Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-04 08:40
Hi all,

Ik ben geïnteresseerd in de aanschaf van een thuisbatterij i.c.m. het handelen middels onbalans markt via Frank Energie.
Nu kan de batterij hier enkel op zolder geplaatst worden, en ik heb geen deuren bij de trappen. Alles is dus open. Het is dus erg belangrijk dat de geluidsproductie tot een minimum beperkt wordt. Hierdoor vallen de sessy's eigenlijk al af, want in ervaringen her en der lees ik dat deze echt te veel geluid maken.
Nu leken de GivEnergy en SigEnergy batterijen me wel wat, met lichte voorkeur voor de SigEnergy omdat dit 1 box is ipv aparte accu en omvormer. Ik heb hier ook advies ingewonnen bij een verkopende partij, zij gaven aan dat de geluidsproductie van de SigEnergy verwaarloosbaar is, want er zit geen fan in. Maar nu las ik in het Slim handelen topic van Frank dat de geluidsproductie toch tegen valt van de Sigenstor (comment).

(Oh, daarnaast is LFP een eis, dus alphaess valt af).

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen betreft geluidsproductie van verschillende merken :) Ik hoor het graag!

Groet,
Sander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:41
Batterijen zijn altijd stil.
Het zijn de omvormers die lawaai maken. Dus beter kijk je naar aparte units, en plaats je de omvormer waar het niet zoveel uitmaakt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:47

de Peer

under peer review

Ik zou over 5 jaar nog eens rondkijken, als de markt wat volwassener is geworden en het financieel ook wat aantrekkelijker is geworden.

Nu is de keuze erg beperkt, zeker met aanvullende eisen.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 01-09-2024 17:50 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
@bottom line Ik bedoel het gehele systeem, maar inderdaad, je hebt gelijk. Dus vooral een stille omvormer. Zoals gezegd kan deze niet op een andere plek hangen, aangezien mijn trap geheel open is en eindigt in de woonkamer.

@de Peer Nu er nog salderen is leek me het juist financieel een betere optie dan wachten. Maar dat is natuurlijk speculeren en lastig te nu te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:02

FreakNL

Well do ya punk?

Eeum salderen is een virtuele thuis batterij. Dus eigenlijk heb je al een batterij.

Ik denk dat je verwacht dat de batterij-markt zal ontploffen als salderen er eventueel af is? Ten eerste denk ik dat dat meevalt en ten tweede; straks zit je met een dure batterij (die ook niet levenslang meegaat) en gaat salderen er toch weer niet af (regering = onbetrouwbaar)…

Mijn advies zou zijn; wachten.

Zolang er nog mensen zijn met een ferrarismeter kunnen ze salderen niet afschaffen. De rechter zal je altijd gelijk geven omwille van rechtsongelijkheid. We moeten die laatsten der Mohikanen met een draaischijfmeter dus ook koesteren.

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:55
@FreakNL het moet wel echt gaan oplveren willen nederlanders allemaal accu's kopen. Of hoge susbsisie. Er komt wel meer keus.
Maar waarschijnlijk komt er ook regelgeving die de toepassing (locatie) van TS blokkeert. Zoals in buurlanden al het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jeroen3 schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:55:
@FreakNL het moet wel echt gaan oplveren willen nederlanders allemaal accu's kopen. Of hoge susbsisie. Er komt wel meer keus.
Maar waarschijnlijk komt er ook regelgeving die de toepassing (locatie) van TS blokkeert. Zoals in buurlanden al het geval is.
Wat bedoel je hiermee? Geen batterij op zolder?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Ramon niet binnen verblijfsruimtes of vluchtwegen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja met andere woorden; beter afwachten en het geld in je zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
FreakNL schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:50:
Eeum salderen is een virtuele thuis batterij. Dus eigenlijk heb je al een batterij.

Ik denk dat je verwacht dat de batterij-markt zal ontploffen als salderen er eventueel af is? Ten eerste denk ik dat dat meevalt en ten tweede; straks zit je met een dure batterij (die ook niet levenslang meegaat) en gaat salderen er toch weer niet af (regering = onbetrouwbaar)…

Zolang er nog mensen zijn met een ferrarismeter kunnen ze salderen niet afschaffen. De rechter zal je altijd gelijk geven omwille van rechtsongelijkheid. We moeten die laatsten der Mohikanen met een draaischijfmeter dus ook koesteren.
Dus je gokt er op dat salderen blijft bestaan? Wel, dat zou ik eerder er op gokken dat je de komende 4 lottotrekkingen de grote pot wint, dat heeft meer kans.

@Sandert98 Is er een mogelijkheid om een omkassing te maken? Meeste geluid van omvormers is hoog gepiep, dat is redelijk eenvoudig af te schermen (zorg wel dat ventilatie in orde blijft, je wil geen oververhitting).

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 02-09-2024 10:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik gok nergens op maar nu al iets gaan aanschaffen terwijl de toekomst ongewis is? Nee dank je. Ik kan altijd nog een batterij aanschaffen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

naftebakje schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:06:
[...]
Dus je gokt er op dat salderen blijft bestaan?
De kans dat Salderen er over 10 jaar niet meer is acht ik vrij groot.
De kans dat dit al per 01-01-2027 gaat zijn acht ik vrij klein.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Als je salderen als wenselijk ziet dan :)

Zelfs zonder salderen zal het de vraag zijn of een accu financieel rendabel wordt. Persoonlijk hoop ik dat e.e.a. zo ingeregeld wordt dat dit voor standaard situaties niet het geval is.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 02-09-2024 13:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:23:
[...]Zelfs zonder salderen zal het de vraag zijn of een accu financieel rendabel wordt. Persoonlijk hoop ik dat e.e.a. zo ingeregeld wordt dat dit voor standaard situaties niet het geval is.
Zodra een accu economisch rendabel is, springt ´iedereen´ er op en stijgt de accucapaciteit tot het punt waar het net niet meer rendabel is. It´s the economy, stupid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

naftebakje schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:44:
[...]
Zodra een accu economisch rendabel is, springt ´iedereen´ er op en stijgt de accucapaciteit tot het punt waar het net niet meer rendabel is. It´s the economy, stupid.
voor het handelen op de onbalans en day ahead markt: ja mee eens.
Maar een accu heeft natuurlijk meerdere verdienmodellen, waaronder ook eigen stroomvoorziening via PV en later mogelijk het voorkomen van stroompieken die straks mogelijk geld gaan kosten.

het ligt iet genuanceerder volgens mij.

net als bij PV. daar kon je goed mee verdienen de afgelopen 8 jaar, maar er zijn ook zat mensen die er niet of nauwelijks rendement mee gehaald hebben, doordat ze te duur inkochten of de verkeerde contracten afsloten.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 02-09-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lijkt me ook slecht voor het milieu die dingen.

