Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
Hallo,

Ik ben bezig met de keuze voor aanschaf van een aantal airco’s. Nu heb ik een groot deel van deze posts doorgenomen en wil ik graag checken of mijn gedachtes kloppen.

Het gaat om drie kamers die ik wil koelen (en misschien sporadisch verwarmen, maar ik verwacht het niet).
- zolderkamer 1 van zoontje
- zolderkamer 2 van dochtertje
- slaapkamer van ouders op 1e verdieping (met daarbij overcapaciteit om de rest van de eerste verdieping ook mee te nemen).

Ik kom daarbij op de volgende binnenunits van Daikin (Perfera, eventueel wordt het stylish op 1 of meerdere kamers, maar dat maakt denk ik voor mijn vraag niets uit).
- zolder allebei FTXM20A
- slaapkamer FTXM35A

De vraag is nu vooral hoe de buitenunits eruit zien.
Ik zie daarbij twee opties (wil sowieso geen 3 units op mijn platte dak, gaat de vrouw niet mee akkoord):
- beide zolderkamers op de multisplit en voor de ouderslaapkamer een singlesplit.
- alle drie de units op 1 multisplit

Optie 1 zou een 2MXM40A9 betekenen en een RXM-35A.
Optie 2 zou dan een 3MXM52A betekenen.

Nu lijk ik hier op tweakers veel te lezen dat als je singlesplit kunt, dat dit ook interessanter/efficiënter is. Maar als ik de data bekijk dan twijfel ik daar in dit geval aan.

Ik heb namelijk een huis dat goed geïsoleerd is en ook vloerkoeling heeft (bouwjaar 2021). Eigenlijk is alleen de zolder nodig, omdat die veel dakoppervlak heeft, de slangen van de vv iets verder uit elkaar liggen en het toch wel warm wordt in de zomer. Beneden/eerste verdieping wordt eigenlijk nooit warmer dan 24 - 25 graden op zijn maximum afgelopen 3 jaar, met zeker wel wat hete zomers erbij. Toch wil ik ook de 1e verdieping meenemen, omdat daar ook nog mijn kantoor zit waar ik veel ben en we nu toch bezig zijn.

Ik verwacht dat de airco’s de hele zomer overdag op de laagste stand aanstaan. Weet niet of dat realistisch is, maar daar is onderstaande redenering op gebaseerd.

Als ik dan kijk naar de data, dan vind ik online wat data en heb ik het volgende overzicht gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imli3L87sdbJpT2-xt_-vlcgIz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBnYJF1yNBjYOr0xSESBbl8P.jpg?f=fotoalbum_large

De duosplit 40 heeft dus minimale afgifte van 1,5kW. De enkele 35 minimaal 1,4kW. Dat betekent een minimale afgifte van 2,9. Ik kan het opgenomen vermogen van de single 35 niet vinden op de minimale stand, maar dit zal rond de 0,33 liggen is mijn schatting. Dat betekent dat als alle drie de binnenunits op minimale stand aanstaan dat ze samen minimaal 640watt gebruiken. Dat terwijl als alleen de slaapkamer uit staat en beide zolderunits aan, dan is het alsnog 310W

Bij de triplesplit geldt dat als ze alle drie op minimum staan, dat deze maar 1,9 afgeeft en dat dit maar 390watt opgenomen vermogen betekent. Dat is fors minder en dus lijkt deze veel efficiënter. Ook als alleen de twee op zolder aanstaan, is dit 390W, wat maar iets hoger is dan de 310W van de andere opstelling als de singlesplit daar helemaal uitstaat.

Dus als mijn vermoede klopt dat doorgaans alle drie de units aanstaan op de minimale stand, dan is de triplesplit veel efficiënter toch? En mochten alleen de zolderkamers aan staan, dan is deze opstelling iets minder efficiënt, maar dat is slechts beperkt tov de winst bij alle 3 aan.

Nu mijn checkvraag: snijdt dit allemaal een beetje hout? Het is helemaal nieuw voor mij, dus het kan goed zijn dat ik wat dingen verkeerd doe hierboven. En denken jullie dat het mogelijk is in een goed geïsoleerd huis met vloerkoeling dat de units op minimaal vermogen inderdaad de temperatuur en het klimaat comfortabel maken?

