Helpt! Nieuwe douchekraan lekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11-2024
Hallo,

Onze oude douchekraan was aan vervanging toe. Nu heb ik een nieuwe kraan aangesloten. De Grohe Grohterm 800. Maar deze nieuwe kraan is lek. Ik heb 'm twee keer aangesloten en allebei de keren lekt de kraan. Overigens: de oude kraan lekte niet op die plek. Dat is wel gek?
  • Wat ik heb gedaan:
  • Water afgesloten.
  • Oude kraan afgekoppeld.
  • Nieuwe kraan erop gezet, met wat teflon tape op het koppelingstuk (koppeling niet vervangen overigens)
  • Water aangesloten
  • Kraan lekt
Ligt dit aan de kraan? Ligt dit aan de koppelstukken? Ligt dit aan het rubbertje? Ik weet het niet. Heb een video voor jullie gemaakt. En een foto.

Klik hier voor de video.

En dit is de foto van het lekkende stuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssDsXA7dFYJrVrgjU2rMl5-9Nbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6T4itJWTedKy6XTJiT6XDR3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe heb je de teflon tape erop gedraaid? Welke richting, hoeveel windingen?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Zet voor de zekerheid ook eens een waterpas op de twee aansluitpunten en er ook recht tegenaanvan voren. Met name als de S koppelingen niet evenveel en loodrecht uit de muur komen kun je een uitdaging hebben.

En daar kun je prima tegenaan lopen als je een kraan vervangt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-08-2024 10:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Normaal is teflon tape helemaal niet nodig door de rubber ring in de kraan die afsluit.

Probeer eens zonder de schildjes, misschien is de schroefdraad/buis te kort voor je nieuwe kraan?

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 31-08-2024 11:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
DukeBox schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:52:
Normaal is teflon tape helemaal moet nodig door de rubber ring in de kraan die afsluit.
Sterker nog, door de teflon tape kun je de verbinding misschien niet goed aandraaien waardoor de rubber ring niet aansluit.

Hier hoort geen teflon tape tussen, deze verbinding moet helemaal niet afdichten op de schroefdraad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:19
Of je pakt de handleiding erbij (en anders hier https://www.grohe.nl/nl_n.../douchekraan-installeren/)
Dus Zander en Dukebox hebben helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Teflon tape er af gehaald. Lekt nogsteeds. Aansluitingen wat roest er af gepoetst. Lekt nogsteeds. Wel zie ik dat de kraan er scheef op staat. Straks even de waterpas erbij pakken, maar ik heb al een vermoeden. Oftewel: ik denk nieuwe s-koppelingen vervangen. Lijkt me een lastig klusje dus daar zie ik een beetje tegenop.

Of een andere type kraan bestellen en hopen dat deze wel goed valt? Want mijn huidige kraan lekt namelijk niet op dat punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Steken de S-koppelingen wel ver genoeg uit de muur, zodat je de moeren helemaal kunt aandraaien zonder dat deze de rozetten raken?

Heb je het al zonder rozetten geprobeerd zoals @DukeBox voorstelt?

De S-koppelingen vervangen is niet zo lastig. Die schroefdraad die je in de muurplaat draait moet je trouwens wèl inpakken met Teflon of iets als Locktite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:20:
Die schroefdraad die je in de muurplaat draait moet je trouwens wèl inpakken met Teflon of iets als Locktite.
Zelf gebruik ik altijd gewoon vaseline (ruim aanbrengen). Dat zorgt ervoor dat je het er makkelijker op en af gaat en door de waterafstotende werking trekt er dan ook niets in. Teflon is soms rottig netjes te krijgen en als je het niet op de juiste manier doet geeft het alleen maar problemen. Op zich is Locktite het beste middel maar het is nogal duur en er zitten nogal wat giftige ingrediënten in wat ik liever niet in een badkamer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Xander schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:20:
Steken de S-koppelingen wel ver genoeg uit de muur, zodat je de moeren helemaal kunt aandraaien zonder dat deze de rozetten raken?

