Hoe krijg ik het euroteken in Debian 12?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
HP Z400 6 DIMM versie
Toetsenbord: HP (KU-0316)
In Windows werkt het allemaal gewoon, en voor zover ik weet werkte het onder ZorinOS ook. Maar sinds ik Debian 12 gebruik, lijkt het wel haast onmogelijk. Bij alle 4 systemen die het draaien, werkt het out of the box gewoon niet. Ik kies de standaarinstellingen ook, die Debian aangeeft tijdens de installatie, maar dat werkt dus duidelijk niet
het euroteken zit onder de 5.
In windows geeft het:
5--> 5
Shift + 5--> %
Ctrl + shift + 5 ---> geeft dan het euroteken.
Online heb ik al gezocht naar andere combinaties, maar het werkt gewoon niet!
ik gebruik nu deze link:
https://wiki.debian.org/Keyboard
Om te configureren volg je 5 stappen,
en ik gebruik deze settings:
1:
type toetsenbord:
- algemene 104-toetsen PC
2:
Toetsenbord indeling:
- Engels (VS)
3:
Dan krijg je deze vraag:
Bij sommige toetsenborden is AltGr een aanpassingstoets nodig om sommige karakters in te voeren, │
│ voornamelijk die die ongewoon zijn voor de taal van de toetsenbordindeling (zoals b.v. buitenlandse │
│ valutasymbolen, en letters met accenten). Deze staan vaak als een extra symbool op de toetsen │
│ afgedrukt. │
│ │
│ Toets om te functioneren als AltGr:
Wat kies ik daar? daar heb ik nu gekozen voor " Geen Alt GR- toets"
4:
en dan:
│ De samenstellingstoets (ook bekend als de Multi-toets) laat de computer de volgende toetsaanslag als │
│ een combinatie te interpreteren, om zo een karakter te produceren dat niet op het toetsenbord terug te │
│ vinden is. │
│ │
│ Op de tekstconsole werkt de samenstellingstoets niet in Unicode-modus. Wanneer u zich niet in │
│ Unicode-modus bevindt kunt u -onafhankelijk van wat u hier kiest- altijd de Control+punt combinatie │
│ gebruiken als samenstellingstoets. │
│ │
│ Samenstellingstoets:
Daar heb ik gekozen voor " geen samenstellingstoets"
5:
En dan:
│ Standaard doet de combinatie Control+Alt+Backspace niets. Als u wilt, kan deze worden gebruikt om de │
│ X-server af te sluiten. │
│ │
│ Wilt u Control+Alt+Backspace gebruiken om de X-server af te sluiten?
daar kies ik voor "ja" .
Ik heb inmiddels zoveel instellingen geprobeerd...niks lijkt te werken. Iemand die kan helpen?
Wat zijn de juiste instellingen? Wat zou de juiste toetsencombinatie voor het euroteken moeten zijn in Debian 12?
nog 2 fotos
:strip_exif()/f/image/NbQjAitsJ2IZaLPw7XrCQ9Ta.jpg?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik:
HP Z400 6 DIMM versie
Toetsenbord: HP (KU-0316)
In Windows werkt het allemaal gewoon, en voor zover ik weet werkte het onder ZorinOS ook. Maar sinds ik Debian 12 gebruik, lijkt het wel haast onmogelijk. Bij alle 4 systemen die het draaien, werkt het out of the box gewoon niet. Ik kies de standaarinstellingen ook, die Debian aangeeft tijdens de installatie, maar dat werkt dus duidelijk niet
het euroteken zit onder de 5.
In windows geeft het:
5--> 5
Shift + 5--> %
Ctrl + shift + 5 ---> geeft dan het euroteken.
Online heb ik al gezocht naar andere combinaties, maar het werkt gewoon niet!
ik gebruik nu deze link:
https://wiki.debian.org/Keyboard
Om te configureren volg je 5 stappen,
en ik gebruik deze settings:
1:
type toetsenbord:
- algemene 104-toetsen PC
2:
Toetsenbord indeling:
- Engels (VS)
3:
Dan krijg je deze vraag:
Bij sommige toetsenborden is AltGr een aanpassingstoets nodig om sommige karakters in te voeren, │
│ voornamelijk die die ongewoon zijn voor de taal van de toetsenbordindeling (zoals b.v. buitenlandse │
│ valutasymbolen, en letters met accenten). Deze staan vaak als een extra symbool op de toetsen │
│ afgedrukt. │
│ │
│ Toets om te functioneren als AltGr:
Wat kies ik daar? daar heb ik nu gekozen voor " Geen Alt GR- toets"
4:
en dan:
│ De samenstellingstoets (ook bekend als de Multi-toets) laat de computer de volgende toetsaanslag als │
│ een combinatie te interpreteren, om zo een karakter te produceren dat niet op het toetsenbord terug te │
│ vinden is. │
│ │
│ Op de tekstconsole werkt de samenstellingstoets niet in Unicode-modus. Wanneer u zich niet in │
│ Unicode-modus bevindt kunt u -onafhankelijk van wat u hier kiest- altijd de Control+punt combinatie │
│ gebruiken als samenstellingstoets. │
│ │
│ Samenstellingstoets:
Daar heb ik gekozen voor " geen samenstellingstoets"
5:
En dan:
│ Standaard doet de combinatie Control+Alt+Backspace niets. Als u wilt, kan deze worden gebruikt om de │
│ X-server af te sluiten. │
│ │
│ Wilt u Control+Alt+Backspace gebruiken om de X-server af te sluiten?
daar kies ik voor "ja" .
Ik heb inmiddels zoveel instellingen geprobeerd...niks lijkt te werken. Iemand die kan helpen?
Wat zijn de juiste instellingen? Wat zou de juiste toetsencombinatie voor het euroteken moeten zijn in Debian 12?
nog 2 fotos
:strip_exif()/f/image/NbQjAitsJ2IZaLPw7XrCQ9Ta.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m5gKQ9iKl45OOPlatST2nKv5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Ron79 op 31-08-2024 15:29 . Reden: fotos toegevoegd ]