kWh meter installeren maar meterkast is vol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobe_ruben
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-07 22:17
Dag!

Graag zou ik een HomeWizard kWh meter 1 fase willen installeren om de opbrengst van onze zonnepanelen te monitoren.
De panelen en omvormer zijn al >10 jaar oud (vorige bewoners), en met alleen de P1 meter kan ik niet genoeg informatie verkrijgen.

Echter, op de groepenkast is er fysiek geen plek meer om deze kWh meter te installeren.

Is het mogelijk om de kWh meter ook op zolder naast de omvormer te installeren? Dat ik daar een lasdoos/kabeldoos op de muur hang, met din-rail, en daarin de kWh meter plaats?
Kabel vanuit de omvormer doorknippen, deze op de kWh meter aansluiten, en doorlussen naar de groepenkast met de bekabeling die er reeds loopt.

De omvormer heeft een aparte groep in de groepenkast, zonder verdere aansluitingen naast de omvormer. Dus vanuit groepenkast rechtstreekse kabel naar de omvormer op zolder.

Ben benieuw hoe jullie hierover denken. Veel dank vast voor de reacties!

Beste antwoord (via kobe_ruben op 31-08-2024 13:08)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:48
Korte antwoord is ja. Ik was zo'n autist die de kwh meter juist niet in de meterkast wilde hebben maar bij het apparaat wat ik wilde meten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:48
Korte antwoord is ja. Ik was zo'n autist die de kwh meter juist niet in de meterkast wilde hebben maar bij het apparaat wat ik wilde meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als je op deze DIN rail dan ook gelijk een WCD monteert kan je zo je HomeWizard accu inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobe_ruben
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-07 22:17
Prisma16 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:13:
Als je op deze DIN rail dan ook gelijk een WCD monteert kan je zo je HomeWizard accu inpluggen.
Goeie tip, dank! Ik ga even zoeken naar een geschikte en kleine installatiekast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Prisma16 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:13:
Dat is niet helemaal handig. Je kan dan 16A aan stroom uit de groepenkast halen, 16A uit de omvormer van de panelen en nog eens xA uit batterij. Daar is een stopcontact niet voor bedoeld. Wil je een op zichzelf staande groep van een systeem dat ook stroom levert voor andere dingen gebruiken dan zal je op het punt van de splitsing ook een zekering moeten plaatsen om te voorkomen dat hetgeen wat van de splitsing gebruikt maakt niet meer dan 16A kan afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Dat is niet helemaal handig. Je kan dan 16A aan stroom uit de groepenkast halen, 16A uit de omvormer van de panelen en nog eens xA uit batterij. Daar is een stopcontact niet voor bedoeld. Wil je een op zichzelf staande groep van een systeem dat ook stroom levert voor andere dingen gebruiken dan zal je op het punt van de splitsing ook een zekering moeten plaatsen om te voorkomen dat hetgeen wat van de splitsing gebruikt maakt niet meer dan 16A kan afnemen.
Voor het juist aansluiten van de Homewizard thuisaccu is een ander draadje. Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Maar als je het nodig vind kan je een 16A automaat op dezelfde DIN-rail monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Prisma16 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Voor het juist aansluiten van de Homewizard is een ander draadje. Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Maar als je het nodig vind kan je een 16A automaat op dezelfde DIN-rail monteren.
Het heeft niets met de batterij te maken, dit geldt net zo goed voor een wasmachine of bureaulamp. Splitsen van een draad die aan beide kanten gevoed wordt betekend dat je van beide kanten 16A af kunt nemen (als de zon schijnt :+) en dat voorkom je met een tussenliggende zekering naar je wasmachine/bureaulamp/batterij. In marketingtermen beter bekend als een PV-verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 18:59

BHQ

Heb je echt helemaal geen plek meer of past een smallere module wel?

In dat geval zou je kunnen kijken naar de Shelly Pro EM 50 (enkelfase) of de Shelly Pro 3EM (3 fase).

[ Voor 3% gewijzigd door BHQ op 31-08-2024 22:06 ]

Pagina: 1