Heb je het al zonder rozetten geprobeerd zoals @DukeBox voorstelt?

De S-koppelingen vervangen is niet zo lastig. Die schroefdraad die je in de muurplaat draait moet je trouwens wèl inpakken met Teflon of iets als Locktite.
Ja zonder rozetten geprobeerd en dan nog blijft 'ie lekken.

Heb een andere kraan besteld. Misschien werkt dat wel....

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
nickdw7 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:12:
Teflon tape er af gehaald. Lekt nogsteeds. Aansluitingen wat roest er af gepoetst. Lekt nogsteeds. Wel zie ik dat de kraan er scheef op staat. Straks even de waterpas erbij pakken, maar ik heb al een vermoeden.
Ik ben eens dagen bezig geweest. De aansluitingen uit de muur waren iets scheef. Uiteindelijk zo goed mogelijk de S koppelingen georiënteerd met waterpas en duimstok, en voorzichtig de kraan erop. Helaas iets verschoven bij monteren waardoor de kraan zelf nu iets scheef staan maar die haal ik voor de lol niet meer los.

Ik had ook nog speciale ringetjes gehaald maar die losten het niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
DukeBox schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Zelf gebruik ik altijd gewoon vaseline (ruim aanbrengen). Dat zorgt ervoor dat je het er makkelijker op en af gaat en door de waterafstotende werking trekt er dan ook niets in. Teflon is soms rottig netjes te krijgen en als je het niet op de juiste manier doet geeft het alleen maar problemen. Op zich is Locktite het beste middel maar het is nogal duur en er zitten nogal wat giftige ingrediënten in wat ik liever niet in een badkamer gebruik.
Ik heb nooit gehoord dat vaseline ook werkt als afdichting, maar wie weet.

Met Loctite bedoel ik natuurlijk de Loctite 55, die is bedoeld voor toepassing in drinkwaterleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

nickdw7 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Ja zonder rozetten geprobeerd en dan nog blijft 'ie lekken.

Heb een andere kraan besteld. Misschien werkt dat wel....

Ik houd jullie op de hoogte!
Het ligt niet aan de kraan maar aan je loodgieter skills. :+
Zoals @pman63 al post bekijk de installatie instructie.
@DukeBox vaseline?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Had er ook last van met nieuwe Grohe mengkraan.
Geen teflon gebruikt.
Heb gewoon de afsluitring (geen rubber) bij de lekkende aansluiting omgedraaid en toen lekte deze niet meer.
Had gelezen dat het wel eens vaker voorkwam.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
We gaan het zien mensen, heb nu de nieuwe kraan in huis! Duimen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Probeer het eens met een fiber ring, eventueel 2 op elkaar.
Rubber wil nog wel eens er tussen uit glippen als het niet goed is opgesloten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:43
Ben ik de enige hier die nog steeds hennep gebruikt voor dit soort "oude" aansluitingen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Parad0x101
  • Laatst online: 02-05 14:18
Groningerkoek schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:42:
Ben ik de enige hier die nog steeds hennep gebruikt voor dit soort "oude" aansluitingen?
Ik hoop dat je de enige bent aangezien hennep al een hele tijd niet toegestaan is in drinkwaterinstallaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
En @nickdw7 is het gelukt met de nieuwe kraan?

Zit zelf tegen een soortgelijk klusje aan te hikken waarbij ik ook de S-koppelingen moet vervangen omdat deze een andere maat hebben dan de nieuwe kraan. Dus lees even aandachtig mee.

Bij mij zijn de S-koppelingen in de muur echter niet gekit (door vorige bewoners aangelegd). Als ik de S-koppelingen vervangen is het beter om deze dan ook af te kitten zodat er geen water achter de tegels kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Terrz schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:25:
En @nickdw7 is het gelukt met de nieuwe kraan?

Zit zelf tegen een soortgelijk klusje aan te hikken waarbij ik ook de S-koppelingen moet vervangen omdat deze een andere maat hebben dan de nieuwe kraan. Dus lees even aandachtig mee.

