Siemens IQ700 wasmaschine handmatig doseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
We hebben onlangs een Siemens WG44B2A5NL wasmaschine gekocht.

Huidige i-dos instellingen (via product strepjes code scan) :

I-dos 1 wasmiddel 40 ml
I-dos 2 wasverzachter 25 ml

Waterhardheid (via postcode) : zacht

Echter vinden we wasresultaat niet als bij onze 15 jaar oude Siemens wasmaschine (kapot). Het ruikt niet fris en soms alsof natte was niet meteen gedroogd is.

We willen handmatig proberen (beide i-dos uitzetten) echter er blijf slechts een (eerste) lade over. Als we deze voor wasmiddel gebruiken dan kunnen we niet wasverzachter gebruiken. Of in deze lade wasverzachter en pod in de trommel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-07 18:22

DjVe

Hatsaflats!

Dus hij gebruikt per keer 40ml op een volle trommel. Dat vindt ik best veel (ik stop er maar een half dopje wasmiddel in op een volle trommel).

Hoe reinig je je machine verder? Doe je eens inde maand even een kookwasje (met een vaatwasser tabletje)? Machine ook wel eens laten draaien met een machinereiniger?

Dit klinkt namelijk als een machine die last heeft van een teveel aan oude zeep-resten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-07 09:27
Je kan ook in de app een andere hoeveelheid instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@DjVe : Met de app strepjescode op de wasmiddel / wasverzachter verpakking wordt gescaned en machine neemt deze hoeveelheid over en doet de rest automatisch.

Machine is een maand oud. Ze geeft zelf aan wanneer ik programma voor zelfreinigen moet draaien (1x keer nu gedaan).

@kjiratsiekoedel Dat weet ik. Basisdosering kan ik zelf overrullen. Dan is de vraag hoeveel dat niet te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-07 16:43
Probeer eens met meer water te wassen.
En doe je je trommel helemaal vol of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-07 08:20
Wat @FitTiv zegt, als je nu het Eco programma gebruikt: gebruik dan eens het normale katoen programma.

Daarnaast kan je eens kijken extra spoelen proberen, de machines van tegenwoordig gebruiken steeds minder water. Volgens mij is dat op jouw machine de knop ‘Krachtig spoelen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-07 09:27
En vraag anders even service aan bij Siemens. Erg goede service vond ik (ik had een coolblue 2e kans waar de deursensor niet goed van bleek te werken. Lang verhaal kort: adequaat en vriendelijke opgelost door siemens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Definieer fris?
Mijn was ruikt naar niks als het schoon uit de machine komt.
Ruikt het naar wasmiddel, dan zit er eigenlijk nog wasmiddel in je kleding...

Als ik als monteur een machine repareer, dan doe ik altijd een spoelprogramma als test.
Dan schuimt soms de hele trommel omdat er nog wasmiddel in de trommel zit.
Oftewel: overdosering (klant noemt het scheut) 🙈

[ Voor 27% gewijzigd door DJMaze op 01-09-2024 13:23 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Wasverzachter zou ik meteen uitzetten. Wij wassen al jaren zonder. Doet slechte zaken voor je wasmachine. Ook is vloeibaar wasmiddel een ramp.

Dus wij hebben derhalve geen iDos, grootste oplichterij en afgekeken van Nespresso.

Gewoon lade gebruiken met beetje poeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Er zit geen schuim in de trommel. Ook als ik doseringen verhoog. We gebruiken meestal Eco (40-60 C). Ik had al vermoeden dat het aan dat programma ligt want 60 C haalt hij denk ik nooit. We gaan proberen een ander programma zoals bv. Hygiene want daar is 60 C altijd.

Wat is fris? Hij ruikt wel lekker naar wasmiddel / wasverzachter maar niet zoals we gewend zijn met de oude wasmaschine. Wellicht hadden we daar wat meer wasverzachter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@Barrycade I-Dos is juist bedoeld voor vloeibare wasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@DJMaze Geluukig geen schuim hier gezien. Ik draai nu trommel reinigingsprogramma omdat ik merk dat trommel wat (niet veel) plakkerig is. Voelt als vet onder mijn vingers. Jij hebt denk ik gelijk. Combinatie van lage temperatuur en wellicht te veel wasmiddel kan oorzaak zijn. Ik hou mij op hoeveelheid wat op de verpakking staat (40 / 25 ml) en ga deze niet meer wijzigen. Wasmaschine gaf aan dat ik dit programma moet draaien.

Weet iemand wat is de inhoud van i-dos 1 en 2?

Ergens las ik 400 ml en 1000 ml. I-dos 2 heeft meer inhoud dan i-dos 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Harbo schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:54:
We gebruiken meestal Eco (40-60 C). Ik had al vermoeden dat het aan dat programma ligt want 60 C haalt hij denk ik nooit.
Dat klopt, bij volle belading wordt de temperatuur maximaal 35 graden op ECO 40-60, bij een kwart belading zelfs maar 23 graden. Daarvan gaan bacteriën niet dood. Zie het EU specificatieblad.

De katoenprogramma's halen wel hun nominale temperatuur, zie de handleiding, p. 64.

Dus scheid je was in 40 graden en 60 graden en was ze afzonderlijk met de gewone katoenprogramma's. Als dat werkt, kan je (deels) terug naar de ECO-programma's of katoenprogramma's met lagere temperatuur, om energie te besparen.

[ Voor 73% gewijzigd door TBTL op 01-09-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:06

MsG

Forumzwerver

Meestal gebruikt men eerder te veel dan te weinig, en is het muf ruiken soms ook het resultaat van nattige was in te veel geconcentreerde wasmiddel. Als wasverzachter kan je ook prima azijn gebruiken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Toch wat schuim tijdens het reiniginsprogramma.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZLMZDzK-4-a1KtmQ3vqO2JjM2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYTV5jfcy7aa5HS0olJpoHNR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKubX7ypvV1QddwddYQ172adNG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlzlLXTo9GQfrIWDrm9exomG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:28:
Wasverzachter zou ik meteen uitzetten. Wij wassen al jaren zonder. Doet slechte zaken voor je wasmachine.
Valt mee. Grootste probleem is wasparfum, daarmee smelt al het plastic van je machine weg.
Kijk maar eens waar wasparfum uit bestaat 8)7
Harbo schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:31:
Toch wat schuim tijdens het reiniginsprogramma.
Stop met de eco stand ;)
Harbo schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:54:
Wat is fris? Hij ruikt wel lekker naar wasmiddel / wasverzachter maar niet zoals we gewend zijn met de oude wasmaschine.
Dan wordt het op katoen stand: "ruikt NIET MEER naar wasmiddel / wasverzachter"
Je gebruikte dus altijd te veel in je oude machine ;)

[ Voor 45% gewijzigd door DJMaze op 01-09-2024 14:51 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:46
Harbo schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:31:
Toch wat schuim tijdens het reiniginsprogramma.
Je dient dit programma zelfs uit te voeren met een bleekmiddelhoudend poederwasmiddel. De machine moet tijdens dit programma goed schuimen om de viezigheid achter de trommel los te weken en naar voren te brengen zodat het afgevoerd kan worden.

Let hierbij op dat je niet téveel waspoeder erin kapt, dan komt het schuim gewoon langs de dispenser er weer uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@demon326 Heb ik gedaan met voorgeschreven poeder.

• Harbo
  • Niet online
Kan ik zonder idos wassen met wasmiddel en wasverzachter? Zo ja, hoe?
Pagina: 1