Apple standaard Mail app locatie wijzigen en Exchange mail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraagstuk (eigenlijk 2) met betrekking tot de standaard Mail app van MacOS.

Recent heb ik voor iemand zijn MacStudio voorzien van een schone installatie, geen Time Machine backup teruggezet maar helemaal schoon vanaf 0 begonnen waarbij wel gegevens uit iCloud zijn teruggezet zoals Notities, Contacten etc.
Helaas stond de Mail app niet in de backup, maar dat is niet zo’n ramp omdat alle mail accounts opnieuw gekoppeld kunnen worden.

Wat echter niet meewerkt is de zakelijk mail van de persoon, Een Microsoft Exchange account.
Het koppelen van de zakelijke e-mail in Mail app gaat prima, alleen het downloaden van e-mails (wat voorheen wel het geval was) lijkt nu simpelweg niet te gebeuren. :?

Voorheen had de gebruiker een aparte partitie waarop alle e-mail van de Apple Mail fysiek stond, dit heb ik nu ook zo ingericht alleen kan ik nu nergens vinden waar je kan instellen dat alle mail op die partitie wordt weggeschreven in plaats van de standaard locatie, Dat is vraag 1: Waar stel ik dat in?

Wat is al geprobeerd heb:

Op mijn privé Mac ook even wat Tools geraadpleegd zoals MacPilot, OnyX en TinkerTool omdat die nog wel eens wat verborgen settings kunnen wijzigen, maar helaas kan je daar geen default locaties wijzigen.

Wel kwam ik een workaround tegen van iemand die een Alias folder had gemaakt op de originele plaats, maar ik zoek liever een officiëlere werkwijze.

Wat is voor het downloaden van al geprobeerd heb is.

* Onder Postbus -> Online status -> Gebruik “Exchange” offline maar dat lijkt het downloaden niet in gang te zetten.
* Onder Postbus -> Synchroniseer -> Exchange maar ook dat lijkt het downloaden niet in gang te zetten.
* Onder Postbus -> Synchoneseer Accounts maar ook dat lijkt het downloaden niet in gang te zetten.
* Zijn werkgever geeft aan dat er geen beperking vanuit zijn ICT afdeling is wat het downloaden onmogelijk zou maken bij een Exchange account.

Het gekke is dat op de MacBook Pro van de gebruiker, beide dingen nog wel werken (zowel het downloaden van Exchange Mail, als de aparte partitie waar alles naartoe gaat) Dus het kan wel.

Ik kan uiteraard alle data overkopiëren maar omdat de MacBook niet de snelste meer is (heeft ook een verse installatie nodig), en ik ook van mening ben dat het op de MacStudio gewoon moet werken wil ik niet voor die uitweg kiezen want wil graag weten waarom het niet werkt.

Zowel de MacStudio als de MacBook Pro zitten op Sonoma 14.6.1.
Ook hebben we volledige admin rechten aangezien dit eigen hardware is.

Wie kan mij in de juiste richting helpen?, Tips, Tools alles is welkom _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door crack_en_hack op 30-08-2024 16:24 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

V.z.i.w. is er geen officiële manier om locatie van de mailboxen van Apple Mail (i.e. ~/Library/Mail) te wijzigen. De enige manier zijn 'hacks' zoals symbolic links. Is dat hoe het eventueel is opgelost op de MacBook Pro? Voor andere apps zoals Photos kun je wel de locatie van de 'library' kiezen door op te starten met option (⌥).

Daarnaast zou ik wel aanraden om hier niet mee te gaan rommelen, zeker gezien je (zoals al gemerkt hebt) goed moet opletten of er wel backups van worden gemaakt.

V.w.b. Exchange; zijn alle e-mails wel toegankelijk via bijvoorbeeld de web versie van Outlook? Het kan nl. zo zijn dat de e-mails destijds lokaal zijn opgeslagen, maar van de server zijn verwijderd. Op de MacBook Pro heb dan nog een kopie staan, maar de Mac Studio kan het niet meer van de server halen.

[ Voor 41% gewijzigd door Daedalus op 30-08-2024 17:33 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/