Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 23:31
Hi all

Ik heb van de week een nieuwe pc in elkaar gezet

- AMD 7800x3d
- ASROCK B650 Pro Rs
- Deepcool AK620 Digital
- Noctua cooling paste (een "dot" erop gedaan en verder niet uitgesmeerd of iets)
- Corsair geheugen 32gb (ddr5)
- een M2 samsung hdd
- 3080TI Gigabyte (komt uit mijn vorige pc)
- Seasonic 850 W voeding

en dit alles in corsair 4000d airflow met 3 fans intake - 2 exhaust on top en 1 in de back :)

Hiervoor had ik een S340 NZXT kast met een Intel 8700k.

Mijn Idle temp van de AMD (eerste keer AMD) is mega raar? Hij schiet van 40 naar 50 in soms een seconde en dan weer naar 45 - dan weer 42 dan weer 55 etc - hij blijft op zn max misschien 5 seconde op een en dezelfde temperatuur..

Opzich niet zo boeiend echter triggert dit continue die fans waardoor die kast soort van opstijgt en dan weer stil is etc. Ik heb nu alle fans even op silent mode gezet maar ook dit werkt niet heel goed :(

Ik kan natuurlijk de fans aanpassen (zijn overigens allemaal Corsair RGB AF 120mm) maar ik was eigenlijk benieuwd of die schommelingen in CPU temps wel horen?

Ik heb ook een cinebench test gedaan - ik had 1100 punten dacht ik (de 2024 versie) en tijdens de test was de temperatuur continue 79 graden steady. Dit doet mij vermoeden dat de cooler wel goed zn werk doet? of hoort de temp van de CPU tijdens zo een test langzaam op te lopen?

Ps: misschien interessant - tijdens het typen van dit bericht is de temp continue tussen de 40 en 48 graden aan het fluctueren

Dank voor de opheldering alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 01:04
Dat op en neer gaan van temperatuur is uit mijn ervaring normaal met de Ryzen chips.

De oude 2600 van mijn partner deed dat, mijn oude 3700x deed dat, en mijn huidige 5700x3D doet dat.

Mijn oplossing voor de fans die als een gek op en neer gaan was door de CPU Fan Step Up en Step Down in de bios aan te passen (in mijn geval op een Asus moederbord, geen idee of deze instelling hetzelfde naam heeft op een Asrock moederbord)

3.6 seconden voor beide was mijn instelling voor de 3700x (en als ik mij niet vergis 2.4 seconden voor beide sinds dat ik een 5700x3D heb)

Dat zorgde ervoor dat de fans niet onnodig op en neer gaan voor die korte temperatuur stijgingen (3.6 seconden was ook de sweetspot voor mij toen, kwestie van testen welke tijdsduur het meest bevalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Mizgala28 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:09:
Dat op en neer gaan van temperatuur is uit mijn ervaring normaal met de Ryzen chips.

De oude 2600 van mijn partner deed dat, mijn oude 3700x deed dat, en mijn huidige 5700x3D doet dat.

Mijn oplossing voor de fans die als een gek op en neer gaan was door de CPU Fan Step Up en Step Down in de bios aan te passen (in mijn geval op een Asus moederbord, geen idee of deze instelling hetzelfde naam heeft op een Asrock moederbord)

3.6 seconden voor beide was mijn instelling voor de 3700x (en als ik mij niet vergis 2.4 seconden voor beide sinds dat ik een 5700x3D heb)

Dat zorgde ervoor dat de fans niet onnodig op en neer gaan voor die korte temperatuur stijgingen (3.6 seconden was ook de sweetspot voor mij toen, kwestie van testen welke tijdsduur het meest bevalt).
toevallig echt net gelezen over step up en step down! ik heb het nu op 25 sec staan omdat je Fans dan 4% per seconde omhoog of omlaag kunnen gaan (het duurt dus niet 25 sec voor ze sneller gaat draaien). Het is nu al een stuk beter.

Misschien dat ik de CPU ook iets aanpas met voltages, lees daar ook wel goede verhalen over. Kost denk alleen wel wat performance lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Mizgala28 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:09:

YouTube: Undervolt your Ryzen 7 7800X3D for more FPS and Lower Temperature!

deze tutorial - miss icm cinebench checken of performance nog goed is etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
Ik raad aan om Fan Control te gebruiken. Open source software dat je fans kan aansturen (ook je GPU!). Het heeft meer features dan de BIOS fan curves. Ook hier kan je de reactie van de fans iets laten vertragen op de temperatuur (Step up, Step down), voorkom je dat ze voor een paar seconde snel draaien en daarna weer langzaam.

Voorbeeld hoe het er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddNvWyo_rpNVYRL3IMSv87NmMdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEtjJn7nTCewsrzfxF7E3gCF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Undervolt geeft vaak zelfs betere prestaties. Als blijkt dat de cpu gewoon zijn werk stabiel kan doen met minder voltage.

Dit komt omdat dan de temperatuur iets lager is waardoor de cpu makkelijker en hoger kan boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
meljor schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:26:
Undervolt geeft vaak zelfs betere prestaties. Als blijkt dat de cpu gewoon zijn werk stabiel kan doen met minder voltage.

Dit komt omdat dan de temperatuur iets lager is waardoor de cpu makkelijker en hoger kan boosten.
Klopt ben nu enkele dagen het e.e.a. het testen. -20 draait vooralsnog stabiel na enkele uren stresstest

Temp idle is 42graden - geen gekke pieken meer - tijdens gamen wel 70-80 graden maar dat is prima denk. Case fans op silent en mobo temp gepakt.. dan is het systeem lekker stil bij browsen e.d. en doen de fans geen gekke sprongetjes als de CPU van 40-50 gaat etc :)

Denk wel prima zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

ls789 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:05:
[...]

Klopt ben nu enkele dagen het e.e.a. het testen. -20 draait vooralsnog stabiel na enkele uren stresstest

Temp idle is 42graden - geen gekke pieken meer - tijdens gamen wel 70-80 graden maar dat is prima denk. Case fans op silent en mobo temp gepakt.. dan is het systeem lekker stil bij browsen e.d. en doen de fans geen gekke sprongetjes als de CPU van 40-50 gaat etc :)

Denk wel prima zo!
Ryzen 7000 is geprogrammeerd met een hoge doeltemperatuur om extra performance te genereren dus 70-80 is meer dan goed genoeg :) - tjMax is 95 en zelfs dat kunnen ze hebben.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:45
x3d CPU hebben een lagere Tjmax namelijk Max 89C.
https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-7800x3d.html

De reden dat 3dx namelijk niet goed tegen warmte kan is dat de extra cache op de cpu is geplakt .

Dit veroorzaakt een verslechterde warmte afvoer. een extra laag waar de warmte door moet en die extra laag die ook nog eens warmte produceert.

rare van deze cpu is dat deze een tdp heeft van 120 watt, maar ik zie de cpu nooit meer dan 90watt verbruiken. ook al doe je cpu bench mark of test.
Pagina: 1