Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Afgelopen week werd in mijn nieuwe appartement (uit de jaren 1968) mijn internetverbinding opgeleverd. De verbinding is door de monteur aangesloten aan een Nokia DSLAM (zegt de FB) in de wijkcentrale verderop, en volgens zijn lijnmeting met zijn portable Argos modem en zijn tablet met DSLAM-gegevens was de lijn prima en erg schoon.

Omdat ik nog een splinternieuwe ongebruikte FRITZ!Box 7590 had liggen, heb ik deze aangesloten aan het moderne wand ISRA-wandcontactdoos. Maar helaas merk ik na ongeveer een kwartier dat de lijn erg onstabiel wordt, en dat ik een hoop foutwaardes krijg bij mijn DSL-tabblad in de Fritzbox. Waardes van boven de honderd, en de lijn is super-instabiel. Bijna elk uur een re-connect. Niet fijn! De eerste 10 minuten is de lijn nog volgens het tablad best schoon met 0 fouten, maar dan wordt het opeens dramatisch.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is de Fritzbox defect? Of zou het aan de kabel liggen die tussen de Fritz en het ISRA zitten? Dit is de standaardkabel uit de doos van de Fritzbox. Ik heb Fritz ook al ingesteld op Maximum Stability i.p.v. de standaard High Performance. Maar de error-waardes blijven om te janken.

Iemand nog goede tips om dit probleem te tackelen? Zijn er nog bepaalde waardes waar ik meer duidelijkheid uit kan halen, zoals demping etc..?

Ik heb dit inmiddels ook voorgelegd op het KPN Forum, maar misschien is hier een van de +/- 1.340.000 tweakende users die ook mee wilt denken naar een oplossing... :P

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Als het goed is heb je ook een modem van je provider gekregen, is die wel stabiel?

Zo niet, dan zal het waarschijnlijk de lijn zijn en mag je gaan bellen met de provider zodat zij de lijn ook aan hun kant kunnen doortesten en een monteur aansturen indien nodig :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
nelizmastr schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:45:
Als het goed is heb je ook een modem van je provider gekregen, is die wel stabiel?

Zo niet, dan zal het waarschijnlijk de lijn zijn en mag je gaan bellen met de provider zodat zij de lijn ook aan hun kant kunnen doortesten en een monteur aansturen indien nodig :)
Goeie! dat ga ik van de week eens testen! Hopelijk heeft de Experiabox ook goede logging.
Iemand die dat weet? Ik hoorde dat ze dat eruit gesloopt hadden in een update... |:(

En kan ik in de Fritzbox ook bepaalde waardes vinden die het één en ander kunnen vertellen? Altijd handig om te weten.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 31-08-2024 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:12

Wildfire

Joy to the world!

Je zou je postcode/huisnummer in een DM naar me kunnen sturen, ik kan dan eens een lijnmeting uitvoeren. Komt niet altijd iets specifieks uit naar voren, maar je weet maar nooit.

(ben KPN monteur)

Sowieso altijd ook eerst het door de provider geleverde modem proberen, inderdaad om uit te sluiten of het probleem niet in je eigen apparatuur zit.

Wat betreft je ISRA, een appartement uit 1968 zei je. Het zou best wel eens kunnen dat dat ISRA niet correct is aangesloten, dat kom ik helaas soms tegen. Misschien dat dat hier ook het geval is.

Wat ook kan is dat er misschien een externe stoorbron is, dat kun je soms met de Argus zien maar dan moet je wel in het juiste scherm kijken en als bij de normale lijnstatistieken (waaronder FEC- en CRC-errors) niets bijzonders opvalt is er vaak geen reden om verder in de analyse te duiken.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
@Wildfire Ik had al zo'n lichtelijk vermoeden dat je zou reageren. ;)

Ik ga ergens in de komende dagen het modem even opnieuw aansluiten. Vanwege kluswerkzaamheden in huis, heb ik alles even afgekoppeld. Ik ga eerst de standaard KPN modem eens testen. Maar heeft die een goede logging die bijhoudt hoe vaak het DSL-signaal uitvalt? Ben benieuwd,.

Over de lijnmeting kom ik nog bij je terug.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 31-08-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:24
AW_Bos schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:42:
@Wildfire Ik had al zo'n lichtelijk vermoeden dat je zou reageren. ;)

Ik ga ergens in de komende dagen het modem even opnieuw aansluiten. Vanwege kluswerkzaamheden in huis, heb ik alles even afgekoppeld. Ik ga eerst de standaard KPN modem eens testen. Maar heeft die een goede logging die bijhoudt hoe vaak het DSL-signaal uitvalt? Ben benieuwd,.

Over de lijnmeting kom ik nog bij je terug.
Afhankelijk van welke experiabox je daar hebt, zit er een soort logging op. Basis zoals aantal CRC of FEC fouten kun je wel uitlezen.