Als je geld wilt besparen (en het milieu) kun je beter proberen minder energie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik zorg liever voor het milieu in mijn portemonnee.

Hoe meer mensen een accu nemen, hoe minder rendabel het zal zijn wat betreft handelen.
Het kan wel nu al rendabel zijn als je ook in vastrecht kan afschalen, maar dan is je keuze nog beperkter.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 02-09-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

naftebakje schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:44:
[...]
Als je met je je p je accu laadt en daarmee 70% van je nachten kunt overbruggen, blijft het rendabel mits de prijzen juist nog verder zakken.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
EWK schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:00:
Als je met je je p je accu laadt en daarmee 70% van je nachten kunt overbruggen, blijft het rendabel mits de prijzen juist nog verder zakken.
Ook dat is niet persé gezegd, het hangt allemaal af van het verschil tussen de tarieven waarvan een groot deel belasting is.

Idealiter vinden we collectief een manier om niet te beprijzen op basis van opwek/eigen verbruik maar in plaats daarvan naar de beschikbaarheid van energie en transportcapaciteit. Er hoeft namelijk helemaal geen incentive te zijn om je eigen energie te verbruiken, als je buurman het verbruikt is het net zo prima.

In mijn ideale toekomst:
  • Variabel vastrecht (bijvoorbeeld op basis van netspanning)
  • (verplicht) variabel energietarief per uur (desnoods binnen een bandbreedte)
  • Focus op doelgerichte gecentraliseerde opslag
  • Zo nodig reguleren en/of accijns op thuisaccu om decentrale oplossingen voor financieel gewin te ontmoedigen
Maar je weet maar nooit, misschien krijgen we net als Belgie in plaats daarvan wanbeleid wat decentrale accu's stimuleert :+

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 02-09-2024 16:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:00
[...]
Dus je gokt er op dat salderen blijft bestaan? Wel, dat zou ik eerder er op gokken dat je de komende 4 lottotrekkingen de grote pot wint, dat heeft meer kans.

@Sandert98 Is er een mogelijkheid om een omkassing te maken? Meeste geluid van omvormers is hoog gepiep, dat is redelijk eenvoudig af te schermen (zorg wel dat ventilatie in orde blijft, je wil geen oververhitting).
Salderen is al.dood via een omweg. Het gaat er eerder om dat het landschap extreem gaat veranderen EN dat voor de meeste mensen nu een thuisbatterij mooi speelgoed is maar geen geld oplevert en ook niet duurzaam is. Dus beter jaartje wachten tot er meer duidelijk is waar de regels naartoegaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:25:
[...]

Ook dat is niet persé gezegd, het hangt allemaal af van het verschil tussen de tarieven waarvan een groot deel belasting is.
Ja als belasting op stroom wordt afgeschaft ziet het er heel anders uit ja. Maar als je in de huidige situatie 5 of 10kWh opslag kunt kopen voor 1000 euro (kom maar op met die schaal/economie) dan ook.

Hoi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
EWK schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:40:
Ja als belasting op stroom wordt afgeschaft ziet het er heel anders uit ja. Maar als je in de huidige situatie 5 of 10kWh opslag kunt kopen voor 1000 euro (kom maar op met die schaal/economie) dan ook.
Komende decennium hebben we eerst nog een paar miljoen personenauto's te vervangen voordat we aan spielerij als thuisaccu's beginnen.

Ik blijf bij het standpunt zoals hier mooi beschreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUMsGJcyU9QphGG7GlcIkL7Trnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOr268fTl6xKQ4XQ35N3HAD3.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.wattisduurzaa...nnepanelen-die-uitvallen/

Nu is er wel meer niet duurzaam en iedereen mag een hobby hebben. Het staat me alleen tegen als de maatregel wordt verdedigd als zijnde duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hangt van de visie van de rechter af en bekwaamheid van de bevoegde politici.
In Vlaanderen - toch niet zo ver van Nederland, men spreekt er zelfs ongeveer dezelfde taal - werd enkele jaren geleden het salderen al afgeschaft voor prosumenten met een digitale meter en bleef het voor mensen met een analoge ferrarismeter. En die beslissing kwam van.......... een van de hoogste rechtscollege's. Niet vanuit de politiek. :+

Ik zou er dus nooit zomaar vanuit gaan dat een regeling voor eeuwig is noch dat een rechter je - ook al denk je in eerste instantie het logische recht aan je zijde te hebben - altijd gelijk geeft.

Een thuisaccu is, toch met de "regeling" in Vlaanderen zelfs voordeliger zonder dan met salderen.
Het is ook geen nieuwe technologie. Er rijden al jaren tienduizenden auto's op rond onder hogere belastende omstandigheden dan een huishouden aan wisselend vermogen trekt.
En de omvormers zijn niet zo veel verschillend dan PV omvormers en worden wat betreft batterijopslag al jaren in alle uithoeken van de wereld gebruikt in de meest ondankbare omstandigheden (bv. aan boord van (oorlogs)schepen.

Maar een goede (industriële) omvormer maakt idd wel wat geluid.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:32:
Ik gok nergens op maar nu al iets gaan aanschaffen terwijl de toekomst ongewis is? Nee dank je. Ik kan altijd nog een batterij aanschaffen .
Dan moet je nooit ook maar iets doen want er zijn er slechts weinigen voor wie de toekomst een zekerheid kan bieden (en die zekerheid verzinnen ze doorgaans dan nog zelf ook). :)

Heb je in het verleden dan nog nooit een laptop, gsm, eender welk gebruiksvoorwerp voorzien van elektronica aangekocht? Want dan houdt je uitgangspunt weinig steek want ook daar wordt de technologie jaar na jaar beter en de prijs doorgaans jaar na jaar goedkoper.
Het is maar wat jezelf op een bepaald moment wil.
Wachten tot een technologie op haar best is voor de laagste prijs is doorgaans het uitgangspunt om totaal niets te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:46:
Lijkt me ook slecht voor het milieu die dingen.

Als je geld wilt besparen (en het milieu) kun je beter proberen minder energie te gebruiken.
Tja, fossiel verstoken of energie over lange afstanden transporteren is dan zoveel beter voor "het milieu"?
Eigenaardig dat bijna niemand zich dat de voorbije eeuw heeft afgevraagd (en de meeste nog steeds niet) maar dat het plots wel een argument wordt in de transitie om op een andere wijze met energie om te gaan.
Een wijze waarop je als particulier plots wel vat krijgt op je eigen energievoorziening. :+

Het ene moet het andere ook niet uitsluiten. Het is niet omdat je investeert in eigen energieopslag en eigen energieproductie dat je daarom niet meer moet proberen minder energie te gebruiken.
Integendeel zelfs. Wie er in slaagt zijn energieverbruik terug te dringen heeft veel minder geld nodig om alsnog te investeren in eigen opwek en eigen opslag. Het wordt pas echt duur wanneer je je eigen energieverbruik niet onder controle krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:25:
Tja, fossiel verstoken of energie over lange afstanden transporteren is dan zoveel beter voor "het milieu"?
Inderdaad is transporteren vrijwel altijd een betere oplossing dan opslag die nog gerealiseerd moet word. Liever dus een visie met meer investeringen in opslag en waar nodig aanvullen met gecentralizeerde opslag.

