Welke laptop voor alledaags gebruik en een vleugje gamen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05
Wat ga je met je laptop doen?
- Surfen op het web
- Administratie
- Beetje gamen af en toe, eerder 2D dan 3D

- Geen foto- of videobewerking
- Geen hele zware games

Wat is je budget?
Bij voorkeur iets tussen de 500-700, maar als het echt moet en veel beter is dan kan ik het wel rekken naar +/- 1000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, vooral handig om op de bank te kunnen ploffen en dingen te kunnen regelen. Om hem makkelijk in andere kamers in het huis te kunnen gebruiken.

En… om hem 2x per jaar naar een LAN party mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet per se merkvoorkeuren.

Belangrijke zaken:
- Mooi scherm (niet reflecterend of glossy).
- Lange accuduur lijkt me handig.
- Stil. Ik hou niet van teveel ventilatorgeluiden.
- Denk dat 1 TB opslag wel prettig is en dat 512 wat krap is, of valt dat mee?
- Moet een beetje op te gamen zijn. We spelen geen hele heftige spellen, vooral 2D. Maar af en toe iets als Halo Infinite zou leuk zijn. Let op; dit is geen absolute must. Ik ga niet een laptopkeuze laten afhangen van een spelletje Halo 1x in de paar maanden.
- Qua grootte van het scherm enige twijfel. Zie ook 14” laptops maar dat klinkt erg klein.

Hopelijk hebben jullie een idee. Ik kom er niet helemaal uit.

Beste antwoord (via Atomius op 08-09-2024 22:21)

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:28
Atomius schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:03:
[...]

Bedankt.

Oke laten we dan eerst uitgaan van wel een beetje kunnen gamen en laten we zeggen rond de 1000 euro max. Maar dus ook oog voor het beeldscherm, accuduur etc.

1.
Is dit dan een goede keuze: uitvoering: ASUS ZenBook 14 OLED UX3405MA-PP192W
Ik twijfel wel over de grootte van dat 14" scherm. En is die geïntegreerde videokaart goed genoeg?

2.
Deze heeft wel een videokaart: uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 16ARP9 (83EX001JMH)

3.
Deze ook: uitvoering: ASUS Vivobook 16X K3605ZU-N1060W

Ik zie de verschillen niet zo? Kan jij me wegwijs maken?
De Lenovo 5 Slim is een hele mooie deal. Beste hardware en scherm voor die prijs. Verwacht alleen niet dat je er een werkdag mee kunt doen op de accu. Maar dan kom je al snel uit op een zakelijke (en duurdere) laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Je gaat wel gamen, maar geen hele zware games? Tsja. Ook eenvoudige games vereisen veelal een dedicated videokaart, en dat gaat weer ten koste van de accuduur. Onder load maken ze ook allemaal geluid. Ik heb wat gefilterd in de Pricewatch maar tussen 700 en 1000 euro zit echt een enorm verschil.
Dus de vraag die je eerst voor jezelf moet beantwoorden is hoeveel wil ik er echt aan uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Je zou ook een aparte steamdeck kunnen overwegen. Met de redelijke geïntegreerde videokaart kun je best een spelletje spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:02:
Je gaat wel gamen, maar geen hele zware games? Tsja. Ook eenvoudige games vereisen veelal een dedicated videokaart, en dat gaat weer ten koste van de accuduur. Onder load maken ze ook allemaal geluid. Ik heb wat gefilterd in de Pricewatch maar tussen 700 en 1000 euro zit echt een enorm verschil.
Dus de vraag die je eerst voor jezelf moet beantwoorden is hoeveel wil ik er echt aan uitgeven?
Bedankt.

Oke laten we dan eerst uitgaan van wel een beetje kunnen gamen en laten we zeggen rond de 1000 euro max. Maar dus ook oog voor het beeldscherm, accuduur etc.

1.
Ik twijfel wel over de grootte van dat 14" scherm. En is die geïntegreerde videokaart goed genoeg?

2.
Deze heeft wel een videokaart: uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 16ARP9 (83EX001JMH)

3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 23:42

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
https://tweakers.net/pric.../1933882;2084482;2031124/ je kan ze hier vergelijken.

