm bij water (kraan of afvoer) kortsluitingskans.

Mijn idee (als het al niet voorgesteld is door iemand hier) is:
- Hoofdschakelaar eletra uit. Controleren op stroom, alles moet uit/veilig zijn.
- Stopcontact losmaken van de kabel/mantel.
- Gat boren van ca 8cm diameter links of rechts aan de zijkant vd keukenkabinet net waar meer ruimte is
- Gat boren, of meerdere ca 10cm diameter, naast elkaar achter de dunne kabinetachterplaat.
- Kabel weer vastmaken aan stopcontactplaat
- Stopcontact door de achtergat op de muur bevestigen.
- Vaatwasser stekker door de zijgat in de stopcontact en klaar

Zodoende is de stopcontact zonder verlening, veilig boven grondniveau bij evt lekkages droog, en stekkers kan je altijd erbij of eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
SMSfreakie schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:44:
is dat naar links nou ook flexbuis of is dat kabel? ik kom er niet helemaal uit...

en tja de rechterzijde is denk ik het makkelijkste te verlengen.. stopcontacten er af (wel stroom afschakelen..)
sokje op het stuk flexibele buis, en een stuk extra buis lengte er aan, en 3 nieuwe stukjes draad tussen de stopcontacten..
past het WCD onder de keuken aan de linkerzijde..
Links is ook flexbuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10

mjl

Ugh

De foto’s zijn wel erg dichtbij genomen maar wat ik zo zie en lees:

- Aanvoer van stopcontact op de foto komt van rechts boven vanaf een stopcontact
- Links zit een doorverbinding naar nog een ander stopcontact.
- De doos zit nu in de weg van het pootje van de vaatwasser links achter.

Als bovenstaande klopt dan zou ik het zo oplossen:
- Links afkoppelen, het stopcontact kan nu midden achter de vaatwasser op de muur bevestigd worden aan de grond of achter het kastje rechts.
- Een nieuwe langere kabel (2.5mm2 per ader) of flexbuis monteren voor het stopcontact dat links aangesloten is.

In alle gevallen: let op dat je alleen de vaatwasser als grootverbruiker aan zet. De andere stopcontacten alleen gebruiken voor kleine apparatuur of zorgen dat de vaatwasser niet aan staat als ze worden gebruikt.
Monteren in een kastje er naast is handig als je de stekker er onverhoopt uit moet trekken (bij kortsluiting van de vaatwasser bijv.) dan hoef je niet de hele plint te verwijderen. Ook bij lekkage loopt de wcd niet vol water :)

[ Voor 14% gewijzigd door mjl op 01-09-2024 21:15 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Waarom zit het stopcontact eigenlijk aan 2 kanten vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Verlengen en netjes vastzetten is voor de gemiddelde handige burger een peuleschil. Vraag rond of iemand dat kan doen. Niet met kroonsteentjes verlengen maar met steeklassen, in een klein/ondiep lasdoosje dat wel past.

Maar, wat je misschien sowieso wil doen: Boor naar 1 van 2 naastgelegen kastjes een gat waar de stekker doorheen past ook kabel erdoor en schroef het daar vast. Vaak is er zo'n gootsteenkastje waar toch al veel leidingen lopen en gaten in zitten, maar in een ladekast past het misschien ook. Zoals hierboven al gezegd je wil bij de stekker kunnen als de vaatwasser in storing gaat.

Als je het gat heel groot maakt dan kan je dat hele stopcontact erdoor slingeren, maar dat wordt misschien wat slordig.

Zo'n stopcontactje (wandcontactdoos) even loshalen en weer vastzetten met alle stroom uit is goed te doen, let goed op hoe alles zit, maak foto's en zet hem op.

Ik denk een beetje met je mee zodat je sneller en voordeliger, dan een week wachten op een elektricien van €200, verder kan. Het kan allemaal netter, maar je ziet die losse dozen gewoon erg vaak bij keukens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

UltraInstinct schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:28:
Waarom zit het stopcontact eigenlijk aan 2 kanten vast?
Omdat er nog een stekkerdoos aan doorgekoppeld zit. Niet zoals het hoort maar wel praktisch waarschijnlijk.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
mjl schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:35:
[...]