Decentrale opslag in huishoudens is altijd een inferieure oplossing.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 02-09-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jeroen3 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:57:
Ik zorg liever voor het milieu in mijn portemonnee.

Hoe meer mensen een accu nemen, hoe minder rendabel het zal zijn wat betreft handelen.
Het kan wel nu al rendabel zijn als je ook in vastrecht kan afschalen, maar dan is je keuze nog beperkter.
Je kan uiteraard ook voor beiden zorg dragen. Het ene moet het andere niet uitsluiten.
Wat betreft handelen via een accu geef ik je wel gelijk. Dat is alleen in Nederland echt rendabel door de gekke overheidsbeslissing om niet alleen energie te salderen maar eveneens de overheadkosten op die energie. Dat moet zowat een unicum in de wereld zijn. Maar wat wil je met een overheid die met haar budgetten geen blijf meer weet? :+

Zelf je eigen productie opslaan maakt je wel autonomer van de voorziening en prijszetting door derden.
Laat ze daar dan maar gek doen en om de haverklap van mening/beleid veranderen. Dat raakt je dan nog nauwelijks in je eigen energievoorziening noch geldbuidel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:29:
Dat is alleen in Nederland echt rendabel door de gekke overheidsbeslissing om niet alleen energie te salderen maar eveneens de overheadkosten op die energie.
Ik ben geen voorstander van salderen maar het resultaat is nog altijd een stuk beter dan wat er in Belgie en Duitsland gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:57:
Ja met andere woorden; beter afwachten en het geld in je zak houden.
Ja, geld in je zak. Dat is pas echt rendabel. :) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jeroen3 schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:13:
@Ramon niet binnen verblijfsruimtes of vluchtwegen daarvan.
Hier staat ze al jaren binnen in de woning.
Ik zie het probleem niet.
Uiteraard moet je geen enkel toestel zo opstellen dat het in- en uitgangen blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
EWK schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:00:
[...]

70% van de nachten?
Zorg dat je eerst je verbruik onder controle hebt.
Dan kan je mits opwek, verbruik en opslag op elkaar zijn afgestemd 85 tot 90% van je jaarverbruik met eigen opwek overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:05

JME

zeg maar Jamie

Zolang de bulk van de opwek in een compleet ander seizoen optreedt dan de bulk van het verbruik, vraag ik me af hoe lokale opslag ooit een serieuze oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daar zijn verschillende scenario's voor.
Eentje is bv. de bulk van de overproductie in de zomer verkopen en wanneer het relatief korte seizoen optreedt waar je minder opwekt dan verbruikt je energie terug inkopen met de opbrengst van de verkoop van overproductie.

Het is ook niet zo dat eigen opwek in de winter plots totaal stopt. Dat is alleen het geval bij aanhoudende sneeuwval. Maar die dagen zijn - toch waar ik woon - redelijk uitzonderlijk geworden.

Om een praktijkvoorbeeld te geven: tussen half februari en half november ben ik al 100% zelfvoorzienend wat betreft energie (als in voldoende eigen productie om te voorzien in eigen verbruik). Tussen begin maart en ergens half oktober is er zoveel overproductie dat de opbrengst van de verkoop ervan ruim voldoende is om tijdens de maanden december en januari het tekort aan energie bij in te kopen van het net.
Op jaarbasis hou ik er dan nog een cent aan over. :+

Ik ga ook niet beweren dat het een oplossing is voor iedereen. Ieder moet maar doen wat hij of zij het beste acht voor de eigen situatie.
Economisch gezien wordt het uitbaten van een gemeenschappelijk net uiteraard niet goedkoper wanneer er steeds meer mensen in hun eigen energiebehoefte beginnen te voorzien. De kosten blijven immers gelijk en moeten over een steeds kleinere groep geïnd worden.

Maar stiller wordt de batterijomvormer er niet van.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:28:
[...]
Decentrale opslag in huishoudens is altijd een inferieure oplossing.
Iedereen zijn eigen wensen met de daaraan verbonden eigen oplossingen en gevolgen.
Een oplossing die al werkt is voor mij niet inferieur aan een wens die geen of onvoldoende uitvoering kent.
Integendeel. Het doet al wat het moet doen. Wat niet kan gezegd worden van "gewenste" visies nog uit te voeren door "de anderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:51:
Een oplossing die al werkt is voor mij niet inferieur aan een wens die geen of onvoldoende uitvoering kent.
Integendeel. Het doet al wat het moet doen. Wat niet kan gezegd worden van "gewenste" visies nog uit te voeren door "de anderen".
Transport over het netwerk naar je buren werkt toch ook gewoon en daar had je geen accu voor nodig. Tenzij het netwerk dusdanig overbelast was dat er >30% van de opwek verloren ging, dan wordt een accu energetisch/milieutechnisch misschien te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:05

JME

zeg maar Jamie

IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:46:
Daar zijn verschillende scenario's voor.
Eentje is bv. de bulk van de overproductie in de zomer verkopen en wanneer het relatief korte seizoen optreedt waar je minder opwekt dan verbruikt je energie terug inkopen met de opbrengst van de verkoop van overproductie.

Het is ook niet zo dat eigen opwek in de winter plots totaal stopt. Dat is alleen het geval bij aanhoudende sneeuwval. Maar die dagen zijn - toch waar ik woon - redelijk uitzonderlijk geworden.

Om een praktijkvoorbeeld te geven: tussen half februari en half november ben ik al 100% zelfvoorzienend wat betreft energie (als in voldoende eigen productie om te voorzien in eigen verbruik). Tussen begin maart en ergens half oktober is er zoveel overproductie dat de opbrengst van de verkoop ervan ruim voldoende is om tijdens de maanden december en januari het tekort aan energie bij in te kopen van het net.
Op jaarbasis hou ik er dan nog een cent aan over. :+
Iets specifieker dan: ik bedoelde lokale opslag in kWh en niet in euro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:04:
Transport over het netwerk naar je buren werkt toch ook gewoon en daar had je geen accu voor nodig. Tenzij het netwerk dusdanig overbelast was dat er >30% van de opwek verloren ging, dan wordt een accu energetisch/milieutechnisch misschien te overwegen.
Tussen lokale opwek en transport van de overproductie naar lokale opslag gaat hier helemaal geen >30% verloren.
Hoeveel % er verloren gaat tussen het delven/opwekken (zelfs nog via de "milieuvriendelijke" kolen- en gascentrales), omvormen, transporteren over de ganse keten van gemeenschappelijke energie tussen begin- en eindpunt mag je zelf opzoeken.