Je ziet dat op basis van de pure hardware de Lenovo er dan beter uitkomt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:03:
[...]

Bedankt.

1.

2.

3.

De Lenovo 5 Slim is een hele mooie deal. Beste hardware en scherm voor die prijs. Verwacht alleen niet dat je er een werkdag mee kunt doen op de accu. Maar dan kom je al snel uit op een zakelijke (en duurdere) laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:19:
[...]

Ok. Klinkt goed. Alleen heeft deze een IPS scherm en de ASUS een OLED scherm, is die ASUS dan op dat vlak niet juist beter? Daarbij lees ik in de reviews dat hij erg veel geluid maakt.

Edit:
uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W Over deze wordt juist gezegd dat hij relatief stil is tijdens gamen. En hij heeft een soortgelijke prijs.

[ Voor 25% gewijzigd door Atomius op 02-09-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:43:
[...]

Ok. Klinkt goed. Alleen heeft deze een IPS scherm en de ASUS een OLED scherm, is die ASUS dan op dat vlak niet juist beter? Daarbij lees ik in de reviews dat hij erg veel geluid maakt.

Edit:
uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W Over deze wordt juist gezegd dat hij relatief stil is tijdens gamen. En hij heeft een soortgelijke prijs.
Een OLED scherm is leuk voor de kleuren maar niet per definitie beter. De Lenovo heeft een prima IPS scherm met hogere resolutie, helderheid, refreshrate en een ontspiegelde afwerking. Beide Asus' laptops worden (te) warm als ik de reviews lees. Waarom? Ze zijn dun en niet gebouwd om op te gamen. Daarnaast hebben ze geen videokaart.

Alle laptops maken geluid onder (zware) belasting. Speel je een simpel 2d spel, dan zal ie weinig hoeven blazen. Speel je bijvoorbeeld GTA V, dan zal ie behoorlijk geluid maken. Beter een luide fan, dan een hete laptop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52
Vleugje gaming; filter op laptops met een RTX 3050 (of beter). Zijn vaak diverse opties icm 120/144 Hz scherm met variabele refresh rate en 1920x1080 waardoor je dus in de meeste games prima frame rates haalt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:36:
[...]

Een OLED scherm is leuk voor de kleuren maar niet per definitie beter. De Lenovo heeft een prima IPS scherm met hogere resolutie, helderheid, refreshrate en een ontspiegelde afwerking. Beide Asus' laptops worden (te) warm als ik de reviews lees. Waarom? Ze zijn dun en niet gebouwd om op te gamen. Daarnaast hebben ze geen videokaart.

Alle laptops maken geluid onder (zware) belasting. Speel je een simpel 2d spel, dan zal ie weinig hoeven blazen. Speel je bijvoorbeeld GTA V, dan zal ie behoorlijk geluid maken. Beter een luide fan, dan een hete laptop ;)
Ok bedankt.

Dus deze lijkt een interessante optie voor als ik gamen prioriteit geef:
uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 16ARP9 (83EX001JMH)

Alleen, ik lees in de enige review die er over deze laptop is dat hij maar 3-4u meegaat op de accu. Klopt dat? Want dat is wel schrikbarend weinig.

Wel gek trouwens, als ik de best buy guide open en bij "all round laptops" kijk en een paar laptops aanklik met een goede accuduur, dan zijn die allemaal ineens niet meer beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:53:
[...]

Ok bedankt.

Dus deze lijkt een interessante optie voor als ik gamen prioriteit geef:
uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 16ARP9 (83EX001JMH)

Alleen, ik lees in de enige review die er over deze laptop is dat hij maar 3-4u meegaat op de accu. Klopt dat? Want dat is wel schrikbarend weinig.

Wel gek trouwens, als ik de best buy guide open en bij "all round laptops" kijk en een paar laptops aanklik met een goede accuduur, dan zijn die allemaal ineens niet meer beschikbaar?
Accuduur hangt ook vooral af van wat je aan het doen bent. Ik kan max 1,5 tot 2 uur gamen op mijn laptop accu, maar zo 5 tot 6 uur web browsen of sport kijken.