Mijn vrouw wil dolgraag maar 1 unit op het dak (ook al is deze een stuk groter dan twee kleinere in het andere geval) en dat gegeven maakt het dat ik misschien de triplesplit ook te rooskleurig maak. Als de vrouw het wil en het ook efficiënter is, is het een gemakkelijke keuze :). In aanschaf lijkt de triplesplit ook wat goedkoper, maar heb dit nog niet in een offerte gezien. En daar wil ik het niet teveel vanaf laten hangen.

Tis een lang verhaal geworden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen de juiste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 19:07
Is gewoon 1 singlesplit van 3.5kw geen optie op zolder in het trapgat ?
Wellicht kun je een plattegrond posten.

Daikin heeft nu ook goedkopere split in de sensira lijn . perfera is 2 series luxer = duurder en was voorheen het minimum voor multisplit. Dat is de 40xxx3 dus ook 3 aansluitingen . Je zou zelfs eerst 2 op zolder kunnen doen en de 3e even laten .
Sowieso is 3.5kw op een slaapkamer mega overkill . Ander nadeel is dat je de leidingen van de andere units hoort ook als ze niet aanstaan . Goedkoper is het ook niet je hebt met losse splits veel meer vermogen .
40mxm3 met 3x 2.0 = 4kw = 6k ?
3x 2.5 kw = 7.5kw = 5.5k ?

Zou die vloerkoeling uitlaten , ivm condens.

[ Voor 25% gewijzigd door nuffy op 31-08-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:27
Wij hebben een triple split, 2 kamers op zolder, 1 op de eerste verdieping.
3x FTXM25R
1x 3MXM68N9

Voor koelen is de buitenunit voor mijn gevoel te zwaar en gaat hij pendelen.
Als we alle 3 de units tegelijk laten koelen gaat het perfect, alleen dat komt in de praktijk niet vaak voor.

Voor verwarmen heb je meer vermogen nodig, maar ook dat doen we eigenlijk nooit met alle 3 tegelijk.

Ik zou achteraf liever een kleinere buiten unit gehad willen hebben die een lagere minimaal vermogen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
nuffy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:54:
Is gewoon 1 singlesplit van 3.5kw geen optie op zolder in het trapgat ?
Wellicht kun je een plattegrond posten.

Daikin heeft nu ook goedkopere split in de sensira lijn . perfera is 2 series luxer = duurder en was voorheen het minimum voor multisplit. Dat is de 40xxx3 dus ook 3 aansluitingen . Je zou zelfs eerst 2 op zolder kunnen doen en de 3e even laten .
Sowieso is 3.5kw op een slaapkamer mega overkill . Ander nadeel is dat je de leidingen van de andere units hoort ook als ze niet aanstaan . Goedkoper is het ook niet je hebt met losse splits veel meer vermogen .
40mxm3 met 3x 2.0 = 4kw = 6k ?
3x 2.5 kw = 7.5kw = 5.5k ?

Zou die vloerkoeling uitlaten , ivm condens.
Een 3,5 is in een trapgat zinloos. Ook op de meeste slaapkamers overigens zoals je zegt. Een unit moduleert/regelt op de ruimte waar hij hangt. Overcapaciteit is dus zinloos. Allereerst heb je voor koelen echt geen 3,5 nodig en ten tweede mocht dat al zo zijn kan je in die ruimte geen 3,5 aan vermogen wegblazen. Koelen kan je gewoon met een 2 makkelijk af. @PascalJanssen Voor koelen gewoon lekker 1 multisplit pakken. Draait gewoon lekker stabiel en als je zorgt dat het niet eerst 25 graden plus wordt op zijn laagste vermogen. Als het echt alleen om koelen gaat kan je zelfs de buitenunit onderdimensioneren, zie combinatietabellen Daikin.

Hier wordt boven gekoeld/verwarmd met Daikin Perfera 2,5 eerste verdieping (had 2 kunnen zijn achteraf) en 2 op zolder. Koelen max 200W per unit, meestal 100W.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb ook een Daikin Triplesplit met een MXM68M als buitenunit. Die jij noemt is iets kleiner dan deze buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPsDV39xnlrIuQO3gr2646BYeQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1JXDjIY0305Z4HzRNzO8msi.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenunit heb ik dus in de voortuin staan/hangen en valt echt serieus amper op.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mkleinman schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:16:
Ik heb ook een Daikin Triplesplit met een MXM68M als buitenunit. Die jij noemt is iets kleiner dan deze buitenunit.

