MS365 - Inter-tenant collaboration inregelen uren/kosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:42

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De situatie: Waar ik werk hebben we een 6-tal verschillende Microsoft 365 tenants in beheer bij een externe partij. We hebben 6 tenants doordat we een divers aantal overnames hebben gedaan.

Bij deze partij (naam niet relevant) heb ik een aanvraag gedaan om tussen deze 6 tenants de inter-tenant collaboration in te regelen: https://learn.microsoft.c...ation?view=o365-worldwide

Ik wil tussen deze 6 tenants in regelen:

- Free/Busy van kalenders
- Delen van vergaderruimtes
- Bestanden in Sharepoint met elkaar kunnen delen
- Elkaar vinden in het adresboek als je een mail stuurt vanuit Outlook

Dit lijkt mij allemaal niet zo lastig, echter krijg ik een offerte van EUR 9.000,00 om dit in te laten regelen. Ik vind dat een nogal hoog bedrag, wat er in zit:

- Project co-ordinatie
- Inregelen van instellingen
- Documentatie
- Nazorg

Nog steeds vind ik 9.000 euro een hoog bedrag, maar ik kan deze markt niet helemaal.

Iemand dit dit vaker gedaan heeft en hier iets nuttigs over kan zeggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:14

Wish

ingwell

Wat is dan het uurtarief? Want 9000€ voor een manjaar werk is echt een koopje :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Wish schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:08:
Wat is dan het uurtarief? Want 9000€ voor een manjaar werk is echt een koopje :)
Uuratief is EUR 139,00, echter is de offerte niet helemaal gesplits in uren. Het zijn losse onderdelen:

- Entra ID synchronisatie: 6x EUR 895
- Exchange Free/Busy informatie: 6x EUR 295
- Sharepoint sharing: 6x EUR 995

Het klinkt mij, ook als ik de documentatie lees, dat het niet zo lastig is om dit te regelen, daarom vind ik dit bedrag wel erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vooral die nazorg maakt het wel een schappelijke prijs wat mij betreft. Ga er maar alvast vanuit dat dit niet meteen perfect of zonder uitleg gaat werken, als het 6 tenants zijn dan zul je ook met minstens 6 mensen zitten die hier mee moeten werken en allemaal hulp nodig hebben met het gebruik ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 09:37

eagle00789

Est. November 2005

Ik denk dat je beter kunt gaan nadenken over een tenant-to-tenant migratie. Alle domeinen in 1 tenant, alle gebruikers in 1 tenant, iedereen een uniform e-mailadres, 1 tenant om te beheren.
kijk hier maar eens voor meer informatie: https://learn.microsoft.c...tions?view=o365-worldwide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

eagle00789 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:22:
Ik denk dat je beter kunt gaan nadenken over een tenant-to-tenant migratie. Alle domeinen in 1 tenant, alle gebruikers in 1 tenant, iedereen een uniform e-mailadres, 1 tenant om te beheren.
kijk hier maar eens voor meer informatie: https://learn.microsoft.c...tions?view=o365-worldwide
Als je 6 tenants wilt gaan samenvoegen dan ben je waarschijnlijk een veelvoud van de uren (en dus kosten) kwijt. Uiteindelijk is consolideren misschien wel de beste oplossing, maar dat is helemaal afhankelijk van je mogelijkheden en andere koppelingen, gebruikers, guests, leveranciers... you name it.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:14

Wish

ingwell

Snow_King schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

Uuratief is EUR 139,00, echter is de offerte niet helemaal gesplits in uren. Het zijn losse onderdelen:

- Entra ID synchronisatie: 6x EUR 895
- Exchange Free/Busy informatie: 6x EUR 295
- Sharepoint sharing: 6x EUR 995

Het klinkt mij, ook als ik de documentatie lees, dat het niet zo lastig is om dit te regelen, daarom vind ik dit bedrag wel erg hoog.
Hmm - als je het zelf denkt te kunnen (en bijbehorende bedrijfsrisico's wilt accepteren) waarom dan de uitvraag doen? Je betaalt voor de expertise. Ik eerder eens wat verder onderhandelen over de prijs dan dat je het MT zegt: ik denk het wel te kunnen en na twee dagen bloed zweet en tranen in een hoekje ligt te huilen. Maar iedereen zijn of haar meug he :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Wish schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Hmm - als je het zelf denkt te kunnen (en bijbehorende bedrijfsrisico's wilt accepteren) waarom dan de uitvraag doen? Je betaalt voor de expertise. Ik eerder eens wat verder onderhandelen over de prijs dan dat je het MT zegt: ik denk het wel te kunnen en na twee dagen bloed zweet en tranen in een hoekje ligt te huilen. Maar iedereen zijn of haar meug he :)
Ik heb heel bewust geen Admin rechten. Ik probeer alleen te achterhalen of dit een realistische prijs is. Iedereen mag zijn boterham verdienen, maar ik vond ~1500 per tenant nogal veel geld om dit in te regelen.