Bij mij zijn de S-koppelingen in de muur echter niet gekit (door vorige bewoners aangelegd). Als ik de S-koppelingen vervangen is het beter om deze dan ook af te kitten zodat er geen water achter de tegels kan komen?
Wat is er precies een andere maat aan dan? Dit soort koppelingen is al jaar en dag gestandaardiseerd en dus allemaal dezelfde maat.

Kitten zou ik altijd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:42:
Ik hoop dat je de enige bent, daar hennep geen geschikt product is voor het dichten van koppelingen in drinkwaterinstallaties.

Zie sectie 3.1: https://www.infodwi.nl/ID...DEF-WB-2-2-A-JAN-2017.pdf

Alleen producten gebruiken met KIWA keur, dus teflon of Loctite (de versies met KIWA).

On-topic: Geen dichtingsmiddel gebruiken bij een S koppeling richting kraan. Rubber / fiber ring zou voldoende sluiting moeten geven. Anders is je koppeling mogelijk scheef en zul je de S koppelingen opnieuw moeten doen, waarvan je de muuraansluitingen wel dicht met teflon of liever nog Loctite.

[ Voor 31% gewijzigd door BlueKeenan op 02-09-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
Sethro schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:31:
[...]

Wat is er precies een andere maat aan dan? Dit soort koppelingen is al jaar en dag gestandaardiseerd en dus allemaal dezelfde maat.

Kitten zou ik altijd doen.
Weet het niet meer precies (moet het weer ff na meten), maar volgens mij komt er nu 3/4 uit de muur en moet dat 1/2 inch zijn.

Kan ook zien dat ie in de muur (omdat het niet is afgekit) een verloop S-koppeling is van kleiner naar groter.
Dat het niet een standaard maat is zal er ook mee te maken hebben dat er nu goedkope merkloze meuk gemonteerd is. Beide knoppen op de thermostaatkraan nu niet meer goed werken en heel stroef gaan of doordraaien en ander plastic spul van de glijstang/douchekop is afgebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:43
Parad0x101 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:15:
[...]

Ik hoop dat je de enige bent aangezien hennep al een hele tijd niet toegestaan is in drinkwaterinstallaties.
Dat is niet omdat hennep slecht is, dat is omdat men geen kwaliteitsverklaring wil afgeven voor natuurproducten en dus mag het volgens een relatief nieuwe norm niet meer worden toegepast.

Ik ben niet de enige die het nog gebruikt en met het gebruik van hennep is zowel aangaande kwaliteit als de gezondheid helemaal niets mis. Voor dit soort oude dikke stalen leidingen heeft hennep nog steeds mijn voorkeur. En zeker als het uit zicht is heb ik meer vertrouwen in hennep dan in teflontape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Groningerkoek schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:57:
Voor dit soort oude dikke stalen leidingen heeft hennep nog steeds mijn voorkeur. En zeker als het uit zicht is heb ik meer vertrouwen in hennep dan in teflontape.
Maar voor de douchekraan is de schroefdraad voor montage, niet voor afdichting. De afdichting zit in de fitting verwerkt (pakking) en deze zou met hand vast al moeten afdichten (uiteraard nog een slag na geven). Deze moet je ook zo af en toe losdraaien om de 'zeefjes' te legen als daar kalk (en andere rommel) in ophoopt met hennep/teflon zit dat veel te strak en heb je ook een grotere kans dat je de verchroomde moeren beschadigd door frictie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Groningerkoek schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:57:
[...]

Dat is niet omdat hennep slecht is, dat is omdat men geen kwaliteitsverklaring wil afgeven voor natuurproducten en dus mag het volgens een relatief nieuwe norm niet meer worden toegepast.