Omdat er nog een stekkerdoos aan doorgekoppeld zit. Niet zoals het hoort maar wel praktisch waarschijnlijk.
Hij is waarschijnlijk gekoppeld aan 2 stopcontacten links en rechts, maar kan ik dus een koppeling weghalen en dat het alleen een verlenging is van het stopcontact rechtsboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

UltraInstinct schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:42:
[...]

Hij is waarschijnlijk gekoppeld aan 2 stopcontacten links en rechts, maar kan ik dus een koppeling weghalen en dat het alleen een verlenging is van het stopcontact rechtsboven?
Meestal heeft een stopcontact 1 voeding (inkomende spanning) als dit stopcontact van 2 kanten gevoed wordt is dat erg vreemd en niet de bedoeling.

Ik vermoed dat ofwel het stopcontact links gevoed wordt vanuit deze of die rechts boven.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
jnr24 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:30:
Verlengen en netjes vastzetten is voor de gemiddelde handige burger een peuleschil. Vraag rond of iemand dat kan doen. Niet met kroonsteentjes verlengen maar met steeklassen, in een klein/ondiep lasdoosje dat wel past.

Maar, wat je misschien sowieso wil doen: Boor naar 1 van 2 naastgelegen kastjes een gat waar de stekker doorheen past ook kabel erdoor en schroef het daar vast. Vaak is er zo'n gootsteenkastje waar toch al veel leidingen lopen en gaten in zitten, maar in een ladekast past het misschien ook. Zoals hierboven al gezegd je wil bij de stekker kunnen als de vaatwasser in storing gaat.

Als je het gat heel groot maakt dan kan je dat hele stopcontact erdoor slingeren, maar dat wordt misschien wat slordig.

Zo'n stopcontactje (wandcontactdoos) even loshalen en weer vastzetten met alle stroom uit is goed te doen, let goed op hoe alles zit, maak foto's en zet hem op.

Ik denk een beetje met je mee zodat je sneller en voordeliger, dan een week wachten op een elektricien van €200, verder kan. Het kan allemaal netter, maar je ziet die losse dozen gewoon erg vaak bij keukens.
Dankjewel voor de tip.

Ik heb de aannemer een bericht gestuurd, mocht hij het niet willen doen of geld ervoor vragen dan ga ik het zelf doen.

Plan van aanpak;

Benodigdheden
- Montagekit https://www.praxis.nl/search?text=montagekit
- YMvK-kabel 2.5 mm https://www.praxis.nl/ger...m-3x2-5-mm2-grijs/5319836
- Wago lasklem https://www.praxis.nl/ger...m2-oranje-5-stuks/5062636
- Isolatietape https://www.praxis.nl/ver...c-zwart-10mx15mm/10092210
- Krimpkousen https://www.praxis.nl/ger...usen-assorti-14st/5532799

Stap 1: Schakel de elektriciteit uit.
Stap 2: Open de stekkerdoos en ontkoppel de draden die aan het linker stopcontact zijn verbonden.
Stap 3: Verwijder de ontkoppelde draden van links en ontkoppel ze ook bij het linker stopcontact.
Stap 4: Ontkoppel de draden van het rechter stopcontact en verbind ze met een nieuwe kabel met behulp van een Wago-klem.
Stap 5: Bevestig de nieuwe kabel aan de stekkerdoos.
Stap 6: Sluit de Wago-klem en tape deze voor de zekerheid extra af.
Stap 7: Plaats de draden in een krimpkous en sluit de stekkerdoos weer.
Stap 8: Bevestig de stekkerdoos aan de muur met behulp van montagekit.

Ben ik zo op de goeie weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
mjl schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:46:
[...]

Meestal heeft een stopcontact 1 voeding (inkomende spanning) als dit stopcontact van 2 kanten gevoed wordt is dat erg vreemd en niet de bedoeling.

