Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 13:48
Ik ben wel benieuwd naar het volgende. Ik heb jarenlang als hobbyist Sony's gehad (van A7 tot A7Riii), en daar ze technisch zeer sterk zijn als het om de basic functies van een camera gaat (sensor, autofocus, etc) vond ik hun programma's en apps voor Windows en Android altijd bizar slecht. Omdat je met een camera veelal out and about bent en misschien snel zaken wil delen en niet altijd een laptop bij je hebt en wel een telefoon wilde ik hier vooral op de smartphone-apps focussen.

Vanwege een aantal redenen heb ik al mijn Sony spullen verkocht en heb ik een Leica Q gekocht. En buiten dat ik de camera zelf fantastisch vind, is de feature die me het meest verraste (en waardoor ik hem veel vaker gebruik dan mijn Sony's) de soepelheid en stabiliteit van de Android app die Leica heeft. De verbinding komt altijd soepel tot stand met 1 klik in de app, en vervolgens is het super eenvoudig en vrij stabiel om mijn foto's draadloos naar mijn telefoon te sturen, en dat ook met een modern uitziende interface. Bij Sony moest ik altijd meerdere pogingen wagen, de camera verwijderen uit de app en opnieuw koppelen etc. (ik heb een Sony Xperia 1 nota bene). Misschien is er het e.e.a. verandert het laatste jaar, maar toch verbaasde het mij dat een Leica Q uit 2015 een betere app heeft in 2024 vergeleken met mijn A7Riii uit 2017 ook denkend aan het volumeverschil tussen Sony en Leica en hoelang ze al mirrorless fullframe bodies maken, bovendien Sony maakt ook smartphones, etc.

Maar zo nu en dan vragen vrienden mij ook wel eens tips welke als hun eerste camera te kiezen, waarbij ik denk dat voor de beginner dit een vrij belangrijke feature kan zijn. Niet iedereen wil gehannes met een SDkaart-usbcdongle die je dan weer vergeten bent mee te nemen enzo. En daar ik wel veel reviews volg op youtube en websites, wordt er over het algemeen weinig aandacht gegeven aan de stock apps.

Dus eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd naar jullie beleving met de verschillende merken. Ik heb zelf dus alleen ervaring met Sony en Leica, en daar blijkt dat de kleinere partij het beter voor elkaar heeft dan de reus. Hoe is het bij de andere 2 grootheden Canon en Nikon? Fujifilm lijkt steady meer (cult?)volgers te krijgen via de X100, maar zit daar ook een goed werkende soepele app bij? Omdat Panasonic Lumix het een en ander deelt met Leica, hebben zij dan ook een steady app? Hoe zit het bij het kleine Ricoh? Heeft iemand ook ervaring met 2 of meer verschillende merken waarbij er 1 uitsteekt? Misschien dat iemand wel erg tevreden is over een soepele app-camera relatie bij Sony?

Misschien is het een non issue en is er een onafhankelijke 3rdparty gratis (!) app die soepeler werkt? Heb geen ervaring met Adobe, maar gok dat die niet gratis is, mocht die draadloos met camera's verbinding kunnen maken. Plus dan nog kan het interessant zijn om de stock apps te vergelijken omdat veel mensen misschien toch de app gebruiken van de fabrikant zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring met zowel de Leica als Panasonic app en een iPhone, ja het kan grappig maar handig nee. Vindt het ook niet belangrijk genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Bij mijn Olympus werkt het best aardig, met name als afstandsbediening handig voor natuurfotografie, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Ik wil de fotos op mijn computer, niet op mijn telefoon.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

Reptile209

- gers -

Ik heb voor mijn Canon EOS 2000D de Canon app. Wat een draak is dat. Altijd eerst met de hand verbinden met de wifi van de camera, anders kan de app hem sowieso niet vinden (ook al beweert hij het allemaal zelf te kunnen). Interface is matig. Voor downloaden van een paar losse foto's werkt het, maar je wil er daarna ook zo snel mogelijk weer uit :+. App gebruiken voor meekijken via de camera of als afstandbediening werkt okee.

Moet wel zeggen dat een deel van de frustratie in de camera zelf zit: met de Canon EOS R6 van mijn vriendin gaat het opzetten van de verbinding een stuk makkelijker.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 12:51
Van de verschillende merken staat voor mij Panasonic en Leica echt bovenaan, vakanties nooit met kabels hoeven klooien, gewoon direct een download starten of een remote shot echt super.

Fuji heeft mij nooit kunnen overtuigen, als het werkt grote vreugde, maar dit is net zo instabiel als het weer in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kastr0
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09 11:31
Ik heb een Canon 80D, app werkt prima voor mij hoewel het wel wat verouderd voelt. Previewen en downloaden gaat eenvoudig. Ook remote shot is erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:50

Proc

Grand Admiral

Voorheen was de Fujfilm companion app 3x niks, maar ik ben tevreden over de Fujifilm XApp die in 2023 is uitgebracht en regelmatig wordt bijgewerkt. Sinds versie 2 (die in 2024 is uitgebracht) is de Fujifilm XApp ook voorzien van aardig wat handige features die goed werken. Het is voor mij een (extra) reden om in het Fujifilm ecosysteem te blijven. Ik gebruik het in combinatie met een iPhone waarbij mijn foto's naar de Apple iCloud gaan en via een standaard koppeling van Microsoft Photos naar Apple iCloud heb ik mijn foto's op een makkelijke en snelle manier zowel in het Apple ecosysteem als in het Microsoft ecosysteem. Dit werkt goed voor mij.

Een review van v2 met de uitbreidingen kun je hier vinden en een review van v1 die de basis features van de XApp beschrijft kun je hier vinden.

Hou er bij aanschaf van een Fujifilm camera wel rekening mee dat de nieuwe XApp uitsluitend met de wat nieuwere camera's werkt. In combinatie met de 5e generatie camera's zoals de X-T5 kun je ook gebruik maken van WiFi op 5 GHz en dat zorgt ervoor dat de transfer van foto's vlot gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Proc op 04-09-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 13:48
Interessant om te lezen! Tot dusver lijkt het inderdaad zo dat Sony en Canon wisselend zijn, met name Leica, Panasonic en de nieuwe Fujifilm best ok zijn. Ben voor een vriend bezig een camera aan te raden, en vooral dus een merk/ecosysteem en daar is dit wel een belangrijk argument. Gezien budget en wensen neig ik naar Fuji, dus zal eens in die app duiken, thanks voor de review links!
Snap ook ergens niet precies waarom de meeste cameras wifi gebruiken en niet bluetooth. Ja het zijn grote bestanden, maar het voelt mij niet echt alsof het razend snel over wifi gaat. Kan aan een 10 jaar oude Leica Q liggen natuurlijk. :)
Pagina: 1