Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-05 12:34
Mijn vraag

Ik heb in 2021 een "gouden handdruk" van mijn toenmalige werkgever ontvangen, ik ben sinds die tijd helaas werkeloos. Een gedeelte van de gouden handdruk heb ik belegd inmiddels. Ik heb nu een verzoek ingediend om mijn belasting te middelen over het jaar 2021, 2022 en 2023, maar krijg het bericht terug dat de aanslag nog niet definitief is en er dus niet gemiddeld kan worden.

Nu spelen dus de problemen met Box 3 en de aanpassing van de rendemenstberekening daar, waardoor alle aangiftes van 2022 en verder met een Box 3 gedeelte dus niet definitief worden.

De middeling heeft uitsluitend betrekking op Box 1. Eén en ander lijkt mij dus niet geheel fair.

Zijn hier oplossingen voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
n.v.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt mij niet, want middeling gaat over de totale aangifte, niet over een specifieke box. Als er uit box 3 een hogere of lagere belasting komt dan zal dat onder aan de streep gevolgen hebben en dus ook voor je middeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:13
Lijkt het je niet beter om dit soort specifieke vragen aan een belasting adviseur te vragen.

Je zal hier antwoorden krijgen die alle kanten opgaan waar je eigenlijk niets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
PolarBear schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:18:
Lijkt mij niet, want middeling gaat over de totale aangifte, niet over een specifieke box. Als er uit box 3 een hogere of lagere belasting komt dan zal dat onder aan de streep gevolgen hebben en dus ook voor je middeling.
Ik heb dit gegoogled en krijg toch echt dit:

De middelingsregeling is alleen van toepassing voor uw inkomen uit box 1. U mag alleen middelen over een periode van drie aaneengesloten kalenderjaren (het zogenoemde 'middelingstijdvak'). Uw definitieve aanslag moet zijn opgelegd over het laatste jaar van het gekozen middelingstijdvak.28 feb 2024.

Juist omdat het alleen over Box 1 gaat vind ik de definitieve aanslag bezwarend omdat Box 3 er dus buiten staat, maar iedereen die inkomen heeft vanuit Box 3 dus met dit probleem zit omdat alle aanslagen uit 2022 en verder dus voorlopig zijn omdat er nog geen duidelijkheid is over de rendementsheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ah ja je hebt gelijk. Maar goed het gaat over definitive aanslagen, en een aanslag kan niet gedeeltelijk voor een box definitief worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
PolarBear schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:35:
Ah ja je hebt gelijk. Maar goed het gaat over definitive aanslagen, en een aanslag kan niet gedeeltelijk voor een box definitief worden gemaakt.
ja snap ik ook, maar ze zijn dus nu in Nederland al meer dan 2 jaar bezig om iets over Box 3 te beslissen en dat zorgt er dus voor dat ik niet kan middelen. Ik vind dat onrechtvaardig en ook heel raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Woefdram schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

ja snap ik ook, maar ze zijn dus nu in Nederland al meer dan 2 jaar bezig om iets over Box 3 te beslissen en dat zorgt er dus voor dat ik niet kan middelen. Ik vind dat onrechtvaardig en ook heel raar.
Dat gaat ook nog wel even duren. Tot en met de zomer van 2025 zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-05 12:05
Hier hetzelfde verhaal. Gebeld met de Belastingdienst en ik kan pas middelen bij definitieve aanslagen. Vanwege het box 3 debacle heb ik die dus ook niet.

Stel je zou overlijden dan zou de erfenis niet eens afgewikkeld kunnen worden. Leuker kunnen we het niet maken - waanzinniger wel.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Geval het is zoals het is. Middelen is een geduldtraject, als er daarnaast nog andere zaken spelen die van invloed zijn op de betreffende aanslagen dan wordt er nog wat extra geduld gevraagd.

Nog even en het middelen is helemaal verleden tijd, dus misschien dan maar een positieve twist aan geven dat je er nog gebruik van mag maken :)

• Woefdram
tuinïnen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:16:
Geval het is zoals het is. Middelen is een geduldtraject, als er daarnaast nog andere zaken spelen die van invloed zijn op de betreffende aanslagen dan wordt er nog wat extra geduld gevraagd.

Nog even en het middelen is helemaal verleden tijd, dus misschien dan maar een positieve twist aan geven dat je er nog gebruik van mag maken :)
Op zich wel eens maar het middelen an sich heeft dus helemaal niets te maken met Box 3 want gaat alleen over inkomen in Box 1. Ik heb het geld nu niet nodig dus ik wacht inderdaad wel.
Pagina: 1