Excel - combinaties / reeksen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-09-2024
Mijn vraag

Ik ben opzoek naar combinaties,reeksen voor het volgende:

Ik heb een spelkaarten van 48 stuks. Ieder onderdeel heeft 12 kaarten zie hieronder.
Ik wil vellen maken met bijvoorbeeld 5 kaarten of 7 of meer. Alleen mag nooit een vel dezelfde combinaties hebben of dezelfde kaarten. Ik zou graag alle combinaties willen hebben die mogelijk zijn met de 48 kaarten. De B mag bijvoorbeeld wel vaker alleen het moeten allemaal unieke vellen worden. Ik kom er helaas niet uit online, youtube etc.

Voorbeeld B1 - O5 - S2 - C12 - B8
Voorbeeld B12 - O4 - S1 - C8 - O1 - B2 - S5
etc etc want er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden en hier wil ik hulp bij

B1 O1 S1 C1
B2 O2 S2 C2
B3 O3 S3 C3
B4 O4 S4 C4
B5 O5 S5 C5
B6 O6 S6 C6
B7 O7 S7 C7
B8 O8 S8 C8
B9 O9 S9 C9
B10 O10 S10 C10
B11 O11 S11 C11
B12 O12 S12 C12

Groetjes Miranda O+

Beste antwoord (via Miranda... op 30-08-2024 12:57)

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:13
Als je dit invult in G1:

code:
1
=SCHAKELEN(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((B1-0,5)/12;0);0;"B";1;"O";2;"S";3;"C")&(REST(B1-1;12)+1)

en dan opnieuw naar rechts en beneden trekt, dan heb je alle formules zoals ze moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom @Miranda... :)

Je hebt wat tekst verwijderd toen je dit topic opende (de '....'). Kan je aangeven wat je zelf hebt geprobeerd, waar je vastloopt? Hoe zou je het bijvoorbeeld op papier aanpakken? Dat valt al te automatiseren.

Bijv.
B1 O1 S1 C1
B1 O1 S1 C2
B1 O1 S1 C3
[...]
B1 O1 S1 C12
B1 O1 S2 C1
[...]

etc en dat uitschrijven in formules. En een tabblad later herhalen. Als je alle combi's hebt, dan pas in willekeurige volgorde zetten. Met aselect() krijg je willekeurige cijfers. Daar sorteer je dan op. Na met copypaste de willekeurige cijfers te plakken als getal zodat ze niet steeds veranderen.

Alle combinaties met 5 kaarten + alle met 7 + alle met meer? Trek in ieder geval die vragen uit elkaar. Doe het eerst met alle combi's van precies 5 kaarten. Dan valt dat concept te herhalen voor de rest.

Waarschuwing: het is veel. Alle unieke combinaties van 5/6/7/8 kaarten uit 48, is een boel. https://www.math.ru.nl/~souvi/wiskunde1_06/les6.pdf (willekeurige Google-hit, ik neem aan dat je dat ook hebt gedaan). Afhankelijk van wat je vereisten zijn, zoals of de volgorde uit maakt en of je terug legt: 48! / (48-5)! = 205.476.480 vellen bij 5 kaarten op een vel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Als eerste bedankt voor je reactie.

Kan je aangeven wat je zelf hebt geprobeerd, waar je vastloopt?

Ik heb diverse internet sites bekeken en youtube filmpjes. Ik heb twee kolommen gemaakt in excel en geprobeerd met Sortby maar dit was niet het gewenste resultaat.

Ik begrijp dat er nu teveel mogelijkheden zijn maar ik zou graag een formule willen ontvangen voor bijvoorbeeld 5 kaarten. Dus in totaal moet ik 48 vellen waarvan iedere combinatie vermeld moet worden. Dus vel 1 B1 vel 2 B2 en daarbij kies ik dan nog 4 andere kaarten. Maar de combinaties mogen dus nooit hetzelfde zijn.

