Nieuwe laptop voor basis gebruik: ex zakelijk of nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:07
We zijn na 8 jaar op zoek naar een nieuwe laptop voor thuisgebruik.

Belangrijk voor ons is dat deze een windows besturingssysteem heeft, minimaal 512gb SSD schijf en zal hoofdzakelijk gebruikt worden om wat te surfen, films te kijken,...
Niet voor gaming, niet voor videobewerking,...
Belangrijk is dat de laptop opnieuw voor vele jaren meekan.

Qua budget zaten we te denken aan +/- €500. Mag gerust wel iets meer zijn als er veel meer bang for the buck te rapen valt. We zoeken echt een laptop voor zoveel mogelijk waar voor ons geld.
Mag eventueel zelfs een 2e hands (zakelijke) laptop zijn.

De laptop zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor thuisgebruik. Als we op reis gaan etc. zal deze meegenomen worden maar voor de rest zal die niet veel meegenomen worden. Een extra laag gewicht / speciaal klein model is dus geen vereiste.

Overigens hebben we weinig eisen. Het moet allemaal wel stevig en degelijk voelen, we willen bv. niet dat de mousepad na een paar jaar begint te haperen etc zoals bij onze vorige (Medion) laptop.
Op mijn werk werken we met Lenovo thinkpad laptops en die werken heel fijn, maar het hoeft zeker geen Lenovo te zijn.

Ik heb de "best buy" reeds gelezen maar wou toch eens luisteren bij jullie wat jullie aanraden?
Zelf ben ik al jaren uit het opvolgen van hardware dus ik kan moeilijk inschatten wat er een goeie deal is en wat niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het ex zakelijk heeft als voordeel dat je stevige behuizing krijgt. Is dat belangrijk voor je? Pak dan dit.

Anders is nieuw fijner wegens garantie... Altijd fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
Voor €500 heb je een nieuwe laptop die op het eerste gezicht aan al je eisen voldoet. Hij is dan wel van plastic en het toetsenbord zal doorbuigen. Het touch pad is niet zo goed.

Voor ongeveer tweemaal dat bedrag heb je een ultrabook die niet alleen dunner maar ook degelijker is. Deze is tweedehands waarschijnlijk €500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Zoek hier op eens elitebook thinkpad of latitude. Een tot tablet omvouwbvare variant is al ronde de 250 te krijgen en dan heb je 8 of 9e gen. Als je dat wilt zoek dan op yoga of x360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
mysticwizard schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:31:
zal hoofdzakelijk gebruikt worden om wat te surfen, films te kijken,...
Niet voor gaming, niet voor videobewerking,...

De laptop zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor thuisgebruik. Als we op reis gaan etc. zal deze meegenomen worden maar voor de rest zal die niet veel meegenomen worden. Een extra laag gewicht / speciaal klein model is dus geen vereiste.
Misschien is het dan wel zo prettig om voor een groter 17" scherm te kiezen?
De keus is dan wel (veel) minder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
ikweethetbeter schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:25:
Voor €500 heb je een nieuwe laptop die op het eerste gezicht aan al je eisen voldoet. Hij is dan wel van plastic en het toetsenbord zal doorbuigen. Het touch pad is niet zo goed.

Voor ongeveer tweemaal dat bedrag heb je een ultrabook die niet alleen dunner maar ook degelijker is. Deze is tweedehands waarschijnlijk €500.
Maar ja, als een €500,- laptop 4 jaar meegaat, is het dan zinvol om €1000,- uit te geven in de hoop dat hij 8 jaar meegaat? Dan zou ik persoonlijk toch voor die €500,- gaan en die €500,- in mijn zak houden voor over 4 jaar...

EDIT:@mysticwizard Ik vind het moeilijk te zeggen wat "lang meegaat". Enerzijds heb je dan te maken met bouwkwaliteit, een behuizing die minder verbuigt, zal minder snel stuk gaan. Scharnieren van het scherm zitten dan bijvoorbeeld sterker verankerd. Een aluminium behuizing kan dus veel toevoegen, maar vind je niet veel in deze prijsklasse.
Anderzijds, als de laptop altijd op een tafel staat, en je steeds netjes en voorzichtig met 2 handjes het scherm open en dicht doet, gaat er bij een laptop met mindere bouwkwaliteit ook niks stuk."Een nadeel is dat in de PriceWatch niet bij alle laptops het materiaal van de behuizing vermeld staat, dus dat is nogal een uitzoekwerk. Als ik hierop filter, kom ik een BTO laptop en een Samsung laptop tegen binnen je budget. Dit is de Samsung:
uitvoering: Samsung Galaxy Book4 NP750XGJ-KS3NL
In de BEst Buy Guide werd deze ook genoemd:
uitvoering: Huawei MateBook D15 (53012TRG)