De BBG is handig, maar op een gegeven moment zijn die modellen overal uitverkocht en is het wachten op een update.

Met die Lenovo kun je in ieder geval jaren vooruit en heb je een mooie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:35:
[...]

Accuduur hangt ook vooral af van wat je aan het doen bent. Ik kan max 1,5 tot 2 uur gamen op mijn laptop accu, maar zo 5 tot 6 uur web browsen of sport kijken.

De BBG is handig, maar op een gegeven moment zijn die modellen overal uitverkocht en is het wachten op een update.

Met die Lenovo kun je in ieder geval jaren vooruit en heb je een mooie deal.
Ok thanks.

Zou je nog overwegen om te wachten tot Black Friday?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:16:
[...]

Ok thanks.

Zou je nog overwegen om te wachten tot Black Friday?
Ja, als je geen haast hebt loont wachten over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:01:
[...]

Ja, als je geen haast hebt loont wachten over het algemeen.
Op zich geen haast, tenzij die 999 euro kostende Lenovo een werelddeal is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 05:10
Tja een werelddeal is het misg ook weer niet maar als ik even door de pricewhatch scroll is de eerste laptop met vergelijkbare specs een andere legion 5 voor 1199,-

Ik verwacht dat je misg èèn 4060 laptop gaat zien voor 799 tijdens black friday die snel uitverkocht is en dat waarschijnlijk een goedkoop model is met minder goede hardware dan deze. Met wat geluk kun je een vergelijkbare legion met 4060 oppikken voor 900.

Dus ligt er een beetje aan of je tot die tijd wilt wachten.

Je vindt het beeldscherm belangrijk en ik zou persoonlijk dan altijd voor Oled kiezen maar dat soort laptops met videokaart liggen wel een beetje buiten je budget.
Misg dat deze wel weer onder de 1000 zakt binnenkort de videokaart is wel een stuk minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:28:
[...]

Op zich geen haast, tenzij die 999 euro kostende Lenovo een werelddeal is ;)
Het is een hele mooie prijs voor dit systeem. Misschien dat ie een keer nog 50 of 100 euro goedkoper komt bij Black friday inderdaad, maar dat is een gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:43:
[...]

Het is een hele mooie prijs voor dit systeem. Misschien dat ie een keer nog 50 of 100 euro goedkoper komt bij Black friday inderdaad, maar dat is een gok.
Dank voor je en ieders advies, heb de Lenovo aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:22:
[...]

Dank voor je en ieders advies, heb de Lenovo aangeschaft.
Veel plezier met je aankoop en laat ons weten wat je er van vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-07 23:05
*knip* open even een eigen topic

[ Voor 108% gewijzigd door br00ky op 09-09-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:50:
[...]

Veel plezier met je aankoop en laat ons weten wat je er van vindt!
Hi, heb hem nu een tijdje uitgeprobeerd en het is een mooi apparaat met een mooi scherm en een snelle videokaart.

Er zijn echter wel een paar dingen die me tegenvallen. Vooral de accuduur, die is echt niet best. Hij houdt het 45 minuten vol om een 3D spel te spelen op de bank en slechts 3,5u bij normaal gebruik. Ik snap dat ie best wat vermogen vreet bij gamen, maar had toch wel wat meer uurtjes verwacht bij een beetje surfen (niet gamen dus).

Verder produceert hij best wel flink geluid bij 3D spellen.

Daarnaast wil hij niet echt laden via USB-C PD. Ik dacht dat hij normaal surfen wel zou redden via deze poort als ik hem aansloot op mijn USB-C charging monitor. Maar dat wil niet echt lukken.

Al met al vraag ik me af of ik niet beter had kunnen gaan voor een gaming laptop met een iGPU. Die lijken het een stuk langer uit te houden op de accu. Bijvoorbeeld deze: deze. Of zitten daar weer andere nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:29:
[...]

Hi, heb hem nu een tijdje uitgeprobeerd en het is een mooi apparaat met een mooi scherm en een snelle videokaart.

