Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsvtl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 17:17
Ik ben al jaren een enthousiast belegger en haal ook erg veel plezier uit het bijhouden van al mijn aankopen, verkopen en rendementen. Waar ik nu echter tegen aan loop is dat ik het, om het zo maar te omschrijven, reele rendement volgens mij niet goed in beeld krijg.

Stel ik begin het jaar met 10.000 euro, dit basisbedrag stijgt in het jaar met 12% naar 11.200 euro. Een mooi rendement, zeker omdat de AEX dat jaar 10% gestegen is. Echter, met regelmaat leg ik extra geld in. Zo heb ik gedurende het jaar 5.000 euro extra toegevoegd. Omdat deze inleg niet het hele jaar staat, levert het ook geen 12% op, maar bijvoorbeeld gemiddeld 6%.

Het gemiddelde rendement zou dan bijvoorbeeld 9% zijn. En ondanks dat mijn portefeuille het beter deed dan de AEX, is dat door het inleggen ineens niet meer het geval. Dat voelt gemeen ;) Maar bovenal, is het nu niet meer te vergelijken of ik het nu beter doe dan de AEX of een andere tracker, of dan mezelf het voorgaande jaar.

Ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt. Hoe los ik dit op?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:46
door jezelf niet zo druk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:12
mauritsvtl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:52:
Ik ben al jaren een enthousiast belegger en haal ook erg veel plezier uit het bijhouden van al mijn aankopen, verkopen en rendementen. Waar ik nu echter tegen aan loop is dat ik het, om het zo maar te omschrijven, reele rendement volgens mij niet goed in beeld krijg.

Stel ik begin het jaar met 10.000 euro, dit basisbedrag stijgt in het jaar met 12% naar 11.200 euro. Een mooi rendement, zeker omdat de AEX dat jaar 10% gestegen is. Echter, met regelmaat leg ik extra geld in. Zo heb ik gedurende het jaar 5.000 euro extra toegevoegd. Omdat deze inleg niet het hele jaar staat, levert het ook geen 12% op, maar bijvoorbeeld gemiddeld 6%.

Het gemiddelde rendement zou dan bijvoorbeeld 9% zijn. En ondanks dat mijn portefeuille het beter deed dan de AEX, is dat door het inleggen ineens niet meer het geval. Dat voelt gemeen ;) Maar bovenal, is het nu niet meer te vergelijken of ik het nu beter doe dan de AEX of een andere tracker, of dan mezelf het voorgaande jaar.

Ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt. Hoe los ik dit op?
Je kan dan toch het rendement van start jaar tot je inleg berekenen? En dan vervolgens vanaf het moment van je inleg tot het eind van het jaar, waarbij je het rendement van inleg tot eind van het jaar naar rato verdeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Je bent op zoek naar Portfolio Performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:01
Inleg*jaarlijksrendement^(dagen sinds inleg/365)=totale rendement

Jaarlijksrendement is percentage wat je handmatig invult. Eventueel kun je dat met wortel of negatief kwadraat exact terugrekenen.

Dat zet je in Excel, per inleg een rij met datum van aanvang. Dan heb je per inleg het rendement tot nu toe (dus jaarlijks rendement, niet totaal).

Dat kun je dan optellen en delen door het aantal rijen, dan heb je een gemiddeld rendement voor je hele portefeuille.

Andere optie is het gemiddelde aankoopbedrag en huidige prijs te nemen, en op basis daarvan je rendement te bepalen. Dan kun je met het aantal dagen weer berekenen wat je rendement is. Maar ik vermoed dat je het per aankoop wilt weten.

Of je pakt het overzicht van je broker en neemt dat voor waar aan.

Zelf doe ik de eerste manier. Dan krijg je een percentage waarmee je doet alsof elke inleg een gelijk rendement heeft behaald. Voor langere perioden geeft dat een goed beeld. Het rendement per aandeel zie ik bij de broker wel. Met name omdat ik bij drie brokers aandelen aanhou is dit voor mij prima. Maar je kunt hetzelfde uiteraard ook doen per inleg, zodat je per inleg je renedement hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door barbarbar op 31-08-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:20
Orangelights23 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:37:
Je benr op zoek naar Portfolio Performance.
Hier sluit ik me bij aan. Er zijn verschillende methodieken om je rendement te berekenen. In Portfolio Performance zitten een aantal veel gebruikte ingebakken.

Als je het toch in excel wil doen, kijk dan eens naar de XIRR functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsvtl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 17:17
Dank allen, ik zal me er eens in gaan verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-05 18:15

BoltYes

This is the Way

Niet heel druk om maken, vind voor een maandelijkse inleg de FN functie in excel wel fijn, bereken je over het jaar mooi je compound interest.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Maak een jaarrekening zoals bedrijven en verenigingen dat ook doen. En dan gewoon van 1-1 tot en met 31-12 kijken. Je hebt dan je beginsaldo en eindsaldo, investeringen en desinvesteringen en het verschil is wat je hebt verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:18

Lordy79

Vastberaden

Frame164 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:42:
Maak een jaarrekening zoals bedrijven en verenigingen dat ook doen. En dan gewoon van 1-1 tot en met 31-12 kijken. Je hebt dan je beginsaldo en eindsaldo, investeringen en desinvesteringen en het verschil is wat je hebt verdient.
Werkt niet en dat licht ik dmv een voorbeeld toe:

Als ik in een bedrijf een miljoen euro stort op 30.12 en 1 dag rente ontvang van 164,38

Of als ik in een bedrijf op 2 jan een miljoen vermogen stort en krijg 59.835,62 euro rente

Dan heb ik dezelfde kapitaalinjectie gedaan maar het rendement is verschillend, doch toch gelijk.

Als je vele injecties doet en soms kapitaal onttrekt, dan wordt het wat ingewikkelder en zijn bovenstaande adviezen wellicht nuttig.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1