Woning overnemen van verhuurder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:20

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Momenteel wonen m'n vrouw en ik met veel plezier in een particuliere huurwoning. De buurt is heel fijn, de buren zijn heel fijn, de bereikbaarheid is goed, en we hebben diverse voorzieningen dichtbij. Nou opperde m'n vrouw het idee om deze woning te kopen van de verhuurder. De verhuurder zelf heeft nooit iets over een eventuele verkoop laten vallen, dus dit is een plan dat volledig vanuit ons komt. We zijn niet eens perse anti-huren, maar we zien onszelf hier nog wel een flink aantal jaren wonen, zeker nu we een kleine hebben, en willen graag een aantal zaken aan dit huis aanpakken. Maar omdat het geen kritieke issues zijn hoeft de verhuurder er niks aan te doen. Denk aan een flink verouderde badkamer (uit de jaren 80), verouderde keuken, een zolder die nodig onder handen genomen moet worden, isolatie die flink tekort schiet, de voor- en achtertuin die wel een beurt kunnen gebruiken en nog wat kleinere dingen. Wel zal er de komende jaren waarschijnlijk geïnvesteerd moeten gaan worden. Zo loopt de boiler inmiddels redelijk op z'n einde (30+ jaar oud) om maar wat te noemen.

Niet dat we een aantal dingen niet aan kunnen pakken ook al huren we, maar het voelt steeds meer als water naar de zee dragen. We hebben toen we hier kwamen wonen al noodgedwongen van alles moeten doen zoals de vloeren en muren, omdat die gewoon echt in heel slechte staat verkeerden, maar er zijn grenzen.

In oktober gaan we naar een hypotheekadviseur om te kijken wat we aan kunnen, en wat onze opties zijn in deze situatie, maar ik was benieuwd of er hier mensen zijn die in een zelfde soort situatie hebben gezeten en of die nog wat tips hebben. We willen wanneer we contact op gaan nemen met de verhuurder en de makelaar die altijd als tussenpersoon heeft gefungeerd natuurlijk zo goed mogelijk voorbereid zijn om onze kansen zoveel mogelijk te vergroten.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
We willen wanneer we contact op gaan nemen met de verhuurder en de makelaar die altijd als tussenpersoon heeft gefungeerd natuurlijk zo goed mogelijk voorbereid zijn om onze kansen zoveel mogelijk te vergroten.
Waarom? Aangezien je aangeeft dat de verhuurder het nog nooit over verkopen heeft gehad, lijkt me de kans zeer aanzienlijk dat 'ie niet wil verkopen.

Dus ik volg nog niet helemaal waarom je al deze moeite wilt gaan doen, vóórdat je gaat polsen of de verhuurder er mogelijk voor open zou staan?

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou eerst de verhuurder zelf vragen of er überhaupt interesse is in verkopen, anders steek je tijd in iets wat niet gaat gebeuren, tenzij je het kunt combineren om je ook te kunnen oriënteren op de gehele markt bij het zoeken naar een koopwoning.

En wees voorbereid kleine dingen die jij vindt die gedaan moeten worden vinden andere totaal niet relevant in waarde van de woning, je kunt het moeten renoveren van de tuin als voorbeeld niet moeten meenemen in de prijs lijkt mij niet dat je 20 kuub vervuilde grond moet afvoeren of beton gegoten beer put.

Het verwijderen van een schuur met asbest platen is wat anders dan de indeling van een tuin en die jij naar jou smaak wilt inrichten, dit is ook met een badkamer of keuken die zijn sowieso afgeschreven naar aantal jaren maar het vervangen of updaten doe je zelf, jij maakt die keuze niet de verkoper.

Reken je niet te rijk in onderhandeling op dat soort zaken.

[ Voor 64% gewijzigd door 42dpi op 31-08-2024 21:38 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Waarom? Aangezien je aangeeft dat de verhuurder het nog nooit over verkopen heeft gehad, lijkt me de kans zeer aanzienlijk dat 'ie niet wil verkopen.

Dus ik volg nog niet helemaal waarom je al deze moeite wilt gaan doen, vóórdat je gaat polsen of de verhuurder er mogelijk voor open zou staan?
We willen sowieso kijken wat we aan kunnen omdat er in de omgeving nogal wat nieuwbouwprojecten zijn, dus die moeite gaan we sowieso al doen zeg maar. En onze verhuurder is het type dat het liefst meteen een duidelijk verhaal wil. Als we hem gaan vragen en hij heeft er wél oor naar dan heeft ie de kans het naar zijn hand te zetten. Dat gaat wat lastiger als wij al goed voorbereid zijn.

De markt voor verhuur is sinds wat nieuwe regels minder gunstig geworden voor verhuurders, dus daar zit wellicht een kleine kans voor ons. Mocht het niet lukken is er ook geen man overboord, maar niet geschoten is altijd mis.
42dpi schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:29:
En wees voorbereid kleine dingen die jij vindt die gedaan moeten worden vinden andere totaal niet relevant in waarde van de woning, je kunt het moeten renoveren van de tuin als voorbeeld niet moeten meenemen in de prijs lijkt mij niet dat je 20 kuub vervuilde grond moet afvoeren of beton gegoten beer put.
We weten redelijk goed wat de kleine dingetjes zijn die gedaan moeten worden die niet direct invloed hebben op de waarde van de woning. Zo moet er sowieso zand afgevoerd gaan worden als we de voortuin onder handen gaan nemen. Die is namelijk volledig betegeld en ligt vol met geel zand, wat niet echt geschikt is voor planten. Maar dat wil niet zeggen dat we de tuin niet eindelijk eens een keer onder handen willen nemen. Alleen is dat gewoon echt zonde van je geld als je huurt. Verder kan achterstallig onderhoud wel een (voor ons) positieve invloed op de prijs hebben. Hetzelfde geldt voor het energielabel.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 31-08-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

SomerenV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

[...]

We weten redelijk goed wat de kleine dingetjes zijn die gedaan moeten worden die niet direct invloed hebben op de waarde van de woning. Zo moet er sowieso zand afgevoerd gaan worden als we de voortuin onder handen gaan nemen. Die is namelijk volledig betegeld en ligt vol met geel zand, wat niet echt geschikt is voor planten. Maar dat wil niet zeggen dat we de tuin niet eindelijk eens een keer onder handen willen nemen. Alleen is dat gewoon echt zonde van je geld als je huurt.
Ja maar je benoemd het specifiek en dat kun je een '' mogelijke'' verkoper wel vertellen, maar die zullen daar geen boodschap aan hebben verspilde moeite.

Dingen die jij niet mooi of praktisch vindt hebben geen ruimte in de onderhandeling.

Isolatie wel als dat ondermaat is en niet meer voldoet aan minimale eisen voor energie labels dat is weer iets anders, achterstallig onderhoud is ook weer wat anders. Maar het op trend houden van een tuin, keuken of badkamer niet.

Je zult wel rekening moeten houden bij de hypotheek wil je dingen aanpakken, dat is wel belangrijk in finaciele ruimte.

[ Voor 16% gewijzigd door 42dpi op 31-08-2024 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
42dpi schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

Ja maar je benoemd het specifiek en dat kun je een '' mogelijke'' verkoper wel vertellen, maar die zullen daar geen boodschap aan hebben verspilde moeite.

Dingen die jij niet mooi of praktisch vindt hebben geen ruimte in de onderhandeling.
Ik benoem een aantal dingen als zaken waar een verhuurder niks aan hoeft te doen maar die wij wel aan willen pakken, en dat dat een van de redenen is om te kijken naar het overkopen van deze woning. Dat niet alles invloed heeft op de verkoopwaarde of onze positie in de onderhandeling snap ik ook wel, maar zaken als achterstallig onderhoud of een bepaald energielabel doordat er nog enkel glas aanwezig is kunnen wél invloed hebben op de waarde en onze positie. En hoe je het ook went of keert, een net afgewerkt gemoderniseerd energiezuinig huis is meer waard dan een huis waar al jaren niks aan gedaan is.
42dpi schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:41:
[...]
Je zult wel rekening moeten houden bij de hypotheek wil je dingen aanpakken, dat is wel belangrijk in finaciele ruimte.
Daarom willen we weten wat we aan kunnen, wat een huis als dit eventueel op zou moeten brengen, en wat onze opties dus zijn. Idealiter, mocht verkoop een optie zijn, dan zou een bouwdepot bijvoorbeeld ideaal zijn. Dat kan dan gebruikt worden voor verduurzaming en vernieuwing.

[ Voor 21% gewijzigd door SomerenV op 31-08-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

SomerenV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:44:
[...]