Er zijn echter wel een paar dingen die me tegenvallen. Vooral de accuduur, die is echt niet best. Hij houdt het 45 minuten vol om een 3D spel te spelen op de bank en slechts 3,5u bij normaal gebruik. Ik snap dat ie best wat vermogen vreet bij gamen, maar had toch wel wat meer uurtjes verwacht bij een beetje surfen (niet gamen dus).

Verder produceert hij best wel flink geluid bij 3D spellen.

Daarnaast wil hij niet echt laden via USB-C PD. Ik dacht dat hij normaal surfen wel zou redden via deze poort als ik hem aansloot op mijn USB-C charging monitor. Maar dat wil niet echt lukken.

Al met al vraag ik me af of ik niet beter had kunnen gaan voor een gaming laptop met een iGPU. Die lijken het een stuk langer uit te houden op de accu. Bijvoorbeeld deze: deze. Of zitten daar weer andere nadelen aan?
Een gamelaptop is niet gemaakt om op de accu te gamen. Je kunt wel de batterij / prestaties balans aanpassen voor een langere accuduur. (batterij icoontje rechts onderin)
Zoals eerder aangegeven: onder load maken de laptop fans geluid. Dat heeft iedere laptop, anders wordt ie te warm.
Laden via je monitor gaat waarschijnlijk niet omdat deze te weinig vermogen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Advizor schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:40:
[...]

Een gamelaptop is niet gemaakt om op de accu te gamen. Je kunt wel de batterij / prestaties balans aanpassen voor een langere accuduur. (batterij icoontje rechts onderin)
Zoals eerder aangegeven: onder load maken de laptop fans geluid. Dat heeft iedere laptop, anders wordt ie te warm.
Laden via je monitor gaat waarschijnlijk niet omdat deze te weinig vermogen levert.
Snap ik allemaal. Ik ga nog even naar die balans kijken.

Maar was die ASUS die ik net noemde uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W niet beter geweest? Ik lees dat hij het dankzij die iGPU toch wel een stuk langer volhoudt op de accu bij gewoon browsen (6-9u voor de ASUS vs 3,5u voor de Lenovo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52
Klinkt alsof je beter een tablet kunt aanschaffen. Voor op de bank surfen lijkt mij touch uberhaupt een vereiste.

Moet het toch persé windows zijn dan kom je snel uit bij een Surface of een HP model, al dan niet zo'n convertible die je kunt omklappen. van die HP ooit een celeron van gehad die letterlijk 12 uur op de accu mee ging. Veel meer dan Civilization oid hoef je daar natuurlijk niet van te verwachten.

Gaming laptops gaan altijd blazen want je verstookt snel meer dan 100W en hoe warmer de boel wordt des te meer de boel terug clockt. De enige passieve laptop die ik ken is mijn Surface Pro 7.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Atomius schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:58:
[...]

Snap ik allemaal. Ik ga nog even naar die balans kijken.

Maar was die ASUS die ik net noemde uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W niet beter geweest? Ik lees dat hij het dankzij die iGPU toch wel een stuk langer volhoudt op de accu bij gewoon browsen (6-9u voor de ASUS vs 3,5u voor de Lenovo).
Ja die gaat langer mee op de accu zo lijkt het. Maar verwacht daar met gamen ook geen wonderen van.

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor gamen gaat het inderdaad weinig verschil maken. Ik heb een Lenovo met Ryzen 7840HS cpu met een Radeon 780m iGPU. Accuduur is heel erg goed, 7-9 uur met normaal gebruik. Maar bij gamen is het binnen 1 tot 1,5 uur klaar. Ook wel logisch want hij gaat op full power. Daarom altijd aan de stroom bij veeleisend gebruik, dan presteert hij ook beter.

