Vaillant EcoTec Plus verbruikt 1m3 gas tijdens vakantie??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-04 22:35

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Ik merk al tijden dat onze ketel een soort 'sluipverbruik' van 1m3 gas per dag heeft...
Nu heb ik sinds kort een P1 meter aangesloten op mijn slimme meter en nu heb ik dit heel duidelijk inzichtelijk, alleen heb ik nog geen idee hoe ik dit 'sluipverbruik' kan verminderen.

Situatieschets:
- ketel: Vaillant EcoTec Plus VHR 35-38/5-5, geplaatst in april 2014
- Ik heb op elke radiator (stuk of 10) een Honeywell HR92 thermosstaatknop zitten
- Ik heb ook 3 zones vloerverwarming op 1 pomp/verdeler aangesloten. Deze zones worden aangestuurd door door een Honeywell HCE
- ik maak gebruik van een Honeywell Evohome bedieningspaneel en heb via dit bedieningspaneel de verwarming UIT gezet.
- de thermosstaatknop op de vloerverwarmingspomp/verdeler heb ik op 5 graden ofzo gezet, dus die voelt ook niet warm aan
- ik heb de temperatuur van tapwater op 65 graden gezet
- ik heb de aanvoertemperatuur van de CV op 60 graden gezet.
- in het installatiemenu heb ik staan: COMFORT UIT

Ik hoor de ketel regelmatig even aangaan en ik zie dan een icoontje van een Radiator in het scherm. Naar mijn weten zit er geen boiler in deze ketel, dus ik weet ook niet wat hij op dat moment aan het doen is. Bijgevoegd zie je een screenshot van gisteren van onze ketel. Je ziet precies wanneer de douche gebruikt werd (we koken elektrisch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fFizBGDI7mkwx8xMqDXx3iMVUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8stBJnwaMqC8HEI53CswCSsx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQBNXbrKr4f_Ay9X_J_JcQULhtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98ZpNFu8XNy1rw2pz1XMD1pt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft om mijn cv-ketel duurzamer in te regelen!

[ Voor 10% gewijzigd door Sgoldie op 30-08-2024 10:02 ]

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Staat hij qua warm tapwater op comfort ipv eco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
In het installatiemenu staat hij op COMFORT UIT

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:13
En als je nou hem eerst op COMFORT AAN zet en daarna weer uit. Misschien is de instelling niet goed weggeschreven. Het zo nu en dan aangaan lijkt wel heel erg op de Comfort functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Pendora schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:57:
En als je nou hem eerst op COMFORT AAN zet en daarna weer uit. Misschien is de instelling niet goed weggeschreven. Het zo nu en dan aangaan lijkt wel heel erg op de Comfort functie.
zo'n idee heb ik ook. Ik ga het proberen!

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat het met de aansturing van de thermostaat te maken heeft.
Op het display zie je een radiator en een zandloper, de ketel is dus bezig op cv verwarmen maar heeft max temperatuur bereikt (volgens jou 60 graden) en wach tot deze weer is afgekoeld.
Koppel de thermostaatdraad eens los van de ketel en kijk wat er dan gebeurt.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
edsandje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:09:
Op het display zie je een radiator en een zandloper, de ketel is dus bezig op cv verwarmen maar heeft max temperatuur bereikt (volgens jou 60 graden) en wach tot deze weer is afgekoeld.
dat ga ik ook proberen! Ik laat het je weten.

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Ik heb de thermostaatdraad ontkoppeld. Hier zat de Honeywell Opentherm RF-module (R8810A1018) op aangesloten.
Zie onderstaande foto's van het kabeltje wat ik ontkoppeld heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5Wvfq7Hb-7c9I84qlwKoA9o-X8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4YzqCk8qJY2239tnBxRzZ0q.png?f=fotoalbum_large

Helaas blijft mijn ketel de hele tijd dat radiator icoontje laten zien en blijft hij om de zoveel minuten weer het water opwarmen van de CV.
Heb je nog meer ideeën? Misschien een fabrieksreset van de ketel? Of is dat niet slim en heb ik dan een installateur nodig om hem weer in te regelen of is dat niet van toepassing?