[Afbeelding]

Buitenunit heb ik dus in de voortuin staan/hangen en valt echt serieus amper op.
Ik heb toevallig vandaag die schreeuwende stickers eraf getrokken. Lekker strak nu. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMuntEqJV6MoGTCj01kG_LTFxwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkZXDLtcSItd3p5pVh0bpfpp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

Een 3,5 is in een trapgat zinloos. Ook op de meeste slaapkamers overigens zoals je zegt. Een unit moduleert/regelt op de ruimte waar hij hangt. Overcapaciteit is dus zinloos. Allereerst heb je voor koelen echt geen 3,5 nodig en ten tweede mocht dat al zo zijn kan je in die ruimte geen 3,5 aan vermogen wegblazen. Koelen kan je gewoon met een 2 makkelijk af. @PascalJanssen Voor koelen gewoon lekker 1 multisplit pakken. Draait gewoon lekker stabiel en als je zorgt dat het niet eerst 25 graden plus wordt op zijn laagste vermogen. Als het echt alleen om koelen gaat kan je zelfs de buitenunit onderdimensioneren, zie combinatietabellen Daikin.

Hier wordt boven gekoeld/verwarmd met Daikin Perfera 2,5 eerste verdieping (had 2 kunnen zijn achteraf) en 2 op zolder. Koelen max 200W per unit, meestal 100W.
Dat dachten wij ook. Maar toen ik zag dat de 3,5kW van Mitsubishi dezelfde minimumvermogen had en maar weinig extra koste, hebben we die in onze slaapkamer laten plaatsen ipv 2,5kW. Met de slaapkamer deur wijd open en de airco 24/7 aan op 21c koelen, wordt zelfs onze woonkamer een verdieping beneden niet warmer dan 21,5 graad. We waren tzt ook van plan een airco in de woonkamer te laten plaatsen, maar die komt er bij ons niet meer bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Een 3,5 is in een trapgat zinloos.
Dat dacht ik in het begin ook. Echter als wij alleen de bovenste unit op zolder aan zetten in die slaapkamer wij laten de deur open dan kan je heel duidelijk merken dat ook op de 1e verdieping en zelfs beneden het merkbaar aangenamer wordt.

Dus een unit centraal voor het koelen in een centraal trapgat is denk ik nog zo gek nog niet!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
[...]

Dank voor je antwoord
Je praat over 100w per unit. Maar kan hij zo ver terugmoduleren dan? Op de sheet zie ik dat zelfs de 2 nog 300 watt op minimum vermogen opneemt. Of is dit dus overdreven en kan het in de praktijk met 100w?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
mkleinman schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Dat dacht ik in het begin ook. Echter als wij alleen de bovenste unit op zolder aan zetten in die slaapkamer wij laten de deur open dan kan je heel duidelijk merken dat ook op de 1e verdieping en zelfs beneden het merkbaar aangenamer wordt.

Dus een unit centraal voor het koelen in een centraal trapgat is denk ik nog zo gek nog niet!
Ik heb het niet over een trapgat zinloos. Ik heb het over het vermogen. Dat is totaal zinloos. 3,5 heb je sowieso niet nodig om te koelen en nogmaals je kan het niet kwijt in een slaapkamer of trapgat. @Verwijderd Dat had je met een 2 ook makkelijk gelukt.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
PascalJanssen schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Dank voor je antwoord
Je praat over 100w per unit. Maar kan hij zo ver terugmoduleren dan? Op de sheet zie ik dat zelfs de 2 nog 300 watt op minimum vermogen opneemt. Of is dit dus overdreven en kan het in de praktijk met 100w?
Yep. Die dingen moduleren verder terug dan de specs blijkt in de praktijk. Ik kan ze uitlezen dmv domotica.

NB: heb net even hierboven foto gepost van mijn units. De linkse is een duo multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 22:28
Wij hebben bijna exact genoemde optie 2.
3MXM52A met 2x 2kW op de slaapkamer en werkkamer en een 4.2 in de woonkamer (wel de sylish versie, maar dat lijkt me dezelfde hardware).

Zeer tevreden met de hardware kant. Software/app van Daikin is ook wel ok.

