EPDM opstand losgekomen - hoe best herbevestigen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat34
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-10-2024
Hey iedereen,

Een paar maand terug kocht ik een huis waar de vorige eigenaar veel zelf aan gewerkt heeft. Hier en daar steken problemen de kop op die te wijten lijken aan een combinatie van matige afwerking en slijtage.

Ik merkte gisterenavond in een hoek van de garage druppelend water op, het was stevig aan het regenen. Na wat zoeken kon ik concluderen dat het waarschijnlijk lekt aan de randen van een patio.

Daar ligt een houten vlonder, met eronder EPDM waarvan de randen (tegen de oude bakstenen buitenmuur) op de meeste plekken aan het loskomen zijn. Ik heb er net ongeveer de helft van de planken afgehaald en wat foto's genomen.

Is dit een kwestie van de EPDM opnieuw te bevestigen met EPDM kit? Na de vuiligheid die erin is gekropen zo goed mogelijk weg te halen dan.

Of is de opstand ook gewoon te laag (planken liggen hoger), en komt er best een nieuw stuk aan dat vast moet met een strip, of meteen de hele boel vervangen, en direct ook de isolatie die nat is geweest?

Wat de schade betreft; ik hoop dat ik die een beetje kan opkuisen vanuit de garage, en dan gewoon laten drogen. Er is een klein beetje schimmel te zien, maar is in een verloren hoek, dus als het niet nodig is breek ik liever niet alles open.

Ik ben as green as they get op vlak van klussen, dus vergeef mij als ik iets vanzelfsprekends over het hoofd zie :)

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CAeCAV81DZmN0-i22uIbdDzrqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqAq5WtfC1neAISppkTCj3yJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgdkuLEb2IERhGNSnVsPu0BPrFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFWEyvTcpkfg93Q4Sgj9zmFD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SlypSc0nU97kCvVveAv_bnPMnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8cVj5kadcbVYB7a3DwRg7UB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiHJGpGvV1VGKPku2dmwwqNO0jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMNRmN8KmDm2V3LpzFIfXE7S.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Is dit Nederland, België of een ander land? Dit zou in Nederland niet zo worden afgewerkt. Althans, zo hoort het niet. Ondanks dat de muur waterkerende gestuct verwacht je toch een stukje lood of een klemstrip. Dat zou ik dan ook gaan doen en daar je dakbedekking onder stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat34
TwingyTwingy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:49:
Is dit Nederland, België of een ander land? Dit zou in Nederland niet zo worden afgewerkt. Althans, zo hoort het niet. Ondanks dat de muur waterkerende gestuct verwacht je toch een stukje lood of een klemstrip. Dat zou ik dan ook gaan doen en daar je dakbedekking onder stoppen.
In België. En de afwerking is inderdaad twijfelachtig..

Als ik een klemstrip zou gebruiken, moet er dus nog een nieuwe reep dakbedekking aan de huidige worden gekit, zodat de bedekking en de strip hoger komen dan de planken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:09
Ik zou een loodslab (of vervangend) in de muur slijpen en die afsmeren met cement. Loodslab ombuigen over het epdm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
straat34 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

In België. En de afwerking is inderdaad twijfelachtig..

Als ik een klemstrip zou gebruiken, moet er dus nog een nieuwe reep dakbedekking aan de huidige worden gekit, zodat de bedekking en de strip hoger komen dan de planken?
Ja, wellicht is wat @BiLLY_daKid zegt nog beter dan een klemstrip. Dan kun je het lood of loodvervanger inslijpen. Eventueel kun je dit bijvoorbeeld op 15cm/20cm kopen zodat je ruim boven je planken uitkomt. Wel even oppassen met capilaire werking dat je planken niet tegen je lood aankomen maar er een stukje vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
De loodslab zoals hierboven genoemd is de mooiste / correcte oplossing. Als het mijn huis was zou ik echter gewoon beginnen met een tube epdm kit en een rollertje.

Deels lostrekken, loszittende stukken wegkrabben, drogen (evt met heat gun op lage temperatuur), epdm kit er tussen, epdm aandrukken en dan met rollertje gelijkmatig aandrukken.

Je hebt speciale epdm rollers, die zijn best prijzig. Een verf/lak rollertje doet naar mijn mening best aardig werk.

Bovenstaande moet eigenlijk toch, ook voordat je die loodslab aanbrengt. Maar ik verwacht dat het zonder loodslab ook wel jaren mee gaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
+1 voor de loodslap, dat is zoals het hoort en waterdicht garantie op langere termijn oplevert.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De epdm lijm kitten kunnen veel, maar op een zo vochtige en losse ondergrond vraag je wel het uiterste.

Loodslab als je het zeker dicht wil hebben voor de lange termijn :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• straat34
Bedankt voor het advies iedereen!

Ik ga de EPDM terug vastkitten, al is 't maar als voorlopige oplossing, het gaat best wat regenen volgende week. Ondertussen zoek ik iemand voor het inslijpen van loodslabben, want dat zie ik zelf niet echt zitten.
Pagina: 1