Dat zou dik 10 uur werk per tenant zijn, ik wil begrijpen of het ook echt zo veel werk is.
eagle00789 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:22:
Nee, dat zal niet gaan gebeuren. De bedrijven blijven los van elkaar bestaan, maar we willen wel nauwer samenwerken. Daarom deze integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Ik vind het een schappelijke prijs.
Ze geven je niet een prijs wat het kost, maar een prijs incl. als het voor hun tegen zit.

Twee opties:
1. Alternatieve offerte opvragen bij een andere partner om ze te toetsen en challengen
2. Alles op nacalculatie met onderbouwing uren

Mijn persoonlijke advies is consolideren tot één tenant. Dit doen we zelf ook..
Idem met de onderliggende server omgevingen.
De kosten om dit zo te laten zullen het dak uitschieten op termijn.
L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ro3lie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:05:
Ik vind het een schappelijke prijs.
Ze geven je niet een prijs wat het kost, maar een prijs incl. als het voor hun tegen zit.

Twee opties:
1. Alternatieve offerte opvragen bij een andere partner om ze te toetsen en challengen
2. Alles op nacalculatie met onderbouwing uren

Mijn persoonlijke advies is consolideren tot één tenant. Dit doen we zelf ook..
Idem met de onderliggende server omgevingen.
De kosten om dit zo te laten zullen het dak uitschieten op termijn.
L
Dank! Naar 1 tenant is geen optie omdat de bedrijven nooit echt samen gevoegd gaan worden. Nu ze onder de zelfde moedermaatschappij vallen is de collaboration wel wenselijk, maar ik sluit niet uit dat 1 van de bedrijven ooit de groep weer verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-06 17:57

Dido

heforshe

Met dat uurtarief hebben we het dus over een dikke manweek. Oftewel, met drie man zijn ze binnen een week klaar.

Ik vind het geen gekke offerte, eerlijk gezegd. (Hell, voor dat bedrag komt een SAP consultant bij wijze van spreke nog niet eens een kop koffie drinken :+ )

Maar goed, tenzij je aan deze leverancier vastzit, kun je natuurlijk altijd elders een offerte opvragen.

Alternatief is om het in-house op te lossen, maar dan moet je wel de expertise beschikbaar hebben. Als je een paar internen inzet om dit op te lossen en die moeten het allemaal voor het eerst uitvogelen, dan kost het je onder de streep al snel veel meer dan die 9k.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:23

Tys

Gelukkig is je wensenlijst aan de korte kant, anders had je met Cross Tenant Synchronization aan de gang gemoeten. Roep een keer dat je het bedrag aan de hoge kant vind, dan gaat er vast nog wel een paar honderd euro vanaf, maar het is nu geen schokkend bedrag voor de gewenste activiteiten.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:11
Ik vind dit ook geen gek bedrag. Hoewel het in jouw ogen een "simpele" configuratie lijkt, loop je waarschijnlijk toch tegen een aantal zaken aan.

Ik weet niet of voor de offerte al een inventarisatie is gedaan van de huidige situatie, maar je hebt het over 6 tenants (met allen waarschijnlijk een eigen configuratie). Wellicht moeten er binnen de tenants nog wel een aantal aanvullende zaken ingeregeld worden om dit te regelen, dat moet je dan x6 doen.

Ook spreekt de documentatie van een samenwerking tussen twee tenants en gaat het in jullie geval om zes tenants. Ik lees nergens dat het gelimiteerd is aan twee tenants, dus ik verwacht dat zes tenants wel mogelijk moet zijn, echter zou de werking hiervan goed getest moeten worden en moet dit dus per tenant nagelopen worden.

Wellicht dat jullie partner dit al eerder hebben geregeld, maar mijn ervaring is dat je altijd tegen zaken aan gaat lopen. De offerte is incl. nazorg, dus ik vind het bedrag helemaal niet zo gek.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie deze samenwerking in de toekomst verder gaan uitbreiden, vooral omdat alles naar 1 tenant brengen geen optie is. Mijn ervaring is dat het opzetten van relaties met meerdere tenants altijd problemen gaat geven, omdat je toch wat beperkingen hebt. Wellicht nu nog geen issue, maar mogelijk later wel.
Pagina: 1