Ik benoem een aantal dingen als zaken waar een verhuurder niks aan hoeft te doen maar die wij wel aan willen pakken, en dat dat een van de redenen is om te kijken naar het overkopen van deze woning. Dat niet alles invloed heeft op de verkoopwaarde of onze positie in de onderhandeling snap ik ook wel, maar zaken als achterstallig onderhoud of een bepaald energielabel doordat er nog enkel glas aanwezig is kunnen wél invloed hebben op de waarde en onze positie. En hoe je het ook went of keert, een net afgewerkt gemoderniseerd energiezuinig huis is meer waard dan een huis waar al jaren niks aan gedaan is.
Dat klopt, win advies in bij een aankoopmakelaar en hypotheekadviseur oriëntatie gesprekken zijn vaak gratis, wil je verder bespreek de kosten vooraf scheelt een hoop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verder kan achterstallig onderhoud wel een (voor ons) positieve invloed op de prijs hebben. Hetzelfde geldt voor het energielabel.
En als je dit meteen op tafel legt terwijl verkoper vrij weinig intentie heeft om te verkopen, is het gesprek ook bijzonder snel afgelopen. Ik heb bij het gesprek gezeten bij een verhuurder verderop in de straat en daar kwam zulke zaken snel ter sprake, hoewel de huurders dachten een leuk 'onderhandelpraatje' te hebben, ging dat heel snel de andere kant op.

Verouderd maakt niets uit, elke nieuwe koper gooit er nieuwe keuken in, nieuwe badkamer, investeringen die hun maar al te graag doen 'voor dat stekkie' terwijl huurder het van de prijs probeert af te lullen. (ja, waren zijn woorden). De marges op een oude en nieuwe woning zijn klein, 99% is locatie, ruimte, oppervlakte, potentie.

Goed, dit was een worst case, maar tip die ik mee kan geven, ga 100% neutraal er in. Wil hij meewerken en je gaat vol gas in verlagen van de prijs, dan blijft die gedachte hangen zolang hij verhuurder is. Wil hij meewerken, weet wat je kan, leer wat hij wil, maar gooi die kier van de deur niet direct dich t.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
waarom zou je een tuin van een huurhuis niet opknappen? Het is leefgenot, je zit er dagelijks in, kijkt er op uit of loopt er doorheen. Dat soort zaken kosten nu meemal wat maar je hebt er daarna ook direct plezier van, zeker als je er nog jaren wil blijven.
Dit kan natuurlijk ook in overleg met je verhuurder, het is ook in belang van een verhuurder dat een tuin netjes en onderhouden is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Makkelijkste voorbereiding: kijk naar woz waarde van jouw woning.
Kijk vervolgens op funda naar 10 woningen van vergelijkbare staat in jouw gemeente wat de vraag prijs is.

Vervolgens controleer je van die 10 woningen de woz waarde.

Vraagprijs woningen / Gemiddelde WOZ * WOZ jouw woning * 1.2 = ongeveer woningwaarde.

1.2 omdat er 20% wordt overbieden op het moment. Stel in jouw omgeving wordt slecht 10% overboden dan gebruik je 1.1 .

Let op, dit is slechts een indicator, de ene woning heeft meer gebreken die onbekend zijn bij gemeente dan de ander!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Je denkt te moeilijk. Vraag gewoon eens aan de verhuurder of hij er voor open staat en wat de prijs is. Zeker met die nieuwe regelgeving is er best een kans dat er wederzijdse interesse is.

Die adviseur komt daarna pas.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 01-09-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

bonzz.netninja

Niente baffi

SomerenV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:25:
Denk aan een flink verouderde badkamer (uit de jaren 80), verouderde keuken, een zolder die nodig onder handen genomen moet worden, isolatie die flink tekort schiet, de voor- en achtertuin die wel een beurt kunnen gebruiken en nog wat kleinere dingen. Wel zal er de komende jaren waarschijnlijk geïnvesteerd moeten gaan worden. Zo loopt de boiler inmiddels redelijk op z'n einde (30+ jaar oud) om maar wat te noemen.
Toen ik huurde heb ik dat soort dingen gewoon besproken met de verhuurder en die zag ook wel in dat dit een keer moest gebeuren en nam mijn hulp graag aan. Uiteindelijk heeft hij betaald (want het is zijn huis) maar ik heb meegeholpen. Uiteindelijk moet het toch een keer gebeuren namelijk, en nu had ik zelf nog wat stem in wat het ging worden

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 08:20
Check, actuele huurprijs woning.
Zit jullie huur erboven/onder?

Check woningprijzen in de buurt.

Check eigen budget.

Onderzoek tot welk bedrag je huidige woning zou willen kopen.

Ga in gesprek met verhuurder om opties te bespreken.

Dan kan verhuurder niets doen, verkopen of verbouwen. Ook natuurlijk mogelijk om met de huur te spelen als jullie zelf verbouwen. Huurvaste periode x aantal jaar of tijdelijke verlaging etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 12:01
We weten redelijk goed wat de kleine dingetjes zijn die gedaan moeten worden die niet direct invloed hebben op de waarde van de woning. Zo moet er sowieso zand afgevoerd gaan worden als we de voortuin onder handen gaan nemen. Die is namelijk volledig betegeld en ligt vol met geel zand, wat niet echt geschikt is voor planten. Maar dat wil niet zeggen dat we de tuin niet eindelijk eens een keer onder handen willen nemen. Alleen is dat gewoon echt zonde van je geld als je huurt. Verder kan achterstallig onderhoud wel een (voor ons) positieve invloed op de prijs hebben. Hetzelfde geldt voor het energielabel.
Ik zou het zelf waarschijnlijk ook zo aanvliegen.
Maar ik kan me het verhaal van @SinergyX ook voorstellen.
Daar waar jij (en ik) denken gewoon wat punten te hebben die als reden zijn om het eens over koop te hebben, kan de verhuurder het zien als dreigen. Denken dat, als hij niet verkoopt en jij blijft huren, hij die punten aan moet gaan pakken. En voor sommige punten (ondermaatse isolatie en achterstallig onderhoud) is dat wellicht ook wel zo. Maar dat lijkt me dan voor een gesprek na een eerste oriënterend gesprek, of er wel interesse om te verkopen aan jullie is.

Maar ik zou zelf wel al die kennis alvast willen hebben. Mocht de verkoper wel meteen enthousiast reageren en doorvragen, ben je dan wel goed voorbereid.

En met de veranderde wetgeving denk ik ook dat jullie best kans hebben.

Daar waar in andere topics, waar het gaat dat de verhuurder de huurder eruit wil hebben om beter te kunnen verkopen, gaat om te kijken naar de waarde met verhuur, zou ik in jullie geval kijken naar een bod net boven die waarde, zodat jullie er allebei wat aan hebben. Of (als dat binnen het budget valt) naar een bod op de waarde van de woning zonder verhuurder. Maar dan is het voordeel vooral voor de verhuurder/verkoper.
(Maar ook ik ben al weer veel te ver aan het denken, want om over bedragen te hebben, lijkt me echt nog een flinke stap te ver.)

Ik hoop in ieder geval dat het je lukt. Lijkt me eens een positieve draai tov de meeste van deze topics (die dan dus vooral andersom zijn, verhuurder wil huurder eruit).
Dus heel veel succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 01-09-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
No Hands schreef op zondag 1 september 2024 @ 06:47:
Dit kan natuurlijk ook in overleg met je verhuurder, het is ook in belang van een verhuurder dat een tuin netjes en onderhouden is.
Ik vermoed dat de meeste verhuurders een net betegelde tuin prettiger, onderhoudsvrijer, vinden dan een tuin vol met planten.
Dus de wijziging die TS wil doen, juich ik persoonlijk toe, maar ik ben bang dat een verhuurder denkt aan het mogelijke onderhoud zodra TS uit de woning zou gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37
Zo moeilijk is het niet om even een belletje aan te wagen of de verhuurder er voor open staat? Dan weet je meteen of je deze richting kan afsluiten of niet.
Zou best kunnen dat ze er van af willen, je hoort regelmatig dat verhuurders van huizen af willen met de huidige belastingregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
*ogf-topic*

[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 02-09-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Wat heeft dat er mee te maken?
jip_86 schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:59:
Zo moeilijk is het niet om even een belletje aan te wagen of de verhuurder er voor open staat? Dan weet je meteen of je deze richting kan afsluiten of niet.
Zou best kunnen dat ze er van af willen, je hoort regelmatig dat verhuurders van huizen af willen met de huidige belastingregels.
Iets me slapende honden wakker maken. Punt is dat wij eerst willen weten waar we staan qua wat we aan kunnen. Niet eens perse voor dit idee, maar ook omdat er zoals gezegd meerdere nieuwbouwprojecten lopen in de omgeving.