De V10A heeft iets uitgebreidere logging, maar weet niet wat je daar hebt.

Ik durf bijna al de conclusie te trekken dat de Fritz mogelijk wel eens wat moeite kan hebben met je verbinding daar. Is misschien al te verhelpen met een software-update op die box. In een ver verleden had ik met een Experiabox V8 continue een slechte verbinding. Met de V9 en V10 (ZTE modems met andere VDSL driver) nooit weer problemen gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 01-09-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
krakendmodem schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:17:

Ik durf bijna al de conclusie te trekken dat de Fritz mogelijk wel eens wat moeite kan hebben met je verbinding daar. Is misschien al te verhelpen met een software-update op die box. In een ver verleden had ik met een Experiabox V8 continue een slechte verbinding. Met de V9 en V10 (ZTE modems met andere VDSL driver) nooit weer problemen gehad.
Ik heb de recente versie momenteel. Ik kan eens proberen om de setting: 'Use DSL configuration before previous update' te gebruiken. Maar momenteel heb ik al contact met iemand die de lijn op afstand doormeet.

@Wildfire Ik heb al contact met een collega van je, die al wou meten. Ik laat je wel weten wat eruit komt.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 01-09-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:08
Verbreken kan meerdere oorzaken hebben, isra, ondergronds (isolatie) of externe stoorbron of misschien wel je Fritzbox. Wel kan ik je zeggen dat Fritzbox gevoeliger is voor bovenstaande issues. Gelukkig hebben ze daar een optie voor wat reconnects beperkt.

Je komt er vast met Wildfire uit, anders hoor ik het wel

5 Interferentieweerstand verhogen

Verhoog de storingsongevoeligheid van de DSL-verbinding, zodat de DSL-verbinding bij kortstondige storingen van de DSL-aansluiting niet meer of minder vaak wordt onderbroken:

Opmerking:Door de storingsongevoeligheid van de DSL-verbinding te verhogen kan de doorvoercapaciteit van de DSL-verbinding enigszins worden verlaagd.

Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
Klik in het menu "Internet" op "DSL Information".
Klik op het tabblad "Interference Resistance" ("Line Settings").
Klik op "Interference Resistance Settings" ("Line Settings") om alle instellingen weer te geven.
Zet de schuifregelaar "Intended signal-to-noise ratio" een stap verder richting "maximum stability".

Belangrijk:Als de regelaar te ver richting "maximum stability" wordt verschoven, kan mogelijk geen DSL-verbinding meer tot stand worden gebracht. Selecteer daarom niet meteen de instelling "maximum stability", maar bepaal de optimale instelling voor je DSL-aansluiting door de regelaar stapsgewijs te verplaatsen.

DSL Syncrate beperken

Sommige DSL-providers begrenzen meestal niet de gegevenssnelheid van de DSL-verbinding (DSL syncrate), maar verlagen op IP-niveau de gegevenssnelheid tot de overeengekomen waarde. De FRITZ!Box brengt de DSL-verbinding daarom altijd tot stand met de hoogst mogelijke gegevenssnelheid, waardoor de verbinding gevoeliger is voor storingen. Begrens daarom de DSL syncrate tot de overeengekomen waarde:

Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
Klik in het menu "Internet" op "DSL-informatie".
Klik op het tabblad "Lijninstellingen" ("Kabelinstellingen").
Klik op "Instellingen storingsongevoeligheid" om alle instellingen weer te geven.
Schakel de optie "DSL Syncrate beperken tot beschikbare bitrate" in. Als de optie niet beschikbaar is, beperkt de DSL-provider de DSL-gegevenssnelheid tot de overeengekomen bitrate of geeft de FRITZ!Box de waarde van de overeengekomen bitrate niet aan.
Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Economics op 01-09-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb al zitten schuiven met de Interference Resistance Settings, die nu op maximum Stability staat, maar eerst op maximum Performance stond. Maar dat maakt geen verschil in de errors. Die tweede bitrate-beperking functie zie ik niet.

Misschien zijn er wel minder re-connects, maar dat moet ik nog even ondervinden. Eigenlijk is het helemaal beter als de errors minimaal zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:56

SPT

Ik heb hetzelfde gehad en bij mij lag het aan de bekabeling van de telefoonaansluiting. Je zou even kunnen kijken of alle draadjes in het aansluitpunt goed vast zitten. Anders zou ik gewoon de monteur laten terugkomen, de internetverbinding is immers in een (niet goed) werkende staat opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Daar vrees ik ook voor, hoewel de kabel er op het eerst ogenblik goed uit ziet. De Fritz gebruikt een RJ45 naar RJ11 kabel die je op je ISRA aansluit. Ik hoopte deze te vervangen door de standaard kabel van de KPN Experia modem, maar dat is helaas een RJ11->RJ11, dus dat past weer niet... :P