Hoe zou je het bijvoorbeeld op papier aanpakken? Dat valt al te automatiseren.
Ik heb nu een lijst uitgeprint zoals hieronder en kruisjes gezet welke kaarten ik had gebruikt:

B1 O1 S1 C1
B2 O2 S2 C2
En dan tot en met 12

Alleen denk ik dat er via Excel een mogelijkheid is om dit digitaal te krijgen. Dus laten we als voorbeeld 5 kaarten nemen en dan kan ik dit zelf wel aanpassen eventueel naar 7 kaarten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
En ik ben helaas geen ster in wiskunde + Excel (ja de basis) en Google is mijn beste vriend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Oja en ik hoef maar 48 vellen maar dus wel met unieke combinaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Bij alleen 48 vellen uit 200 miljoen, kan je simpelweg 48x volkomen willekeurige trekkingen doen, kans is bijna nul dat er een dubbeling is.

Met =ASELECTTUSSEN(1;48) heb je een willekeurig getal. Herhaal dat 5 x op een rij voor 48 rijen. 1 is B1, 13 is O1, etc. En dan even met de hand checken of het unieke regels zijn. En bij een dubbeling met de hand een andere kaart bedenken. Niet zuiver, niet mooi, wel makkelijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 14:03

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

De wiskundige uitdaging is al genoemd, alle unieke 5 kaart combinaties = 48! / (48-5)! = 205.476.480

als je dat aantal verdeelt over 48 vellen, dan heb je dus 4.280.760 combinaties per vel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Ik ben een stapje verder alleen heb ik nu alleen een getal en het is wel belangrijk dat de B of O er bij staat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVBs6ZKpDGeggPF6SfLitA0EDHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z2ubN0jqutQ6LykKuy7kg4jH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Miranda... op 30-08-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Oja en de kaarten gaan maar tot 12 dus ieder onderdeel is van B1 tot B12 etc. Dus de cijfers kloppen niet want ik heb geen kaart van 24 bijvoorbeeld. Dus de 5 cijfers moeten gekozen worden uit A1 tot en met A48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Ik zal even een voorbeeld sturen wat ik bedoel een momentje moet even een foto opzoeken van een vel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Best kans dat in deze sheet formules uit staan, doe als test even in een geheel nieuwe sheet. En dubbelcheck dat er geen spaties te veel zijn of zo.

Puntkomma, geen dubbele punt

12 of 48: maakt niet uit. Je hebt 5 trekkingen nodig uit 48. Of die in Excel nu 1 t/m 48 heten, A1 t/m A12, B1 t/m B12, etc maakt niet uit. Dat kan je na afloop vertalen naar hoe je het wilt noemen. Het gaat er om dat je een set willekeurige trekkingen hebt. En dat gaat makkelijker met cijfers 1-48. Dan vertaal je zoals gezegd later 13 naar O1, 14 naar O2 etc. Of enige andere benaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Dit zin dus twee vellen als voorbeeld. Zoals je kan zien heeft 1 een gouden munt met 12 staan en daarbij heb ik 5 andere kaarten handmatig gekozen. Omdat dit heel veel werk is dacht ik aan een formule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NEW3OcB0hHfa9888T7cp_HnuB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WQQh7EIcGuNMxVn2usaAJ7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arnhtUf-2O-Dx6NwA7ute1IqfyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7alLXBOzPZwAvgdBd6xjvNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Maar is het niet mogelijk om gelijk een trekking te krijgen met B of O etc? is daar geen formule van? Dus een trekking in A1 t/m A48?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

nogmaals. Het is niet relevant of het 1-48 of B1-B12 etc is. Dat is hetzelfde. Er is alleen vertaling nodig in de kolommen er naast.

Zelfs vertalen kan automatisch. Met ALS(A1<13;"B";ALS(A1<25;"O"; .. etc pak je de letter. En het omzetten naar 1-12 doe je met REST(A1;12). Die twee formules kan je samenvoegen met & ertussen.

Hier even geprobeerd, werkt prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxvhOaqYv74tc9FVWw-vi_4sC-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5VOcWJkrqU28ypmTNfB8KBjv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Mijn excuses ik begrijp dit niet even hoe heb je die rechter kolommen gekregen :D zo wil ik het namelijk.