@Truus01 Ik heb het nooit over dreigen gehad. We willen de verhuurder ook niet onder druk zetten met zaken als een verouderde badkamer en keuken. Dat komt de relatie ook totaal niet ten goede. Maar bepaalde zaken kunnen wel bepalend zijn voor de verkoopprijs van het huis. Uiteindelijk willen we voor ons eigen beeld weten waar we staan qua hypotheek, willen we een indicatie van wat dit huis ongeveer zou moeten gaan kosten (en er zijn er voldoende verkocht de afgelopen tijd in de buurt, dus daar kunnen we naar kijken) en willen we gewoon goed voorbereid dit aanvliegen. Het zal altijd beginnen met de vraag of de interesse er überhaupt is en zo ja, of we een keertje in gesprek kunnen gaan daarover. Dan hebben wij meteen alle informatie klaar die eventueel nodig zou kunnen zijn en hoeven we niet last minute nog van alles uit te vogelen.

@Dawei Onze huur is kijkend naar de markt heel schappelijk, dus daarover hebben we weinig te klagen. Maar dan nog ga je niet allerlei ingrijpende zaken uitvoeren. Zelfs niet wanneer je daarover een deal kunt sluiten. Uiteindelijk is dat gewoon weggegooid geld voor ons en heel gunstig voor de verhuurder. We wonen hier nu ook al heel prettig, maar het kan natuurlijk altijd beter :+

[ Voor 89% gewijzigd door SomerenV op 01-09-2024 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

i.t.t. wat je denkt heb je als huurder geen enkel voordeel behoudens de gunfactor als je vraag van jou uit komt. Dus daarop zou ik investeren.

Tenzij de verhuurder wil verkopen vanuit zijn initatief zit hij namelijk in een zetel.

1) Jullie willen kopen dus de bal ligt bij jullie (geen reden om iets van de prijs af te doen)
2) Als jullie toch afzien van koop heeft hij nog altijd huurinkomsten (en meteen geen reden om iets aan de gebreken te doen. Want jullie vertrekken toch als dit kan (zie punt 3) en als jullie dat niet kunnen hebben jullie weinig alternatief)
3) Mocht hij toch gaan denken over koop, mag hij er redelijk vanuit gaan dat jullie (als jullie zijn woning niet kopen) elders kopen en op afzienbare termijn de woning vrijkomt, waarna hij zonder huurder kan verkopen.

Ergo alle troeven zitten aan de kant van de verhuurder als de huurder het initiatief neemt om een aanbod tot koop te doen.

De gunfactor maakt het verschil.

(Let op dat je als huurder nooit een beroep kunt doen op verborgen gebrek, want je hebt er al gewoond).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
99ruud99 schreef op zondag 1 september 2024 @ 07:04:
Makkelijkste voorbereiding: kijk naar woz waarde van jouw woning.
Kijk vervolgens op funda naar 10 woningen van vergelijkbare staat in jouw gemeente wat de vraag prijs is.

Vervolgens controleer je van die 10 woningen de woz waarde.

Vraagprijs woningen / Gemiddelde WOZ * WOZ jouw woning * 1.2 = ongeveer woningwaarde.

1.2 omdat er 20% wordt overbieden op het moment. Stel in jouw omgeving wordt slecht 10% overboden dan gebruik je 1.1 .

Let op, dit is slechts een indicator, de ene woning heeft meer gebreken die onbekend zijn bij gemeente dan de ander!
Je vergeet een belangrijke variabele: de woning is minder waard omdat er een huurder in zit. Als de verhuurder de woning nu op de vrije markt te koop zou willen zetten dan levert de woning minder op dan wanneer TS eruit is. Anderzijds weet verkoper dat TS interesse heeft en kan hij daar ook rekening mee houden in zijn prijsstelling. Hoe dan ook, de woz + overwaarde methodiek lijkt mij niet logisch. Want op basis daarvan kan TS dan net zo goed een andere woning zoeken die (nog) beter aansluit bij zijn wensen. Volgens mij moet je dit als TS alleen doen als het óf je droomwoning is óf je van verhuurder een goede deal aangeboden krijgt, onder de marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

We willen sowieso kijken wat we aan kunnen omdat er in de omgeving nogal wat nieuwbouwprojecten zijn, dus die moeite gaan we sowieso al doen zeg maar.
In dat geval zou ik zeker voor nieuwbouw gaan. Is sowieso een veel betere investering, alles nieuw, veel inspraak op hoe je zaken wilt inrichten en laten afwerken, energielabel, garantie op zaken etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 21:09

Agent47

I always close my contracts.

Dit topic is iets te snel geopend denk ik. Als de verhuurder niet wil verkopen heb je al deze moeite er voor niks inzitten.

Ik zou eerst vragen of hij verhuren wilt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
*knip*

Niet nodig.

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 02-09-2024 09:17 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
SomerenV schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:19:
@Truus01 Ik heb het nooit over dreigen gehad. We willen de verhuurder ook niet onder druk zetten met zaken als een verouderde badkamer en keuken. Dat komt de relatie ook totaal niet ten goede.
Ik bedoelde meer te zeggen dat het zo kan overkomen op de verhuurder (en op sommigen in dit topic).
Maar bepaalde zaken kunnen wel bepalend zijn voor de verkoopprijs van het huis. Uiteindelijk willen we voor ons eigen beeld weten waar we staan qua hypotheek, willen we een indicatie van wat dit huis ongeveer zou moeten gaan kosten (en er zijn er voldoende verkocht de afgelopen tijd in de buurt, dus daar kunnen we naar kijken) en willen we gewoon goed voorbereid dit aanvliegen. Het zal altijd beginnen met de vraag of de interesse er überhaupt is en zo ja, of we een keertje in gesprek kunnen gaan daarover. Dan hebben wij meteen alle informatie klaar die eventueel nodig zou kunnen zijn en hoeven we niet last minute nog van alles uit te vogelen.
Dit is precies wat ik ook bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06

Dido

heforshe

Valorian schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:10:
Je vergeet een belangrijke variabele: de woning is minder waard omdat er een huurder in zit. Als de verhuurder de woning nu op de vrije markt te koop zou willen zetten dan levert de woning minder op dan wanneer TS eruit is.
Dat gaat alleen op als de verhuurder het huis zou willen verkopen aan een derde partij.

Als de verhuurder aan de TS verkoopt, dan geldt de prijs vrij van huurders, want de TS hoeft geen rekening te houden met reeds aanwezige huurders in zijn net gekochte woning ;)

@SomerenV Hou er rekening mee dat als de verhuurder helemaal geen verkoopplannen heeft, hij het ook niet erg zal vinden als je iets anders koopt. Hij kan nieuwe huurders dan namelijk naar alle waarschijnlijkheid een hogere huur vragen.
In dat scenario zijn jouw koopplannen dus een potentieel financieel gewin voor de verhuurder, maar niet noodzakelijkerwijs een incentive om (jou) de woning te verkopen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Dido schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:52:
[...]

Dat gaat alleen op als de verhuurder het huis zou willen verkopen aan een derde partij.

Als de verhuurder aan de TS verkoopt, dan geldt de prijs vrij van huurders, want de TS hoeft geen rekening te houden met reeds aanwezige huurders in zijn net gekochte woning ;)

@SomerenV Hou er rekening mee dat als de verhuurder helemaal geen verkoopplannen heeft, hij het ook niet erg zal vinden als je iets anders koopt. Hij kan nieuwe huurders dan namelijk naar alle waarschijnlijkheid een hogere huur vragen.
In dat scenario zijn jouw koopplannen dus een potentieel financieel gewin voor de verhuurder, maar niet noodzakelijkerwijs een incentive om (jou) de woning te verkopen.
De prijs die geldt is gewoon de prijs die verhuurder en huurder overeenkomen. En áls verhuurder wil verkopen dan heeft ie in praktijk de volgende opties:

1 - aan derde partij zonder huurders, tegen marktconforme prijs, maar wel met uitkoopkosten voor huidige huurder (ts) en kosten voor verkoopklaar maken, eventueel tijdelijke leegstand, etc

2 a aan derde partij met huidige huurders erin, tegen een gecorrigeerde waarde want met huurders.