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb een erg vergelijkbare ketel, en eens gekeken hoeveel die Comfort stand nou verbruikt: Dat is bij mij een ~0.03m3 per dag. Oftewel per maand het verbruik wat TS per dag ziet. (Alsnog voor meeste gevallen denk ik dat die stand niks toevoegt, en het bespaard je toch een ~10m3 per jaar, maar niet deze getallen normaal gesproken).

En zeker gezien het symbooltje, is hij dus gewoon aan het verwarmen. Voel je ook radiatoren die warm/lauw worden? Verder helaas geen idee waarom hij bij jou blijft stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Sissors schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:02:
Ik heb een erg vergelijkbare ketel, en eens gekeken hoeveel die Comfort stand nou verbruikt: Dat is bij mij een ~0.03m3 per dag. Oftewel per maand het verbruik wat TS per dag ziet. (Alsnog voor meeste gevallen denk ik dat die stand niks toevoegt, en het bespaard je toch een ~10m3 per jaar, maar niet deze getallen normaal gesproken).

En zeker gezien het symbooltje, is hij dus gewoon aan het verwarmen. Voel je ook radiatoren die warm/lauw worden? Verder helaas geen idee waarom hij bij jou blijft stoken.
thanks voor je info. Ja ik heb nu dus de hele thermosstaat ontkoppeld en het lijkt er nog steeds op dat mijn ketel een warmtevraag ervaart en hierdoor dus continue gaat verwarmen...ik zou niet weten wat ik nu nog kan doen om te achterhalen waardoor hij het doet. Volgens mij heb ik alles afgekoppeld/uitgezet los van de ketel zelf...

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
er gebeurd dus nog steeds hetzelfde...in dit topic zie je ook een foto van het kabeltje wat ik ontkoppeld heb. Ik ga nu maar een reset naar de fabrieksinstellingen doen...kijken wat dit teweegbrengt.

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-06 22:47
3weg klep lekt door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
1m3 is best veel dat moet voelbaar zijn ergens want je wekt 10kwh warmte op.
Of CV wordt warm een bepaald stuk of er lekt warmwater weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:07
Probeer die niet gewoon het tapwater op 65 graden te houden? Is er niet ergens een instelling voor tapwater voorverwarmen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
geen idee, hoe test ik dat? Ik weet wel dat er vorig jaar een bypass gemaakt is, want dat zou beter zijn wanneer je Honeywell Evohome gebruikt, omdat dan vaak alle radiatoren ook dicht staan en er dan nog wel een flow kan plaatsvinden. Vanmorgen voelde ik dat de buis van deze bypass gewoon warm is. De ketel maakt dus constant warm CV-water aan....

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 22:22
President schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:49:
Probeer die niet gewoon het tapwater op 65 graden te houden? Is er niet ergens een instelling voor tapwater voorverwarmen of iets dergelijks?
Tapwater is een ander icoontje: een kraantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Sgoldie schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:22:
[...]

geen idee, hoe test ik dat? Ik weet wel dat er vorig jaar een bypass gemaakt is, want dat zou beter zijn wanneer je Honeywell Evohome gebruikt, omdat dan vaak alle radiatoren ook dicht staan en er dan nog wel een flow kan plaatsvinden. Vanmorgen voelde ik dat de buis van deze bypass gewoon warm is. De ketel maakt dus constant warm CV-water aan....
Och evohome. Dat kun je er beter uit doen.
Gewoon radiatoren open en sturen op kamertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hoort de thermostaat niet op de 24v aansluiting?
Koppel die ook eens los.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Technician- schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:00:
[...]

Och evohome. Dat kun je er beter uit doen.
Gewoon radiatoren open en sturen op kamertemperatuur
ja maar nu heb ik alles losgekoppeld en nog steeds stookt de ketel voor niks...dus dit probleem lijkt mij niet te komen door Evohome...

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
edsandje schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:50:
Hoort de thermostaat niet op de 24v aansluiting?
Koppel die ook eens los.
je bedoelt dat rode doorgeluste draadje in het witte blokje waar 24v staat? Moet ik dat gehele kabeltje loshalen? Wat doet dat draadje eigenlijk?