Energie die ikzelf opwek en via het grid onmiddellijk getransporteerd wordt naar de buren kan ik uiteraard niet zelf meer verbruiken.
Die moet ik tegen de volle pot weer inkopen via het eerder aangehaalde systeem.

Ik produceer primair om in mijn eigen verbruik te voorzien. Niet in dat van de buren. Wat ik niet zelf direct en indirect kan verbruiken mogen ze secundair hebben (tegen een gepaste vergoeding) maar mijn investeringen zijn in de eerste plaats voor mijn eigen huishouden.
Dat jij primair wil produceren voor de buurt is je goed recht en/of wil bijdragen aan de visie van anderen die zelden tot daadkracht leiden mij niet gelaten. Andere keuzes, andere gevolgen.

Voor mij geen probleem wie dat op die wijze wil doen. Ik koos gewoon voor een andere weg (maar ook niet voor een stille batterijomvormer).

BTW, de keuze voor een stationaire thuisaccu moet ook niet noodzakelijk de keuze voor elektrische mobiliteit in de weg staan. Integendeel, hier zijn ze al jaren heel compatibel met elkaar.

Voor mij persoonlijk moet dat ook niet hyper rendabel zijn. Mijn leven is niet zo ingericht dat alles wat ik koop/consumeer binnen de kortste keren zichzelf moet terugbetalen.
Wanneer ik het kan betalen, het me verder niets kost en ik er verder niets voor moet laten ben ik al lang tevreden. Dat een ander denkt de rekening van anderen te moeten maken is eerder hun probleem dan het mijne. :)

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JME schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:12:
[...]

Iets specifieker dan: ik bedoelde lokale opslag in kWh en niet in euro’s.
Ook dat valt mee.
In kWh ben ik van half februari tot half november 100% zelfvoorzienend.
Op jaarbasis "slechts" een 86%.
En dat laatste "slechte" cijfer komt niet door een gebrek aan opslag maar door een (voorlopig) gebrek aan productie in de maanden december en januari. Het "zwak punt" in deze is dus niet de opslag, integendeel, maar de productiecapaciteit.
Maar ook dat is recent tijdelijk (tot de definitieve oplossing mid 2031) opgelost door de opslagcapaciteit te verhogen van 15 naar 90 kWh. _/-\o_
Uiteraard geen optie voor "iedereen". Maar ik maak dan ook de huishoudrekening. Liever niet die van iedereen. Dat laat ik met plezier aan anderen over die denken te spreken en handelen in naam van "iedereen".

In euro brengt het me op jaarbasis meer op dan het me kost dus > 100%. :+

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:37:
[...]

70% van de nachten?
Zorg dat je eerst je verbruik onder controle hebt.
Dan kan je mits opwek, verbruik en opslag op elkaar zijn afgestemd 85 tot 90% van je jaarverbruik met eigen opwek overbruggen.
Succes in december, januari en begin feb met een wp en een ev d:)b
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:07:
[...]

Komende decennium hebben we eerst nog een paar miljoen personenauto's te vervangen voordat we aan spielerij als thuisaccu's beginnen.

[Afbeelding]

Nu is er wel meer niet duurzaam en iedereen mag een hobby hebben. Het staat me alleen tegen als de maatregel wordt verdedigd als zijnde duurzaam.
Dat zeg ik ook nergens

[ Voor 52% gewijzigd door EWK op 02-09-2024 20:47 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:13:
Tussen lokale opwek en transport van de overproductie naar lokale opslag gaat hier helemaal geen >30% verloren.
Hoeveel % er verloren gaat tussen het delven/opwekken (zelfs nog via de "milieuvriendelijke" kolen- en gascentrales), omvormen, transporteren over de ganse keten van gemeenschappelijke energie tussen begin- en eindpunt mag je zelf opzoeken.
Dat was niet het punt dat ik probeerde te maken. Het gaat erom dat zolang er geen echt grote curtailment component is een accu voor het klimaat netto niet positief is. Jij kijkt alleen naar je eigen woning in plaats van het grotere plaatje.
IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:13:
Ik produceer primair om in mijn eigen verbruik te voorzien. Niet in dat van de buren. Wat ik niet zelf direct en indirect kan verbruiken mogen ze secundair hebben (tegen een gepaste vergoeding) maar mijn investeringen zijn in de eerste plaats voor mijn eigen huishouden.
Hier is persoonlijke voorkeur dus geprioritizeerd boven klimaatimpact. Dat maakt het een hobby ipv een duurzame missie. De focus op eigen verbruik lijdt onder de streep tot hogere emissies. Dit is deels het gevolg van het beleid in België.

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 02-09-2024 21:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-04 08:45
Mijn enphase batterijen hoor je niet. Warmte die eraf komt is ook minimaal. Ben er tot nu toe zeer tevreden over gecombineerd met enphase zonnepanelen systeem. Staan binnen bij de voordeur.
Op 100% kan ik 2 nachten overbruggen. Laad ze met 16 panelen en dynamisch contract. Maart tot oktober laad ik het gros altijd vanaf de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt5G27wVDh--TCy5wQaK0SDpoyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbjN2gPN6NEvPhLQpQtOGkO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NhXaXyfTymcnuXfNMi3IF_G8y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keIopMRsDwbq4tnIeBmK0N0C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Qualixo op 02-09-2024 21:23 ]

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
EWK schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:45:
[...]

Succes in december, januari en begin feb met een wp en een ev d:)b
Bedankt maar geen zorgen. (y)
Het is (voor mij) geen nieuw gegeven want een WP en PV heb ik al in gebruik sinds 2011, een EV met thuislaadpaal al vanaf Q1 2019, een stationaire batterij sinds 2021 en een mobiele batterij welke kan terugleveren aan de woning vanaf Q3 2024.
De voor- en nadelen van de combinaties zijn me dus welbekend. Op dat vlak niets nieuws onder de zon hier. :)
Het is net als bij EV rijden, kritiek en argwaan komen meestal uit de hoek van diegenen die alleen persoonlijke ervaring hebben van "horen zeggen" en daar op verder borduren. Zelden van diegenen die al persoonlijk met de voordelen in aanraking kwamen. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat mijn energiemanagement systeem al perfect is. Verre van. Work in progress dat gezien de voortschrijdende inzichten en technische ontwikkelingen nooit een echt einde kent. Huidig project opgestart in 2011 met een planning tot midden 2031. Daarna zien we wel weer.