3 - aan huurders, tegen een bedrag waar huurders mee akkoord gaan. Ik begrijp dat dat bedrag nooit zo laag zal liggen als bij optie 2, maar verwacht dat het ook nooit zo hóóg zal liggen als bij optie 1. Tenzij dit toevallig de droomwoning van TS is. Dus in mijn optiek zou de prijs die TS betaalt nooit marktconform mogen worden, dan heeft ie vrijwel zeker een matige deal en kan ie net zo goed zelf op de vrije markt het huis kopen wat het beste bij hem past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Agent47 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:34:
Dit topic is iets te snel geopend denk ik. Als de verhuurder niet wil verkopen heb je al deze moeite er voor niks inzitten.

Ik zou eerst vragen of hij verhuren wilt.
Welke moeite? :') Als men nou gewoon eens leest dat weet je dat we sowieso willen gaan kijken wat we aan kunnen. Alleen pakken we nu meteen iets meer door door te kijken wat onze eventuele opties zouden zijn mocht de verhuurder heil zien in de verkoop van deze woning. Het is niet alsof ik dat niet al eerder in dit topic vermeld heb.
Dido schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:52:
[...]

Om dat soort antwoorden wilde ik dit topic openen. Geen idee of wat je zegt ook echt zo is, al klinkt het aannemelijk. Ik wil me gewoon oriënteren en heb daarom dit topic geopend. Kijken hoe een idee als dit in de werkelijkheid eruit zou kunnen zien.
We hoeven niet perse weg, dus mocht de verhuurder niks zien in ons plan, of mocht het plan of anderen redenen stuklopen, dan is er alsnog geen man overboord. Sure, we moeten het dan doen met een oudere badkamer, een wat oudere keuken en wat andere dingetjes, maar dat wil niet zeggen dat we opeens niet meer fijn wonen hier. Ik heb ook niet perse iets tegen huren, maar als iets volledig van jezelf is dan heb je wat meer opties om het nog meer eigen te maken. Kan met huren uiteraard ook, maar da's gewoon zonde van je geld.

Nu met de nieuwe regels omtrent verhuur en wetende wat we aan deze woning zouden kunnen doen hadden we het idee om een koop te bespreken met de verhuurder, mochten we het financieel prima aan kunnen.

@Valorian Als de verhuurder interesse heeft maar de deal niet gunstig genoeg is gaat het hele verhaal uiteraard niet door. We gaan geen woning kopen waar een hoop aan moet gebeuren voor teveel geld terwijl je onder aan de streep wellicht een aanzienlijk nieuwere woning kunt kopen. We wonen hier heerlijk maar zó gek zijn we ook niet :+

*off-topic*

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 02-09-2024 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
@SomerenV

Dat er nog veel achterstallig onderhoud is zal sowieso verdisconteerd moeten worden in de prijs. Maar daarnaast mag je nog wel wat extra 'korting' verwachten omdat je het hele proces erg makkelijk maakt t.o.v. de andere scenario's.

Ik ken het huis natuurlijk niet, maar als voorbeeld:

- Stel jou huis is in goede staat ongeveer 350K waard
- En in de huidige staat staan dit soort huizen (in de staat van jouw huis!) voor ongeveer 300K te koop
- En in jouw wijk wordt gemiddeld overboden met +/- 10%

Dan zou ik in dat geval max zo'n 300K bieden op het huis. Je hebt het huis dan in praktijk voor zo'n 10% onder de marktwaarde (want de marktwaarde is die 300K + 10%). Dat is jouw 'winst'. Dat er nog een hoop aan moet gebeuren is al ingecalculeerd in de prijs. Voor de verhuurder is dit enerzijds "30K laten liggen" maar anderzijds zou 'ie ook alleen aanspraak kunnen maken op die 30K als 'ie eerst jullie uitkoopt (al snel 5-10K bij een huurwoning), het geheel te koop zet, foto's laat maken etc en (mogelijk) enkele maanden huur misloopt. En er tijd en energie in stopt. En tussen die 300K en die 330K zitten natuurlijk een grijs gebied, waarbij jullie naar elkaar toe kunnen bewegen.

Let op, bovenstaande is natuurlijk een VOORBEELD (voor hier het halve forum weer dingen wil nuanceren ;) ).

Wat je zelf dus moet bedenken is:
- Wat zou voor ons de maximale prijs zijn waarbij we overwegen dit huis te kopen, daarbij ook rekening houdende met wat er nog meer te koop staat, hoe mogelijk het is om 'ertussen' te komen, etc.
- Kunnen we dat bedrag überhaupt lenen?
- Zijn we bereid om al die uren en kosten te maken om het op te knappen.

Als het antwoord op die laatste vraag 'nee' is dan moet je jezelf ook even achter de oren krabben, want je geeft nu al aan dat je je ergert aan de staat van het huis. Mogelijk is dan een beter afgewerkt huis een aantrekkelijker idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:32
SomerenV schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:14:

Eigenlijk zou ik hier niet op moeten reageren, maar jouw reactie word ik niet heel blij van en voelt een beetje als een persoonlijke aanval. Geldt overigens ook voor de vraag van @42erik of ik nog bezorger ben bij de AH. Mijn doel van dit topic lijkt me vrij duidelijk, namelijk kijken wat de eventuele haken en ogen zijn aan dit plan. Betweterig gedoe heb in dat opzicht vrij weinig aan en wat mijn situatie twee jaar terug was, of hoe ik tegen bepaalde zaken aan keek heeft geen bal te maken met de situatie nu. Wat voor werk ik heb heeft er ook niks mee te maken. Als je had gelezen dan had je geweten dat ik nog altijd niet tegen huren ben, maar bijdehand doen is schijnbaar makkelijker scoren voor sommigen ;)
Tja, the horde is coming...

Verder voelt het niet als een persoonlijke aanval; je vind het een persoonlijke aanval. En daar heb je dan weer een gevoel bij. En je kan ook kiezen om er niet op te reageren.

Ik snap je topic overigens ook niet zo goed. Je kan makkelijk online je max hypotheekbedrag uitvogelen. Als je denkt dat dat meer is dan wat de eigenaar wil hebben, bel je m op of hij wil verkopen. Dan vraagt hij hoeveel je er voor over hebt, noem jij bedrag x, hij vervolgens bedrag y en dan ben je gestart met onderhandelen. Als je er samen uitkomt koop je het, als je het uiteindelijk te duur vind dan gaat het niet door.

The end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@Valorian Het antwoord op die laatste vraag is 'ja' ;) We weten wat we in theorie zouden kunnen doen met dit huis qua badkamer, keuken, eventuele uitbouw en verduurzaming en we zijn ook bereid daar geld en tijd in te steken.

Thanks voor je antwoord!

@whatyoudoing
In oktober gaan we naar een hypotheekadviseur om te kijken wat we aan kunnen, en wat onze opties zijn in deze situatie, maar ik was benieuwd of er hier mensen zijn die in een zelfde soort situatie hebben gezeten en of die nog wat tips hebben.
Online een max bedrag uitvogelen is leuk en aardig maar wij willen gewoon een adviseur spreken om dat te checken, ook om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Niet eens perse alleen voor deze woning, maar...
We willen sowieso kijken wat we aan kunnen omdat er in de omgeving nogal wat nieuwbouwprojecten zijn, dus die moeite gaan we sowieso al doen zeg maar.
Lezen }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18

Klippy

Still Game

SomerenV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
In oktober gaan we naar een hypotheekadviseur om te kijken wat we aan kunnen, en wat onze opties zijn in deze situatie [...]
Doel je alleen op de huur situatie, of heb je nog andere bijzondere omstandigheden als geen vast contract?

Anders is een hypotheekadviseur in dit stadium misschien wat voorbarig zoals al eerder gezegd is.
De online reken tools van de grote hypotheekverstrekkers of vergelijkingswebsites geven indicatie genoeg en je situatie als starter is simpel genoeg..

Oriënteer je eerst op die eventuele nieuwbouwprojecten of andere woningen in de buurt en maak daarna eerst voor jezelf een afweging van waar je wil wonen met je max hypotheek als richtlijn. En kijk niet alleen naar de max, maar ook naar de maandlasten die je zelf maximaal wil betalen.

Ik zou daarna vooral open zijn tegen je verhuurder, nodig hem/haar eens uit op de koffie en zeg dat je wat zaken wil bespreken. Vertel dat je overweegt te verhuizen "we schrijven ons in voor nieuwbouw project X", want....
Dat is niet concreet genoeg om je vertrek aan te kondigen, maar zet wel de deur open om zowel het achterstallige onderhoud te noemen als reden voor het oriënteren op een koopwoning en dat geeft ook de mogelijkheid om te polsen of je verhuurder open staat voor verkoop.