Ik heb nu dit, zou je voor mij het uit kunnen leggen wat ik waar nu dien in te vullen
(heel erg bedankt voor het begrip)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVBs6ZKpDGeggPF6SfLitA0EDHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z2ubN0jqutQ6LykKuy7kg4jH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Dus zou ik een formule kunnen krijgen bijvoorbeeld 5 kaarten en dan met B + cijfer :D (zoals de rechter kolommen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Afhankelijk van m’n tempo ben ik de komende uren aan het fietsen. Je McD plaatje herinnerde me er aan dat het nodig is :D

De formules heb ik al gepost. Ga daar in stapjes mee spelen. Niet meteen het eindresultaat proberen te maken. Eerst alleen de letter, daarna alleen het cijfer en tenslotte samenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd: =ASELECTTUSSEN(1;48)&ALS(A1<13) of met REST er tussen ik kom er helaas niet uit. Als ik 1 juiste formule krijg dan kan ik het daarna zelf wel kopiëren. Als als je de formule voor F1 tot & 5 voor mij willen uittypen dan zal ik je eeuwig dankbaar zijn.

ALS(A1<13;"B";ALS(A1<25;"O"; .. etc pak je de letter. En het omzetten naar 1-12 doe je met REST(A1;12). Die twee formules kan je samenvoegen met & ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:06
Je hoeft ook niet alles in 1 keer te doen. De formule voor kolom F tm J heb je al. Dan kan je in K tm O de letter krijgen met de ALS. In P tm Q zet je met REST het cijfer en daarna knoop je K/O en P/Q aan elkaar en heb je wat je wilt.
Je ziet dan duidelijk wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Uitgaande van @F_J_K zijn tabel kom ik op de volgende formule om de kaarttekst te genereren uit een getal tussen 1 en 48:

code:
1
=SCHAKELEN(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((A1-0,5)/12;0);0;"A";1;"B";2;"C";3;"D")&(REST(A1-1;12)+1)

Die kan je naar rechts / beneden doortrekken om alles te laten doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Ik heb nu de volgende opzet, alleen kom ik er niet uit om de cijfers te combineren met de letters (voel me nu heel dom) Dus wat dien ik bij G in te vullen ... H etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJl7QpCOe1tbCK4S4vsqMkyu_64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOIqZBNoNZj2h5DQw1IcZ3fR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Als je mijn formule hierboven pakt en die in cel G1 zet, maar in plaats van A1 B1 invult moet het goed komen.
code:
1
=SCHAKELEN(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((B1-0,5)/12;0);0;"A";1;"B";2;"C";3;"D")&(REST(B1-1;12)+1)

Je kan de rest van de formules in de cellen automatisch laten invullen door aan de vulgreep (dat kleine groene vierkantje rechtsonder de geselecteerde cel) te trekken.

[ Voor 71% gewijzigd door Triggy op 30-08-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Het is gelukt omg, thnxxxx ! Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en begrip en natuurlijk geduld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM3Iv-oaX_zbq9hpqGYFoITbHvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Qjz4zIMpMdRpeSeViIVvTmx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Ik zie nu toch nog een foutje, de cijfers komen niet overeen met Kolom A :S

De keuze moet namelijk zijn B,O,S,C, of moet ik dan in de formule bovenin de letters ABCD aanpassen naar BOSH?

En stel je voor ik wil nu meerdere combinaties, kan ik dit doortrekken? Want ik krijg nu een foutmelding. Ik kan ik dan beter Kolom G verversen zodat ik een nieuwe combinatie krijg?

En hoe krijg ik dit voor 6kaarten dan moet ik het getal 5 wijzigen naar 6 in de formule en een regel extra toevoegen bij Rij 6 denk ik (hoop dat je het nog snapt ) pfff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
Ah ik zie het, je kan inderdaad in het eerste stuk van die formule "A" "B" "C" en "D" vervangen door "B" "O" "S" en "C".

Als je meer regels wil kan je cellen B5 tot en met K5 selecteren en dan alles zover je wil naar beneden trekken met de vulgreep.

Als je meer kolommen wil kan je rechtsklikken op kolom G en een nieuwe kolom er tussen voegen. Daarna kan je de cellen van kolom F en kolom L een kolom naar rechts trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door Triggy op 30-08-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda...
Als ik de formule aanpas naar BOSC dan verspringt die automatisch weer naar de oude formule. Sorry dat ik je zoveel lastig val maar zou je voor mij de nieuwe formule willen noteren (thnxxxxx)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Als je dit invult in G1:

code:
1
=SCHAKELEN(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((B1-0,5)/12;0);0;"B";1;"O";2;"S";3;"C")&(REST(B1-1;12)+1)

en dan opnieuw naar rechts en beneden trekt, dan heb je alle formules zoals ze moeten zijn.
Pagina: 1