Ons gebruik (zonder kinderen) is wel heel anders dan wat jij omschrijft:
Wij gebruiken we eigenlijk nooit meer dan 1 ruimte in huis. En zou ik willen dat ik achteraf meer op het minimun vermogen had gelet. Op deze matig geisoleerde 15m2 zolderkamer pal op zuid (paar keer per jaar is het hier boven de 40gr binnen) kan het systeem geen 1.9kW (of wat het minimum vermogen in werkelijkheid is, ik heb het niet nagemeten) kwijt.
En het zou mijn niets verbazen als dat in jou geval ook al 'teveel is' in een goed geisoleerd huis.

Misschien is een 2MXM40A9 met 1 unit in trapgat en 1 op jullie slaapkamer al genoeg?

[ Voor 4% gewijzigd door ejdvandenberg op 31-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 19:07
Die 3.5 is ook puur omdat hij slechts €100 duurder is dan een 2.5 , en hij gaat net zo ver terug omdat het zelfde buitenunit betreft . Dus als hij terug gaat op pruttelstand is er niks zinloos aan een 3.5kw , hoe stellig je het ook brengt.
Daarnaast mocht je toch ineens willen verwarmen heeft een 3.5 meer puf en ben je blij met je overgedimensioneerde 100€.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
nuffy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:04:
Die 3.5 is ook puur omdat hij slechts €100 duurder is dan een 2.5 , en hij gaat net zo ver terug omdat het zelfde buitenunit betreft . Dus als hij terug gaat op pruttelstand is er niks zinloos aan een 3.5kw , hoe stellig je het ook brengt.
Daarnaast mocht je toch ineens willen verwarmen heeft een 3.5 meer puf en ben je blij met je overgedimensioneerde 100€.
Dat is een misvatting van je ook voor verwarmen want zoals ik reeds eerder zei, die 3,5 kan dat vermogen nooit kwijt in jouw kamer en/of trapgat en daar moduleert en regelt hij op. Zet hem voor de gein maar eens aan als het straks -5 is buiten en zet hem op 21 graden. Wedden dat hij dan heel even op zijn top draait (paar minuten) en daarna heel snel gewoon terug moduleert.

Die warmte krijg je ook met een hogere fanstand ook niet door open deuren geperst vanuit een slaapkamer/trapgat want die nauwe openingen geven met hoge fanstand alleen maar weerstand. Ik als roker heb dat eens getest met rook van een sigaret. :7 Hoe hoger de fanstand hoe slechter de flow door deurenopeningen. Sorry, het is zinloos een 3,5 op een slaapkamer/trapgat want de ruimte is gewoon te klein om het vermogen kwijt te kunnen raken.

Maar jij mag er blij mee zijn. Geen probleem. Maar het andere dat adviseren is wat anders. Overigens is verwarmen vanuit een trapgat helemaal een no go. Warmte stijgt op en krijg je alleen een warme zolder. Verdieping eronder heb je er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:36:
[...]
Dat is een misvatting van je ook voor verwarmen want zoals ik reeds eerder zei, die 3,5 kan dat vermogen nooit kwijt in jouw kamer en/of trapgat en daar moduleert en regelt hij op. Zet hem voor de gein maar eens aan als het straks -5 is buiten en zet hem op 21 graden. Wedden dat hij dan heel even op zijn top draait (paar minuten) en daarna heel snel gewoon terug moduleert.
Ik heb hier zowel een multisplit als monosplit Mitsubishi's hangen en die reageren allemaal hetzelfde. De multisplit gaat naar 2 slaapkamers en de woonkamer en de monosplits hangen in de andere slaapkamers. Als ik alleen een slaapkamer van de mulitplit verwarm of koel merk ik totaal niets van pendelen, ondanks dat die ook echt overkill is voor die ene ruimte. Het zal dus ook liggen aan het type airco en hoe goed die kan regelen. Hier merk ik iig geen enkel verschil in gedrag van de multisplit als de monosplit.
Die warmte krijg je ook met een hogere fanstand ook niet door open deuren geperst vanuit een slaapkamer/trapgat want die nauwe openingen geven met hoge fanstand alleen maar weerstand. Ik als roker heb dat eens getest met rook van een sigaret. :7 Hoe hoger de fanstand hoe slechter de flow door deurenopeningen. Sorry, het is zinloos een 3,5 op een slaapkamer/trapgat want de ruimte is gewoon te klein om het vermogen kwijt te kunnen raken.
Dat het weinig oplevert ben ik het wel mee eens, die unit kijkt naar de temperatuur van de kamer.en zal daar op regelen. De andere kamers bij de gang zullen dan best iets kouder worden, maar de capaciteit wordt beperkt door de mogelijke airflow en niet door de airco.
Maar jij mag er blij mee zijn. Geen probleem. Maar het andere dat adviseren is wat anders. Overigens is verwarmen vanuit een trapgat helemaal een no go. Warmte stijgt op en krijg je alleen een warme zolder. Verdieping eronder heb je er niets aan.
En dat klopt ook, ik kan beneden in de gang prima merken of de airco staat te koelen in een van de kamers boven. In de winter kan ik op dezelfde plek niet voelen of ze aan het verwarmen zijn.