[ Voor 13% gewijzigd door SEA Ninja op 11-09-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Ook een iGPU heeft het zwaar tijdens gamen en wordt loeiheet waardoor de fans op maximaal vermogen gaan draaien. Ik denk dat jij iets zoekt wat niet bestaat. Als je reviews wilt vergelijken dan moeten die onder dezelfde omstandigheden zijn uitgevoerd anders vergelijk je appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper83
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 16:34
Ik zie dat de genoemde Lenovo 5 slim inmiddels wat duurder is geworden. Hoe verhoudt deze zich tot deze Lenovo?

https://www.lenovo.com/nl...15arp9/loq15bpmhbundle1nl

Is het scherm van deze optie (veel) slechter?

[ Voor 11% gewijzigd door chopper83 op 13-09-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
chopper83 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:52:
Ik zie dat de genoemde Lenovo 5 slim inmiddels wat duurder is geworden. Hoe verhoudt deze zich tot deze Lenovo?

https://www.lenovo.com/nl...15arp9/loq15bpmhbundle1nl

Is het scherm van deze optie (veel) slechter?
LOQ is zeg maar een klasse er net onder. Het scherm is niet veel slechter, alleen net even wat minder en een lagere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Helaas, toch besloten om de Lenovo terug te sturen.

Op zich was het een prima advies, deze laptop, maar hij was toch niet helemaal wat ik zoek, bleek.

Was onder de indruk van het uiterlijk, de brouwkwaliteit, het scherm en wat ze allemaal aan CPU en GPU power in zo’n klein apparaat kunnen stoppen tegenwoordig.

Echter een goede vervanging voor mijn desktop was het niet op gamegebied. Hij maakte best wel flink lawaai onder load (ook tijdens het kopiëren van bestanden) i.t.t. mijn geruisloze desktop. Vond de batterijduur bij alleen browsen matig (3-4 uur). En jammer dat hij niet wilde opladen + videosignaal doorgeven als je hem aansluit op je monitor met USB PD, ook al gebruik je hem alleen licht (browsen).

Al met al zeker een mooie laptop, maar dus niet helemaal mijn ding. Zet de koop voor nu even in de ijskast. Denk dat ik tzt een laptop overweeg die max 65 watt trekt op USB PD met een stevige iGPU zoals de m780.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Een terugkoppeling. Uiteindelijk deze voor een zachte prijs tweedehands gescoord.

Wat een topding. Echt precies wat ik wilde.

Een vleugje gaming is meer dan een vleugje met deze 780M iGPU. Wat een krachtpatser voor een mobiele videochip zeg. Alle games die ik wil spelen kan ik prima spelen, zelfs Halo Infinite.

Hij is een stuk minder zwaar dan de Legion, wat veel prettiger is.

De batterij gaat veel langer mee dan die van de Legion (die had geen iGPU).

Hij wordt opgeladen met USB C PD en niet met nog zo'n extra DC stekker.

Hij is kneitersnel met z'n Ryzen 7 8845s én snel 32 GB RAM.

En hij heeft ook nog een 1 TB HDD (Legion 512 GB).

Perfecto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:43
proficiat met je aankoop

hoelang gaat je accu nu mee?
ik heb een legion5 slim ryzen7 7840hs met 80 procent batterij kan ik 6 a 7 uur surfen, mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
kurt71 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:34:
proficiat met je aankoop

hoelang gaat je accu nu mee?
ik heb een legion5 slim ryzen7 7840hs met 80 procent batterij kan ik 6 a 7 uur surfen, mailen
Thanks.

Moet ik nog verder uittesten, maar de voorlopige resultaten waren goed (beter dan bij de Legion).

Overigens heb jij een duurdere Legion dan ik had zie ik. Ik had geen iGPU waardoor de accu sneller leegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:43
ik heb een nvidia rtx4060 en een amd radeon 780

op accu schakel ik de nvidia kaart uit zo kan ik langer op accu werken

heb ook alles moeten uitzoeken

de lenovo vantage app heb ik vervangen door de lenovo toolkit, waar je veel meer jan aanpassen

zoals de instellingen voor het aansluiten en ontkoppelen van de acculader

verander van verversingssnelheid,

ook heb ik ee extern programma waar ik de provessor kan instellen hoeveel belast bv 20, 40 n 50 procent van wat normaal met stroom is

daar kan ik nog bijna 2 uur mee surfen
Pagina: 1