Maar een goed functionerende performante stationaire batterijomvormer die ook geruisloos werkt ben ik ook nog niet tegen gekomen. Vandaar dat mijn installatie achter gesloten deur in een technische ruimte staat. Maar het is dan ook al een systeem met enkele jaren op de teller. Waarschijnlijk zijn de huidige systemen al geruislozer. Ik volg het dan ook verder op de voet. je weet nooit wat je dan nog mbt tot het topic kan bijleren. (y)

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:53:
[...]
Jij kijkt alleen naar je eigen woning in plaats van het grotere plaatje.
Integendeel, wanneer het om de eigen woning gaat hou ik het niet bij kijken maar ga ik juist uit van handelen.
Wat betreft het grotere plaatje daar kijk ik dan wel weer alleen naar. Verder kom ik idd niet want ik ben niet in de positie dat ik daar vat op heb. Dat laat ik dan ook over aan zij die denken daar wel vat op te hebben.
Een missie heb ik ook al niet. Dat laat ik over aan de (zelfverklaarde) profeten onder ons.

On topic heb ik dus gekozen voor een duurzame batterijomvormer (de batterijen zelf geven geen kik) die jaren moet meedraaien en daarom industrieel gekoeld moet worden. Vandaar dat hij in een gesloten ruimte staat waar geen zonlicht kan binnendringen en het geluid binnen blijft
.
Maar wat is nu eigenlijk je punt mbt tot dit topic? Of kom je gewoon het topic kapen om je eigen missie te verkondigen?

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:36
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:07:
[...]

[Afbeelding]

Dit artikel is van 3 jaar terug, en productie-processen zijn verschrikkelijk geoptimaliseerd. Daarnaast komt veel energie juist in de dure uren van vuile energie, waar een thuisbatterij kan helpen. Het is echt niet zo simpel als dit artikel stelt. Hoe dan ook, hoe sneller ik minder afhankelijk word van de netbeheerders hoe fijner ik het vind. Daarnaast, we zijn met 8 miljard mensen, die paar batterijen gaan geen verschil opleveren op het grotere plaatje zoals je net ook zei :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ecological op 02-09-2024 21:51 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:38:
[...]

Het is net als bij EV rijden, kritiek en argwaan komen meestal uit de hoek van diegenen die alleen persoonlijke ervaring hebben van "horen zeggen" en daar op verder borduren. Zelden van diegenen die al persoonlijk met de voordelen in aanraking kwamen. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat mijn energiemanagement systeem al perfect is. Verre van. Work in progress dat gezien de voortschrijdende inzichten en technische ontwikkelingen nooit een echt einde kent. Huidig project opgestart in 2011 met een planning tot midden 2031. Daarna zien we wel weer.

Maar een goed functionerende performante stationaire batterijomvormer die ook geruisloos werkt ben ik ook nog niet tegen gekomen. Vandaar dat mijn installatie achter gesloten deur in een technische ruimte staat. Maar het is dan ook al een systeem met enkele jaren op de teller. Waarschijnlijk zijn de huidige systemen al geruislozer. Ik volg het dan ook verder op de voet. je weet nooit wat je dan nog mbt tot het topic kan bijleren. (y)
Ik heb geen oprit en ik heb geen interesse om van 0-100 te gaan in 4 seconden. Een ICE geeft mij zoveel voordelen en gemak tov een EV. Alleen jammer van het milieu. Dat zou de enige reden zijn dat ik overstap naar EV.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 04-09-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:50

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Om even terug te gaan naar het originele probleem: "te veel geluidsoverlast door omvormer op zolder". Zou een simpel vloerluik op zolder niet voldoende zijn om de geluidsoverlast draagbaar te maken?

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25

Sebazzz

3dp

Qualixo schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:19:
Mijn enphase batterijen hoor je niet. Warmte die eraf komt is ook minimaal. Ben er tot nu toe zeer tevreden over gecombineerd met enphase zonnepanelen systeem. Staan binnen bij de voordeur.
Op 100% kan ik 2 nachten overbruggen. Laad ze met 16 panelen en dynamisch contract. Maart tot oktober laad ik het gros altijd vanaf de zon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toffe oplossing! Lijkt wel gewoon een radiator :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:26:
[...]

Ik heb geen oprit en ik heb geen interesse om van 0-100 te gaan in 4 seconden. Een ICE geeft mij zoveel voordelen en gemak tov een EV. Alleen jammer van het milieu. Dat zou de enige reden zijn dat ik overstap naar EV.
Ik begrijp je punt mbt tot het onderwerp van dit topic niet echt.
Off topic: Het is niet omdat ik met een BEV rij dat ik interesse heb om van 0 naar 100 in 4 seconden te gaan. :)
Dat is niet eigen aan de auto noch de aandrijflijn maar een beslissing gemaakt tussen de twee oren en doorgegeven aan de rechtervoet.
Ook met een elektrisch aangedreven auto kan je gewoon meegaan met de flow van het verkeer. Je kan 'm zelfs zo instellen dat hij altijd in Eco modus gaat rijden (wat hier van toepassing is dus optrekken gelijk een zot is hier nog nooit van toepassing geweest).
Een eigen oprit is niet eens noodzakelijk meer voor een EV. Bij FastNed (of een andere snellader) duurt het bijladen doorgaans niet langer dan tien tot vijftien minuten. Dat geduld kan ik nog wel opbrengen. Net zoals ik gewoon aan ieder verkeerslicht kan optrekken volgens de flow van het verkeer.
Je rant heet dus niets met de aandrijflijn te maken maar is gewoon ..... een rant.

Ik heb jaren met zowat ieder type auto met verbrandingsmotor gereden maar zodra het kon de overstap naar een elektrische auto gemaakt. Ik kan beide aandrijflijnen, uit praktische ervaring, niet op basis van internetgeleuter, dus best met elkaar vergelijken. Enig nadeel is dat eenmaal je elektrisch gaat je niet meer terug wil naar een verbrandingsmotor. De nadelen van de EV wegen immers niet op tegen de talrijke voordelen. Maar dat kan je uiteraard pas weten wanneer je uit eigen ervaring de twee met elkaar kan vergelijken.

Naast het gebruiksgemak, het aangename rijgedrag, de afwezigheid van lokale uitstootgassen buiten en binnen de auto, het kunnen inzetten als back up thuisaccu tijdens de wintermaanden is het kunnen rijden op eigen geproduceerde goedkope energie voor mij een van de voornaamste voordelen tov rijden met een ICE.
Maar ieder zijn ding. Ik ontzeg niemand zijn eigen verbrandingsmotor. Andere keuzes, andere gevolgen.

On topic, de onboard omvormer in de EV (die eveneens AC kan terugleveren aan de woning) is wel heel stil. Je hoort 'm niet. Misschien is dat voor sommige personen wel een oplossing? Je hebt er uiteraard dan wel een eigen oprit voor nodig. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Qualixo natuurlijk, die zijn helemaal stil want de micro omvormers zijn helemaal waterdicht.
Zit er niet stiekem toch een fan in voor de batterij die soms aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:28:
[...]

