Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerseyn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-04 11:21
M'n oude desktop aan het upgraden, ik game niet echt meer dus ging ik zonder aparte videokaart werken.

Heb de Ryzen 7600 boxed gekocht, ik was ervan overtuigd dat daar een (ok-ish) GPU inzit maar toch beginnen twijfelen en het internet helpt niet want info spreekt elkaar tegen...

Ben naar het AM5 platform overgestapt om zo lang mogelijk te werken (vorige computer was van 2013)
Doel is gewoon streamen, internet, wat foto bewerking (low level), ....

Is die ok daarvoor?
Indien niet welke zou ik dan best nemen?

Alvast bedankt voor het advies

[ Voor 3% gewijzigd door Jerseyn op 30-08-2024 09:55 . Reden: bedanking ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:12
Geen ervaring met het gebruik van de iGPU op die ryzen maar ik zou het gewoon proberen. Streamen/internet e.d. moet geen probleem zijn buiten misschien sommige internet-applicaties die wat meer grafisch vermogen vragen (sommige landkaarten met name). Gegeven dat je andere PC meer dan 10 jaar oud is kan het denk ik alleen maar meevallen overigens.

Mocht het toch niet bevallen kun je altijd nog een externe GPU kopen. Ik denk niet dat het de moeite waard is om op zoek te gaan naar een andere, duurdere, CPU met een mogelijk marginaal betere iGPU.

[ Voor 12% gewijzigd door meneermeneer op 30-08-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30

dragonhaertt

@_'.'

Heb je hem al gebruikt of maak je je vooraf zorgen?

Een igpu is in principe prima voor normaal gebruik. Zolang je niet gaat gamen, renderen of 3d modelleren ga je hier geen beperkingen merken.
In het ergste geval kan je altijd later nog een gpu kopen, dat hoeft niet direct.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:53
Opzich kun je zelfs met een igpu gamen. Vaak moet je dan wel genoegen nemen met alle settings op low, 1080p resolutie en 30 fps.

Bijvoorbeeld GTA 5
YouTube: GTA V on Ryzen 5 7600 iGPU

[ Voor 31% gewijzigd door Sir_Hendro op 31-08-2024 20:18 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De igpu zou voldoende moeten zijn om een 4k scherm aan te sturen, alleen ik was even aan't zien en er word nergens vermeld welke de max resolutie is. :(

in ieder geval een "zuinige" chip als je er neit teveel van verwacht https://www.techpowerup.c...yzen-5-7600-non-x/22.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AMD heeft de iGPU van de 7000-series aangemerkt als 'for emergency/troubleshooting use' en hun idee was dus niet echt full time op werken. Er zitten ook maar twee compute units in voor de video chip.

Als je de cpu nog niet hebt gekocht, is het misschien een beter idee om de 8000-series te kopen. Dat is in principe de 7000-series maar met 'fatsoenlijke' iGPU. Er zitten meer CUs op en is wel bedoelt voor direct gebruik. Ze zijn zelfs krachtig genoeg om mee te gamen. Dat is de 7000-series absoluut niet. Wat @Sir_Hendro aangaf mbt 1080p low en 30 fps is wishful thinking. Je mag blij zijn als je 10 fps zou halen, afhankelijk van de game.

Voor het idee, ik heb Genshin Impact geïnstalleerd staan en het beginscherm was niet vooruit te branden. Zelfs de puzzel captcha voor inloggen ging met iets van 5-15 seconden voor een frame.
Standaard desktop gebruik was prima, dat wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hero of Time schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:55:
AMD heeft de iGPU van de 7000-series aangemerkt als 'for emergency/troubleshooting use' en hun idee was dus niet echt full time op werken.
Heb je daar een bron van? Mij lijkt dit nogal onzin, namelijk. Wat zou het probleem van "full time" zijn? Het is niet alsof die dingen dermate dramatisch zijn dat ze binnen een jaar stuk gaan of zo.

Ze zijn niet heel krachtig, nee. Je moet er dan ook gewoon niet op gamen, maar als je dat niet van plan was zie ik het probleem niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bwerg schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Heb je daar een bron van? Mij lijkt dit nogal onzin, namelijk. Wat zou het probleem van "full time" zijn? Het is niet alsof die dingen dermate dramatisch zijn dat ze binnen een jaar stuk gaan of zo.
Dit staat mij nog bij toen de reviews online kwamen van de processoren. Je kan het als letterlijk troubleshooten nemen of je neemt het aan als 'niet bedoelt voor productie/game werk'.
Ze zijn niet heel krachtig, nee. Je moet er dan ook gewoon niet op gamen, maar als je dat niet van plan was zie ik het probleem niet.
Zie m'n laatste zin van m'n vorige bericht. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1