Verder heb ik de Fritzbox niet via KPN, dus de monteur geeft hier geen ondersteuning op. Wel is het de internationale versie met KPN-profiel, dus het zou moeten werken. Mijn vader heeft thuis precies dezelfde FB draaien die al een ruime maand onafgebroken staat te draaien. Enige verschil is de DSLAM in deze situatie. maar de kabel kan ook de factor zijn. Maar in facto kan ook de DSLAM niet lekker overweg met de Fritz. Je weet maar nooit met de moderne digitale machinerie. :P

Ik wacht KPN-kennis nog even af met zijn bevindingen, en anders ga ik eens kijken wat de KPN Experia modem doet. Al ben ik niet heel bekend met die dingen, en tot welk niveau ik kan kijken hoe goed de verbinding is.

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 01-09-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Update
Voorlopig lijkt het er op dat ik 'last heb van iemand anders'. Morgen hang ik de KPN modem even aan de lijn, om te kijken wat er dan gebeurt. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Even een update:
Al een week lang hangt de KPN Experia 12 aan de lijn, en dat lijkt goed te gaan. Geen uitvallers, en volgens de DSL-gegevens blijft de lijn netjes up. Of er errors zijn, kan ik niet zien. Maar getuige de lijn stabiel blijft, vermoed ik van niet.

Nu ben ik toch benieuwd wat er met die Fritzbox loos is. Ik wil graag nog eens proberen een nieuwe DSL-kabel te bestellen. Of misschien nog eens een keer een volledige reset te proberen. Of heeft iemand nog goede ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Tja, als die kabel het op de KPN box wel goed doet lijkt het me verspilde moeite om die te vervangen. Mensen roepen al erg snel dat "dat kastje van de provider" stuk is als er iets met de verbinding niet goed werkt. Waarom zou die Fritzbox heilig moeten zijn? Die kan net zo goed kapot, vervang eens voor een andere zou ik zeggen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Mischien een spuit 11 opmerking maar toch...

Eens gelezen dat iemand iets soortgelijks had, bleek aan beta-firmware op de Fritzbox te liggen.
'k Heb zelf nooit zo'n ding gehad maar misschien kan je bewust wel/niet beta proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Andros schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:40:
Tja, als die kabel het op de KPN box wel goed doet lijkt het me verspilde moeite om die te vervangen. Mensen roepen al erg snel dat "dat kastje van de provider" stuk is als er iets met de verbinding niet goed werkt. Waarom zou die Fritzbox heilig moeten zijn? Die kan net zo goed kapot, vervang eens voor een andere zou ik zeggen in dit geval.
Dat vervangen kan prima, want de KPN box heeft RJ11 - RJ45, en de Fritzbox RJ11 - RJ45.
Niet uitwisselbaar dus. Anders had ik deze optie al losgelaten.

Verder staat de nieuwe firmware erop. En die heeft bij mijn vader geen problemen. Oké, het is wel een andere DSL-centrale waar die op verbonden is, maar dat moet niet uitmaken lijkt me. De DSL-version is toch hetzelfde. Bij mijn vader via VectoringDSL, en bij mij thuis gewoon op de wijkcentrale zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 08-09-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Je benoemt zelf al een verschil, bij je vader werkt vectoring prima terwijl die modem op jouw eigen adres een non-vectoring signaal ontvangt wat blijkbaar niet goed werkt en wat met een andere modem van KPN wel goed gaat. Dan blijven er toch maar twee variabelen over? De gebruikte kabel of de modem zelf, de rest is getest en ok bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:04
Heb je er een filter tussen? Men noemt dit altijd splitter, maar dit zijn filters. Je is/ra, is dat ook je is/ra, of zit deze beneden verderop? Dit maakt veel uit. Zo was het in mijn oudere appartement namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

pennywiser schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:10:
Heb je er een filter tussen? Men noemt dit altijd splitter, maar dit zijn filters. Je is/ra, is dat ook je is/ra, of zit deze beneden verderop? Dit maakt veel uit. Zo was het in mijn oudere appartement namelijk.
Bij sommigen is het ISRA niet het daadwerkelijke ISRA inderdaad. Dan zit er nog vele meters binnengeleiding op naar een daadwerkelijk ISRA elders in huis. Je bent dan afhankelijk van de kwaliteit van de binnengeleiding en de kwaliteit van het daadwerkelijke ISRA (ik zie er soms die uit elkaar vallen van ellende met soms zelfs de draden gewoon in elkaar gedraaid :X).

Maar zijn Experiabox lijkt het gewoon normaal te doen op deze aansluiting, dus ik zou dan eerder het probleem toch in de Fritzbox zelf zoeken. Wat er dan wel precies aan de hand is, geen idee helaas...