Ik begrijp je punt mbt tot het onderwerp van dit topic niet echt.
Off topic: Het is niet omdat ik met een BEV rij dat ik interesse heb om van 0 naar 100 in 4 seconden te gaan. :)
Dat is niet eigen aan de auto noch de aandrijflijn maar een beslissing gemaakt tussen de twee oren en doorgegeven aan de rechtervoet.
Ook met een elektrisch aangedreven auto kan je gewoon meegaan met de flow van het verkeer. Je kan 'm zelfs zo instellen dat hij altijd in Eco modus gaat rijden (wat hier van toepassing is dus optrekken gelijk een zot is hier nog nooit van toepassing geweest).
Een eigen oprit is niet eens noodzakelijk meer voor een EV. Bij FastNed (of een andere snellader) duurt het bijladen doorgaans niet langer dan tien tot vijftien minuten. Dat geduld kan ik nog wel opbrengen. Net zoals ik gewoon aan ieder verkeerslicht kan optrekken volgens de flow van het verkeer.
Je rant heet dus niets met de aandrijflijn te maken maar is gewoon ..... een rant.

Ik heb jaren met zowat ieder type auto met verbrandingsmotor gereden maar zodra het kon de overstap naar een elektrische auto gemaakt. Ik kan beide aandrijflijnen, uit praktische ervaring, niet op basis van internetgeleuter, dus best met elkaar vergelijken. Enig nadeel is dat eenmaal je elektrisch gaat je niet meer terug wil naar een verbrandingsmotor. De nadelen van de EV wegen immers niet op tegen de talrijke voordelen. Maar dat kan je uiteraard pas weten wanneer je uit eigen ervaring de twee met elkaar kan vergelijken.

Naast het gebruiksgemak, het aangename rijgedrag, de afwezigheid van lokale uitstootgassen buiten en binnen de auto, het kunnen inzetten als back up thuisaccu tijdens de wintermaanden is het kunnen rijden op eigen geproduceerde goedkope energie voor mij een van de voornaamste voordelen tov rijden met een ICE.
Maar ieder zijn ding. Ik ontzeg niemand zijn eigen verbrandingsmotor. Andere keuzes, andere gevolgen.

On topic, de onboard omvormer in de EV (die eveneens AC kan terugleveren aan de woning) is wel heel stil. Je hoort 'm niet. Misschien is dat voor sommige personen wel een oplossing? Je hebt er uiteraard dan wel een eigen oprit voor nodig. :)
Gebruikersgemak? Mijn auto is al een automaat met ACC. Uitstootgassen, tja. Die krijg je ook van andere auto’s. Inzetten als accu en goedkoop laden is niet van toepassing voor mij want geen oprit.

Ik heb niks tegen EV maar het brengt mij momenteel gewoon niks extra’s. Geld is het issue niet, zowel niet voor de aanschaf van een EV of de extra kosten (if any) van dinosap tov elektriciteit. Dus dat neem ik niet mee als afweging.

Maar ik heb nu gewoon geen incentive om EV te gaan rijden. Ik zou niet weten waarom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Het brengt ook niets bij aan dit topic.
Dit topic gaat helemaal niet over een EV en al helemaal niet of jij daar persoonlijk iets aan hebt of niet.
Waarom dan over je persoonlijke keuzes en full off topic daarover blijven doorbomen?
Het gaat er zelfs niet om of jij persoonlijk iets ziet in een thuisaccu of niet.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
jeroen3 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:40:
@Qualixo natuurlijk, die zijn helemaal stil want de micro omvormers zijn helemaal waterdicht.
Zit er niet stiekem toch een fan in voor de batterij die soms aan gaat?
Zover ik weet is het fanless. Hoor niets 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:57:
Het brengt ook niets bij aan dit topic.
Dit topic gaat helemaal niet over een EV en al helemaal niet of jij daar persoonlijk iets aan hebt of niet.
Waarom dan over je persoonlijke keuzes en full off topic daarover blijven doorbomen?
Het gaat er zelfs niet om of jij persoonlijk iets ziet in een thuisaccu of niet.
Je begint zelf over EV met een behoorlijk aanmatigende opmerking en ik ga daar op in.

Een thuis-accu zou ik voorlopig ook niet aan beginnen zoals ik al eerder aangeef in het topic. Ik verwacht dat het voor 99% van de mensen niet rendabel is. En al helemaal niet nu salderen nog gewoon bestaat (wat in feite al een accu is)… Dat beetje TLB, boeiend.

Komt nog bij dat elke accu gewoon weer een aanslag is op het milieu.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 04-09-2024 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Zo, het topic is lekker op stoom haha. Thanks voor al jullie reacties!

Een criterium voor de accu is LFP, deze zijn al een stuk milieu vriendelijker dan de "klassieke" broertjes. Hopelijk draag ik hierdoor wel degelijk bij aan verduurzaming.

Goed om te weten dat enkel de omvormers voor geluid zorgen. Is dit geluid vergelijkbaar (en dus net zo verwaarloosbaar) als de PV omvormers? Of maken deze nog wel wat meer geluid?
Mogelijk is het maken van een doos om de omvormer heen een optie; bedankt voor de suggestie. Het zou niet mijn eerste voorkeur zijn, maar het is inderdaad een optie om mee te nemen.
Een trapluik kwam ook voorbij, dit is niet mogelijk. De zolder is een volledige verdieping in een nieuwbouwhuis (om het plaatje wat te schetsen), dus die kan/wil je niet zomaar op die manier afsluiten.

Zijn er toevallig nog mensen met een SigenStor of GivEnergy accu die hun ervaring tbv geluidsproductie kunnen geven? Ik ben erg benieuwd.

En thanks @Qualixo voor het delen van je ervaring! Ik kende Enphase nog niet. Daar ga ik eens in duiken!

[ Voor 5% gewijzigd door Sandert98 op 04-09-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
@Sandert98 ik had al Enphase micro's voor mijn zonnenpanelen en dat werkt super.
De accu's die ik heb zijn LFP 3.5KW per pack en modulair uit te breiden. Wou een elegante oplossing aan de muur en niet een 19 inch rack idee in de gang wat meeste units doen. Plus dat de omvormers hier per pack zitten ipv een grote unit. Voordeel van de Enphase batterijen is dat het systeem op 2 van de 4 omvormers nog prima werkt en redundant is. Ik doe nu mee met hun Beta software wat op basis van AI, het weer en EPEX stroom prijzen voor mij kan bepalen wanneer ik op de zon laad, laag tarief laad en op hoog kan exporteren. tot nu toe is het een leuke combinatie met frank energie. Dit scheelt mij een abonnement en gateway bij een partij als bliq.

En omdat het een merk is met zonnepanelen en accus heb ik een app met compleet overzicht van het syteem.