Je weet het dan snel genoeg. Veel meer concrete actie zou ik dit stadium denk ik niet ondernemen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18

Klippy

Still Game

SomerenV schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:33:
[...]

Online een max bedrag uitvogelen is leuk en aardig maar wij willen gewoon een adviseur spreken om dat te checken, ook om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Niet eens perse alleen voor deze woning, maar...

[...]
Grote kans dat die "adviseur" gewoon diezelfde online tool invult.

Niet om je te ontmoedigen hoor, ga vooral naar wat adviseurs, oriëntatie gesprekken zijn meestal gratis, maar in deze tijd ook vaak gewoon online via Teams.
Alleen krijg je in een oriëntatie gesprek ook niet heel veel meer te horen dan je al had gevonden. Pas als je een koopovereenkomst hebt worden de details bepaald.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Klippy schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:34:
[...]

Doel je alleen op de huur situatie, of heb je nog andere bijzondere omstandigheden als geen vast contract?

Anders is een hypotheekadviseur in dit stadium misschien wat voorbarig zoals al eerder gezegd is.
De online reken tools van de grote hypotheekverstrekkers of vergelijkingswebsites geven indicatie genoeg en je situatie als starter is simpel genoeg..

Oriënteer je eerst op die eventuele nieuwbouwprojecten of andere woningen in de buurt en maak daarna eerst voor jezelf een afweging van waar je wil wonen met je max hypotheek als richtlijn. En kijk niet alleen naar de max, maar ook naar de maandlasten die je zelf maximaal wil betalen.

Ik zou daarna vooral open zijn tegen je verhuurder, nodig hem/haar eens uit op de koffie en zeg dat je wat zaken wil bespreken. Vertel dat je overweegt te verhuizen "we schrijven ons in voor nieuwbouw project X", want....
Dat is niet concreet genoeg om je vertrek aan te kondigen, maar zet wel de deur open om zowel het achterstallige onderhoud te noemen als reden voor het oriënteren op een koopwoning en dat geeft ook de mogelijkheid om te polsen of je verhuurder open staat voor verkoop.

Je weet het dan snel genoeg. Veel meer concrete actie zou ik dit stadium denk ik niet ondernemen.
We (vooral m'n vrouw) zijn al langer benieuwd wat we aan zouden kunnen, en wat voor ons dan een comfortabele hypotheek zou zijn. We willen niet maximaal lenen en ieder dubbeltje om moeten draaien. Zij kwam vervolgens met het idee om met de verhuurder aan tafel te gaan zitten aangezien we hier prettig wonen en ik heb daarna dit topic geopend om te kijken wat eventuele valkuilen zijn of waar we moeten letten.

Beiden hebben we overigens een vast contract en geen schulden. Als we deze woning op papier financieel aan zouden kunnen dan gaan we vragen of de verhuurder een keertje een koffietje wil doen zodat we het kunnen bespreken op een neutrale manier. Dreigen met vertrek gaat waarschijnlijk niet werken. Onze verhuurder wil gewoon duidelijkheid, eerlijkheid en geen gebullshit om hem onder druk te zetten. Helemaal in het begin zijn we rondom een issue het contact te zakelijk en hard aangevlogen, maar dat werd niet op prijs gesteld.
Klippy schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:38:
[...]

Grote kans dat die "adviseur" gewoon diezelfde online tool invult.

Niet om je te ontmoedigen hoor, ga vooral naar wat adviseurs, oriëntatie gesprekken zijn meestal gratis, maar in deze tijd ook vaak gewoon online via Teams.
Alleen krijg je in een oriëntatie gesprek ook niet heel veel meer te horen dan je al had gevonden. Pas als je een koopovereenkomst hebt worden de details bepaald.
Dat is dan maar zo :+ Wij zijn in de koopmarkt totaal onervaren, dus dan is iemand persoonlijk spreken wel net wat fijner dan online wat rekenhulpjes invullen.

[ Voor 12% gewijzigd door SomerenV op 01-09-2024 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:32
SomerenV schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:33:
@Valorian Het antwoord op die laatste vraag is 'ja' ;) We weten wat we in theorie zouden kunnen doen met dit huis qua badkamer, keuken, eventuele uitbouw en verduurzaming en we zijn ook bereid daar geld en tijd in te steken.

Thanks voor je antwoord!

@whatyoudoing
[...]

[...]

Lezen }:|
Dan ga je toch naar een adviseur, als je hier geen advies wil? Ik snap je topic echt nog steeds niet. Wat wil je nou nog meer uit dit topic halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
*knip*

Niet nodig off-topic.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 02-09-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
*knip*
Tel tot tien.. niet nodig.

[ Voor 128% gewijzigd door tweakduke op 02-09-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik mis een belangrijk aspect in dit topic (of zie ik het nou over het hoofd) wat me evident nogal belangrijk lijkt; wat is je verhuurder voor partij? Is het een particulier met 1 woning die ie over had omdat ie is gaan samenwonen? Is het een woningcorporatie (ja, die doen ook particuliere verhuur)? Of is het bijvoorbeeld een middelgrote verhuurder met een hele zooi panden.

Uit eigen ervaring weet ik dat je wel degelijk een gunfactor kunt hebben als huidige huurder in bepaalde gevallen. Of dat hier ook zo is, geen idee. Mijn tip is heel simpel: bel je verhuurder op en vraag of ie zou willen overwegen het huis aan jullie te verkopen. Dat is alles. Dan zie je vanzelf wel wat de reactie is.

Verder begrijp ik totaal de relevantie van tuinen, muren en boilers niet. En ik neem aan je verhuurder ook niet. Dus daar zou ik hem in elk geval niet lastig mee gaan vallen ;).

Als ie niet wil verkopen gaat het hem toch niet worden. Als ie eventueel wel zou willen verkopen of heel graag wil verkopen dan komt ie vanzelf met een prijs. En dan kun je gaan onderhandelen op elke manier die je leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Nikel schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:46:
Ik mis een belangrijk aspect in dit topic (of zie ik het nou over het hoofd) wat me evident nogal belangrijk lijkt; wat is je verhuurder voor partij? Is het een particulier met 1 woning die ie over had omdat ie is gaan samenwonen? Is het een woningcorporatie (ja, die doen ook particuliere verhuur)? Of is het bijvoorbeeld een middelgrote verhuurder met een hele zooi panden.

Uit eigen ervaring weet ik dat je wel degelijk een gunfactor kunt hebben als huidige huurder in bepaalde gevallen. Of dat hier ook zo is, geen idee. Mijn tip is heel simpel: bel je verhuurder op en vraag of ie zou willen overwegen het huis aan jullie te verkopen. Dat is alles. Dan zie je vanzelf wel wat de reactie is.

Verder begrijp ik totaal de relevantie van tuinen, muren en boilers niet. En ik neem aan je verhuurder ook niet. Dus daar zou ik hem in elk geval niet lastig mee gaan vallen ;).

Als ie niet wil verkopen gaat het hem toch niet worden. Als ie eventueel wel zou willen verkopen of heel graag wil verkopen dan komt ie vanzelf met een prijs. En dan kun je gaan onderhandelen op elke manier die je leuk vindt.
Het gaat om een particuliere verhuurder met meerdere panden in het dorp. Eentje met boeren verstand zeg maar. Die gaat het beste op informeel contact onder het genot van een kop koffie en wil gewoon duidelijke no nonsense taal horen waar ie wat mee kan. Daarom dat wil pas het contact aan willen gaan hierover nadat we voor onszelf een en ander duidelijk hebben. Dan valt er ook daadwerkelijk wat te bespreken en kun je wat dingen voorleggen. De relevantie van een aantal zaken ging vooral over de eventuele waardebepaling van de woning. Gaan we de verhuurder verder ook niet mee lastig vallen inderdaad.

Ik was gewoon benieuwd of er mensen zijn die in een zelfde situatie hebben gezeten en waar ik in dit geval op moet letten. That's it. Meer wil(de) ik niet weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt alsof je je eigen inbreng in dat gesprek een beetje overschat. Je kunt niet echt "dingen voorleggen". Het enige wat je kunt doen is je interesse kenbaar maken. Dat je de hypotheek kunt betalen en dus de financireing rondkrijgt zal ie wel aannemen, je hebt immers tot nu toe elke maand netjes de huur op tijd betaald.