Oh -- en als er inderdaad een splitter tussen hangt (wat je vroeger bij shared lines zag waar er zowel analoge telefonie als internet over dezelfde lijn ging), haal er die dan tussenuit. Meestal is er geen verschil, maar als het niet nodig is dan is het niet nodig.
AW_Bos schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:49:
[...]

Bij mijn vader via VectoringDSL, en bij mij thuis gewoon op de wijkcentrale zelf.
Dat je rechtstreeks op een hoofdverdeler zit sluit tegenwoordig niet meer automatisch uit dat je vectoring hebt. Bij sommige (meestal de wat kleinere) hoofdverdelers ben ik al klanten tegengekomen die op vectoring zitten. Kan alleen als alle apparatuur in beheer van KPN is in de centrale, zolang er nog apparatuur van derde partijen hangt gaat dat helaas niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 09-09-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
pennywiser schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:10:
Bij mij is het gewoon deze soort aansluitdoos in de huiskamer. Ik ga er van uit dat dit het ISRA is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXWAlJGw7ZBZUQTJM1nWXgik4iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUdvOXXOpyZrqCdCfLCoinBL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:04
AW_Bos schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
[...]

Bij mij is het gewoon deze soort aansluitdoos in de huiskamer. Ik ga er van uit dat dit het ISRA is.
[Afbeelding]
Ik denk dat je hem te pakken hebt inderdaad :)

https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]
Ik kan je uit praktijkervaring als KPN monteur vertellen dat dit niet altijd daadwerkelijk het ISRA is. Die zit soms op een andere plek zoals de meterkast en dan gaat er binnengeleiding naar de woonkamer waar dan soms wel een ISRA aansluiting zit als deze, maar wat dus niet daadwerkelijk het ISRA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Er is een monteur geweest, en die heeft overspraak op mijn lijn gevonden. Ze heeft mijn lijn op een andere ader geplaatst die volgens haar beter was, en dit in de centrale aangepast en de modem op die aders in het ISRA aangesloten. Tevens heeft ze het aansluitpunt van mijn wand-ISRA vervangen, en daarna leek het een half uurtje goed te gaan, met een paar errors op de lijn, maar nu klappert het aan alle kanten met een hoop errors.

Zou het mogelijk aan de DSL-kabel (RJ11-RJ45) kunnen liggen? Ik ga deze week anders even een andere FritzBox eraan hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 17-09-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:20

jurroen

Security en privacy geek

Heb je al de volledige reset geprobeerd? En draai je versie 07.59 (7590 non-AX) of versie 08.00 (7590 AX) van Fritz!OS?

Het zou in theorie aan de kabel kunnen liggen ja. Dat is ook nog een mogelijke boosdoener.

De volgorde in mijn ogen:
  1. Zorgen dat je de meest nieuwe FW draait (zie hierboven de versienummers),
  2. Andere RJ11 kabel proberen,
  3. Factory reset (zonder herstellen van een config backup),
  4. Andere Fritzbox proberen.
Als dat laatste het op zou lossen én als je de non-AX versie hebt: heb er eentje liggen die stof ligt te happen. Dan sta ik zeker open om ze te ruilen, als ik 'm ooit sou ontstoffen is dat niet om 'm als xDSL modem te gebruiken. Dus een gare poort daarvoor maakt mij niet uit.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik ben nu een diagnostische log voor AVM aan het maken. Morgen zal ik die beëindigen en naar AVM sturen.
Ik ga ook eens kijken of ik een andere RJ11 kabel kan gebruiken. Factory reset is de volgende stap..
Ik draai versie 07.59 (7590 non-AX).

Geen idee of de 07.17 die er eerst op draaide (nieuw uit verpakking) een grote stap was voor een brakke verbinding? Ik heb die firmware te kort uitgetest, omdat ik meteen maar wou updaten naar 07.59 :P

[ Voor 49% gewijzigd door AW_Bos op 17-09-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:20

jurroen

Security en privacy geek

AW_Bos schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:42:
Ik ben nu een diagnostische log voor AVM aan het maken. Morgen zal ik die beëindigen en naar AVM sturen.
Ik ga ook eens kijken of ik een andere RJ11 kabel kan gebruiken. Factory reset is de volgende stap..
Ik draai versie 07.59 (7590 non-AX).

Geen idee of de 07.17 die er eerst op draaide (nieuw uit verpakking) een grote stap was voor een brakke verbinding? Ik heb die firmware te kort uitgetest, omdat ik meteen maar wou updaten naar 07.59 :P
Top! En tweede is een nee. De Fritzbox werkt niet met delta updates. Dus dat je van een oudere naar nieuwe versie bent gegaan maakt qua software niet uit. Wellicht dat een config verandering niet goed wordt afgevangen, maar daar zou je dan moeten achter komen met een factory reset.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1