[ Voor 5% gewijzigd door Qualixo op 04-09-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sandert98 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:14:
Een criterium voor de accu is LFP, deze zijn al een stuk milieu vriendelijker dan de "klassieke" broertjes. Hopelijk draag ik hierdoor wel degelijk bij aan verduurzaming.
Uiteraard, in afwachting van nieuw verkrijgbare technologie, LFP.
Goed om te weten dat enkel de omvormers voor geluid zorgen. Is dit geluid vergelijkbaar (en dus net zo verwaarloosbaar) als de PV omvormers? Of maken deze nog wel wat meer geluid?
Dat zal afhangen van de omvormers.
De omvormer van mijn thuisaccu (Victron MPII) maakt behoorlijk wat geluid. De omvormer van de PV installatie (die al dateert van 2011) hoor je daarentegen niet.
De omvormer van Victron wil je dus niet in je leefruimte noch tegen een gemeenschappelijke muur met een leefruimte.
Maar zoals je eerder kan lezen zijn er blijkbaar ook batterijomvormers die je niet hoort.
Hangt dus af van type omvormer tot omvormer.
Mogelijk is het maken van een doos om de omvormer heen een optie;
Een omvormer moet kunnen koelen.
Het zijn net de ventilatoren van de omvormer die het meeste geluid maken bij het omzetten van grotere vermogens.
Het batterij pack zelf maakt totaal geen geluid (hier 15,4 kWh in een metalen behuizing).
De omvormer heeft een vermogen van 5 kVA bij 48V en 70A.

De omvormer in de EV (met 74 kWh netto opslagvermogen) en via een generatorkoppeling aan de woning aan te sluiten maakt dan weer geen hoorbaar geluid (maar staat sowieso buiten en niet in de woning).

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Het antwoord daarop blijft vooralsnog waarschijnlijk nee. Het verhogen van eigenverbruik heeft voor de energietransitie noch voor de netbeheerder echt een functie. Het maakt echt helemaal niets uit of jij je eigen energie verbruikt of dat dit gebeurt door je buurman of op het industrieterrein een straat verder.

Als er sprake is van curtailment a.g.v. lokale netcongestie (>253V) dan is er netto iets energie te winnen maar gemiddeld is dit (nog) heel erg beperkt en kan aanschaf van een accu op basis daarvan energetisch nooit uit.

Je doet het klimaat meer plezier met maximalizeren van je opwek en inzetten op vraagsturing op piekmomenten; opladen EV, opwarmen boiler etc (hier gaat het dan om piekmomenten op het netwerk, dat is niet noodzakelijk eigen PV opbrengst).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 04-09-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:39
[...]

Ik zou erop gokken dat batterijen nog beter worden, de schaal veel groter kan en zodoende de prijs nog een stuk lager kan. Waarom dan nu met salderen een batterij kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:41

Waar ik zelf enorm tegenaan loop, zijn de terugleververgoedingen.

Hierdoor is salderen gewoon nauwelijks rendabel.

Of kijk ik bij de verkeerde partijen en heb jij tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvantweak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10-2024
In mijn vorige huis had ik1 sessy. Het was er een van de tweede productie. Ik vond het erg stil, op sommige momenten hoorde ik de fan maar dat was niet irritant. Hij hing wel op zolder maar open trap en een verdieping lager slapen met deur open en toch had ik er geen last van. Maar nu zou ik er wel weer een batterij willen hebben maar een hele stille. Hij komt zowat om de hoek van mn slaapkamer. Dus ben ik op zoek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:34:
[...]

Hier staat ze al jaren binnen in de woning.
Ik zie het probleem niet.
Uiteraard moet je geen enkel toestel zo opstellen dat het in- en uitgangen blokkeert.
Dat jij het probleem niet ziet betekent niet dat er geen probleem is ;)
Mocht er inderdaad al regelgeving zijn in andere landen dan geeft dat duidelijk aan dat er daadwerkelijk risico's zijn bij het plaatsen van een thuisbatterij in een verblijfsruimte.

Probleem is niet het blokkeren door het fysieke apparaat maar door bijvoorbeeld brand.

Zie: https://www.brandweer.nl/...en-veilige-thuisbatterij/

Persoonlijke ben ik helemaal geen voorstander van plaatsing in huis.

Hoe zou de brandweer een brand ontstaan in of door een thuisbatterij moeten kunnen blussen?

Een BEV wordt ondergedompeld in een waterbak voor min xx uur. Bij fiets batterijen is het advies om ze ook onder te dompelen.
Een thuisbatterij kan niet ondergedompeld worden. Maw, deze is nu nog nagenoeg niet te blussen.

Wat heb je dan liever?
Dat je tuinhuisje afbrand?
Of je hele woning en mogelijk de woning van de buren afbrand?

Ik vind dat er te makkelijk over nagedacht wordt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
thijsco19 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:38:
[...]
Probleem is niet het blokkeren door het fysieke apparaat maar door bijvoorbeeld brand.
LFP batterijen ontbranden niet uit zichzelf.
Ze ontbranden zelfs niet bij doorboring.
Brand bij een LFP thuisbatterij ontstaat doorgaans door verkeerde bekabeling en/of slecht aangesloten bekabeling.
Identiek probleem als bij eender welke elektrische aansluiting in huis die slecht is uitgevoerd.
Ik wil de mensen de kost niet geven waar de elektrische aansluiting in en rond de woning in slechte staat is en/of niet meer conform de huidige technische vereisten. Om van slecht onderhouden rookkanalen nog maar te zwijgen.
Ik heb een sterk vermoeden dat interventies van de brandweer met dat als oorzaak (en in slecht onderhouden droogkasten) veelvuldiger zijn dan bij goed en conform geplaatste thuisaccu's.
Wat heb je dan liever?
Dat je tuinhuisje afbrand?
Of je hele woning en mogelijk de woning van de buren afbrand?
Ik wil dat mijn tuinhuis noch mijn woning afafbrand
Dat tuinhuis staat trouwens op een 20 meter van het hoofdgebouw en even ver van de PV installatie.
Niet zo ideaal om over zo'n afstand DC verbindingen te gaan maken.
Daarom dat alles in en rond de woning, inclusief de thuisbatterij, geïnstalleerd wordt en werd door een vakman en nadien gekeurd door een erkend keurder.
En om de kring te sluiten een goede brandverzekering met een verzekering volgens nieuwwaarde (incl. rechtsgeldig keuringsattest).

En dat is de buren hun probleem hier niet.
Het is geen aansluitende bebouwing maar allemaal open bebouwing met een vijftigtal meter tot de volgende woning (en hier ligt ook nog eens 15 meter water tussen het nabijgelegen pand :+ ).

Maar wie daar voor zichzelf en de buren - afhankelijk van de eigen situatie - een probleem in ziet mag uiteraard ook een andere oplossing zoeken.
Ik vind dat er te makkelijk over nagedacht wordt.
Ik niet.
Er ging hier trouwens zes maanden planning aan vooraf.
Ik vind dat wie zo'n uitspraken doet niet voldoende geïnformeerd is.

