Anakha schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:12:
Je vraagt om ervaringen. Ik heb dit ooit aan de hand gehad van de andere kant: mijn huurder vroeg of hij de woning mocht kopen. Voor jouw perspectief: ik had daar in principe volstrekt geen interesse in, maar heb hem laten weten dat als hij de marktwaarde (in onverhuurde staat!) plus 10% bood, hij het mocht hebben. Hij sputterde toen dat hij dat teveel vond, waarop ik reageerde dat ik dat wel begreep maar dat ik geen interesse had in een onderhandeling. Na een week zonder verder contact accepteerde hij alsnog mijn voorstel zonder verdere onderhandeling.
Hij had dus voor minder geld een vergelijkbaar huis kunnen kopen, maar dan wist ie van tevoren niet hoe de buren zouden zijn en hoe het huis zou bevallen, had hij verhuiskosten en gedoe gehad, etcetera. Die zekerheid was hem dat extra geld wel waard en dat had ik blijkbaar goed ingeschat.
Dus: je hebt in jouw situatie in principe een enorm slechte onderhandelingspositie. Daar zit wel een maar aan: als het huis onder de nieuwe regels voor middenhuur valt, en jullie nu veel meer betalen dan hij aan een eventuele nieuwe huurder zou mogen vragen, dan zou dat reden voor hem kunnen zijn om wel open te staan voor verkoop tegen een marktconforme prijs. Weet je hoeveel punten de woning waard is?
Thanks voor je reactie! Het ding is natuurlijk dat je er als huurder niet perse van af hoeft. Je krijgt gewoon maandelijks inkomen wat volgens mij redelijk passief is, los van de verplichte administratieve dingen. In de vijf jaar tijd is er twee keer echt iets nodig geweest hier. Verder is het de jaarlijkse controle van de ketel (wat vaak neerkomt op anderhalf jaar omdat men het vergeten is

) en héél soms een verstopte afvoer door een knik onder de grond waardoor vuil zich ophoopt. Maar da's ook nog maar 3 keer gebeurd.
Wij willen in deze iets en de verhuurder hoeft niks, dus dat kan nadelig zijn voor ons. Maar goed, geen idee hoe de verhuurder er in staat dus daar valt nog niks zinnigs over te zeggen. Wat je zegt over weten wie je buren zijn en verhuiskosten wel wat van te zeggen en is ook zeker wat waard.
Hoeveel punten de woning waard is durf ik niet te zeggen. Toen die rekentool net online kwam ben ik er eens aan begonnen, maar toen zocht ik het niet alles netjes in te vullen. We hebben zo ook geen plattegrond van de woning beschikbaar dus moeten alle ruimtes handmatig opmeten, wat nogal een karwei is. Wellicht wel de moeite waard om dat alsnog te doen, al heb ik zo'n vermoeden dat onze huurprijs best gunstig is.
Yucon schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:55:
[...]
Dat geldt in zekere zin wel voor beide partijen, alleen gaat het erom wie het eerst met z'n ogen knippert. Als TS dat huis wil kopen omdat hij toch al besloten heeft er lang te blijven wonen heeft de verhuurder precies 1 kans om het voor pakweg de prijs in onverhuurde staat te verkopen. En anders voor de komende 25 jaar niet meer.
Ik heb trouwens ook in dezelfde situatie gezeten. Daar heb ik ook eens geinformeerd en kreeg ik een take it or leave it prijs die eigenlijk best ok was. Uit de reactie van de verhuurder merkte je ook dat het althans in zijn ogen niet zo'n rare vraag was. Zeker voor verhuurders die het primair voor het geld doen is het gewoon een rekensommetje.
Het zal voor verhuurders ongetwijfeld vaker voorkomen dat huurders 'hun' huis over willen kopen. Als je ergens fijn woont en je ziet jezelf er de komende 10+ jaar wonen dan voelt huren toch een beetje zonde. Ofja, niet perse zonde. Ligt aan je woning denk ik. In ons geval zouden we graag een aantal zaken aanpakken, moderniseren en verbeteren. Deels voor onszelf, deels voor ons kind, om het woongenot te verhogen en gewoon omdat een aantal dingen dan mooier ogen (het oog wil ook wat). Maar... dan moet de prijs wel inderdaad oké zijn, maar da's evident. Het is niet dat dit onze droomwoning is, maar de ligging komt wel aardig in de buurt.
dragonhaertt schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:41:
Ga gewoon een gratis eerste gesprek met een financieel adviseur voeren.
Je kan vantevoren een berekening bij NIBUD doen over financiële draagkracht, en een keer een berekening hypotheek invullen online. (Die zijn behoorlijk accuraat).
Dan zie je ook meteen je maandlasten.
Makelaar lijkt me totale geldverspilling als je persoonlijk contact hebt met de verkoper en het huis al 'bezichtigd' hebt. Tenzij je echt zelf niet kan/wil onderhandelen.
Verder valt er niet zo veel te zeggen als je nog niet weet of hij het wil verkopen.
Een paar jaar terug, voordat we hier kwamen wonen, hebben we zo'n gratis gesprek gehad bij de Rabobank en een onafhankelijke adviseur, maar ik had toen nog geen vast contract en verdiende minder, en m'n vrouw zit inmiddels in een aanzienlijk hogere schaal en heeft een betere functie. Zij was al langer benieuwd hoe nu onze situatie is en wil dat het liefste horen van iemand met kennis van zaken, wat ik goed begrijp. We hebben wel eens online tools ingevuld en dat geeft een indicatie, maar een persoon spreken is toch net wat anders. Een makelaar is uiteraard nog niet aan de orde, al hebben we er wel eentje die wel eens fungeert als tussenpersoon tussen ons en de verhuurder. In het verleden is de verhuur een paar keer niet zo lekker gegaan hier (understatement) waarna de verhuurder een makelaar gevraagd heeft als neutrale partij te fungeren bij het uitzoeken van nieuwe huurders en als incidenteel contactpersoon. Maar in dit specifieke geval benaderen we de verhuurder. Als hij vervolgens de makelaar er ook bij wil hebben als onafhankelijke partij dan ook is dat uiteraard prima.
[
Voor 17% gewijzigd door
SomerenV op 01-09-2024 22:39
]