Aan de andere kant heb je de hardware die in de laptop zit, even los van de elk onderdeel na 3 jaar de geest kan geven. Je wilt dan denk ik toch wel 16 GB geheugen hebben, die heb je nu nog niet echt nodig, maar als je nu 8 GB koopt, ga je je over een paar jaar wel ergeren aan traagheid. Zelfde voor de processor, voor je huidige gebruik zal een instapprocessor wel genoeg zijn, maar voor de langere termijn zou ik een Ryzen 5 of Intel i5 nemen.
Hiervoor kan je best even in de BBG kijken:
Best Buy Guide: Beste allround laptops

Om aan al deze "eisen" te voldoen, gaat denk ik niet lukken onder de €500,-
Het duurdere broertje van die Samsung is €650,-:
uitvoering: Samsung Galaxy Book4 NP750XGJ-KS2NL

[ Voor 59% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-09-2024 19:32 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 15:25
pennywiser schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:33:
Zoek hier op eens elitebook thinkpad of latitude. Een tot tablet omvouwbvare variant is al ronde de 250 te krijgen en dan heb je 8 of 9e gen. Als je dat wilt zoek dan op yoga of x360
Helemaal eens. Heb paar maanden geleden een HP Elitebook (v&a aangeboden: HP EliteBook 840 G8 (35T71EA)) tweedehands gekocht voor E320. Super degelijke laptop, alles erop en eraan, kan ik jaren mee vooruit. En in de praktijk veel beter dan laptops die je nu nieuw voor 500-600 koopt. Dit soort machines worden regelmatig aangeboden.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Op mijn werk ben ik gewoon van met Lenovo thinkpad's te werken en die vind ik erg aangenaam.
Ik heb even gezocht op V&A wat er momenteel zoals te vinden is voor een budget van pakweg €300-€550.

Met enkele zoekfilters zoals minimaal 16gb geheugen & 512GB harde schijf kom ik o.a. volgende zoekresultaten:

* Lenovo T495 (€300) : v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad T495 - 24GB Ram - 512GB ssd
* Lenovo P51 (€350): v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad P51 met Intel Core i7-7820HQ, nVidia Quadro M...
* Lenovo T14 (€450): v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad T14s Gen 2 (20WM003CMH)
* HP elitebook 650 (€499): v&a aangeboden: ZGAN: HP EliteBook 650 G9 -i7, 16GB, 512SSD

Rekening houdende dat het vnl. voor thuisgebruik is (grootte en gewicht van weinig belang), robuustheid is van belang, gamen/videobewerking niet aan de orde,...
Is 1 van bovenstaande laptops goede keuzes volgens jullie? Gezien ik zelf nog maar weinig van de hardware op de hoogte ben is het toch niet evident om correct te kunnen evalueren.
Het feit dat die T14 1TB geheugen heeft kan wel handig zij, beschikt ook nog over 13 maand garantie wat bij de rest minder of helemaal niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Iemand die advies kan geven op bovenstaande post? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14

Detmer

Professioneel prutser

mysticwizard schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:48:
Iemand die advies kan geven op bovenstaande post? Bedankt.
Of de Thinkpad T14 (als die nog beschikbaar is, is nu vervallen) of de 650 G9 zou ik nemen. De P51 kan Windows 11 officieel niet draaien geloof ik en de T495 is een stuk ouder dan de T14 en 650 g9.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Basis gebruik staat in de titel: moet het persé een i7 zijn dan? Ga je i5 dan ben je de helft goedkoper uit, gerekend vanaf 8e gen Intel (w11). En het verschil met dagelijks gebruik merk je nauwelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 07-09-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 15:25
Zou voor elitebook gaan (heb ik zelf ook :-). Toch paar jaar recenter. Maar ze zijn allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

rjong5

?

Er zijn ook genoeg sites die refurbished zakelijke laptops aanbieden ( ff googlen, ga nergens reclame voor maken ofzo)

Vaak bieden deze ook nog garantie , weliswaar minder lang dan nieuw, maar toch.

Lenovo en dell (xps) serie zijn degelijke laptops die wel even mee kunnen gaan.

Nieuwprijs van die laptops zal vaak al richting de 2000 euro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Ok thanx!
Pagina: 1