Boot niet na Mobo/CPU vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerseyn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 15:56
Mijn vraag
M'n oude (2013?) mobo (FM2A78 Pro4-M) vervangen door een MSI B650-M.
Als ik nu opstart gaat hij naar de Bios, omdat hij geen bootdisk vindt.
Als ik iets aanpas probeert hij te booten en gaat terug naar bios

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De SSD wordt wel gevonden (staat in de Bios), hij kan er gewoon niet mee booten.
Al geswitcht naar EUFI
fTMP aan of af maakt niet uit.
Bios is van feb 2024

Ik heb nog een andere HD gevonden en die boot hij wel. Was van iemand anders dus kan ik er niet in.
M'n eigen SSD heeft twee windows erop staan. (moest altijd kiezen welke te laden vroeger)

[ Voor 3% gewijzigd door Jerseyn op 31-08-2024 22:14 . Reden: typo/verduidelijking ]

Beste antwoord (via Jerseyn op 02-09-2024 09:54)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

De vraag is hoeveel tijd je erin wilt steken.

Je kunt beter een schone Windows installeren, want als de install zo oud is als je oude PC dan is dat sowieso beter, alleen al om alle troep aan drivers e.d. op te ruimen.
Meteen een mooi moment om Windows 11 te installeren, wat sowieso beter is voor Ryzen 7000/9000 qua optimalisatie.

Na de installatie kun je dan de back-up van je data terugzetten indien nodig. Als die tweede Windows install ouder is dan Windows 10 zal die sowieso niet starten op dit systeem.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je zou kunnen proberen om op te starten met een Windows 10 installatie-USB en dan proberen je bestaande install te repareren. Hij wil denk ik niet booten omdat het verschil tussen je nieuwe chipset en degene waarop Windows geïnstalleerd is te groot is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Je stopt een FM2(+) cpu in een AM5 socket en je bent verbaasd dat het niet werkt.
Dit baseer ik basis van je gegeven info.

En verder geef je weinig info over de gebruikte componenten.

Nieuwere CPU, koeler, kast, voeding en DDR5 geheugen misschien nog ff kopen en dan terug komen met de vraag waarom de pc nog steeds niet boot!

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Jerseyn schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:12:
M'n oude (2013?) mobo (FM2A78 Pro4-M) vervangen door een MSI B650-M.
Als ik nu opstart gaat hij naar de Bios, omdat hij geen bootdisk vindt.
Als ik iets aanpas probeert hij te booten en gaat terug naar bios
Ik heb nog een andere HD gevonden en die boot hij wel. Was van iemand anders dus kan ik er niet in.
M'n eigen SSD heeft twee windows erop staan. (moest altijd kiezen welke te laden vroeger)
Wat verander je precies als de pc "probeert te booten"?
Zie je het Windows start logo/animatie verschijnen of gaat deze gewoon direct naar het bios?
Meest voorkomende probleem in zulke gevallen is dat de oude SSD een MBR/Legacy indeling heeft en je bios staat ingesteld om (alleen) in UEFI mode te starten.
Probeer eens of je UEFI kan uitzetten en/of in CSM/Legacy mode kan starten van je eigen SSD.

Maar misschien had je dat ook al gedaan omdat je schrijft: "Al geswitcht naar EUFI"
Dat is niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

De vraag is hoeveel tijd je erin wilt steken.

Je kunt beter een schone Windows installeren, want als de install zo oud is als je oude PC dan is dat sowieso beter, alleen al om alle troep aan drivers e.d. op te ruimen.
Meteen een mooi moment om Windows 11 te installeren, wat sowieso beter is voor Ryzen 7000/9000 qua optimalisatie.

Na de installatie kun je dan de back-up van je data terugzetten indien nodig. Als die tweede Windows install ouder is dan Windows 10 zal die sowieso niet starten op dit systeem.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
nelizmastr schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:36:
Ik zag laatst een vergelijking van de gaming prestaties tussen Windows 10 en 11 en Windows 10 was een paar (1 tot 5) procent sneller.
YouTube: Windows 10 vs. Windows 11: Gaming Benchmarks, 7700X, 7800X3D, 12700K...
of
https://www.techspot.com/...windows-10-or-windows-11/

Maar ze zeggen ook "Of the 13 games tested, we were surprised to find 5 displaying a notable performance advantage in favor of Windows 10. This was with VBS, otherwise known as core isolation or memory integrity, disabled for both operating systems.

In the past, we've found both operating systems to deliver similar gaming performance, and if anything, it's generally been Windows 11 that offers the performance advantage."

[ Voor 30% gewijzigd door The Reeferman op 01-09-2024 12:45 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerseyn
Het geheel werkt, met de andere HD raak ik tot het windows scherm.

Als ik boot met mijn HD ga ik direct naar bios.

Maar denk dat ik m'n probleem gevonden heb, was nog een een 32bit Windows versie en dat wordt niet meer ondersteund.

• Jerseyn
Update en closure.

Nieuwe 64bit versie van Windows erop gezet en werkt.
bedankt voor de hulp.
Pagina: 1