Maar vantevoren alvast met wat adviseurs gaan praten kan ook zeker geen kwaad. Misschien zet dat je op andere manieren aan het denken waardoor je uiteindelijk sowieso naar iets anders wilt gaan kijken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:24
Je vraagt om ervaringen. Ik heb dit ooit aan de hand gehad van de andere kant: mijn huurder vroeg of hij de woning mocht kopen. Voor jouw perspectief: ik had daar in principe volstrekt geen interesse in, maar heb hem laten weten dat als hij de marktwaarde (in onverhuurde staat!) plus 10% bood, hij het mocht hebben. Hij sputterde toen dat hij dat teveel vond, waarop ik reageerde dat ik dat wel begreep maar dat ik geen interesse had in een onderhandeling. Na een week zonder verder contact accepteerde hij alsnog mijn voorstel zonder verdere onderhandeling.

Hij had dus voor minder geld een vergelijkbaar huis kunnen kopen, maar dan wist ie van tevoren niet hoe de buren zouden zijn en hoe het huis zou bevallen, had hij verhuiskosten en gedoe gehad, etcetera. Die zekerheid was hem dat extra geld wel waard en dat had ik blijkbaar goed ingeschat.

Dus: je hebt in jouw situatie in principe een enorm slechte onderhandelingspositie. Daar zit wel een maar aan: als het huis onder de nieuwe regels voor middenhuur valt, en jullie nu veel meer betalen dan hij aan een eventuele nieuwe huurder zou mogen vragen, dan zou dat reden voor hem kunnen zijn om wel open te staan voor verkoop tegen een marktconforme prijs. Weet je hoeveel punten de woning waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
*knip*

Off-topic

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 02-09-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:31

dragonhaertt

@_'.'

Ga gewoon een gratis eerste gesprek met een financieel adviseur voeren.
Je kan vantevoren een berekening bij NIBUD doen over financiële draagkracht, en een keer een berekening hypotheek invullen online. (Die zijn behoorlijk accuraat).
Dan zie je ook meteen je maandlasten.

Makelaar lijkt me totale geldverspilling als je persoonlijk contact hebt met de verkoper en het huis al 'bezichtigd' hebt. Tenzij je echt zelf niet kan/wil onderhandelen.

Verder valt er niet zo veel te zeggen als je nog niet weet of hij het wil verkopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Anakha schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:12:
Dus: je hebt in jouw situatie in principe een enorm slechte onderhandelingspositie.
Dat geldt in zekere zin wel voor beide partijen, alleen gaat het erom wie het eerst met z'n ogen knippert. Als TS dat huis wil kopen omdat hij toch al besloten heeft er lang te blijven wonen heeft de verhuurder precies 1 kans om het voor pakweg de prijs in onverhuurde staat te verkopen. En anders voor de komende 25 jaar niet meer.

Ik heb trouwens ook in dezelfde situatie gezeten. Daar heb ik ook eens geinformeerd en kreeg ik een take it or leave it prijs die eigenlijk best ok was. Uit de reactie van de verhuurder merkte je ook dat het althans in zijn ogen niet zo'n rare vraag was. Zeker voor verhuurders die het primair voor het geld doen is het gewoon een rekensommetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Je vraagt om ervaringen. Ik heb dit ooit aan de hand gehad van de andere kant: mijn huurder vroeg of hij de woning mocht kopen. Voor jouw perspectief: ik had daar in principe volstrekt geen interesse in, maar heb hem laten weten dat als hij de marktwaarde (in onverhuurde staat!) plus 10% bood, hij het mocht hebben. Hij sputterde toen dat hij dat teveel vond, waarop ik reageerde dat ik dat wel begreep maar dat ik geen interesse had in een onderhandeling. Na een week zonder verder contact accepteerde hij alsnog mijn voorstel zonder verdere onderhandeling.

Hij had dus voor minder geld een vergelijkbaar huis kunnen kopen, maar dan wist ie van tevoren niet hoe de buren zouden zijn en hoe het huis zou bevallen, had hij verhuiskosten en gedoe gehad, etcetera. Die zekerheid was hem dat extra geld wel waard en dat had ik blijkbaar goed ingeschat.

Dus: je hebt in jouw situatie in principe een enorm slechte onderhandelingspositie. Daar zit wel een maar aan: als het huis onder de nieuwe regels voor middenhuur valt, en jullie nu veel meer betalen dan hij aan een eventuele nieuwe huurder zou mogen vragen, dan zou dat reden voor hem kunnen zijn om wel open te staan voor verkoop tegen een marktconforme prijs. Weet je hoeveel punten de woning waard is?
Thanks voor je reactie! Het ding is natuurlijk dat je er als huurder niet perse van af hoeft. Je krijgt gewoon maandelijks inkomen wat volgens mij redelijk passief is, los van de verplichte administratieve dingen. In de vijf jaar tijd is er twee keer echt iets nodig geweest hier. Verder is het de jaarlijkse controle van de ketel (wat vaak neerkomt op anderhalf jaar omdat men het vergeten is :+ ) en héél soms een verstopte afvoer door een knik onder de grond waardoor vuil zich ophoopt. Maar da's ook nog maar 3 keer gebeurd.

Wij willen in deze iets en de verhuurder hoeft niks, dus dat kan nadelig zijn voor ons. Maar goed, geen idee hoe de verhuurder er in staat dus daar valt nog niks zinnigs over te zeggen. Wat je zegt over weten wie je buren zijn en verhuiskosten wel wat van te zeggen en is ook zeker wat waard.

Hoeveel punten de woning waard is durf ik niet te zeggen. Toen die rekentool net online kwam ben ik er eens aan begonnen, maar toen zocht ik het niet alles netjes in te vullen. We hebben zo ook geen plattegrond van de woning beschikbaar dus moeten alle ruimtes handmatig opmeten, wat nogal een karwei is. Wellicht wel de moeite waard om dat alsnog te doen, al heb ik zo'n vermoeden dat onze huurprijs best gunstig is.
Yucon schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:55:
[...]

Dat geldt in zekere zin wel voor beide partijen, alleen gaat het erom wie het eerst met z'n ogen knippert. Als TS dat huis wil kopen omdat hij toch al besloten heeft er lang te blijven wonen heeft de verhuurder precies 1 kans om het voor pakweg de prijs in onverhuurde staat te verkopen. En anders voor de komende 25 jaar niet meer.

Ik heb trouwens ook in dezelfde situatie gezeten. Daar heb ik ook eens geinformeerd en kreeg ik een take it or leave it prijs die eigenlijk best ok was. Uit de reactie van de verhuurder merkte je ook dat het althans in zijn ogen niet zo'n rare vraag was. Zeker voor verhuurders die het primair voor het geld doen is het gewoon een rekensommetje.
Het zal voor verhuurders ongetwijfeld vaker voorkomen dat huurders 'hun' huis over willen kopen. Als je ergens fijn woont en je ziet jezelf er de komende 10+ jaar wonen dan voelt huren toch een beetje zonde. Ofja, niet perse zonde. Ligt aan je woning denk ik. In ons geval zouden we graag een aantal zaken aanpakken, moderniseren en verbeteren. Deels voor onszelf, deels voor ons kind, om het woongenot te verhogen en gewoon omdat een aantal dingen dan mooier ogen (het oog wil ook wat). Maar... dan moet de prijs wel inderdaad oké zijn, maar da's evident. Het is niet dat dit onze droomwoning is, maar de ligging komt wel aardig in de buurt.
dragonhaertt schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:41:
Ga gewoon een gratis eerste gesprek met een financieel adviseur voeren.
Je kan vantevoren een berekening bij NIBUD doen over financiële draagkracht, en een keer een berekening hypotheek invullen online. (Die zijn behoorlijk accuraat).
Dan zie je ook meteen je maandlasten.

Makelaar lijkt me totale geldverspilling als je persoonlijk contact hebt met de verkoper en het huis al 'bezichtigd' hebt. Tenzij je echt zelf niet kan/wil onderhandelen.

Verder valt er niet zo veel te zeggen als je nog niet weet of hij het wil verkopen.
Een paar jaar terug, voordat we hier kwamen wonen, hebben we zo'n gratis gesprek gehad bij de Rabobank en een onafhankelijke adviseur, maar ik had toen nog geen vast contract en verdiende minder, en m'n vrouw zit inmiddels in een aanzienlijk hogere schaal en heeft een betere functie. Zij was al langer benieuwd hoe nu onze situatie is en wil dat het liefste horen van iemand met kennis van zaken, wat ik goed begrijp. We hebben wel eens online tools ingevuld en dat geeft een indicatie, maar een persoon spreken is toch net wat anders. Een makelaar is uiteraard nog niet aan de orde, al hebben we er wel eentje die wel eens fungeert als tussenpersoon tussen ons en de verhuurder. In het verleden is de verhuur een paar keer niet zo lekker gegaan hier (understatement) waarna de verhuurder een makelaar gevraagd heeft als neutrale partij te fungeren bij het uitzoeken van nieuwe huurders en als incidenteel contactpersoon. Maar in dit specifieke geval benaderen we de verhuurder. Als hij vervolgens de makelaar er ook bij wil hebben als onafhankelijke partij dan ook is dat uiteraard prima.