Uiteindelijk is het enige verschil dat ik merk tussen de multsplit en de monsplit dat bij de multisplit je niet de ene kamer kunt verwarmen en een andere kunt koelen, maar in de praktijk wil je dat ook nooit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huMy80-qXR1wcLm0j2IrcvwCQTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3dYwcTRdw5MqMbrnNoka40h.jpg?f=fotoalbum_large

Dir hangt op onze 2e verdieping. In heb 1 leidingset doodlopend, op die plek kan later een 3e binnenunit.

1. Als ik 1 binnenunit op koelen heb trekt ie bv 200w. Als ik de 2e erbij aanzet gaat het totaal bv naar 300w.
2. Met 1 of 2 units aan koel ik het hele trappenhuis tot onder in de hal en ook de 1e verdieping blijft acceptabel in hete zomers.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
Dank voor de reacties allen!

Ik ben even gaan kijken om de multisplit nog een stap kleiner te nemen. Maar ik begrijp de data van de combinatiesheets niet goed. Als ik naar de 3mxm40A ga en daar 20+20+25 (35 kan niet) op zet en dat vergelijk met 3mxm52a met dezelfde 20+20+25 Dan zien ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eOmTz-0_XYxPzgKf99XdobFS54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNGzkzECJkiFE5nvMsIDF1vL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GueRV_lx5V5bEOhOO0NZNeFP3qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jx1loumDXqxPPeatPO1b9qzz.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste is de 40 en de tweede is de 52

De 40 zegt min-nom-max van 1,7 - 4,0 - 4,6
De 52 zegt min-nom-max van 1,8 - 5,2 - 7,0
(en ter vergelijk met een 52 met 20+20+35 is het 1,9 - 5,2 - 7,2)

Dus wat betreft terugmoduleren scheelt dat op papier niet zo veel 1,7 vs 1,8 (vs 1,9 met de 35 ipv 25)

Opgenomen vermogen is dan
Voor de 40: 0,36 - 0,76 - 0,83
En voor de 52: 0,37 - 1,06 - 2,21
(En met de 35: 0,39 - 1,05 - 2,17)

Dus ook daar zie je op papier op de minimale stand weinig verschil. Maar wat me verbaast is dat de max en de bijbehorende verhouding tussen opgenomen vermogen en capaciteit echt enorm afwijkt tussen de 40 en 52. De capaciteit van de 40 is met 4,6 versus 7,0 zon 65%. Maar het opgenomen vermogen is met 0,83 slechts 38%. Is die 40 dan zo veel efficiënter bij maximale belasting? Wat veroorzaakt dit dan? Is dat de SEER die bij die belasting veel hoger is? Is dat dan een SERR van ongeveer 5 voor de 40 en een SEER van ruim 3 voor de 52?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@PascalJanssen Als je alle binnenunits op koelen max laat koelen zal hij met de kleinere buitenunit toch minder max vermogen kunnen leveren dus minder verbruiken? Het moet wel echt eerst 28 graden binnen zijn wil hij op zijn max gaan draaien. Gewoon die kleinere pakken.

Maar voor koelen zou ik me over die verbruiken en maximums niet eens druk maken. Heb gisteren om 18.55 2 units boven aangezet en was 23 graden binnen. Setpoint 20 graden. Eerste uur trokken de 2 units samen 600W daarna 2 uur lang 400W. Laatste uur 200W.