Ik vermoed dat ofwel het stopcontact links gevoed wordt vanuit deze of die rechts boven.
Ow oke dan moet ik een kant dus niet ontkoppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Hij heeft het uiteindelijk ervoor gezorgd dat het stopcontact de vaatwasser niet blokkeerd.

Weet iemand of ik een kleinere vaatwasseraansluiting nodig heb, hij gaat namelijk niet heel diep.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyYOz5t9S267mtg5cNSV3Nw0KTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUMvQJn5bcYObdP7j3kH6l7G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik ben overigens best wel geirriteerd. Ik heb aan hem uitgelegd dat een stopcontact op de grond gevaarlijk is maar hij begreep me niet (kan niet eens nederlands spreken) nu is er al gelijk op de 1e dag beetje water gaan lekken en weet ik niet precies wat ik moet doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT6F-c0CDGqzchmR0mNX_-wFogY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knPMG37UAAKI2psxbGWVJljs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:04
UltraInstinct schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:45:
Ik ben overigens best wel geirriteerd. Ik heb aan hem uitgelegd dat een stopcontact op de grond gevaarlijk is maar hij begreep me niet (kan niet eens nederlands spreken) nu is er al gelijk op de 1e dag beetje water gaan lekken en weet ik niet precies wat ik moet doen.[Afbeelding]
Zijn beide flex buizen niet lang genoeg om in het kastje te komen? dan kan je gewoon een abb 3611 monteren met een deksel met WCD er op... Als die rechter leiding wat te kort is zou ik die verlengen met een sokje/stukje flexbuis en wat nieuwe draad naar WCD toe... alleen wel er voor zorgen dat je dan geen zware apparaten aan het stopcontact voor algemeen gebruik hangt terwijl de vaatwasser aan staat.

[ Voor 6% gewijzigd door PotatoChip op 02-09-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:37

Agent47

I always close my contracts.

Bel een andere elektricien die je het duidelijk in het Nederlands kan uitleggen en betaal die 150 euro alsjeblieft.
Je gaat je alleen maar meer ergeren.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15

BCC

En volgens mij is de bodem van je kastje op zo'n kop gemonteerd. En die vaatwasser aansluiting zit scheef op het de kraan gedraaid.

[ Voor 34% gewijzigd door BCC op 02-09-2024 17:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Agent47 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:07:
Bel een andere elektricien die je het duidelijk in het Nederlands kan uitleggen en betaal die 150 euro alsjeblieft.
Je gaat je alleen maar meer ergeren.
Ik heb een elektricien een bericht gestuurd. Maar als hij dit wilt oplossen moet ik de vaatwasser er weer helemaal uit halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
BCC schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:15:
En volgens mij is de bodem van je kastje op zo'n kop gemonteerd. En die vaatwasser aansluiting zit scheef op het de kraan gedraaid.
Dankjewel voor de tip, zal ik ook doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PotatoChip schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:54:
[...]

Zijn beide flex buizen niet lang genoeg om in het kastje te komen? dan kan je gewoon een abb 3611 monteren met een deksel met WCD er op... Als die rechter leiding wat te kort is zou ik die verlengen met een sokje/stukje flexbuis en wat nieuwe draad naar WCD toe... alleen wel er voor zorgen dat je dan geen zware apparaten aan het stopcontact voor algemeen gebruik hangt terwijl de vaatwasser aan staat.
Hij komt tegen de onderbodem aan, moet denk ik een stuk eruit zagen en dan kijken of ik het eruit kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

UltraInstinct schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:45:
Ik ben overigens best wel geirriteerd. Ik heb aan hem uitgelegd dat een stopcontact op de grond gevaarlijk is maar hij begreep me niet (kan niet eens nederlands spreken) nu is er al gelijk op de 1e dag beetje water gaan lekken en weet ik niet precies wat ik moet doen.[Afbeelding]
Het kan de foto zijn, maar zit de rode aansluiting niet scheef op de kraan gedraaid?

Even losdraaien (en rubber in de slan controleren op viezigheden) en weer recht eropdraaien is wellicht al genoeg

Pagina: 1