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 01-09-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Stuur de verhuurder een lijstje met achterstallig onderhoud en ergens tussen de regels een opmerking als 'Het is een fijn huis om in te wonen, jammer dat het een huurhuis is en geen koophuis, dan had ik zelf het onderhoud kunnen doen."

En laat die gedachte maar langzaam inwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Accretion schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:46:
Stuur de verhuurder een lijstje met achterstallig onderhoud en ergens tussen de regels een opmerking als 'Het is een fijn huis om in te wonen, jammer dat het een huurhuis is en geen koophuis, dan had ik zelf het onderhoud kunnen doen."

Als ik dat doe krijg ik ruzie :+ Het is ook niet eens achterstallig onderhoud. Gewoon dingen die inmiddels rijp zijn voor vernieuwing. De badkamer is bijvoorbeeld sinds de oplevering in de jaren 80 niet veranderd, op wat reparaties hier en daar na. Het werkt allemaal en niks is kapot, maar inmiddels mag het allemaal wel wat moderner. Er is op dit moment ook gewoon niks wat de verhuurder op moet lossen, maar wel dingen die wij graag aan zouden willen pakken. Als we het zouden vragen zouden we direct toestemming krijgen gok ik en logisch, want de woning wordt voor hem dan meer waard.

In het begin hebben we het zo geprobeerd te spelen met de keuken, maar dat kwam neer op 'of jullie betalen alles zelf en de huurprijs verandert niet óf ik (verhuurder) betaal mee en de huurprijs gaat omhoog want een nieuwe keuken heb ik zelf niks aan'. Daar had ie gewoon een punt. De keuken was wel 'oud' maar verder gewoon in oké staat, dus geen verplichting er wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:59
Lijkt erop dat je de verhuurder wilt overvallen. Zo komt het in ieder geval over. "Er mankeert veel aan en het is oud, maar ik neem het wel over voor een zacht prijsje". Zo bedoel je het vast niet, maar zo klinkt het wel met "slapende honden wakker maken" etc.
Praat gewoon met de verhuurder, relatie lijkt goed te zijn, en zeg dat je het fijn hebt in jouw/zijn huis en graag wilt kopen. Ga niet gelijk met een gestrekt been erin om de prijs te verlagen (waarom zou hij hierin meegaan?). Eerst kijken óf je kunt kopen is uiteraard altijd slim (i.e. hypotheekadviseur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Mogen de onvriendelijke opmerkingen over en weer achterwege blijven? Daarnaast hoeven we hier elkaar niet persoonlijk de maat te nemen.

@SomerenV ik zie het stappenplan als volgt voor me. Ga eerst naar een adviseur, omdat je sowieso plannen hebt om te kopen. Of dat nu deze woning wordt of een andere, je moet eerst goed in beeld hebben wat je eigen financiële mogelijkheden zijn.

Als dat gunstig verloopt, dan kun je eerst de interesse peilen van de verhuurder. Ergens snap ik de enthousiasme, maar je moet op een gegeven moment wel weten wat je kan en waar je staat :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Je wil eigenlijk dat de verhuurder zélf met het idee komt. Dan sta je ook veel sterker in de onderhandeling. Nu gaat hij natuurlijk de hoofdprijs vragen, omdat jíj het wil kopen. Je moet inderdaad een soort inception doen zoals Fuaze voorstelt:
Accretion schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:46:

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellybean
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-05 10:04
Eerste stap: kijk online eens wat je aan hypotheek zou kunnen krijgen. Dat je je beter voelt bij een persoonlijk gesprek is helemaal oké, maar dat zal niet veel af doen aan de objectieve informatie die zo'n tool je ook geeft. Dan heb je een globaal idee wat je zou kunnen lenen.

Dan kijk je op funda of checkdithuis of andere site wat een grove indicatie is van de verkoopprijs.

Ligt dit enigszins bij elkaar in de buurt, dan zou je eens een balletje kunnen opgooien bij de verhuurder. Is dat niet het geval, dan hoef je hem verder ook niet lastig te vallen. En zeg gewoon dat je interesse hebt in de koop van je huidige huis (niet vaag gaan zitten doen met uitnodigen voor een kopje koffie).

Andere vraag: ben je bereid om meer te betalen voor je huidige huis? Die kans is aanwezig als je aangeeft nu een schappelijke huur te betalen. Een woning van € 300.000 kost je zo al zo'n € 1400 bruto of € 1000 netto aan hypotheek alleen met de huidige rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
[...]

*knip*

Als we hem gaan vragen en hij heeft er wél oor naar dan heeft ie de kans het naar zijn hand te zetten. Dat gaat wat lastiger als wij al goed voorbereid zijn.

*knip*
Ik denk dat je dit teveel overschat. Not his first rodeo en tussen de vraag en de notaris zitten nog heel wat dagen. Hem een kant en klaar plan presenteren werkt in mijn ogen juist vaak negatief. Goodwill en samen tot iets komen des te prettiger.

Weten wat je kan lenen is natuurlijk wel handig om te weten. Daarbij goed nadenken wat je maximaal zou willen uitgeven nog belangrijker.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-09 08:49
Verwacht niet dat de huurder het gaat verkopen zolang jij er in blijft. ( het blijft de oude situatie )

de verhuur valt nog onder de oude regeling, dus gewoon cashen als voorheen.

Valt de huurwoning in het vrije gebied, dan gaat de huur omhoog zodra jij er uit gaat. ( 1500 naar 2000 bijvoorbeeld )

Ga je er uit ( zeg je het contract op ) in de hoop dat het te koop komt ( midden huur ), kun je wel eens de boot missen en weer thuis wonen. ( er zijn meer kopers op de kust )

Vergeet niet dat als hij een nieuwe woning moet kopen voor de verhuur ( jouw deze woning gunt ), hij weer enorm veel belasting moet betalen. en hopen dat hij fijne buren heeft de woning geen gebreken heeft ect.

Geen idee wat de woz is en je huur, dit is het enigste struikel blok. ( ivm belasting in box 3 kan hij geld verliezen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SomerenV schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:53:
[...]

Als ik dat doe krijg ik ruzie :+ Het is ook niet eens achterstallig onderhoud. Gewoon dingen die inmiddels rijp zijn voor vernieuwing. De badkamer is bijvoorbeeld sinds de oplevering in de jaren 80 niet veranderd, op wat reparaties hier en daar na. Het werkt allemaal en niks is kapot, maar inmiddels mag het allemaal wel wat moderner. Er is op dit moment ook gewoon niks wat de verhuurder op moet lossen, maar wel dingen die wij graag aan zouden willen pakken. Als we het zouden vragen zouden we direct toestemming krijgen gok ik en logisch, want de woning wordt voor hem dan meer waard.

In het begin hebben we het zo geprobeerd te spelen met de keuken, maar dat kwam neer op 'of jullie betalen alles zelf en de huurprijs verandert niet óf ik (verhuurder) betaal mee en de huurprijs gaat omhoog want een nieuwe keuken heb ik zelf niks aan'. Daar had ie gewoon een punt. De keuken was wel 'oud' maar verder gewoon in oké staat, dus geen verplichting er wat aan te doen.
Hoe oud is de verhuurder?

Het aankopen van nieuwe woningen als verhuurder is inmiddels vrij duur. Dus de meeste investeerders zitten niet op een verkoop/aankoop te wachten. En blijven dus precies zitten waar ze zitten.

Als de verhuurder wat ouder is wil die misschien afbouwen en dat zou een mooie kans kunnen zijn.
Meethenoob schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:30:

de verhuur valt nog onder de oude regeling, dus gewoon cashen als voorheen.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar want de netto waarde van de woning wordt meegeteld in box 3 tegen vrij hoog tarief.

[ Voor 58% gewijzigd door Sethro op 03-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-09 08:49
Sethro schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:34:
[...]

[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar want de netto waarde van de woning wordt meegeteld in box 3 tegen vrij hoog tarief.
Klopt, maar dit gaan ze toch weer terug draaien op den duur. ( en het pand blijft stijgen in waarden)

Hierdoor zou ik al uitzitten tot 2026 ivm de belasting over woning waarde stijging.

De aankoop belasting gaat nu al van 10.5 % naar 8 % voor investeerders.