Hieronder kan je overigens mooi zien wat een compressor doet als je hem door laat pruttelen of adhoc koelt. 14 is het minimum wat de compressor doet. 29 augustus was doorlaten draaien. Adhoc, heel even opstarten op top en snel naar lager niveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy0qNgC-W_DJaOmVwXCMHcweyy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCO3Vpr56C6e5oWFyiE4MCiz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door MotorBeast op 01-09-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
@MotorBeast
Ik begrijp dat de kleinere minder verbruikt. Maar het gaat me om de verhouding opgenomen vermogen en capaciteit

Bij de kleinste is dat 0,83 / 4,6 is 0.18
Bij de grotere is dat 2,21 / 7,0 is 0.32
Ik vroeg me vooral af waarom die grotere verhoudingsgewijs zoveel meer vermogen nodig heeft voor de capaciteit. Ik zou daar iets van 1,25 ofzo verwachten in plaats van 2,21.

Was benieuwd waarom die grote zoveel minder efficient is of lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wellicht dat @w00key dat wel weet. Die is nogal scherp op dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:12:
@PascalJanssen Als je alle binnenunits op koelen max laat koelen zal hij met de kleinere buitenunit toch minder max vermogen kunnen leveren dus minder verbruiken? Het moet wel echt eerst 28 graden binnen zijn wil hij op zijn max gaan draaien. Gewoon die kleinere pakken.

Maar voor koelen zou ik me over die verbruiken en maximums niet eens druk maken. Heb gisteren om 18.55 2 units boven aangezet en was 23 graden binnen. Setpoint 20 graden. Eerste uur trokken de 2 units samen 600W daarna 2 uur lang 400W. Laatste uur 200W.

Hieronder kan je overigens mooi zien wat een compressor doet als je hem door laat pruttelen of adhoc koelt. 14 is het minimum wat de compressor doet. 29 augustus was doorlaten draaien. Adhoc, heel even opstarten op top en snel naar lager niveau.

[Afbeelding]
off topic: Hoe heb jij cmpfreq in domoticz gekregen?

Dit lees ik uit met: http://xxx.xxx.x.xx/aircon/get_sensor_info
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PquMDy3myOeNS0hHTvybgMjI3ck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kPxTlllPlNznQvTyfmTBneBC.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door yingli405 op 01-09-2024 21:06 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
PascalJanssen schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:33:
@MotorBeast
Ik begrijp dat de kleinere minder verbruikt. Maar het gaat me om de verhouding opgenomen vermogen en capaciteit

Bij de kleinste is dat 0,83 / 4,6 is 0.18
Bij de grotere is dat 2,21 / 7,0 is 0.32
Ik vroeg me vooral af waarom die grotere verhoudingsgewijs zoveel meer vermogen nodig heeft voor de capaciteit. Ik zou daar iets van 1,25 ofzo verwachten in plaats van 2,21.

Was benieuwd waarom die grote zoveel minder efficient is of lijkt.
Je moet niet op de max letten. Nominaal is bij standaard test condities, met 35 graden buiten, 27 binnen, 50% rv. Dat levert een EER getal op die je in de specs vindt en de genoemde koeling + verbruik, maar is nog steeds niet heel nuttig. Een verbeterde versie is SEER, en die kan je vinden op je energielabel die je maak op https://energylabel.daikin.eu/nl/nl_NL/lot10.html voor je specifieke binnenunits + buitenunit combinatie.

De kleine heeft over het algemeen een betere score maar het scheelt maar minimaal.

Max is hoeveel stroom hij ongeveer kan pakken als het echt nodig is. Je kan het forceren met meerdere units op Powerful, dus setpoint op 18 en hard blazen. Buitenunit toert dan tot max op en bij de grote kan hij 2x zo hard gaan. Het is erg indrukwekkend maar je komt dat niet zo vaak tegen, alleen bij defrosts en als je echt heel erg haast heb met verwarmen of koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
yingli405 schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:58:
[...]

off topic: Hoe heb jij cmpfreq in domoticz gekregen?

Dit lees ik uit met: http://xxx.xxx.x.xx/aircon/get_sensor_info
[Afbeelding]
Script op de Nas wat iedere minuut de binnenunit benaderd en ook verbruik registreert en daarna naar Domoticz stuurt. Niet zelf geschreven maar schaamteloos overgenomen van een andere Tweaker uit oude topic L/L. Ik heb nog units met API.
Pagina: 1