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Of Evohome geeft je ketel nog een “aan” commando
Of je driewegklep lekt door/zit vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 20:21
Op de BUS aansluiting kun je volgens mij alleen een Vaillant ebus thermostaat aansluiten. De Opentherm moet op de extra printplaat, zit er als het goed is wel standaard in met een rode doorverbinding. Komt via stekkertje links van die grote rode aansluiting binnen (jou foto)

https://www.vaillant.nl/p...-2013-nummer-2-247856.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door Switek op 03-09-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Sgoldie schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:22:
[...]

Geen idee, maar als er geen thermostaat aan de ketel zit probeert hij misschien de minimale aanvoertemperatuur te regelen? Thermostaat zit niet op de juiste aansluiting bij jou. De minimale aanvoertemp kun je vast ook in het installatiemenu vinden. Maar ik zou eerst zorgen dat je of een Vaillant ebus thermostaat probeert of de Opentherm op de juiste manier aansluit.

[ Voor 12% gewijzigd door Switek op 03-09-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:35
Ken de ketel niet, maar staat er ergens iets in het menu over instellingen voor situatie dat er geen thermostaat is aangesloten. Of staat de ketel op een WAR regeling ingesteld?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Switek schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:06:
Op de BUS aansluiting kun je volgens mij alleen een Vaillant ebus thermostaat aansluiten. De Opentherm moet op de extra printplaat, zit er als het goed is wel standaard in met een rode doorverbinding. Komt via stekkertje links van die grote rode aansluiting binnen (jou foto)

https://www.vaillant.nl/p...-2013-nummer-2-247856.pdf
Ik had de Opentherm thermosstaat inderdaad op de rode BUS aangesloten, terwijl deze alleen voor de originele Vaillant thermosstaat is...
Ik heb nu inderdaad het extra printplaatje aangesloten conform de handleiding. Ik weet nu alleen niet precies waar de OpenTherm thermosstaat op aangesloten moet worden. Is dat dan op dat linker witte blokje waar die rode draadlus in zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRsxaX0G85QwRWGrA1iLLMuAjms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gX5305tWofqxvbzD96yAws5Z.png?f=fotoalbum_large

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Sgoldie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:28:
[...]

Ik had de Opentherm thermosstaat inderdaad op de rode BUS aangesloten, terwijl deze alleen voor de originele Vaillant thermosstaat is...
Ik heb nu inderdaad het extra printplaatje aangesloten conform de handleiding. Ik weet nu alleen niet precies waar de OpenTherm thermosstaat op aangesloten moet worden. Is dat dan op dat linker witte blokje waar die rode draadlus in zit?

[Afbeelding]
Klopt, staat net onder de afbeelding die je plaatst ……….
Hopelijk wel eerst de stekker van de cv ketel eruit gehaald tijdens aansluiten? Staat ook wel ergens in de handleiding, anders alsnog doen en weer aanzetten nadat je de thermostaat aansluit.

Indien je de doorverbinding van de 24 volt nog niet teruggedaan hebt deze ook weer terugplaatsen.

Hoe je verder die RF module aan je thermostaat koppelt weet ik niet maar daar zal vast ook een handleiding voor zijn. bv: https://www.youtube.com/watch?v=K2N8Kmhwsz0 en https://www.youtube.com/watch?v=UNtTXo6jkDE

[ Voor 13% gewijzigd door Switek op 03-09-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Switek schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:34:
[...]

Klopt, staat net onder de afbeelding die je plaatst ……….
Hopelijk wel eerst de stekker van de cv ketel eruit gehaald tijdens aansluiten? Staat ook wel ergens in de handleiding, anders alsnog doen en weer aanzetten nadat je de thermostaat aansluit.

Indien je de doorverbinding van de 24 volt nog niet teruggedaan hebt deze ook weer terugplaatsen.

Hoe je verder die RF module aan je thermostaat koppelt weet ik niet maar daar zal vast ook een handleiding voor zijn. bv: https://www.youtube.com/watch?v=K2N8Kmhwsz0 en https://www.youtube.com/watch?v=UNtTXo6jkDE
ik vrees dat de Honeywell RF module 8810 kapot is...want het ledje knippert niet, wat ik ook doe. Heb meerdere kabeltjes geprobeerd en meerdere aansluitingen...als het eenmaal fout gaat dan gaat er vanalles fout blijkbaar. Nu eerst een nieuwe rf module bestellen, zodat ik het goed kan testen. Ik heb wel het gevoel dat ik er bijna ben.