Ik ben niet de enige die het nog gebruikt en met het gebruik van hennep is zowel aangaande kwaliteit als de gezondheid helemaal niets mis. Voor dit soort oude dikke stalen leidingen heeft hennep nog steeds mijn voorkeur. En zeker als het uit zicht is heb ik meer vertrouwen in hennep dan in teflontape.
Ik gebruik het ook nog wel.
Standaard een rolletje loctite draad in de kist, bij sommige verbindingen pot hennep uit de bus.
Met verlengstukken of el-cheapo s-koppelingen waar veel speling in zit is hennep gewoon beter en gegarandeerd waterdicht.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:03
Als het niet dicht door normaal op te draaien, dan Loctite 55 gebruiken volgens instructie op de Loctite. Is hier de beste oplossing voor.

(Staat volgens mij een aantal omwentelingen per diameter op, heb het zelf niet meer liggen)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyriel85 op 02-09-2024 20:30 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso als je een nieuwe fiberring plaatst... en deze "droog" monteert kan deze eerst even lekken... de ring moet namelijk nog wat opzwellen door het water..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-05 16:18
Ik weet soms niet wat ik lees zeg.. teflon of loctite op buitendraad van een kraan aansluiting is helemaal niet nodig, de afsluiting zit hem in de fiber ring. De andere kant van de s koppeling, die in de muurplaat gaat, moet wel ingepakt worden. Vaseline heeft daar totaal geen functie bij..

S koppelingen moeten even ver uit de muur komen en haaks + loodrecht ten opzichte van de muur. Als dit niet zo is wordt het een uitdaging. Ik heb wel eens een paar uur staan vijlen om de messing koppelingen op maat te maken. Nadeel is dat je ze daarna geen millimeter meer mag verdraaien.. bij jou is dit misschien gebeurd?

N.b. maak de fiberringen eerst goed nat voor montage, dan zwellen ze iets op + vormen ze beter naar de aanslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20
Eivogel1985 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:58:
S koppelingen moeten even ver uit de muur komen en haaks + loodrecht ten opzichte van de muur. Als dit niet zo is wordt het een uitdaging. Ik heb wel eens een paar uur staan vijlen om de messing koppelingen op maat te maken. Nadeel is dat je ze daarna geen millimeter meer mag verdraaien.. bij jou is dit misschien gebeurd?
Ik heb het gelukkig nooit nodig gehad om de S-koppelingen te vervangen, maar vraag mij wel af wat de aanpak hier is om het goed te doen: ze moeten beide evenveel uit de muur komen, op de juiste afstand van elkaar zitten (15cm bijvoorbeeld, afhankelijk van de kraan die je hebt), waterpas zitten t.o.v. elkaar en dan ook nog stevig lekvrij aangedraaid. Lijkt mij dat dat stevig aandraaien zo ongeveer gegarandeerd die andere eisen onhaalbaar maakt... toch?
N.b. maak de fiberringen eerst goed nat voor montage, dan zwellen ze iets op + vormen ze beter naar de aanslag
Ah, leuke tip, ga ik onthouden bij de volgende kraan-vervanging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-05 16:18
Nee hoor, gewoon van te voren zonder afdichting indraaien, goed uitmeten (pas, haaks en evenwijdig) en dan aftekenen. Vervolgens s-koppelingen indraaien met afdichting tot gemarkeerde positie. Daarna kun je de kraan er zo op draaien, handvast + 1/4 slag is meer dan genoeg.

Niet vergeten de s koppeling aansluiting met de muur af te kitten trouwens. En de rozetten :)
vanaalten schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:49:
[...]

Ik heb het gelukkig nooit nodig gehad om de S-koppelingen te vervangen, maar vraag mij wel af wat de aanpak hier is om het goed te doen: ze moeten beide evenveel uit de muur komen, op de juiste afstand van elkaar zitten (15cm bijvoorbeeld, afhankelijk van de kraan die je hebt), waterpas zitten t.o.v. elkaar en dan ook nog stevig lekvrij aangedraaid. Lijkt mij dat dat stevig aandraaien zo ongeveer gegarandeerd die andere eisen onhaalbaar maakt... toch?

[...]

Ah, leuke tip, ga ik onthouden bij de volgende kraan-vervanging!

[ Voor 4% gewijzigd door Eivogel1985 op 03-09-2024 09:37 ]

Pagina: 1