Ervaringen zelf infrezen vloerverwarming door tegels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido-t
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 21:28
Goedemiddag Tweakers!

Begin oktober krijgen mijn vriendin en ik de sleutel van onze eerste woning! Helaas moet er een hoop aan het huis gedaan worden en het meeste willen we zelf gaan doen. Een van de dingen die we graag willen doen is het zelf frezen en leggen van de vloerverwarming.

Het gaat om een betonvloer met daarboven op een dekvloer van een paar cm met plavuizen/tegels. Mijn idee is om door de tegels heen te frezen en in de bestaande dekvloer de vloerverwarming te plaatsen.

Zijn er mensen op tweakers die ervaring hebben met het huren van de 230v vloerverwarmingfrees van Boels en wat waren jullie ervaringen met het frezen door de tegels? Mijn grootste zorg is dat de tegels te hard zijn voor de 230V frees.

Een legplan e.d. krijg ik via de website waar ik ook de materialen wil gaan bestellen.

Mochten er nog andere tips of opmerkingen zijn hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Met een goede muurfrees kan het ook (i.i.g. elektra leidingen frezen). Dus dan moet een vloerverwarmingsfrees het ook wel kunnen lijkt me?
Wel goed oppassen op de scherpe randen van de tegels :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:45
Guido-t schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
Zijn er mensen op tweakers die ervaring hebben met het huren van de 230v vloerverwarmingfrees van Boels en wat waren jullie ervaringen met het frezen door de tegels?
Geen ervaring mee, wel ervaring met het uitbesteden er van. Toen ik die mannen bezig zag dacht ik vooral hoe blij ik was om dat niet zelf gedaan te hebben. Zij doen het uit het op ervaring en uit het handje en 75m2 lag er binnen 3 uurtjes keurig in.

Als ik dat zelf gedaan had was ik avonden bezig geweest met uitzoeken, groeplengte bedenken etc. Zelfs met legplan zou ik zelf veel meer aan het meten/aftekenen geweest zijn dan hoe zij dat deden. Dichtsmeren van de sleuven heb ik wel zelf gedaan, egaliseren van stuk vloer dat te slecht was om uberhaubt te frezen ook.

Verder; ik zou sowieso even een tegel eruit tikken om te zien hoe makkelijk dat gaat. Als de tegels eruit gaan zonder dat de dekvloer eruit komt zou ik hem er gewoon uit halen. Veel van de vloerverwarmingboeren vragen extra voor infrezen in tegels; sommige doen het helemaal niet. Zo ver ik weet is er een ander type frees nodig en natuurljk meer slijtage; of dat bij Boels te krijgen is weet ik niet.