Waarom zou je trouwens een BEV met tig keer meer gewicht en capaciteit wel kunnen onderdompelen in water en een thuisbatterij niet?
Een LFP accu is ook van een andere samenstelling (met andere lagere gevaren) dan een NMC accu die wegens de grotere energiedichtheid tov gewicht nog veel en BEV's gebruikt wordt.
Het hogere gewicht per kWh van een LFP speelt in een stationaire omgeving minder een rol.
Dat ze brandveiliger zijn dan weer wel.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

IvoB2 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

LFP batterijen ontbranden niet uit zichzelf.
Ze ontbranden zelfs niet bij doorboring.
Brand bij een LFP thuisbatterij ontstaat doorgaans door verkeerde bekabeling en/of slecht aangesloten bekabeling.
Identiek probleem als bij eender welke elektrische aansluiting in huis die slecht is uitgevoerd.
Ik wil de mensen de kost niet geven waar de elektrische aansluiting in en rond de woning in slechte staat is en/of niet meer conform de huidige technische vereisten. Om van slecht onderhouden rookkanalen nog maar te zwijgen.
Ik heb een sterk vermoeden dat interventies van de brandweer met dat als oorzaak (en in slecht onderhouden droogkasten) veelvuldiger zijn dan bij goed en conform geplaatste thuisaccu's.
Oh zeker, gelukkig zijn LFP cellen stuk veiliger dan andere typen. Ik beweerde ook niet anders.
Wat ik bedoel is dat het weer een elektrisch apparaat in huis is, maar nu wel eentje die potentieel (veel) energie bevat. Die tevens, mocht de thuisbatterij actief betrokken raken bij de brand, moeilijk te blussen zal zijn.

Het is weer een extra risico om rekening mee te houden.
En dat is de buren hun probleem hier niet.
Het is geen aansluitende bebouwing maar allemaal open bebouwing met een vijftigtal meter tot de volgende woning (en hier ligt ook nog eens 15 meter water tussen het nabijgelegen pand :+ ).

Maar wie daar voor zichzelf en de buren - afhankelijk van de eigen situatie - een probleem in ziet mag uiteraard ook een andere oplossing zoeken.
Jij hebt het gelukt dat je vrijstaand woont maar merendeel van Nederland niet dat is iets waar ik mij toch zorgen over maak als een thuisbatterij echt populair gaat worden.
Eigenlijk hetzelfde als de centrale opslagsystemen zoals bijvoorbeeld containers vol met accu's. Potentieel ook een zeer groot risico in de wijk.
Maar dat is hier eigenlijk verder off topic.
[...]

Ik niet.
Er ging hier trouwens zes maanden planning aan vooraf.
Ik vind dat wie zo'n uitspraken doet niet voldoende geïnformeerd is.

Waarom zou je trouwens een BEV met tig keer meer gewicht en capaciteit wel kunnen onderdompelen in water en een thuisbatterij niet?
Een LFP accu is ook van een andere samenstelling (met andere lagere gevaren) dan een NMC accu die wegens de grotere energiedichtheid tov gewicht nog veel en BEV's gebruikt wordt.
Het hogere gewicht per kWh van een LFP speelt in een stationaire omgeving minder een rol.
Dat ze brandveiliger zijn dan weer wel.
Waarom? ik deel gewoon mijn mening over iets waar ik mij zorgen over maak. Ja dat het mogelijk veel minder brandgevaarlijk is dan andere typen lithium gebaseerde cellen betekent niet dat het volledig zonder risico is. Meeste wat ik lees is dat de kans kleiner is maar er blijft dus een kans. Een kans waarbij je liever hebt dat de thuisbatterij niet naast de slaapkamer hang maar op een veilige locatie waarbij je veilig de woning kan verlaten.

Gelukkig zijn wij hier op tweakers waar er over het algemeen onderzoek word gedaan maar groot deel van Nederland zal geen of weinig onderzoek doen. Dan is het vertrouwen op de bedrijven die de thuisbatterij komen installeren. Toegegeven, ik weet niet precies of er al richtlijnen / regelgeving voor is en welke dat dan zijn.

O, en graag hoor ik van jouw hoe we een thuisbatterij moeten gaan onderdompelen?
Het hele huis vol water zetten?

We hoeven niet te veel off topic te gaan. Ik wil alleen mee geven dat je goed moet nadenken wat de risico's zijn en dat een thuisbatterij op een goede locatie gemonteerd moet worden. Dat was eigenlijk de boodschap van mijn post.

(zoals eerder in het topic werd gedeeld door iemand, bij de voordeur is dus juist niet hoe het zou moeten. Een voordeur zou ten alle tijden bereikbaar moeten zijn als vluchtweg)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:56

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Zo, het topic is lekker op stoom haha. Thanks voor al jullie reacties!

Mogelijk is het maken van een doos om de omvormer heen een optie; bedankt voor de suggestie. Het zou niet mijn eerste voorkeur zijn, maar het is inderdaad een optie om mee te nemen.
Een trapluik kwam ook voorbij, dit is niet mogelijk. De zolder is een volledige verdieping in een nieuwbouwhuis (om het plaatje wat te schetsen), dus die kan/wil je niet zomaar op die manier afsluiten.

Zijn er toevallig nog mensen met een SigenStor of GivEnergy accu die hun ervaring tbv geluidsproductie kunnen geven? Ik ben erg benieuwd.

En thanks @Qualixo voor het delen van je ervaring! Ik kende Enphase nog niet. Daar ga ik eens in duiken!
Ik heb een AlphaESS 5kW/20kWh staan, die géén geluid produceert. Momenteel ben ik bezig om de exacte RTE te bepalen: dat zou bij je aanschaf-criterium ergens in de bovenste regionen moeten staan. AlphaESS zegt zelf: minimaal 90% op de accu's, de (dc-gekoppelde) PV 95%. Advies: laat dat vastleggen bij aanschaf, dan vermijd je onaangename verrassingen.
Voordeel van dit systeem: je kunt het met bijv. Home Assistant via modbus helemaal in eigen hand houden qua besturing. Standaard loopt de besturing via een web-based app.
Aanschaf afgelopen juni gedaan om nog te profiteren (😏) van de btw-teruggave en tot 2027 op de onbalans markt te handelen. Daarna zoveel mogelijk NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:11
De gemeente heeft niet eens de ruimte om een speelplaats aan te leggen. Waar moeten al die batterijen komen? Onder de grond?

Leuk voor mensen met een vrijstaand huis en tuin in Twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:56

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

emeralda schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:34:
De gemeente heeft niet eens de ruimte om een speelplaats aan te leggen. Waar moeten al die batterijen komen? Onder de grond?

Leuk voor mensen met een vrijstaand huis en tuin in Twente.
Verdiep je eens in de afmeting van batterijen. Je denkt wsl dat ze ter grootte van een zeecontainer zijn. Dat levert voldoende energie voor een hele woonwijk.
Pagina: 1