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Sgoldie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:47:
[...]

ik vrees dat de Honeywell RF module 8810 kapot is...want het ledje knippert niet, wat ik ook doe. Heb meerdere kabeltjes geprobeerd en meerdere aansluitingen...als het eenmaal fout gaat dan gaat er vanalles fout blijkbaar. Nu eerst een nieuwe rf module bestellen, zodat ik het goed kan testen. Ik heb wel het gevoel dat ik er bijna ben.
Printplaatje goed aangesloten, Module goed aangesloten, ketel uit/aan gezet?
RF module gereset? Gaat geen enkel lampje op de module branden of knipperen?

Opentherm printje kan natuurlijk net zo goed stuk zijn als de RF module. En wat bedoel je met "meerdere aansluitingen", je hebt maar één optie.

Kun je eens een foto sturen van hoe het nu in de ketel aangesloten zit?

Als het goed is zit er ook een ledje op de Opentherm print in de ketel, Status LED Betekenis:
Brand permanent: Geen externe regelaar aangesloten
Knippert snel: Geen eBUS-verbinding met warmteopwekker
Knippert langzaam: De OpenTherm-thermostaat zendt foutieve informatie
Flits: Normaal bedrijf, dataverkeer tussen eBUS en OpenTherm-module

[ Voor 31% gewijzigd door Switek op 03-09-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
@Sgoldie Ik ben nog wel benieuwd of het Opentherm printje in de ketel wel werkt en wat het ledje daar aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Switek schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:58:
@Sgoldie Ik ben nog wel benieuwd of het Opentherm printje in de ketel wel werkt en wat het ledje daar aangeeft.
er gaat een lampje branden op de Opentherm printplaat zodra ik die aansluit, alleen de RF module (R8810A1018) doet het simpelweg niet. Ik weet 100% zeker dat hij knipperde toen ik hem ooit (verkeerd) aansloot de eerste keer op de verkeerde BUS. En nu brand hij niet meer...dus ik ga er vanuit dat hij kapot is.
Ik heb een nieuwe besteld, deze is onderweg, dus zodra die binnen is kan ik alles testen en zal ik een foto maken van hoe ik nu alles aangesloten heb.

Hopelijk is daarmee alles opgelost....Ik hou je op de hoogte!

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Switek schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:04:
[...]

Printplaatje goed aangesloten, Module goed aangesloten, ketel uit/aan gezet?
RF module gereset? Gaat geen enkel lampje op de module branden of knipperen?

Opentherm printje kan natuurlijk net zo goed stuk zijn als de RF module. En wat bedoel je met "meerdere aansluitingen", je hebt maar één optie.

Kun je eens een foto sturen van hoe het nu in de ketel aangesloten zit?

Als het goed is zit er ook een ledje op de Opentherm print in de ketel, Status LED Betekenis:
Brand permanent: Geen externe regelaar aangesloten
Knippert snel: Geen eBUS-verbinding met warmteopwekker
Knippert langzaam: De OpenTherm-thermostaat zendt foutieve informatie
Flits: Normaal bedrijf, dataverkeer tussen eBUS en OpenTherm-module
met meerdere aansluitingen bedoelde ik op de verkeerde rode BUS (van de originele Vaillant thermosstaat) en op de juiste Opentherm aansluiting op het losse Opentherm printplaatje. In beide gevallen ging er geen ledje knipperen/branden op de RF module, vandaar dat ik een nieuwe nu besteld heb en in afwachting ben hiervan.

UTRECHT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

Topicstarter
Switek schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:58:
Ik heb de nieuwe 8810 rf module geplaatst en deze werkt naar behoren. Het ledje ging gelijk knipperen. Ik heb nu alles aangesloten hoe het hoort en de ketel heeft geen sluipverbruik meer in zijn gas :-)

Bedankt voor het meedenken.

UTRECHT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
Mooi dat het werkt nu, dank voor de update.
Pagina: 1