Tot slot wellicht ten overvloede; bespaar niet op de vloerverwarming zelf: HoH 10cm (of minder) en diameter 16mm (of meer). Scheelt nauwelijks op de kosten en naar de toekomst hoe meer afgifte hoe beter.Denk ook aan diameter aanvoerleiding naar verdeler, minimaal 22mm en afhankelijk van aantal m2 mogelijk beter nog slag groter.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 30-08-2024 12:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido-t
Bedankt voor de reacties!
Als ik dat zelf gedaan had was ik avonden bezig geweest met uitzoeken, groeplengte bedenken etc. Zelfs met legplan zou ik zelf veel meer aan het meten/aftekenen geweest zijn dan hoe zij dat deden. Dichtsmeren van de sleuven heb ik wel zelf gedaan, egaliseren van stuk vloer dat te slecht was om uberhaubt te frezen ook.
De website waar ik misschien de spullen ga bestellen levert er een legplan bij. Dus het uitzoeken van de groeplengtes e.d. nemen zij voor hun rekening. Het aftekenen wordt dan wel even puzzelen denk ik.
Verder; ik zou sowieso even een tegel eruit tikken om te zien hoe makkelijk dat gaat. Als de tegels eruit gaan zonder dat de dekvloer eruit komt zou ik hem er gewoon uit halen. Veel van de vloerverwarmingboeren vragen extra voor infrezen in tegels; sommige doen het helemaal niet. Zo ver ik weet is er een ander type frees nodig en natuurljk meer slijtage; of dat bij Boels te krijgen is weet ik niet.
Ik heb nog even de tijd om te beslissen dus ik ga even bij Boels informeren wat zij te zeggen hebben over de freestypes die ze aanbieden. Het liefst haal ik de tegels er niet uit omdat daar ook weer extra werk bij komt kijken maar misschien is het een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:19
Waar ga jij bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Wat wordt de afwerking van de vloer? En hoeveel speelruimte heb je nog met de deuren?
Als alles (kozijnen / deuren) nieuw wordt geen probleem, wil je de oude behouden dan moet er misschien wel een stuk van de deuren gezaagd worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido-t
Ik heb nu een offerte liggen van Vloerverwarming Direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beton is een prima warmtegeleider, als het kan toch even een tegel of wat los tikken en kijken hoe de dekvloer is opgebouwd. Het liefst haal je makkelijk beide weg, kan er isolatie tussen een kan je snel opbouwen met van die noppen platen. Is het ook egaal, tegels liggen bijna nooit egaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
franssie schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:29:
Beton is een prima warmtegeleider, als het kan toch even een tegel of wat los tikken en kijken hoe de dekvloer is opgebouwd. Het liefst haal je makkelijk beide weg, kan er isolatie tussen een kan je snel opbouwen met van die noppen platen. Is het ook egaal, tegels liggen bijna nooit egaal.
Ik ga er vanuit dat de vloer aan de onderkant geisoleerd is. Extra isolatie daartussen wil je juist niet, dat gaat ten koste van je thermische massa.

Verder is dekvloer eruit natuurlijk wel een stuk ingrijpender. Hoop afval, materiaal nodig en je krijgt te maken met droogtijden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

assje schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:46:
[...]

Ik ga er vanuit dat de vloer aan de onderkant geisoleerd is. Extra isolatie daartussen wil je juist niet, dat gaat ten koste van je thermische massa.

Verder is dekvloer eruit natuurlijk wel een stuk ingrijpender. Hoop afval, materiaal nodig en je krijgt te maken met droogtijden.
Dat is dan een aanname die ik even zou controleren. Dan kan je kiezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido-t
Yaksa schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:08:
Wat wordt de afwerking van de vloer? En hoeveel speelruimte heb je nog met de deuren?
Als alles (kozijnen / deuren) nieuw wordt geen probleem, wil je de oude behouden dan moet er misschien wel een stuk van de deuren gezaagd worden.
Waarschijnlijk gaan we voor plak pvc. En de meeste deuren en kozijnen gaan we vervangen door wat modernere/bredere deuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido-t
assje schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:46:
[...]

Wat voor isolatie ze gebruikt hebben tijdens de bouw in '78 durf ik niet te zeggen maar het zal niet heel denderend zijn. Als we de bestaande vloer intact laten en door de tegels heen frezen willen we in de toekomst wel extra isolatie laten aanbrengen vanaf de onderkant.

Het liefst voorkom ik dat ik de hele vloer eruit moet halen. :-( Al is zo'n systeem met noppenplaten wel makkelijker installeren dan vloerverwarming frezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Een vloer uit 78 wil je zeker weten naisoleren als er vloerverwarming komt.

Kijk dus eerst in de kruipruimte en trek daarvoor ook je plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
franssie schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:53:
Dat is dan een aanname die ik even zou controleren. Dan kan je kiezen.
Isolatie direct onder de vloerverwarming zou ik echt als laatste redmiddel zien als er geen andere opties zijn. Tenzij je bereid bent flink hoogte in te leveren gaat dit altijd een concessie zijn die in combinatie met vloerverwarming onwenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido-t
assje schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:24:
Een vloer uit 78 wil je zeker weten naisoleren als er vloerverwarming komt.