Dus mijn advies:

Opper dat je aan het rond kijken bent om een woning te kopen, en mocht de verhuurder interesse hebben om het te verkopen. Je graag een gesprek aangaat om de mogelijkheden te bekijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Meethenoob op 03-09-2024 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
En @SomerenV, al aan de verhuurder gevraagd wat hij ervan denkt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
42erik schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:50:
En @SomerenV, al aan de verhuurder gevraagd wat hij ervan denkt?
Nog niet. In oktober zijn we een week vrij en gaan we op gesprek bij een hypotheekadviseur. Als wat wij aankunnen voldoende zou zijn om dit huis in theorie te kunnen kopen, kijkende naar hoe vergelijkbare huizen in de buurt geprijsd zijn (geweest), dan gaan we dat balletje aan het rollen brengen. Tegen die tijd plaats ik hier overigens een update zodat iedereen weet hoe het afloopt en de adviezen niet voor Jan Doedel zijn geweest zeg maar.

Stel we kunnen niet voldoende aan dan heeft het natuurlijk ook geen zin om het idee op tafel te leggen. Da's voor de verhuurder anders ook gewoon zonde van de tijd.

Wij hadden het idee om deze woning te kopen!
- Tof, hoe zien jullie dat voor je?
Niet, want we kunnen het niet betalen!

:D

Maar goed, to be continued dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TS moet zichzelf niet rijk rekenen. Gezien we jaar-op-jaar grote prijsstijgingen zien is het voor de verhuurder beter om het vastgoed in eigendom te houden. De ontvangen huur is alleen maar om lopende (financierings)kosten te dekken. De echte winst zit in de waardestijging van vastgoed en/of grond met woonbestemming.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
SomerenV schreef op maandag 16 september 2024 @ 01:01:
[...]

Nog niet. In oktober zijn we een week vrij en gaan we op gesprek bij een hypotheekadviseur. Als wat wij aankunnen voldoende zou zijn om dit huis in theorie te kunnen kopen, kijkende naar hoe vergelijkbare huizen in de buurt geprijsd zijn (geweest), dan gaan we dat balletje aan het rollen brengen. Tegen die tijd plaats ik hier overigens een update zodat iedereen weet hoe het afloopt en de adviezen niet voor Jan Doedel zijn geweest zeg maar.

Stel we kunnen niet voldoende aan dan heeft het natuurlijk ook geen zin om het idee op tafel te leggen. Da's voor de verhuurder anders ook gewoon zonde van de tijd.

Ik begrijp het niet. De verhuurder bellen is gratis. Een hypotheekadviseur raadplegen kost geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
aljooge schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:28:
[...]

Ik begrijp het niet. De verhuurder bellen is gratis. Een hypotheekadviseur raadplegen kost geld.
Eerste gesprek is meestal gratis. Maar je leert daar weinig meer dan dat de online hypotheek calculators je gaan vertellen. TS kan volgens mij prima z’n salaris daarin toetsen en dan weet je genoeg. I.i.g. voldoende voor gesprek met verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Valorian schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:10:
[...]

Je vergeet een belangrijke variabele: de woning is minder waard omdat er een huurder in zit. Als de verhuurder de woning nu op de vrije markt te koop zou willen zetten dan levert de woning minder op dan wanneer TS eruit is. Anderzijds weet verkoper dat TS interesse heeft en kan hij daar ook rekening mee houden in zijn prijsstelling. Hoe dan ook, de woz + overwaarde methodiek lijkt mij niet logisch. Want op basis daarvan kan TS dan net zo goed een andere woning zoeken die (nog) beter aansluit bij zijn wensen. Volgens mij moet je dit als TS alleen doen als het óf je droomwoning is óf je van verhuurder een goede deal aangeboden krijgt, onder de marktwaarde.
De verkoper heeft het helemaal nog niet over verkopen gehad en de TS is zelf die huurder en koopt dus de woning zonder huurder. Dus voor hem is de waarde hoger dan voor iemand anders die de woning koopt met de TS als huurder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Maar inmiddels al wel je loon in een online calculator gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
Nog niet. In oktober zijn we een week vrij en gaan we op gesprek bij een hypotheekadviseur.
Zoals hieronder al genoemd heb je daar weinig aan, zonder concrete woning zijn online calculators goed genoeg. Waarschijnlijk heb je die al ingevuld, anders was dit draadje nooit gestart... ;)

Zelf zou ik twee paden tegelijk bewandelen: hou Funda in de gaten en ga actief op zoek, zowel nieuwbouw als bestaande huizen. Kijk of daar sowieso iets betaalbaars tussen zit, waar je daadwerkelijk mee aan de slag wilt.

Zo ja, zeg tegen je huisbaas dat je rond aan het kijken bent. Dat je heerlijk woont en geen haast hebt maar wel op termijn van alsmaar stijgende huur af wilt. Dat zal hij vast begrijpen, je kunt tussen neus en lippen door vragen of jouw indruk klopt dat hij het huis sowieso niet wil verkopen. Dat voor jullie ook een optie kan zijn, je het graag meeneemt in de beslissing.

Punt is wel, als hij zegt dat hij niet verkoopt moet je ook B zeggen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:17

Kek

3flix

Ik heb exact op deze manier ook mijn huis gekocht kleine 2 jaar geleden. We huurden en konden uiteindelijk met de verhuurder overeenkomen dat wij het voor een mooie prijs konden overnemen.
Wij liepen ook tegen dingen aan die we in huis wilden veranderen, maar wat je als huurder niet in een gehuurd huis gaat veranderen (want kosten)

Nu was de verhuurder een vriend van mij en hij had wel oren naar het verkopen van de woning, dus het gaat niet helemaal op.

Als je eenmaal weet wat je zou kunnen lenen en je een idee hebt (of laten taxeren) wat het huis waard zou zijn kan je daarmee naar de verhuurder stappen. De vlieger dat het een lagere prijs is omdat er huurders in zitten gaat helaas niet op omdat die verhuurders er niet in blijven zitten, aangezien jullie na een mogelijke overdracht de eigenaren zijn.

Het valt of staat zeker bij of de verhuurder wilt verkopen, echter als je met een lijst van gebreken of aanpassingen/verbouwingen komt die op kosten van de verhuurder uitgevoerd dienen te worden als ze niet willen verkopen kan dat een argument zijn voor de verhuurder om wel tot verkoop over te gaan.

Soms heeft het ook even tijd nodig voor de verhuurder. Bij ons had ik de vraag al eens eerder gesteld en kwam de verhuurder pas na een halfjaar er positief op terug.

Success in ieder geval en hopelijk dat je lukt, anders gewoon verder kijken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:51:
[...]

Punt is wel, als hij zegt dat hij niet verkoopt moet je ook B zeggen.
Nouja, je 'moet' niks, als @SomerenV op een vast huurcontract zit kan hij altijd daar blijven huren. Of in elk geval net zolang tot die een andere woning koopt.

Gewoon contact met verhuurder zoeken en duidelijk de vraag stellen, is wat ik zou doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07

Dit is een duidelijk verhaal en volgens mij een van de weinige reacties in dit hele topic waar TS echt wat aan heeft, met een daadwerkelijke praktijkervaring.

Maar dat wil niet zeggen dat het voor TS ook zo hoeft te gaan. Dit is één van de mogelijke uitkomsten van een gesprek met de verhuurder. Maar het het kan ook heel anders lopen, dat ligt helemaal aan hoe de vlag er bij hangt bij de verhuurder. Jij had in principe geen interesse voor een verkoop, maar tegen een goede prijs (10% boven marktwaarde zonder gezeik, in jouw geval) is alles mogelijk.
Maar misschien zit de verhuurder van TS er heel anders in en is hij toevallig al een tijdje aan het overwegen om (een deel van) zijn panden van de hand te doen. Of hij had er nog niet echt over nagedacht maar staat er wel voor open. Allemaal mogelijke scenario's en de enige manier om daar achter te komen is het gesprek aan gaan. Precies wat TS wil doen dus.

En wat TS volgens mij gewoon wil, is weten hoe hij dat gesprek goed beslagen ten ijs aan kan gaan. Dus mocht de verhuurder bijvoorbeeld direct zeggen, "ok, voor 400k mag je het hebben", dat TS dan weet of dat een realistische prijs is, of hij dat wil betalen en of hij dat kan betalen.

De onderhandelingspositie van TS is in deze verder niet beter of slechter dan van de verhuurder. TS geeft aan ook prima te kunnen leven met het antwoord "nee" en ook open te staan om verder om zich heen te kijken naar andere woningen. Hij staat dus niet met z'n rug tegen de muur of zo.
Pagina: 1