oude pc upgraden of volledig nieuwe aanschaf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-06 09:06
Ik vraag me vooral af, of het zin heeft en of het financieel een betere keuze is om bepaalde zaken te upgraden, of dat ik beter af ben met simpelweg de laatste best buy te kopen en deze in elkaar te zetten?

Ik wil diablo4 op hoogste settings kunnen spelen, nu staat alles op de laagste setting en heb ik veel laadtijd bij openen vendors enz. Ook zou ik Baldursgate3, elden ring en straks de nieuwe Doom, en nieuwe witcher game op goede graphics willen kunnen spelen.
primair gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1500euri

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
huidige samsung ssd 840 pro series lijkt me handig mee te nemen omdat daar fotos en allerlei administraie opstaat.

Hhuidig systeem
- Sapphire Radeon RX 580 8GB NITRO+ -
Grafische kaar Radeon RX 580 - 8 GB GDDR5
- AMD Ryzen 5 1600 - Processor 3.2 GHz - 6
cores - 12 threads - 16 MB cache - AM4
- Gigabyte AB350-GAMING 3 - Moederbord
ATX - AM4 Socket - B350 - USB 3.1 - Gigabit
LAN
- Corsair Vengeance LPX - DDR4 16 GB: 2 x 8 GB
- DIMM 288-PIN - 3000 MHz / PC4-24
- Crucial MX300 - Solid state drive gecodeerd -
525 GB - intern - 2.5" - SATA 6Gb/s -
- Corsair RMx Series RM550x - Voeding (intern)
ATX12V 2.4/ EPS12V 2.92 - 80 PLUS Gold - 100
-240 V

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
het moet niet ontzettend veel lawaai

Ga je overklokken?
vermoedelijk niet, heb me hier nooit in verdiept.?

Wat verwacht je van ons?
Ik zit zelf neit thuis in deze materie, elke 8jaar verdiep ik me erin om dan een aanschaf te doen. Dat komt meestal neer op de best buy guide te volgen en deze zelf te bouwen, wat altijd best een werkje is, Nu vroeg ik me af, of upgraden een idee is of dat gezien de leeftijd van de componenten dat eigenlijk weinig zin heeft.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:20

SpamLame

niks

Lage settings is een produkt van CPU,GPU.
Laadtijden kan een produkt zijn van de SATA SSDs.

De zin in upgrade is afhankelijk van jou;
-wil je bv geen 2dehands componenten kopen.
-hoelang zou je met het geupgrade systeem willen doen, weer 8 jaar?

Persoonlijk heb ik van het upgraden met (tweedehands) componenten, maar mij vertrekpunt is anders.
Ik upgrade elke paar jaar wel wat, jij nu na 8 jaar.

Technisch is het bv mogelijk een 5x00x3d op je bord te plaatsen icm bv een rx7800xt.
Wellicht wil je ook direct naar 32GB RAM en een +1TB NVMe drive voor snellere laadtijden (tov je SATA SSDs).
Grote kans dat je je PSU nu ook vervangen moet/wilt.
Maar dan zit je met/te investeren in een 8j oud moederbord (dood platform), dat ik persoonlijk het geheel zou vervangen.

De Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc is dan een mooi startpunt evnt met wat aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:39
Het is handig om te weten op welke resolutie je speelt een hoelang je nog vooruit wil na deze upgrade.
Gezien de leeftijd van dit systeem zou ik de upgrade simpel houden, via pricewatch een 5000 serie cpu en een 6600xt/6650xt of 6700xt(of elke Nvidia tegenhanger) een eventueel een setje 32Gb geheugen.

Wil je er weer 8 jaar meedoen zou ik een nieuwe systeem overwegen zoals hier boven word suggereerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:13
Met een AMD Ryzen 7 5700X3D op je huidige moederbord (na een BIOS upgrade) breng je de CPU op het niveau van een hedendaagse entrylevel CPU voor gaming. Kijk naar het RAM, niet alle Corsair kits gaan lekker met Ryzen processoren, welke kit heb je precies? (Er zit een sticker met informatie op je RAM sticks, neem eventueel een foto van een stick en plaats die hier).
Een midrange videokaart als de Powercolor Fighter AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6 past bij je voeding, en is een flinke upgrade t.o.v. je huidige videokaart. Als je de Corsair RM550x, als je deze tegelijkertijd met de rest van je spullen medio 2017 gekocht hebt kan die nog wel even mee, er zit 10 jaar fabrieksgarantie op.
En plant een NVME SSD in het slot op het moederbord, bv een Lexar NM620 1TB, zet daar Windows en je games op. Het is na een jaar of zeven gebruik verstandig met een verse Windows 11 installatie te beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 01-09-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
SpamLame schreef op zondag 1 september 2024 @ 07:15:
Lage settings is een produkt van CPU,GPU.
Laadtijden kan een produkt zijn van de SATA SSDs.