Kijk dus eerst in de kruipruimte en trek daarvoor ook je plan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GntkG8Gufx8HVhyNYkta7-fya7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BV3nG6157HHH6bNVD5i8c1IB.jpg?f=fotoalbum_large

De kruipruimte is hoog/diep genoeg om extra isolatie toe te voegen. Ik heb helaas alleen deze foto (4 oktober pas de sleutel) waar wat te zien is qua kruipruimte/vloer.

https://www.isolatiecentr...xUqvoo03m--RoCc5YQAvD_BwE

Mijn broer heeft een tijd terug deze isolatie laten aanbrengen en zodra ik de sleutel heb wil ik dit bedrijf ook langs laten komen om een offerte op te stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Guido-t op 02-09-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je moet even nadenken wat goedkoper is, speciale voorstrijk + egaline om over bestaande geglazuurde tegels te werken. Of een dagje vloeken om de tegels eruit te halen. Dat heeft uiteindelijk ook weer invloed op de hoogte van de vloer.

Verder kun je prima met een diamant vloerverwarming frees door de tegels heen frezen. Zorg wel voor goede afzuiging (huur die mee) en beschermingsmiddelen. Tegels kunnen vlijmscherp zijn.
Het blad slijt alleen wat sneller (dus meer kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido-t
BlueKeenan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:44:
Je moet even nadenken wat goedkoper is, speciale voorstrijk + egaline om over bestaande geglazuurde tegels te werken. Of een dagje vloeken om de tegels eruit te halen. Dat heeft uiteindelijk ook weer invloed op de hoogte van de vloer.
Ik ben alleen bang dat als we de tegels eruit halen we de ondervloer te veel beschadigen om er direct vloerverwarming in te frezen. Dan zouden we voor het frezen nog een keer moeten egaliseren waardoor het toch weer een stuk duurder wordt.
Verder kun je prima met een diamant vloerverwarming frees door de tegels heen frezen. Zorg wel voor goede afzuiging (huur die mee) en beschermingsmiddelen. Tegels kunnen vlijmscherp zijn.
Het blad slijt alleen wat sneller (dus meer kosten).
Oke! Goed om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BlueKeenan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:44:
Ik betwijfel of er wel een werkbare vloer overblijft na dat dagje vloeken om de tegels eruit te halen. Dikke kans dat het een soort maanlandschap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wolly schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:22:
Ik betwijfel of er wel een werkbare vloer overblijft na dat dagje vloeken om de tegels eruit te halen. Dikke kans dat het een soort maanlandschap is.
Mijn vloer de tegels eruit gehaald en inderdaad eerst (dun) geëgaliseerd voor het infrezen van de vloerverwarming (en daarna weer).

Ook niet echt een ramp verder als je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De professionele frezers doen niet voor niets vrijwel nooit aan door de tegels frezen. Wat garandeert na het frezen dat er geen (delen van) tegels los gaan komen onder je pvc-vloer als de verwarming eenmaal zijn werk gaat doen?

Ram die tegels er gewoon uit of laat het doen. Voor de kosten hoef je het niet te laten, die bespaar je aan de benodigde speciale egaline en eventuele gevolgschade wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou die tegels eruit laten halen door een beunhaas ofzo en eigenlijk ook het werk uitbesteden..
Zo duur is het niet, ik was iets van 5.000 euro per 100m2 kwijt (totaal 225m2) , dat is inclusief verdeler (12 groepen), leidingen, frezen 10cm hoh , materiaal en aansluiten.

Geen idee wat jij nu kwijt bent om het zelf te doen, maar ik schat ook minimaal paar duizend euro materiaal (per 100m2)?

Vloerisolatie kun je wel heel makkelijk zelf doen, gewoon 10-12cm pir platen tegen de bovenkant kitten of schroeven, daar is een topic over.
De besparing kun je dan gebruiken om de vloer te frezen ..

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2024 21:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En kijk voor je gaat frezen of alle leidingen e.d. door de kruipruimte lopen. Wij hebben de gasleiding, waterleiding en diverse electrabuizen doorgefreesd, lagen bovenin de dekvloer.
Pagina: 1