De zin in upgrade is afhankelijk van jou;
-wil je bv geen 2dehands componenten kopen.
-hoelang zou je met het geupgrade systeem willen doen, weer 8 jaar?

Persoonlijk heb ik van het upgraden met (tweedehands) componenten, maar mij vertrekpunt is anders.
Ik upgrade elke paar jaar wel wat, jij nu na 8 jaar.

Technisch is het bv mogelijk een 5x00x3d op je bord te plaatsen icm bv een rx7800xt.
Wellicht wil je ook direct naar 32GB RAM en een +1TB NVMe drive voor snellere laadtijden (tov je SATA SSDs).
Grote kans dat je je PSU nu ook vervangen moet/wilt.
Maar dan zit je met/te investeren in een 8j oud moederbord (dood platform), dat ik persoonlijk het geheel zou vervangen.

De Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc is dan een mooi startpunt evnt met wat aanpassingen.
Ja te weinig geheugen begint steeds meer een isseu te worden, kan niet meerdere games naast elkaar spelen.

Meestal koop ik gewoon een compleet nieuw systeem welke in elkaar zet, dan kan ik een aantal jaar vooruit. Is het dan beter hetgeen ik mee wilt nemen van de hiudige sd tijdenlijk op een extra geheugen te plaatsen?

--

zijn die corsair build kits aan te bevelen? https://www.corsair.com/us/en/s/gaming-pc-comparison

[ Voor 4% gewijzigd door taurus0205 op 08-09-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
martyw schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:21:
Met een AMD Ryzen 7 5700X3D op je huidige moederbord (na een BIOS upgrade) breng je de CPU op het niveau van een hedendaagse entrylevel CPU voor gaming. Kijk naar het RAM, niet alle Corsair kits gaan lekker met Ryzen processoren, welke kit heb je precies? (Er zit een sticker met informatie op je RAM sticks, neem eventueel een foto van een stick en plaats die hier).
Een midrange videokaart als de Powercolor Fighter AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6 past bij je voeding, en is een flinke upgrade t.o.v. je huidige videokaart. Als je de Corsair RM550x, als je deze tegelijkertijd met de rest van je spullen medio 2017 gekocht hebt kan die nog wel even mee, er zit 10 jaar fabrieksgarantie op.
En plant een NVME SSD in het slot op het moederbord, bv een Lexar NM620 1TB, zet daar Windows en je games op. Het is na een jaar of zeven gebruik verstandig met een verse Windows 11 installatie te beginnen.
Als ik op entre lvl uitkom na toch nog wat aardig geld uit te geven schiet het volgens mij ook niet op. De aanschaf van diverse games heb ik nu uitgesteld omdat ik gewoon een hoge grafische settings wil kunnen spelen, wat nu niet kan. (baldurs gate3, elden ring) Diverse games die binnenkort uitkomen wil ik ook gewoon van kunnen genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:06
Als je cpu, memory, videokaart en SSD moet vervangen, dan zou ik na 8jaar een nieuwe build kopen.
Voor een 5700X3D op je moederbord moet vooraf een bios upgrade worden gedaan. De stroomvoorziening van het bord is matig en een passieve heatsink ontbreekt bijvoorbeeld al: https://nl.hardware.info/...lbare-luxe-conclusie.html
Een nvme SSD op je huidige moederbord zal gelimiteerd zijn door het PCIe3.0 M2 slot.
Voeding zou nog even meekunnen, maar beperkt wel de keus in videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Woezik schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:41:
Als je cpu, memory, videokaart en SSD moet vervangen, dan zou ik na 8jaar een nieuwe build kopen.
Voor een 5700X3D op je moederbord moet vooraf een bios upgrade worden gedaan. De stroomvoorziening van het bord is matig en een passieve heatsink ontbreekt bijvoorbeeld al: https://nl.hardware.info/...lbare-luxe-conclusie.html
Een nvme SSD op je huidige moederbord zal gelimiteerd zijn door het PCIe3.0 M2 slot.
Voeding zou nog even meekunnen, maar beperkt wel de keus in videokaarten.
Check, dat zeggen de andere responders hier ook. Dan even uitvogelen wat ik nodig heb. Dit corsair pc build kits zien er handig uit, maar blijkt alleen in Amerika mogelijk te bestellen, niet in europa.
Dan maar de laatste best buy guide volgen (mei 2024 zag ik er eentje voorbij komen).
Pagina: 1